Jump to content

Hur kan du äta så mycket smör??

Recommended Posts

Kallt smör till varmt kött...ja det är en favorit.

Tror inte att jag är uppe I 100 g, så jag får försöka ha lite koll framöver.

Jag är nog fortfarande lite förvånad over hur lätt det var att börja äta smör; jag som var så fettvettskrämd förr. Men det är mer än tolv år sedan nu; tiden går.

• Like 5

13 minuter sedan, Effie sade:

Kallt smör till varmt kött...ja det är en favorit.

Tror inte att jag är uppe I 100 g, så jag får försöka ha lite koll framöver.

Jag är nog fortfarande lite förvånad over hur lätt det var att börja äta smör; jag som var så fettvettskrämd förr. Men det är mer än tolv år sedan nu; tiden går.

Ja, det är ju så fantastiskt gott, lyfter fram så många smaker. Kollade faktiskt mängden den här veckan när jag varit hemma i Östersund och ätit alla måltider utom en lunch hemma, det har gått nästan två 500g paket.

• Like 6

räknar ni med det smör ni steker i? Jag brukar steka i ganska rikligt med smör, vispar sen ur pannan med en liten skvätt grädde. Det innebär ju att jag även får i mig det smör som varit upphettat. Bra eller dåligt?

Kommer inte upp i 100 gram smör totalt ändå.....

• Like 4

6 timmar sedan, Kita 202 sade:

räknar ni med det smör ni steker i? Jag brukar steka i ganska rikligt med smör, vispar sen ur pannan med en liten skvätt grädde. Det innebär ju att jag även får i mig det smör som varit upphettat. Bra eller dåligt?

Kommer inte upp i 100 gram smör totalt ändå.....

Jag räknar inte.. men jag snålar aldrig med smöret!

Det är sällan värre än att en del smör/fett får bli kvar på tallriken utifall jag redan är mätt.

Då blir det i så fall ett problem för mitt avloppsreningsverk för om det är på tok för mycket smör/fettig sås kvar på tallriken så sköljer jag som regel av det innan jag stoppar tallrikarna i diskmaskinen.

Iallafall, jag kommer nog inte heller upp till 100 gram smör om dagen, sett till mina inköp.

Oandrasidan, på vardagar så äter jag på en lokal lunchresturang.. har lixom ingen aning om huruvida de använder smör?

• Like 3

Nu när jag bestämt mig för att låta bli just smör för att undvika ev mjölkprotein, så har jag svårt att få i mig tillräckligt med fett. Eller, jag håller mig mätt, men jag är inte alls uppe i de fettmängder jag hade tidigare. Jag steker nu i ister, ska försöka få tag i talg men har inte lyckats än. Mår dock bättre nu så förhoppningsvis är jag på väg åt rätt håll. :)

• Like 4

58 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Nu när jag bestämt mig för att låta bli just smör för att undvika ev mjölkprotein, så har jag svårt att få i mig tillräckligt med fett. Eller, jag håller mig mätt, men jag är inte alls uppe i de fettmängder jag hade tidigare. Jag steker nu i ister, ska försöka få tag i talg men har inte lyckats än. Mår dock bättre nu så förhoppningsvis är jag på väg åt rätt håll. :)

Har du provat ghee, klarnat smör där allt mjölkprotein är borta? Paleobloggen Under vårt tak har nyss lagt ut hur man gör eget: https://www.undervarttak.se/ghee/

Du som bor i Jämtand kan gå in på Lilla Saluhallen i Östersund, där kan du säkert få köpa talg :)

• Like 2

12 timmar sedan, Zepp sade:

Jag räknar inte.. men jag snålar aldrig med smöret!

Det är sällan värre än att en del smör/fett får bli kvar på tallriken utifall jag redan är mätt.

Då blir det i så fall ett problem för mitt avloppsreningsverk för om det är på tok för mycket smör/fettig sås kvar på tallriken så sköljer jag som regel av det innan jag stoppar tallrikarna i diskmaskinen.

Iallafall, jag kommer nog inte heller upp till 100 gram smör om dagen, sett till mina inköp.

Oandrasidan, på vardagar så äter jag på en lokal lunchresturang.. har lixom ingen aning om huruvida de använder smör?

Tyvärr använder de flesta lunchrestauranger margarin till matlagningen av ekonomiska skäl... Men de har ofta Bregott på lunchbuffén, brukar ta några paket och förstärka maten med :)

Kanske du kan prova med att lägga på lite mindre smör på din tallrik nästa gång och ta mer istället om du inte blir mätt, så behöver du inte spola ner det i vasken, bra för både miljön och plånboken ;)

• Like 4

9 timmar sedan, Birgitta Höglund sade:

Har du provat ghee, klarnat smör där allt mjölkprotein är borta? Paleobloggen Under vårt tak har nyss lagt ut hur man gör eget: https://www.undervarttak.se/ghee/

Du som bor i Jämtand kan gå in på Lilla Saluhallen i Östersund, där kan du säkert få köpa talg :)

Jag har gjort ghee, men vågar inte riktigt lita på att allt protein är borta. Tack för tipset! Då ska jag slinka förbi där! 😊

• Like 4

12 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Då skall du börja med Cocosfett, det mest ketogena fett du kan äta/dricka/steka i!

Oså det går lika bra med olivolja av bra kvalitet!

Finns även andra bra oljor.. betydligt dyrare ioförsig.

11 timmar sedan, Birgitta Höglund sade:

Tyvärr använder de flesta lunchrestauranger margarin till matlagningen av ekonomiska skäl...

Jag utgår från att de inte steker i smör!

Men de har ofta Bregott på lunchbuffén, brukar ta några paket och förstärka maten med

De har inte ens Bregott till brödet utan någon margaringrej till brödet, som jag inte äter.

Kanske du kan prova med att lägga på lite mindre smör på din tallrik nästa gång och ta mer istället om du inte blir mätt, så behöver du inte spola ner det i vasken, bra för både miljön och plånboken

Ja altså, sådant hör till undantagen.. dvs jag är inte professionell kock som dig, så bedömningsförmågan slirar ibland.. men bara ibland!

Iallafall så ville jag bara nämna det att det går bra att göra  lite kalorimisstag/smörmisstag.. så får man stå sitt kast och skölja bort överskottet!

Oså nämner jag att det går lika bra med Selleri.. näe, med Cocosfett och olivolja oxå.. inget fel på selleri ioförsig till rätt rätt!

Det är så man lär sig!

• Like 1

2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Inte bra att spola ner fett i avloppet. Kläggar igen rören! Du såg väl fettklumpen i Londons avloppssystem som vägde flera ton?..

Bättre då att skrapa ner det i soppåsen så det går till brännbart, brinner ju bra.

Tur man inte bor i London då?

Jag bor på landet, jag har diskmaskin.. den främsta anledningen till att jag eventuellt sköljer tallrikar är att jag är singel/diskar typ 1-2 gånger i veckan!

Och jag har en braskasett, på vintern så åker där in allt möjligt som är bännbart!

11 timmar sedan, Zepp sade:

Då skall du börja med Cocosfett, det mest ketogena fett du kan äta/dricka/steka i!

Oså det går lika bra med olivolja av bra kvalitet!

Finns även andra bra oljor.. betydligt dyrare ioförsig.

Cocosfett klarar jag inte av, får ont i magen av det. Just nu äter jag carnivore så då går alla växtoljor bort.

• Like 2

11 timmar sedan, Zepp sade:

Jag bor på landet, jag har diskmaskin..

Ännu större anledning till att inte spola ner fettet i avloppet. Då kan ditt eget system klägga igen...

Det är verkligen inget skämt! Det är ett stort problem med allt fett som spolas ner i avloppen. Torka av tallrikarna med ett papper istället!

Det finns ju en anledning till att restauranger måste ha en fettavskiljare på sitt interna avlopp, innan det släpps ut på det offentliga nätet!

• Like 5

• 3 weeks later...

Bättre att torka av med papper som går till matkompostering, sedan får vi med tiden jord vi kan odla något gott i...

Förresten vi har ingen hund så ibland är det jag som är Fido (åtminstone när jag är ensam) 😋🤪

Särskilt efter 7 dagars vattenfasta...

• Like 5