Sofia Zäll Carlsson Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Imorgon påbörjar jag lchf-kosthållning. Jag tränar strong hiit (en slags cross fit) och cirkelstyrketräning ca 3-4 ggr/vecka. Träningen får mig att må bra men jag har inte lyckats må bra när jag tränar OCH äter lchf. Har någon därute några handfasta tips? Ska jag avvakta några dagar och låta kroppen vänja sig vid lchf igen, eller ska jag träna på (vilket jag helst vill, man mår ju kasst om man inte tränar) som tidigare? Jag är närmre 50, och äter därför strikt. Tacksam för tips! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Du kan fortsätta träna. Men du får räkna med att det kanske inte känns riktigt bra de första 2-3 månaderna efter övergång till LCHF. Om du äter strikt se till att inte fuska någon gång ibland, det kommer inverka kraftigt negativt på träningen. Om du har behov av att fuska ibland är det bättre att äta mer liberal LCHF. De vanliga råden annars är att supplementera med salt och magnesium.https://www.dietdoctor.com/se/lchf/biverkningar Lycka till! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Beror ju på vilka omställningsbesvär du har. Resonera som man gör normalt, d.v.s mår du inte bra så ta det lugnt. Men avsaknad av energi när man ställer om till fettbränning kan ta ett tag. Så att undvika träning under hela den perioden, tror jag inte är en bra idé. Träning brukar också göra att omställningen går betydligt snabbare jämfört med om man bara ligger på soffan och försöker få till mer fettbränning via kosten. Jag har aldrig kört stentuff cardio på det sättet där man måste "tanka" energi för att ens orka lyfta kroppen. Min träning är snarare 25-30 min behaglig joggingrunda, yoga och styrketräning så jag upplevde aldrig omställningen som handikappande rent prestationsmässigt, eftersom jag inte körde så hårt som du verkar göra. På sin höjd var det ett mindre irritationsmoment, att benen ibland blev kraftlösa. Du kommer främst uppleva motgång när du kör Strong HIIT, kan jag tänka mig. Det hjälper att tanka lite kolhydrater av bättre kvalité i samband med passen. Nackdelen med det är att omställningen går långsammare, om man "fuskar" och kolhydrat-boostar innan träning. Du får helt enkelt välja vad som är minst dåligt. Finns tyvärr ingen fix som inte har en baksida. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Zäll Carlsson Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 Tack för bra input. Jag tycker verkligen OM att träna lite tufft, men samtidigt är jag 47 år, 173 cm lång och väger +-80 (går lite upp och ner, så klart), och jag har läst i någon tråd att det kan funka bra att köra styrketräning på max. Som jag förstår det ska jag då göra några få övningar, och maxa vikten. Det är ju lite strong hiit idé över det Jag testar ett pass strong hiit idag! Har nu bottnat med lite ost, några salamisticks och en näve torkade sojabönor. Wish me luck! Sofia 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Jag lade om kosten vid 42års ålder och det tog mig 3mån innan kroppen svarade vid tex en så enkel sak som att cykla till jobbet. Å andra sidan är vi alla olika så testa! Om du känner dig matt och yr eller bara svag eller kraftlös, då vet du varför. Du är inte sjuk. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Zäll Carlsson Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 Så, nu är det efter passet. Det var intressant. Fast, jag är ju på första dagen strikt LCHF, rimligen borde jag haft lite ork kvar, även om jag kände mig såsig i huvudet idag. Till listan över faktorer som spelar in på min träning hör även att jag har söndertrampad hälkudde, så jag får anpassa träningen till det som funkar för mig. Jag vägde mig med en fitnessvåg, som mätte inre fett, etc ( en massa spännande faktorer) och om 8 veckor ska jag göra det igen. Jag kommer under tiden att träna styrketräning, köra få reps med maxvikt och se vad som händer i kroppen med 8 veckors strikt LCHF. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Om du vill så kan MaffeMaria introducera dig i Maffetons träningsmnetoder/tankar/ideer! Ett visst sätt att träna, främst för ökad fettförbräning/hälsa och välmående! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts