Tobias Bäckström

Test av näringsinnehåll

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta hur man går till väga för att ta reda på näringsvärdet i olika produkter. Finns det ett billigt hemmatest som man kan köpa, eller skickar man in ett prov till ett labb? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Tobias Bäckström sade:

Jag skulle vilja veta hur man går till väga för att ta reda på näringsvärdet i olika produkter. Finns det ett billigt hemmatest som man kan köpa, eller skickar man in ett prov till ett labb? 

Frågan är befogad även i den meningen att man kanske vill kolla upp främmande substanser som normalt inte skrivs ut på förpackningen, inte minst vad gäller mängden bekämpningsmedel på grönsaker. Jag skulle gärna vilja göra ett hemmatest på sempers barnmat då jag inte litar ett skvatt på deras innehållsförteckning efter den stora aflatoxinskandalen dom var inblandade i.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bakgrunden till min fråga är att jag brygger eget öl och jag har funderat på om man kan använda den urmäskade malten till brödbak. Jag pratade med en bagare som använde en del bryggerimalt i sitt bröd men menade att det egentligen var mest fibrer eftersom stärkelsen lakat ur. Då skulle det ju vara en bra ingrediens för LCHF-bröd men jag vill ju veta om det finns andra näringsämnen kvar.

(Och bryggerimalt hittar jag inte i några tabeller)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tobias Bäckström sade:

Bakgrunden till min fråga är att jag brygger eget öl och jag har funderat på om man kan använda den urmäskade malten till brödbak.

Wikipedia: Drav https://sv.wikipedia.org/wiki/Drav

• Drav är en biprodukt vid ölframställning./.../ Den har relativt hög proteinhalt och blir ett utmärkt djurfoder (kraftfoder). Drav används i stor utsträckning både till nötkreatur och vid svinuppfödning. Använd till mjölkkor ger draven sänkt fetthalt hos mjölken och kan även orsaka smakfel. Draven har emellertid dålig hållbarhet och måste ensileras med sura tillsatsmedel om den ska lagras.

Spendrups: https://www.spendrups.se/olvarlden/bryggprocessen/bryggning/

• Draven innehåller fortfarande mycket näring och kan säljas som djurfoder, men förstörs snabbt om den inte torkas. Därför har vi särskilda torkanläggningar för drav i bryggeriet.

Drav i bröd, hur påverkas de baktekniska och näringsmässiga egenskaperna? https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/8916463 (tyvärr ingen länk till hela artikeln)

• Drav är en väldigt intressant restprodukt då kornen har fått en annan näringskomposition efter dess urlakande av stärkelse. Främst är andelen kostfiber högre men också mängden protein och fett. Fiberhalten gör produkten intressant i vår studie då det har bevisats ge gynnsamma hälsoeffekter på bland annat blodglukosnivån och kolesterolet samt att kostfiber förbättrar tarmhälsan.I studien har vi bakat ett ljust surdegsbröd med en tillsats av torkat och finmalet drav. Detta för att höja näringsvärdet i brödet, i synnerhet fiberinnehållet. Näringskompositionerna i dravmjölet fastställdes genom analyser, varpå näringsvärdet i bröden kunde beräknas.

NUTRITIONAL PROPERTIES AND VOLATILE PROFILE OF BREWER’S SPENT GRAIN SUPPLEMENTED BREAD (artikel på engelska)
http://www.rombio.eu/vol19nr5/8.pdf

Drav.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det blir dyrt och bökigt att få mer information än själva sockerhalten, som man kan se själv med en hydrometer. Troligen har du redan en sån, för de flesta bryggare och jäsare har ju det.

Men att analysera hela näringsvärdet och alla kolhydrater är komplext, eftersom det finns så många olika typer. Du får kontakta ett företag som sysslar med livsmedelsanalys, om du vill veta det. Kostar garanterat flera tusenlappar. Om man inte producerar ett livsmedel i kommersiellt syfte, så känns det kanske lite slösigt.

Du kan få ett generellt svar(mellan tummen och pekfingret) angående näringsinnehållet om du söker på rätt grejer. Testa att söka på t.ex "brewer spent grain" samt malt och det lär ploppa artiklar och studier, där det analyserats. Såklart svarar det inte exakt på vad ditt innehåller, men förhoppningsvis om det är hyfsat LCHF-vänligt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg