HelgeK

Fråga doktorn evidensbaserat??

Recommended Posts

Man kanske kan maila till Fråga Doktorn och fråga efter det vetenskapliga underlaget för påståendet att fettsnål kost är bra mot demens?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju ett underhållningsprogram och då blir det en del tyckande och personliga åsikter. De bjuder heller inte in världsledande experter utan det handlar om en vanlig husläkare, som knappast har koll på all forskning inom alla områden. 

Jag har aldrig sett en studie som specifikt visar att fettsnål kost minskar risken för alzheimers eller demens. Finns studier som visar att medelhavskost kan vara förebyggande/skyddande, men medelhavskost innehåller betydligt mer fett än den standardkost som t.ex SLV förespråkar. 

Läkaren har dragit egna slutsatser. Troligen tänker hon på riskfaktorer som t.ex högt blodtryck eller forskning som visar att övervikt ökar risken för demenssjukdom senare i livet. Är därför hon rekommenderar att man äter fettsnålt, för att förebygga de grejerna. Hon begriper inte att man kan vara slank, frisk, ha blodtryck inom normalvärde OCH äta fett. 

Att trauma ökar risken för fetma låter iofs logiskt. Har man blivit utsatt för övergrepp, mobbing, trakasserier mer mera så ökar nog risken att man flyr till mat(eller andra missbruk) och hetsäter och överäter av emotionella skäl. Men samtidigt är det kosten som driver på den växande fetmaepidemi på samhällsnivå, inte att enskilda individer haft en "taskig uppväxt". 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga doktorn är väl inkastare till vården. Då kan man väl inte förvänta sej att dom ska ge bra kostråd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Annika Dahlqvist sade:

Man kanske kan maila till Fråga Doktorn och fråga efter det vetenskapliga underlaget för påståendet att fettsnål kost är bra mot demens?

Om man dör fortare slipper man lida så länge?

Jag tänker på att de ger diabetiker rådet att äta 60E% kolhydrater så är man väl endera totalt okunnig eller så vill man minska på folkmängden något?

Anmälde detta pgm till granskningsnämnden för några år sedan - efter ett inslag med Hellenius. Ingen åtgärd så klart men jag tror inte att TV i det forna DDR heller lät sig ändras så lätt,,,,

• Gilla 5
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mailade till programmet och fick ett automatiskt svar , att de fått meddelandet , men de kan inte svara på alla brev. Jag tror inte jag   får  något svar... 

• Gilla 2
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg