Penilla Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Är lite förbryllad. Har 40 kg övervikt. Gick ner 13 kg ganska lätt. Sedan stannade jag upp och de sista 3 veckorna går jag upp ca 1/2 kg/vecka. Vad gör jag för fel? Jag hade fått för mig att man kunde äta fritt så länge man höll sig inom ramen av ca 20gr kolhydrater per dag. Men hörde att även inom LCHF bör man tänka på kalorier/dag. Så helt plötsligt känns det som jag överäter... Kan det vara så? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 När gick du ner, var det nyligen eller länge sen? Du har ju varit medlem i forumet ett tag och jag känner igen ditt namn men minns inte detaljerna. Dricker du fettkaffe/fett-te? Jo, du kan överäta kalorier, dvs energi, även på LCHF men min personliga erfarenhet är att man kan överäta mer av vissa saker utan att öka i vikt men inte hur mycket som helst. Om man dricker t ex fettkaffe är risken stor att det blir för mycket energi. Dr Eric Westman pratar om detta i nån av Kostdoktorns intervjuer. En av idéerna med LCHF är att man blir mer mätt och därför äter mindre (färre kalorier). Sedan kanske detta med leptin påverkar? https://www.annahallen.se/funkar-inte-lchf-langre-koll-pa-ditt-leptin/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted April 3, 2019 Author Share Posted April 3, 2019 Jag har varit med ett tag men det var först juli 2018 jag satte igång. När julen kom hade jag gått ner 13 kg. Över julen åt jag allt. Sedan gick upp ett kilo. Gick ner det på 1 vecka. Sen tog det stopp. Jag dricker inte fettkaffe men kaffe med ca 30g grädde (3 per dag). Sedan äter jag paranötter, kanske lite för mycket. Jag kan ta lite morgon, middag och kväll.. I övrigt tror jag att det är så att jag äter för mycket kvantitet och för många såser baserade på grädde/creme fraiche. Men det tar emot att tänka om eftersom jag tog ett stort steg när jag bytte till lchf och nu verkar det som jag måste justera ytterligare .. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Småäter du? Då kan det lätt bli för mycket. Mejerier ställer till det för en del men inte för andra. Enda sättet att veta är att testa att utesluta dem någon månad eller två. Platåer råkar man ut för ibland. Eftersom du inte hållit på så länge och har att ta av borde du inte hamnat på en sådan. Går du upp lite långsamt kan det vara mängden som gör det eller att du är lite för frikostig med kolhydrater och fett samtidigt. Du kan testa handflatemodellen om du vill; Utgå från handen, kapad vid handleden, och använd den som mått. En del vardera fett/kolhydrater (grönt)/protein av en hand vid måltider och inget småätande emellan. Handen kan ha utsträckta fingrar (typ köttskiva) eller vara knuten (typ gegga). Kryddsmör bör man ta något mindre mängd av än knytnäve. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 11 timmar sedan, Penilla sade: Är lite förbryllad. Har 40 kg övervikt. Gick ner 13 kg ganska lätt. Sedan stannade jag upp och de sista 3 veckorna går jag upp ca 1/2 kg/vecka. Vad gör jag för fel? Jag hade fått för mig att man kunde äta fritt så länge man höll sig inom ramen av ca 20gr kolhydrater per dag. Men hörde att även inom LCHF bör man tänka på kalorier/dag. Så helt plötsligt känns det som jag överäter... Kan det vara så? Jag är inte helt övertygad om att du eventuellt gör något fel? För det första så är inte viktnedgång en linjär process.. för det andra så varierar vikten beroende på en massa saker, typ årstid, för kvinnor med olika perioder i månaden.. dvs det normala är att vikten pendlar. Oså till viktnedgång, det är som med allt annat i livet, det sker i etapper.. med olika faser! Tanken med LCHF är att man skall kunna äta lite fritt och det är inte ens säkert att 20gr kolisar är det mest optimala! Hur som helst så finns det vissa tecken man kan utröna, de första är då omställningsbesvären/riddarustning och smakar apa i munnen. Har man väl kommit förbi detta stadium så infinner sig andra, typ.. man vill typ bara äta 1-2 gånger per dag.. inte ens ta en bulle till fikat. Oså till kalorierna.. dvs har du gått upp ett halvt kilo i fettvikt per vecka så har du ätit cirka 500 Kcal extra varje dag, sådant borde du ha lagt märke till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 12 timmar sedan, Penilla sade: Är lite förbryllad. Har 40 kg övervikt. Gick ner 13 kg ganska lätt. Sedan stannade jag upp och de sista 3 veckorna går jag upp ca 1/2 kg/vecka. Vad gör jag för fel? Jag hade fått för mig att man kunde äta fritt så länge man höll sig inom ramen av ca 20gr kolhydrater per dag. Men hörde att även inom LCHF bör man tänka på kalorier/dag. Så helt plötsligt känns det som jag överäter... Kan det vara så? Kolla in Jason Fungs videor och artiklar - testa fasta i någon form som passar dig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts