Jump to content

B12, folsyra?


Johanna07
 Share

Recommended Posts

Behepan för endast B12.

 

Både folsyra och B12 ingår i "Multivitamin/Mineral Kvinna" från Medstop. (apotek) Folsyramängden i det pillret är 400ug... När jag undersökte vilket folsyrapiller jag skulle köpa valde jag mellan multivitaminet eller det tillskottet som bara heter Folsyra. I den var det bara 500ug.. kändes inte som tillräckligt stor skillnad för mig.

Link to comment
Share on other sites

Behövs för: Produktionen av röda blodkroppar samt nervsystemets funktion. Brist: Svårartad blodbrist, s k perniciös anemi, trötthet och retlighet.   Äter man allsidigt behöver man knappast oroa sig för att man skulle få för lite B12-vitamin med födan. Det avgörande är den "inre faktorn" som bildas i magsäcken hos friska personer och som är nödvändig för att man ska ta till sig B12-vitamin på rätt sätt.   Däremot kan brist uppstå hos veganer, som varken äter kött, fisk, mjölk eller äggprodukter.   B12-vitamin lagras normalt i levern i stora mängder. Det kan därför dröja många år innan ev bristsymptom visar sig.

Rekommenderat dagligt intag: Vuxna: 3 µg
Gravida kvinnor: 4 µg
Ammande: 4 µg

 

http://www8.cs.umu.se/~isak/Vitamin/b12.html

Link to comment
Share on other sites

Har MS och har läst lite om att B12 är en "nerv" vitamin. Äter kött och mycket gröna saker som broccoli och avokado men är lite osäker om jag också borde ta tillskott. Tar en multivitamin om dagen.

 

Be din läkare kolla. B 12 och folsyra hör till dom få som ingår i rutinmätningar. Det kan vara skadligt att ta för mycket.

 

Hur har du det med vitamin D?

Link to comment
Share on other sites

MKJ B-vitaminerna är vattenlösliga, så det kan väl inte vara skadligt som tillskott?

Johanna rekommenderar boken GÅR SIGNALEN FRAM skriven av  läkaren Birgitta och Christian Brunes. Birgitta Brunes har lagt in föreläsning på facebook. Hon är specialist på MS och har själv den sjukdomen. 

Link to comment
Share on other sites

MKJ B-vitaminerna är vattenlösliga, så det kan väl inte vara skadligt som tillskott?

Johanna rekommenderar boken GÅR SIGNALEN FRAM skriven av  läkaren Birgitta och Christian Brunes. Birgitta Brunes har lagt in föreläsning på facebook. Hon är specialist på MS och har själv den sjukdomen. 

 

Det sa man ofta förr men nu har jag läst på flera ställen att överdosering kan vara farligt. Det var till och med en forskare som misstänkte folsyratillskott i tablettform för att orsaka cancer. En väninna fick B 12 för att se om hennes fibromyalgi skulle bli bättre men hon blev sämre istället. B6 har jag själv råkat överdosera och det blev inte alls bra och Paulun skriver att för mycket B6 kan försämra fettförbränningen.

 

Jag undviker själv att ta tillskott som innehåller B12 och folsyra. Jag låg en bit över det övre gränsvärdet när dom mätte folsyra på mig.

Link to comment
Share on other sites

MKJ vad fick du för symptom av att överdosera B6?Jag tog verkligen till mig av det du berättar!

En annan fråga, hur gör man för att markera det man ska svara på?

Vitamin B6 kan ge nervskador vid konsekvent överdosering. RDI ligger någonstans på 1-2mg, problem tror jag uppstår kring 100mg.

 

Vad gäller folsyra så berikade man ju maten i Kanada med detta ett tag, vilket även planerades i Sverige. Dock steg cancerinsjuknandet i samband med detta vilket fick Sverige att avstå. Det finns även en artikel i Läkartidningen.

 

B12 lär inte vara någon ide att ta stora doser av då upptaget är beroende av proteinet "Intrinsic factor" som kroppen bildar bildar på egen hand. Levern har dock ett litet lagrat förråd av B12.

Link to comment
Share on other sites

MKJ vad fick du för symptom av att överdosera B6?Jag tog verkligen till mig av det du berättar!

En annan fråga, hur gör man för att markera det man ska svara på?

Vill du svara på ett inlägg eller citera delar av det så markera tryck på knappen Svara nere i högra hörnet på det inlägget. 

Vill du citera text ur flera inlägg (men i samma tråd) så markera text och tryck istället på knappen Multi-citat, då kan du markera flera texter och trycka den så kommer de alla in i din svara-ruta. 

Jag får alltid med all text från inläggen i citaten, även om jag bara markerar en bit av den, så man kan få sudda det man inte tycker behöver vara med. Jag antar att det inte ska vara så, men kan ju kanske ha att göra med vilken sorts och vilken version av webbläsare man använder. (Sitter i Chrome version 24.massa nuffor just nu.)

Jag hoppas det var svaren på din andra fråga.

B-vitamin vet jag tyvärr inget om...

Link to comment
Share on other sites

Vill du svara på ett inlägg eller citera delar av det så markera tryck på knappen Svara nere i högra hörnet på det inlägget. 

Vill du citera text ur flera inlägg (men i samma tråd) så markera text och tryck istället på knappen Multi-citat, då kan du markera flera texter och trycka den så kommer de alla in i din svara-ruta. 

Labolina

Tack för hjälpen, nu kan jag det!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar! Det  verkar som min kost och den multivitamin jag tar borde ge mig tillräckligt med B12.

 

MKJ, jag har inte fått svar från mitt d-vitamin test än, men jag misstänker att det är väldigt lågt.

 

Britt-Marie, ska def kolla in boken och föreläsningen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar! Det  verkar som min kost och den multivitamin jag tar borde ge mig tillräckligt med B12.

 

MKJ, jag har inte fått svar från mitt d-vitamin test än, men jag misstänker att det är väldigt lågt.

 

Britt-Marie, ska def kolla in boken och föreläsningen.

 

Om du tar multivitamin så undvik sådana med järn om du inte har dokumenterad järnbrist. Jag har letat efter ett vettig multipreparat men det är inte lätt eftersom dom har olika innehåll allihop. Man kan ju undra vad dom går efter när dom sätter ihop dom. Det jag tycker verkar ha vettigast innehåll av dom jag tittat på är "Only one".

 

Jag kan dock inte garantera att den sammansättningen är bäst och den innehåller koppar vilket jag tycker är tveksamt att supplementera.

Link to comment
Share on other sites

MKJ vad fick du för symptom av att överdosera B6?Jag tog verkligen till mig av det du berättar!

En annan fråga, hur gör man för att markera det man ska svara på?

 

Jag fick domningar i mitt vänstra ben och en konstig dunkande puls ovanför bröstkorgen. Paulun skriver som sagt att fettförbränningen kan försämras.

 

Vitamin B6 lagras i kroppen.

 

Jag har förresten troligen fått symptom på överdosering av vitamin B3 också. Jag tog mer av Bjäst än vad man skulle göra en morgon och plötsligt blev jag varm och röd i nyllet och det stack och kliade. Detta hände för något halvår sedan och i denna veckan läste jag att det är just det som händer om man överdoserar vitamin B3 som även går under namnet niacin och nikotinamid.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick domningar i mitt vänstra ben och en konstig dunkande puls ovanför bröstkorgen. Paulun skriver som sagt att fettförbränningen kan försämras.

 

Vitamin B6 lagras i kroppen.

 

Jag har förresten troligen fått symptom på överdosering av vitamin B3 också. Jag tog mer av Bjäst än vad man skulle göra en morgon och plötsligt blev jag varm och röd i nyllet och det stack och kliade. Detta hände för något halvår sedan och i denna veckan läste jag att det är just det som händer om man överdoserar vitamin B3 som även går under namnet niacin och nikotinamid.

Vitamin B6 lagras inte i kroppen. Vitamin B12 är den enda vattenlösliga vitamin som kroppen har möjlighet att lagra, och detta i levern. 

 

Niacinsyra har visats kunna orsaka en stickande känsla samt rodnad vid doser över 30mg. Niacinamid tror jag är ett bättre val vid supplementering av B3. Här står lite.

Link to comment
Share on other sites

Vitamin B6 lagras inte i kroppen. Vitamin B12 är den enda vattenlösliga vitamin som kroppen har möjlighet att lagra, och detta i levern. 

 

Niacinsyra har visats kunna orsaka en stickande känsla samt rodnad vid doser över 30mg. Niacinamid tror jag är ett bättre val vid supplementering av B3. Här står lite.

 

Jag har läst att B6 lagras i kroppen. Hur kan du vara så säker?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått fundera ett tag och du har nog rätt. Kroppen har en lagringskapacitet av samtliga B-vitaminer. Dock är dessa lager mycket små, med undantag för B12, och överdoserar man så bör inte överskottet lagras till toxisk nivå uppnås utan utsöndras med urinen. 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått fundera ett tag och du har nog rätt. Kroppen har en lagringskapacitet av samtliga B-vitaminer. Dock är dessa lager mycket små, med undantag för B12, och överdoserar man så bör inte överskottet lagras till toxisk nivå uppnås utan utsöndras med urinen. 

 

Hur det är med resten av B-vitaminerna vet jag inte men har för mig att man kan lagra upp till 400 mg B6. Inte så mycket men några hundra gånger dagsbehovet i alla fall. RDI = 1,2 mg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...