Gabriela Wenger

Hög kalium och LCHF hur gör man

Recommended Posts

Hej!

Kalium prov visar att den är för hög. Hur kan man göra för att klara fortsätta med LCHF och ha en diet med lågt kalium innehål. Någon som har erfarenhet av det?Tack!! Gabriella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1177.se:

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/behandling--hjalpmedel/undersokningar-och-provtagning/provtagning-och-matningar/blodprov/blodprov-kalium/

Kalium finns i mat och mest kalium finns det i frukt, grönsaker, kött och fisk. Några exempel på mat som innehåller mycket kalium är nötter, choklad, citrusfrukter och banan.

Ett kaliumprov ingår bland de prover som ofta tas vid olika slags läkarundersökningar. ill exempel om läkaren misstänker att du har någon njursjukdom eller högt blodtryck. Kaliumhalten i blodet kontrolleras också regelbundet om du använder vissa läkemedel. Framför allt gäller det läkemedel som används vid hjärtsjukdom eller högt blodtryck.

Kaliumprovet är känsligt. Det innebär att det är viktigt att provtagningen går till på rätt sätt och att provet hanteras på rätt sätt efter provtagningen. Om något har gått fel vid provtagningen eller om provet har hanterats fel kan du få ett högre kaliumvärde än vad du egentligen har. Det gör att om värdet är oväntat högt så kan du få lämna ett nytt prov för att kontrollera resultatet.

Höga halter av kalium i blodet kallas hyperkalemi. Om din kaliumbalans rubbas kan du få symtom från musklerna och i och med det kan hjärtats förmåga att pumpa blod påverkas. Ett lätt förhöjt kaliumvärde brukar inte ge några besvär. Är kaliumvärdet kraftigt förhöjt kan du bli illamående, känna dig svag och hjärtat kan slå oregelbundet.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Läs det  Syster skrivit och det Tureborgaren länkat till noga! :)

Dessutom kan du läsa denna artikel av Martina:
https://martinajohansson.se/kalium-ar-din-van/

men tänk tvärtom ... du kanske har ett väldigt högt intag av någon av de grönsaker hon nämner.  

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mediciner ? 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack till alla  svar!. Nästa vecka träffar jag doktor. Nu känns  som vad jag en vill laga för mat har för hög kalium för mig. Har andra hälso problem som gör att högkalium  komplicera väldigt för mig. Men ok. Skall lugna ner mig och hitta en  diet som hjälper mig att övervinna detta. Tack för länken till Martina. Den känner jag inte till/ Gabriella 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste Martinas artikel. Det står att man skall vara försiktigt med kalium om man har problem med njurarna. Det är precis vad jag har! Tyvärr.Tack ändå! Gabriella

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett märkligt faktum, som berör läkares, dietisters och människors medvetenhet, är  att felaktig information kan sitta fastmurad i sinnet under femtio år medan den rätta, när den kommer, tar i stort sett lika lång tid att ta över. På liknande sätt som med kosten i sin helhet (socker/fett) är det med kalium/natriumsalter.

Trots att tydlig forskning nu visat 5 gram natriumsalt per dag var optimalt sitter det gamla 2 gram per dag fast.

Vad gäller balansen, om man utgår från andelen i blodet, rör det sig om 5 gram natriumsalt och minst 5 gram kaliumsalt dagligen.  Det är långt mer än de knappa 2 grammen natriumsalt per dag som tidigare ansågs optimalt. Var gäller balansen innanför och utanför cellväggarna brukar det optimala förhållandet  kalium/natrium ligga på 4/1 - det sköter kroppen själv men kräver rejält med kalium för att kunna upprätthålla idealet.

Njurarna reagerar på överskott av natrium genom att spola ut det i urinen. Medpassagerare i den processen är tyvärr kaliumsaltet.  Om kaliumhalterna i blodet är låga kämpar kroppen för att höja nivån. Om  natriumnivåerna ligger högt kommer vätskenivån i kroppen öka onormalt, vilket tvingar hjärtat att arbeta mer (måste pumpa mer vätska) och till slut ökar blodtrycket till obehagliga nivåer. Det förvärras ytterligare av ett överskott på natrium som minskar blodkärlens förmåga att hålla sig flexibla. Ännu värre blir det om kaliumnivån är för låg.

Njurarna gör allt de kan för att skölja bort överskott av natrium ut ur kroppen - en process som alltså förbättras av extra kaliumtillförsel.

För att bringa balans är det inte meningsfullt att bara sänka natriumsaltet i kosten (ofta kan det vara direkt fel med tanke på vad den nya forskningen kommit fram till) utan lika viktigt eller viktigare är att höja kaliumhalten. Mitt tips är att sprida kaliumintaget över dagen. Den som har njurproblem får diskutera saken vidare med sin läkare.

Experiment som jag själv gjort (jag använder vanligen min egen kropp som objekt), visar att uppehåll i kaliumtillskottet kan höja mitt blodtryck från mitt normala dagsgenomsnitt 130/80 till 160/90 (detta sker tillfälligt inte över en hel dag - så långt låter ja det aldrig gå),  bl.a. ett tecken på att blodkärlens flexibilitet minskat. Det gäller för den som är noggrann att lära känna tecknen i sin kropp när  t.ex. njurarna säger ifrån om saltbalansen inte är OK. Kanske inte fullt så utpräglat som här 2081770047_ScreenHunter_2098Mar_3014_21.jpg.2444ededb7ae8daea792c0e85a180572.jpgmen när svaga molande   obehag börjar ge sig tillkänna. Min "forskning" pågår i övrigt vad gäller vätsketillförsel.  Den som dagligen dricker de standardiserade  åtta glasen (man) eller sex (kvinna) har inget att frukta. Vid normal saltbalans tar blodet till sig så mycket vatten det vill - ett utmärkt blodförtunningsmedel - mycket bättre än råttgiftet som brukar användas.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg