Maria Elisabeth Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 Hej. Jag har haft ulcerös kolit sen ung. Blev sen böckenreservoar med stomi ett tag. Senare bilaterala lungembolier med stor DVT i benet 22 cm upp. Haft massa små skador. Bruten arm, finger x 2, ruptur rotatorcuff ena axeln, häromdagen brast en sena i andra axeln, stor nylig knäskada antagligen menisken, inre ledbandsskada, brutit ena foten, haft skruv i, men den fick de ta bort pga smärta. Sen inflammation och problem med bägge fötterna, dålig rygg. M.m. Ja ni fattar galoppen. Jag har väldigt ont och håller på med ispåsar på lite olika skador dagligen och knaprar Voltaren och har strategier. Jag är 41 år gammal och är väldigt deppig av detta och mitt liv. Måste vända det. Jag har nu åter igen börjat med LCHF mitt mål är en ketogen livsstil och bättre hälsa. Min nuvarande status efter bara 6 dagar lchf är hemskt. Jag har slutat med mitt socker samtidigt givetvis. Jag har mer ont i mina skador och i kroppen och mår jättedåligt. Har någon erfarenheter av positivt slag som hjälper mig igenom detta och vidare ?, blir jag jätteglad och tacksam. Särskilt smärtpatienters feedback och historia är jag nyfiken på. Trevlig helg. Mvh Maria 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 Välkommen som skrivande medlem! i är ganska många med värkproblematik här i forumet. Jag har minskat (men inte blivit av med all) värk i musklerna. @Jamtlandstjej m fl har nog en del tarmkunskap. Spontant skulle jag föreslå att du i första hand koncentrerar dig på antiinflammatorisk mat, snarare än att jaga fett/protein/kolhydrater/ketos. Läkning alltså. Sök gärna på AIP, autoimmuna protokollet och tänk "noll tillsatser" vad du än stoppar i dig. NSAID, dvs Voltaren, diklofenak, treo, ipren osv knäcker tarmfloran och behöver bort. Jättelätt att säga för den som inte har skitont men tyvärr tror jag du måste. Att stärka tarmfloran med tillskott kan nog behövas, NSAID dödar bacillerna där. Just tarmens bakterier har visat sig vara väldigt viktiga i de inflammatoriska processerna. Dr David Perlmutter har skrivit mycket om tarmfloran (om än med visst fokus på hjärnan) och boken Inflammation av Ralf Sundberg och Martina Johansson är väldigt bra. Inflammation är ett jobbigt men ändå fascinerande område; Oavsett var angreppet kommer från, vilken sorts angrepp det är (dvs virus/skärskada/kemikalier/stress) så svarar kroppen med samma inflammatoriska process. Det gör att man måste hitta den underliggande orsaken. Att jag inte helt kommit tillrätta med min värk tror jag beror på stress. I ditt fall kanske det är en utslagen tarmflora, tex kanske perioden innan din ulcerösa kolit bröt ut föregicks av penicillinkurer? Jag tror att man måste ta ett steg i taget, bryta sig loss i små steg. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Elisabeth Posted March 29, 2019 Author Share Posted March 29, 2019 Hej Maria F. Intressant. Stort tack för fin info. Jag tror också på att läka kroppen är första steget för mig. Ska sluta med Voltaren och börja med probiotika idag. Tack! Mvh Maria 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 Jag tänker att om man är skör fysiskt och sjuklig i grunden, så blir biverkningarna från ketos mycket mycket värre. Är lite som med epileptiska barn. De blir enligt studier ca 50% bättre om de kör strikt ketogen kost och det är ett smått mirakel! Men eftersom de redan har stora hälsoproblem och tungt medicinerade med antiepileptika som till och med sabbar mineralupptaget, så är det tyvärr många som inte klarar av en sån kostomläggning och tvingas avbryta. Ibland måste man helt enkelt vara hyfsat frisk redan, för att kunna tillgodogöra sig bra grejer tyvärr. Kanske bara strunta i att maxa ketos i alla fall tillsvidare? Satsa på att äta bra livsmedel från grunden och undvika inflammationsdrivande grejer som tillsatser, processat, socker, halvfabrikat, gluten osv. Undvik allt som kräver en längre innehållsförteckning. Köp ekologisk när du väljer livsmedel som är extremt giftbesprutade t.ex vissa frukter och bär t.ex. Finns mycket smågrejer man kan göra för att avlasta. Sen verkligen försök att sluta med antiinflammatoriska smärtstillande, det mördar magen. Keto/LCHF är fantastiskt om man är sockermissbrukare, tjockis, överätare, metabolt sjuk, diabetiker med mera. Men det verkar inte vara dina huvudproblem. Tycker också du ska kolla på autoimmuna protokollet(Paleo). Det vänder sig mer till folk med din specifika hälsoprofil. Sen om du upplever att du blir friskare och mer smärtfri, så kan du långsamt börja gå över till en mer ketogen kost. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 26 minuter sedan, Elinor sade: jag tänker att om man är skör fysiskt och sjuklig i grunden, så blir biverkningarna från ketos mycket mycket värre. Innan jag startade min LCHF-bana hade jag läst allt jag kom över av studier och avlyssnat hundratals timmars föreläsningar. Om man passerat 80 med råge som jag hade, bar man på en riskutsatt kropp - bara genom åldern. Alla de ålderssymtom jag hade försvann dock på direkten. Frågan är vilka biverkningar av ketosen du tänker på, vid sidan av första veckornas omställning, som jag egentligen aldrig kände av. Ketosen utgör, när den väl kommit igång, oerhörda fördelar för både kropp och psyke. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 Jag antar att du äter glutenfritt? Om inte så börja med det. Jag kan tänka mig att du p g a att du lider av ulcerös kolit så kan du ha generell mineralbrist? Föreslår att du intar ett bra mineraltillskott om du inte redan gör det. Att förbättra sina värden tar litet tid men det går med litet uthållighet. Inta Benbuljong - köp hel kyckling och koka den länge så att brosk o collagen frigörs och blir till en geléig buljong. Bra för tarm o leder att dricka. på webben https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/benbuljong/ https://www.undervarttak.se/benbuljong/ För kroppens ledhälsa ta collagentillskott - jag brukar ta i pulverform som kan köpas på Upgrit, jag köper en sort som är naturlig och ekologisk utan smakämnen eller socker. Att ta Omega3 2000-4000 mg är bl a stärkande för slemhinnorna i kroppen. och tycks hjälpa lungornas vävnader och gör dem starkare och mer motståndskraftiga mot infektioner Har man sug efter socker så kan det hjälpa att ta tillskott av krom. Att inte äta något socker alls är riktigt bra vid värk - den goda effekten kommer vart eftersom. Eftersom du har haft mag o tarmproblem länge så undrar jag om du kunde tänka dig att äta carnevor kost? Mänga upplever att deras mag-tarmhälsa förbättras inom inte alltför lång tid. På FB finns en grupp som heter Carnivore Sweden Stärka skelettet - ta D3-vitamin 3000-5000 iE/dag tillsammans med ca 150 mikrogram K2 samt magnesiumtillskott . Dessa tillskott samverkar till ett starkt skelett. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Elisabeth Posted March 30, 2019 Author Share Posted March 30, 2019 19 timmar sedan, Elinor sade: Jag tänker att om man är skör fysiskt och sjuklig i grunden, så blir biverkningarna från ketos mycket mycket värre. Är lite som med epileptiska barn. De blir enligt studier ca 50% bättre om de kör strikt ketogen kost och det är ett smått mirakel! Men eftersom de redan har stora hälsoproblem och tungt medicinerade med antiepileptika som till och med sabbar mineralupptaget, så är det tyvärr många som inte klarar av en sån kostomläggning och tvingas avbryta. Ibland måste man helt enkelt vara hyfsat frisk redan, för att kunna tillgodogöra sig bra grejer tyvärr. Kanske bara strunta i att maxa ketos i alla fall tillsvidare? Satsa på att äta bra livsmedel från grunden och undvika inflammationsdrivande grejer som tillsatser, processat, socker, halvfabrikat, gluten osv. Undvik allt som kräver en längre innehållsförteckning. Köp ekologisk när du väljer livsmedel som är extremt giftbesprutade t.ex vissa frukter och bär t.ex. Finns mycket smågrejer man kan göra för att avlasta. Sen verkligen försök att sluta med antiinflammatoriska smärtstillande, det mördar magen. Keto/LCHF är fantastiskt om man är sockermissbrukare, tjockis, överätare, metabolt sjuk, diabetiker med mera. Men det verkar inte vara dina huvudproblem. Tycker också du ska kolla på autoimmuna protokollet(Paleo). Det vänder sig mer till folk med din specifika hälsoprofil. Sen om du upplever att du blir friskare och mer smärtfri, så kan du långsamt börja gå över till en mer ketogen kost. Hej Elinor. Tack för ditt svar! Ja jag undrar verkligen om jag klarar av att gå direkt på ketogen kost. Jag tänker läka kroppen sakta och ta hand om den så gott jag kan. Jag börjar med lchf och äter också nu massa extra kosttillskott redan (jag har varit av och på lchf i många år och ketos också, men aldrig klarat det. #sockerberoende och dålig copingmekanism när jag mått dåligt av sjukdomar och livet , har ätit skräpmat då och avbrutit min kost. Så är egentligen ingen nybörjare inom lchf . ) Kosttillskott jag börjat äta igen är, zink, hyaloronic acid, l-argantine, folic acid, biotin, D-vitamin 10.000 i e (köpt från iherb usa allting), l-lysine, panthothenic acid, msm. Har aldrig ätit de regelbundet. Nu 7 dagar i rad. Jag tror din linje med Paleo skulle vara något för mig nu. Nu ser jag igenom alla kostdoktorns videos. Har kommit mig igenom hans filmer strax. Ska börja med föreläsningarna sen. Ha en fin helg. Mvh Maria 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Elisabeth Posted March 30, 2019 Author Share Posted March 30, 2019 18 timmar sedan, Nils Engström sade: Innan jag startade min LCHF-bana hade jag läst allt jag kom över av studier och avlyssnat hundratals timmars föreläsningar. Om man passerat 80 med råge som jag hade, bar man på en riskutsatt kropp - bara genom åldern. Alla de ålderssymtom jag hade försvann dock på direkten. Frågan är vilka biverkningar av ketosen du tänker på, vid sidan av första veckornas omställning, som jag egentligen aldrig kände av. Ketosen utgör, när den väl kommit igång, oerhörda fördelar för både kropp och psyke. Hej Nils. Tack för ditt svar. Vad kul att höra att ketos hjälper dig i ditt mående. Ha en fin helg. Mvh Maria 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Elisabeth Posted March 30, 2019 Author Share Posted March 30, 2019 16 timmar sedan, kickilotta sade: Jag antar att du äter glutenfritt? Om inte så börja med det. Jag kan tänka mig att du p g a att du lider av ulcerös kolit så kan du ha generell mineralbrist? Föreslår att du intar ett bra mineraltillskott om du inte redan gör det. Att förbättra sina värden tar litet tid men det går med litet uthållighet. Inta Benbuljong - köp hel kyckling och koka den länge så att brosk o collagen frigörs och blir till en geléig buljong. Bra för tarm o leder att dricka. på webben https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/benbuljong/ https://www.undervarttak.se/benbuljong/ För kroppens ledhälsa ta collagentillskott - jag brukar ta i pulverform som kan köpas på Upgrit, jag köper en sort som är naturlig och ekologisk utan smakämnen eller socker. Att ta Omega3 2000-4000 mg är bl a stärkande för slemhinnorna i kroppen. och tycks hjälpa lungornas vävnader och gör dem starkare och mer motståndskraftiga mot infektioner Har man sug efter socker så kan det hjälpa att ta tillskott av krom. Att inte äta något socker alls är riktigt bra vid värk - den goda effekten kommer vart eftersom. Eftersom du har haft mag o tarmproblem länge så undrar jag om du kunde tänka dig att äta carnevor kost? Mänga upplever att deras mag-tarmhälsa förbättras inom inte alltför lång tid. På FB finns en grupp som heter Carnivore Sweden Stärka skelettet - ta D3-vitamin 3000-5000 iE/dag tillsammans med ca 150 mikrogram K2 samt magnesiumtillskott . Dessa tillskott samverkar till ett starkt skelett. Hej Kickilotta! Tack för ditt långa informativa svar. Jag skriver upp dina tips här. Gav bort min omega 3 burk. Får köpa en ny. Resistent stärkelse , potatismjöl började jag med igår. Collagen burk har jag. Har ej ätit den regelbundet. Ska blanda den i min morgondrink nu. Tack för påminnelsen. Köpte förra veckan när jag hade problem med.reservoaren och var nära att åka till sjukhus några tillskott från Apotea: super booster v.1 Greens, camu camu (c-vitamin), super booster v 2 berry+d, macaipulver. Jag har inte ätit några frukter alls på länge. K vitamin ska jag kolla upp. Buljong och krom ska jag kolla upp också. Magnesium har jag pulver jag tar ibland av. Vilket mineraltillskott rekommenderar du? Behöver jag det när jag tar mina andra tillskott också? Köpte igår också från Apotea en probiotika. Kosttillskott jag börjat äta igen är, zink, hyaloronic acid, l-argantine, folic acid, biotin, D-vitamin 10.000 i e (köpt från iherb usa allting), l-lysine, panthothenic acid, msm. Har aldrig ätit de regelbundet. Nu 7 dagar i rad. Glutamine och Niacin äter jag ibland också. Jag ser fram emot att må bättre. Stort tack för input. Trevlig helg. Mvh Maria 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 On 2019-03-30 at 10:44, HelgeK sade: Det är inte bara att man kan äta för lite omega 3.Det är också en del, som också äter alldeles för mycket omega 6. Ja så är det. Alla processade vegetabiliska oljor har mycket omega6 och litet omega3. Och den processade industrimaten, alla hel- o halvfabrikat har en ohälsosam fettbalans, mycket omega6, Det ideala förhållandet i vår kost mellan omega6 och omega3 lär vara 1:1 , men det är nog inte många av oss som har den balansen i sin mat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 On 2019-03-30 at 09:31, Maria Elisabeth sade: jag har varit av och på lchf i många år och ketos också, men aldrig klarat det. Sockerberoende och dålig copingmekanism när jag mått dåligt av sjukdomar och livet , har ätit skräpmat då och avbrutit min kost. Så är egentligen ingen nybörjare inom lchf Ingen kan kritisera dig för de händelser som ligger bakom variationen i din kost som du beskriver. Dina 30 000 miljarder celler har dock bara ett intresse - att få daglig tillgång till de ämnen och den balans som i olika avseenden måste tillfredsställas genom din kost. Ger du dina celler det de dagligen vill ha blir du normalt inte sjuk. Det viktiga för dig måste vara att tillse att kroppens dagliga behov tillfredsställs. Det betyder att du metodiskt tillför det den vill ha. Många uttrycker sig ofta i stil med: ibland tar jag någon tablett XX som skall vara bra ibland äter jag YY som ska vara bra för ZZ ibland dricker jag vatten regelbundet efter rekommendationerna etc.. För kroppen blir sådana punktinsatser meningslösa men ger användaren en säkerhetskänsla som är helt falsk. De värdefulla rekommendationer du får på forumet är viktiga att ta till sig men framför allt nödvändiga att använda kontinuerligt. För egen del har jag sett det vara viktigt att ha utrustning tillgänglig, som medger mig att finjustera alla parametrar. Jag kan när jag vill kontrollera: mitt blodtryck/pulsfrekvens med en tillförlitlig blodtrycksmätare min ketosnivå (via utandningen med min KETONIX) min kroppstemperatur med en praktisk örontermometer mitt hjärta med hjälp av en miniatyr-EKG (också för att få varningar när elektrolyterna kan komma i obalans) mina blodkroppars syresättning (mäts oblodigt via pekfingret) min vikt (det senaste veckorna när mätning skett vid samma typ av tillfällen (med mage och blåsa tömda), har det visat sig att jag ligger på en variation inom plus minus ca. 0,2 kg - inte 0,5 kg som tidigare. Detta enbart genom att jag äter tills jag blir mätt - inte genom att noga väga mat eller beräkna innehåll etc.. i övrigt få en uppfattning av elektrolyterna genom att ge akt på diverse små tecken (känslan i njurarna, hudkrypningar etc Naturligtvis är det inte nödvändigt för alla att hålla sådan detaljkoll - det passar bara vissa personligheter. Dock anser jag att många människor med precision kontrollerar sin bils prestanda med diverse mätinstrument och annat och sparar regelbundet bilprovningens protokoll. Varför kan inte denna fantastiska konstruktion (människokroppen) tillmätas samma värde och användas som testobjekt att mäta på - är det inte egentligen det som LCHF och forumets medlemmar är inne på? När det gäller den egna kroppen, t.ex. efter blodprovtagning efterfrågas vanligen bara ett muntligt besked från läkaren, antingen i form av att: "blodvärdena är OK" eller att "jag kommer att skriva ut en medicin mot...". Den som lämnar sin kropp för blodprovtagning och inte ber om en utskrift av resultatet (som vid bilprovningen) kan jag bara inte förstå (gäller flertalet även på forumet har jag förstått). För att få en bredare överblick använder jag Werlabs mätdata som jag skriver in i min egen mall (för kvinnor har jag lagt upp en särskild mall): Lämplig att ta fram minst två gånger under det första LCHF-året. Kostar runt en tusenlapp. På en vårdcentral får du aldrig sådan omfattande provtagning. Mina data kort före LCHF-start och någon tid efteråt gav fantastiska förändringar. som jag har som norm för kommande mätningar. Till dig Maria Elisabeth önskar forumet bara lycka till för fortsättningen - du kommer att klara dig fint om du håller på att inte bara ibland göra rätt - du måste alltid göra rätt. Små avsteg ibland betyder dock inget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 18 timmar sedan, Nils Engström sade: Den som lämnar sin kropp för blodprovtagning och inte ber om en utskrift av resultatet (som vid bilprovningen) kan jag bara inte förstå (gäller flertalet även på forumet har jag förstått). Jag hör nog till dem som envetet samlar på utskrifter av mina provresultat. - Vid besöket brukar jag be att läkaren skickar det kompletta provsvaret till mig. - Men likafullt brukar det ändå bli " OK -beskedet i ett brev, så jag får ringa extra och be dem skicka de kompletta provsvaren. Det får mig att misstänka att det måste nog vara vanligt att de flesta nöjer sig med beskedet "blodvärdena är OK". 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 8 timmar sedan, kickilotta sade: Det får mig att misstänka att det måste nog vara vanligt att de flesta nöjer sig med beskedet "blodvärdena är OK". Jag tillhör dem som uppmanats lämna kolesterolprov när jag varit och mätt blodtrycket, och fått brev: "Totalkolesterolet är 5,0; det är bra" eller "totalkolesterolet är 5,3; ät ännu lite nyttigare" och tänkt "jaha du, tycker du att det här är kul, så...men vem bryr sig?" Sedan har det visat sig att de tar lite fler prover, när jag slutligen bad att få alla utskrifter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts