Mattias Gyllenfjärd Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Jag är 45 år och är 184 cm lång. Min vikt i dag är 134 kg enligt senaste vägningen. Jag är medveten om att min vikt är för hög. Den har varit över 120 kg i en mycket lång tid, mer än 20 år. Min längd har varit 184 cm sedan 18 års ålder så det är inte den som har förändrats. Min vikt förändrades omkring mellan 19-21 års ålder. Jag vet med säkerhet att jag vägde 105 kg vid 25 år ålder mot 75 kg vid 18 års ålder. Min viktuppgång stabilisera sig omkring vid 30 års ålder och då på 120 kg. Vilket var min vikt en lång tid. Jag har bestämt mig för nu att börja med strikt LCHF eftersom jag tror på "livsstilen". Jag noterar nu att i många filmer på denna sida prata om Keto och enligt min enkla uppfattning är att Keto och "strikt LCHF" är samma som sak så länge jag äter max 20g kolhydrater och 100g protein per dag. (vilket är ca 400g kött, troligen kan jag äta mera i början men ville förenkla det för mig.) Vad anser ni som är mera erfarna? Har jag förstått rätt? Finns det några faror för mig med Keto? (Därav fick ni min bakgrund) Återkommer med uppdatering hur det går. Min tanke är att jag börjar i morgon med min nya livsstil därav har jag kollat upp denna sida ganska mycket i förberedelse. mvh Mattias 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 25 minuter sedan, Mattias Gyllenfjärd sade: Min tanke är att jag börjar i morgon med min nya livsstil Det allra bästa är att börja idag! Du kommer aldrig att ångra dig! Själv inledde jag LCHF för 18 månader sedan! Jag hade då med råge passerat 80 års ålder, konnar sätta ut alla tre mediciner (diabetes 2, blodtryck och för lipidprofilen). Har sedan 18 månader tillbaka aldrig känt av mista tendens till sura uppstötningar och inga tecken på gikt. Har nu ett blodtryck på 130/80 sett på genomsnittet av ett 10-tal mätningar på en dag. Dessutom har min vikt stannat på normalvikt och mitt BMI ligger stadigt på 23 - 23,5. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Inga faror alls, utan snarare en fördel med din bakgrund. Du har uppenbarligen inte försökt gå ner i vikt aktivt tidigare, eftersom du legat på samma nivå i 20 års tid. Så du kommer troligen svara bättre på LCHF än alla de som jojo-bantat i årtionden med pulverdieter, kalorirestriktion, WW och andra skumma dieter. Håller man på och bantar och viktpendlar stort hela tiden så bygger kroppen upp ett försvar och tolerans och blir mindre villig att dumpa fettreserverna. Men du är mer som ett vitt blad, så att säga Keto och strikt LCHF är ungefär samma sak. Skillnaden är att keto fokuserar på fettbränning som process och används ibland av helt andra skäl viktminskning, t.ex prestation eller medicinskt. Strikt-LCHF fokuserar mer på kostupplägg och helhet. Men i slutändan käkar du precis samma grejer och upplägg, så kan kalla det vad du vill. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Testa, ge det en chans! Strikt LCHF=ketogen kost. Av det du berättar finns inget som hindrar. Varmt lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 1 timme sedan, Mattias Gyllenfjärd sade: så länge jag äter max 20g kolhydrater och 100g protein per dag. Jag ser inte att du nämner fett. Kanske du tycker det är helt självklart, men det finns de som glömmer fettet, och det får man inte göra 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Håller med Nils E, börja redan ikväll med att skippa kolhydraterna på tallriken och skippa efterrätten. Du kommer inte att ångra dig. Sen plöj allt på Kostdoktorn så att du förstår vad som händer i kroppen när du äter olika saker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Sockersuget släpper inte lätt greppet eftersom det styrs av hjärnan och inte tarmsystemet. Om det blir helt för jävligt kan man sätta sej på händerna och vänta... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 28 minuter sedan, Ekner sade: Sockersuget släpper inte lätt greppet eftersom det styrs av hjärnan och inte tarmsystemet. Om det blir helt för jävligt kan man sätta sej på händerna och vänta... Att ta ett tillskott av krom kan hjälpa mot sockersug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 10 timmar sedan, kickilotta sade: Att ta ett tillskott av krom kan hjälpa mot sockersug. Detsamma gäller att trycka i sej några matskedar kokosolja. Men tyvärr går det inte att lura en beroendehjärna genom så enkla trix. Varför tror ni världens befolkning ökar i midjemått med i snitt en klädstorlek varje årtionde? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Nej det är väl för enkelt!? Varför vill du avfärda dessa "enkla" tips? Jag vill dela det i alla fall, det finns säkert någon som vill prova. Dessutom äta mer fett hjälper en del personer att hålla sig hyfsat på banan. Veteberoendet är tydligen mycket värre än sockerberoendet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Gyllenfjärd Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 Jag vill bara kolla med er lite snabbt. Detta åt jag till frukost/lunch. Låter minna siffror rätt? Missar jag något? 2 ägg á 100g, 1,1g carb, 50g bacon, 1g carb, 125g korv, 4g carb, 10g sallad, 1,5g carb, 20g ost, 0g carb, 50g tomat, 1,5g carb, 75g majonäs, 0,5g carb, Totalt carb max 10. Lite mycket kanske jag får se över carb. Ville bara kolla med er som vet mera. Mvh Mattias 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 8 timmar sedan, Mattias Gyllenfjärd sade: 2 ägg á 100g, 1,1g carb 50g bacon, 1g carb, 125g korv, 4g carb, 10g sallad, 1,5g carb, 20g ost, 0g carb, 50g tomat, 1,5g carb, 75g majonäs, 0,5g carb Ser bra ut! https://www.kostbevakningen.se/?foodinput=200 g ägg 50 g bacon 125 g korv 10 g sallad 20 g ost 50 g tomat 75 g majonnäs 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 25 minuter sedan, iAnna sade: Ser bra ut! https://www.kostbevakningen.se/?foodinput=200 g ägg 50 g bacon 125 g korv 10 g sallad 20 g ost 50 g tomat 75 g majonnäs Äggen måste vara väldigt stora om 1 st ägg väger 100g? Stora ägg brukar väga 63-73 g. Antingen åt du mer än två ägg eller så är 200 g ägg fel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Iallafall E% ser bra ut.. men 1470 Kcal måste ju bara vara fel.. för någon som väger så mycket? Dvs som väger mer än 50 kilo mer än mig.. på 1500 kcalorier så hade min kylskåpsdörr behövts byta gångjärn rätt snabbt! Meeen nu skall vi inte få panik här.. iallafall bra intentioner och ett första bra försök.. mins all baconochägg jag åt i början. Dvs det var väl inte värsta hälsokosten ioförsig.. men det sliter till sig för man tröttnar lite så småninom på allt för mycket äggobacon samt korv med ost och vill förr eller senare ha lite mer riktig mat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 On 2019-03-31 at 21:19, kickilotta sade: Att ta ett tillskott av krom kan hjälpa mot sockersug. https://kurera.se/krom-kan-skydda-mot-diabetes/ Kromtillskott har skyddande effekt vid risk för metabolt syndrom. "Krom är ett spårämne och mineral som vi människor behöver för att genomföra olika uppgifter. Det hjälper oss att metabolisera fett, kolhydrater och protein till energi i kroppen och är därför viktigt för att bibehålla normal vikt. Ytterligare stöder krom insulin genom att föra glukos från blodet in i cellerna." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Just nu, kickilotta sade: https://kurera.se/krom-kan-skydda-mot-diabetes/ Kromtillskott har skyddande effekt vid risk för metabolt syndrom. Fast rent ut sagt så tror jag att tillskott främst skyddar vid brist i kosten? Gäller för övrigt de flesta tillskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 On 2019-03-31 at 15:31, Mattias Gyllenfjärd sade: Jag är 45 år och är 184 cm lång. Min vikt i dag är 134 kg enligt senaste vägningen. Jag är medveten om att min vikt är för hög. Den har varit över 120 kg i en mycket lång tid, mer än 20 år. Min längd har varit 184 cm sedan 18 års ålder så det är inte den som har förändrats. Min vikt förändrades omkring mellan 19-21 års ålder. Jag vet med säkerhet att jag vägde 105 kg vid 25 år ålder mot 75 kg vid 18 års ålder. Min viktuppgång stabilisera sig omkring vid 30 års ålder och då på 120 kg. Vilket var min vikt en lång tid. Jag har bestämt mig för nu att börja med strikt LCHF eftersom jag tror på "livsstilen". Jag noterar nu att i många filmer på denna sida prata om Keto och enligt min enkla uppfattning är att Keto och "strikt LCHF" är samma som sak så länge jag äter max 20g kolhydrater och 100g protein per dag. (vilket är ca 400g kött, troligen kan jag äta mera i början men ville förenkla det för mig.) Vad anser ni som är mera erfarna? Har jag förstått rätt? Finns det några faror för mig med Keto? (Därav fick ni min bakgrund) Återkommer med uppdatering hur det går. Min tanke är att jag börjar i morgon med min nya livsstil därav har jag kollat upp denna sida ganska mycket i förberedelse. mvh Mattias Du har potential för att LCHF-liknande diet kan funka för dig.. för så som du beskriver dig själv så kan det där finns en problematik som handlar om hyperinsulinemi/metabolt syndrom/åt det hållet? Det du inte riktigt fattat rätt är de sk grammen hitan och ditan, dvs E% stämmer bättre för de gram du anger stämmer bättre för någon som är normalviktig.. dvs drar cirka 1800-2000 Kcal per dag! Så då kronglar jag till det rätt så mycket och säger att 5-10 E% kolhydrater är strikt, 20 E% kolisar är gränsen då man brukar kunna mäta ketonkroppar i blodet! Protein.. främst aminosyror egentligen, är själva konstanten i din föda förutom kalorierna.. i ditt fall sätter jag behovet till minst 1 gram protein per kilo och dag.. i snitt. Oså till kalorierna, man brukar säga att man sällan bör äta mindre än 20 Kcal/dag i snitt per kilo kroppsvikt, vilket i ditt fall då skulle landa snarare på 2500 i stället för 1500? Nu tycker du antagligen att jag är dum som drar upp kalorier när du har varit duktig? Grejen är att det är orimligt med 1500 Kcal på din vikt.. 2000 Kcal vore värsta bantningsdieten i ditt fall. Meen många sådana som i ditt fall tappar ansenliga mängder vatten i början/tappar aptiten när lypolysen släpps fri osv, det sliter säkert tills sig så småningom och du får en normal aptit. Dvs det tar tid.. förutom vattnet som man kan kissa ut på några dygn. När man väl gjort det så har som regel ett kilo fettväv cirka 7000 Kcal.. och du kan inte kissa ut det utan du måste förbränna det! I ditt fall med extra vikt får man vara glad för 1 kilo i veckan, det mer normala är med strikt kontroll ett halvt kilo per vecka, det är vad kroppen brukar acceptera. Dvs ställ in dig på lite längre tid.. se över dina matvanor/recept/din livstil för övrigt.. dvs något du kan leva med i långa loppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 För att koncentrera/komplettera Zepps inlägg: Fundera inte så mycket på mängder och gram I början. Håll mängden kolhydrater lågt. Se grammen protein som riktmärken men ingen hard gräns. Ät fett så du blir mätt. Lär dig lita på din aptit. Och se hur det går. Gå inte hungrig. Om du efter några månader inte får effect; se over vad du äter och vad du kan ändra (fråga oss!). Som Zepp sager; det här är en livsstil och du ska leva med det; ändra när det inte funkar för dig... 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 10 timmar sedan, Zepp sade: Grejen är att det är orimligt med 1500 Kcal på din vikt.. 2000 Kcal vore värsta bantningsdieten i ditt fall. Zepp: Den mat TS räknade upp var frukost/lunch, inte hela dagsintaget... 1 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 18 timmar sedan, Zepp sade: Fast rent ut sagt så tror jag att tillskott främst skyddar vid brist i kosten? Gäller för övrigt de flesta tillskott? Vart hittar vi bra mat numera? Som synes på burkens text kan man kanske förvänta sig att BS sänks något - på 50-talet fanns det en amerikan som ville döpa om diabetes till "krombrist-sjukan". Kommer inte ihåg vad han hette men han hade en framträdande roll vill jag minnas,,,, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Hej, För att svara på din fråga om keto och strikt LCHF är samma sak så tycker inte jag att det finns någon exakt definition. De allra flesta skulle nog säga att det är samma sak. Jag är lite mer "svart eller vit" och tycker att ketobegreppet fortfarande är en striktare variant än alla former av LCHF, t ex inga mejerier, inga nötter, inget koffein osv. http://www.stephanieperson.com/ har hundratals youtubeinlägg som handar om ketogen kost. Men som sagt ordet "keto" är ett litet flytande begrepp som inte har någon exakt betydelse. För nöjes skull skulle jag rekommendera dig att ta en "blodprofil" för att veta dina värden när du startar en "förvandling" . Werlabs XL-test är ok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 On 2019-04-02 at 16:07, Thomas Jansson sade: Vart hittar vi bra mat numera? Svenskt ekologiskt naturbetat kött! Finns massor av bönder som vill sälja, främst på internet och REKO-ringar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 On 2019-04-04 at 18:55, iAnna sade: Svenskt ekologiskt naturbetat kött! Finns massor av bönder som vill sälja, främst på internet och REKO-ringar. Jag handlar av Gårdssällskapet sedan förra sommaren. Hemleverans av köttlåda med jämna mellanrum. Har fungerat jättebra hittills. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts