iAnna Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Det kanske finns intresse från någon här inne, att skriva ett remissvar på Livsmedelsverkets "Kostråd för personer över 65". Remissen är öppen för alla, synpunkter lämnas senast den 24 april 2019. https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/remisser1/remiss-kostrad-for-aldre Nu finns chansen! 5 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Tycker regeringen att pensionkostnaderna är för höga eftersom SLV skall utforma kostråden? 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Har läst remissen och vet inte om man ska skratta eller gråta. Ibland finns det dock ljuspunkter. I underavdelningen matfetter hittar man följande ketogena råd: "Tillsätt extra fett i all matlagning där det är möjligt, till exempel olja, smör eller grädde. Det kan vara på grönsakerna, i gröten, såsen eller grytan. Ta lite majonnäs till frukostägget, och ringla lite flytande matfett över fisken." Men hoppsan, det stod ju ”För den som har nedsatt aptit”? För ”vanliga människor” var det de vanliga fettskrämda råden. Men jag kanske har nedsatt aptit? Jag äter ju LCHF! I alla fall ska jag pröva med "lite" majonnäs till mina tre frukostägg 3 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 75% av kostnaderna för sjuka vården orsakas metabola skador - förr eller senare kommer kollapsen - då kommer tidningarna att översvämmas av kostråd som ligger LCHF nära. Titta på hur de på äldreboenden sköts, grismat och 15 till 20 "mediciner" utskrivna av läkare som har runt 10 timmars kostlära,,,, 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 31, 2019 Author Share Posted March 31, 2019 Så bra, prof Göran Petersson har redan krattat manegen åt SLV. "Bättre Kost för Äldre, En vardaglig guide" (2016) http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/231496/local_231496.pdf 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 On 2019-03-28 at 20:23, Thomas Jansson sade: Titta på hur de på äldreboenden sköts, grismat och 15 till 20 "mediciner" utskrivna av läkare som har runt 10 timmars kostlära,,,, Svärfar bor på äldreboende, men han har nog "bara" runt 10 olika mediciner. Han tycker att maten är bra för det mesta. Men vad vet han om bra kost för män i hans ålder? Absolut ingenting. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer (ursäkta att jag svär ) ska han till sin vikt på ca 100 kg ha 120 gr protein per dag!!!!! Inte en chans. Som exempel gillar han inte kålrätter eller blodpudding. När det var blodpudding till middag för några veckor sen så fick han kräm !?!?!? istället och paj till efterrätt !!!!!! Sockerberoende svärfar var ju nöjd och mätt för stunden...….. Kvällsmaten är allt för ofta risgrynsgröt eller risgrynspudding. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 11 timmar sedan, Trollmormor sade: Han tycker att maten är bra för det mesta. Han är väl som min sambo... gott=bra. Om det är nyttigt är inte intressant. F.n. star det havredryck (blä urk) I vår kyl, eftersom dietisten tyckte det var en bra idé att byta mjölk mot detta, på morgongröten. Jag försökte föreslå en nyttig frukost (t.ex. kesoplättar), men det blev sädesvätska...Bara en sådan sak som att han tittade på datumstämpeln och oj, sista datum 15 mars...får de sälja saker som är utgångna? Det var 15 mars 2020... 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts