Jump to content

högt fastesocker

kari Friman

Recommended Posts

Hejsan

Har kört LCHF sedan slutet av November 2017 har diabetes 2 sen 2004 och har lite problem med fastesockret som envist håller sig runt 7mmol. Motionerar ungefär 7-10 timmar i veckan fastar lite då o då ca fem dagar åt gången och då kan fastesockret komma ner till 5-6 mmol .men när jag börjar äta så går det upp igen fast jag håller mig till ca 10gram kolhydrater per dag är också i ketos mäter i blodet c:a 3 så jag bränner fett hela tiden.Lästa här idag att man kan vara fettadaptiv och att musklerna inte tar emot sockret men hur ska jag då förbränna sockret är det bara fasta som gäller eller ska man bara bortse från morgonvärderna. Ska till sköterskan nästa vecka o ta prover så få se hur långtidsvärdet är då. Kommer till Circus till helgen ska bli riktigt roligt 

• Like 4

30 minuter sedan, kari Friman sade:

har lite problem med fastesockret som envist håller sig runt 7mmol

Kan det vara gryningsfenomenet? Jag är personligen inte så insatt i det men sök i forumet, det finns flera trådar kring det.

Jag ska också till Cirkus. Himla kul ska det bli! 

• Like 2

On 2019-04-03 at 14:50, kari Friman sade:

Hejsan

Har kört LCHF sedan slutet av November 2017 har diabetes 2 sen 2004 och har lite problem med fastesockret som envist håller sig runt 7mmol. Motionerar ungefär 7-10 timmar i veckan fastar lite då o då ca fem dagar åt gången och då kan fastesockret komma ner till 5-6 mmol .men när jag börjar äta så går det upp igen fast jag håller mig till ca 10gram kolhydrater per dag är också i ketos mäter i blodet c:a 3 så jag bränner fett hela tiden.Lästa här idag att man kan vara fettadaptiv och att musklerna inte tar emot sockret men hur ska jag då förbränna sockret är det bara fasta som gäller eller ska man bara bortse från morgonvärderna. Ska till sköterskan nästa vecka o ta prover så få se hur långtidsvärdet är då. Kommer till Circus till helgen ska bli riktigt roligt 

Mm.. många frågor, många olika värden.

Vi börjar i rätt ända, dvs du är diabetiker typ 2, det innebär att du är insulinresistent, det i sig bör betyda att du lider utav hyperinsulinemi?

Iallafall så är jag inte diabetiker vad jag begriper, med ett HBA1c på 32!

Likt f*rbannat så har jag mätt 6,0 på morgonen.. då under den tiden jag mätte.. slutade främst för att det gjorde ont i fingrarna och det var opraktisk med plåster på samma fingrar!

Dvs på morgonen skall blodsockret stiga.. annars försover du dig.. dvs det handlar om Cirkadian Cycle/dygnsrytmen/Dawn Phenomenon!

Iallafall vad gör man då utifall man är diabetiker typ 2.. jo först så skaffar man hund, de vill gärna gå ut klockan 6,00 på morgonen för att uträtta sina behov.. osen vill de gärna snosa på varenda lyktstolpe i grannskapet, så då är du inte hemma fören tidigast klockan 7,00, då kan du mäta ditt fastesocker, medans hunden hoppar upp i din säng för att sova vidare!

Oså till ketonmätnimgen.. det mesta tyder då på att du faktiskt är fettadopterad?

Dvs fett är ditt främsta bränsle.. oså skall vi se vart ketonerna tar vägen.. dvs inte i så stor utsträckning till musklerna faktist, utan främst till hjärnan och hjärtat.. vilket båda är bra grejer att ha.. och att förse med bränsle!

Då har du altså en situation som säger att du är Diabetiker typ 2= Insulinresistent= hyperinsulinemi som en orsak, samtidigt som du mäter både höga fastevärden på morgonen? samt senare oxå höga världen ketoner, dvs höga inom det sk "optimala intervallet"!

Vi får nog sortera ut lite här först, dvs om du haft fastesocker på 8-10 eller mer på morgonen så vore det en sak i sig, omdu hade haft postprandialt blodsocker på samma värden så är det typ samma.. iallafall så efter man ätit så stiger blodsockret hur som helst via flera mekanismer och litta beroende på vad man ätit/glukoneogenes/glykogenolys!

Och litta samma gäller ketoner, dvs om de stiger över 6 eller i värsta fall upp till 10-20, då är man typ 1 diabetiker!

Grejen är väl bara att typ 1 har högt blodsocker, höga ketoner samt högt HBA1c!

Såå vi väntar på ditt HBA1c.. dvs du får i princip ha vilket morgonsocker som helst så länge ditt HBA1c ligger normalt!

Men glöm aldrig att du är diabetiker, det finns ingen quick fix, utan det handlar mer om kost och livstil.. och livstilen är betydligt knepigare att göra något åt medans kosten är rätt enkel att fixa.

• Like 3

• 2 weeks later...

"HbA1c är ett mått på medelblodsockret de senaste 3 månaderna enligt:

• Sista 30 dagarna bestämmer 50% av HbA1c
  • Sista 30-90 dagarna bestämmer 40% av HbA1c
  • Sista 90-120 dagarna bestämer 10% av HbA1c.

HbA1c anger inte medelblodsockret utan måste översättas enligt:

64527014-pNFhG.png"

Du har altså ett medelsocker på 9-10, det är högt.

• Like 2