Mattias Gyllenfjärd Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Jag skriver till er för att berätta hur jag väger mig. Det borde vara en ganska enkel uppgift. Ställa sig på vågen och se resultatet, men för mig är det en ceremoni. Som de flesta av oss vet förändras vår vikt under hela dagen. Detta beror på hur mycket vi ätit samt druckit och hur länge sedan vi gjorde det innan vägning. Till exemplet får vi ett resultat om vi väger oss direkt efter en stor buffé eller om vi väger oss efter 16 timmars fasta. Med anledning av detta väger jag mig enligt följande. Jag väger mig en gång på morgonen och en gång på kvällen. Jag använder alltid samma våg för att eventuellt utesluta felkalibreringar. Vägen står på ett plant golv utan lutning för att försäkra mig om det inte påverkar resultatet. Jag ställer mig även 3 gånger på vågen i snabb följd för att säkerställa resultatet. Jag är även alltid naken då jag är nyfiken på min kroppsvikt och inte hur mycket mina kläder väger Om det är morgonvikten är det alltid efter första toalettbesöket när jag vaknar, omkring klockan 06:00-07:00. Min kvällsvikt är precis innan jag skall gå sova, omkring klockan 22:00-23:00. Jag antar jag är rätt "extrem" när det gäller vägning men det är för att säkerställa mina resultat. Till exemplet märker jag rätt snabbt om jag hamnar på en "viktplatå" Hur väger ni er? Är det något som jag kan göra annorlunda? FYI är det inte jobbigt att se vågen varje morgon och kväll, jag upplever det inte stressande. Jag har full förståelse ifall någon tycker det är jobbigt och då kan jag rekommendera ett måttband runt magen istället, vilket är också ett verktyg jag använder mig av ca 1 gång i veckan. Mvh Mattias 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Jag gör som du - väger mig morgon och kväll. Det har liksom bara blivit så här En daglig rutin - precis som att borsta tänderna! Det jag vill veta är att jag ligger inom rätt "spann": jag konstaterar bara faktum och så är det inget mer med det. Jag lär mig också hur min kropp fungerar: vad händer om jag fastar ett dygn, vad händer om jag dricker mer än ett glas vin en kväll, hur påverkas kroppen av flygning mm. Och ett tecken på att jag inte är fixerad vid vikten är att jag inte blir ett dugg nojig om jag t ex är bortrest och inte kan väga mig. Alla är vi olika! En del ska bokstavligen kasta ut vågen genom fönstret - blir man stressad av siffrorna är det bättre att fokusera på annat, t ex hur kläderna passar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Jag också! På morgonen efter toalettbesök, men med pyjamasbyxorna på, för att registrera i min "viktdagbok", och på kvällen för att se vad jag kan förvänta mig morgonen efter. Ibland på dagen också, t ex efter ett längre löppass, mest för skojs skull. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Ser vågen som ett neutralt men ibland missvisande verktyg. Det bästa med att väga sig kontinuerligt är att man börjar man inse det orimliga i att lägga på sig +2 kilo över natten och såna grejer. Det beror inte på mer fett, utan snarare på svullnad+vätska, tarminnehåll eller att vågen inte fungerar optimalt. Tycker egentligen att måttband är bättre vad gäller fett specifikt, men att väga sig över tid är ju ändå informativt. Något jag också insett är att de flesta personvågarna är värdelösa och visar fel. Brukar låna vågen när jag besöker vänner och släkt, bara för att jämföra och alla är trasiga på något sätt eller visar olika beroende på underlag med mera. Jag känner inte en endaste människa som har en fullt fungerande personvåg, så kompetenta är alltså dagens elektroniktillverkare Om någon har tips på en personvåg som inte är superdyr och hyfsat korrekt, så mottages det tacksamt. Min nuvarande har ballat ur helt, visar olika i köket och hallen och ibland när man startar om så blir det +1.5 kilo 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 21 timmar sedan, Elinor sade: Något jag också insett är att de flesta personvågarna är värdelösa och visar fel. Brukar låna vågen när jag besöker vänner och släkt, bara för att jämföra och alla är trasiga på något sätt eller visar olika beroende på underlag med mera. Jag känner inte en endaste människa som har en fullt fungerande personvåg, så kompetenta är alltså dagens elektroniktillverkare Om någon har tips på en personvåg som inte är superdyr och hyfsat korrekt, så mottages det tacksamt. Min nuvarande har ballat ur helt, visar olika i köket och hallen och ibland när man startar om så blir det +1.5 kilo Håller inte riktigt med dig! Främst för att det absoluta hektot helt saknar betydelse, eftersom det är den relativa vikten som har betydelse men också för att många av dagens vågar har mycket hög kvalitet och ger god precision. Min egen våg (diagnosvåg) som har några år på nacken har fungerat perfekt sen den köptes (ca. 5 år sedan). Fabrikat BEURER typ BG 42 Sannolikt motsvarande: BEURER typ BF 750 eller BEURER typ BF 700 (kan anslutas till mobilen för kontroll) BEURER har länge hållit hög klass på sina vågar - kan rekommenderas. Test av personvågar 2019, se vilken som blev bäst - Test.se 11 mars 2019 - Vi på Test.se har valt att rekommendera Beurers våg BF 700. .... Av alla vågar i HD:s test, är det bara Beurer – testvinnaren – som ger exakt samma ... Det var, som tidigare nämnt, Beurer BF750 som blev testets vinnare (så står det men läser man vidare är det BF700 som rekommenderas). För BF 700 säger man i testen: "Det är en diagnostisk våg som utöver att väga dig också kan läsa ut BMI, muskelmassa, kroppsvätska, kroppsfett och benmassa. Vågen kan kopplas ihop med appen Beurer Health Manager App, och i den kan du följa dina mätningar och sätta upp eventuella mål för dig själv. BF 700 kan registrera upp till 8 olika användare och vet sedan vem av er som står på vågen, och kan därmed visa en individuell utveckling även om ni är flera stycken som använder vågen. För att få ännu mer exakta mätningar kan varje användare också knappa in information om sig själv, så som ålder, längd och aktivitetsnivå. En tydlig display, korrekt viktmätning, användarvänlig app, snabbstart och automatisk avstängning ger en bra och prisvärd våg!" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Jag brukar oftast väga mig på morgonen, oäten och nyskiten, som någon så poetiskt uttryckte det . Och utan kläder. Helst varje dag, för att se utvecklingen (men det krävs ju att man inte blir stressad av det, utan bara konstaterar utvecklingen). Om vågen är bra? Tja, jag har varit med om att väga mig, gå på toaletten, och väga mig igen, för att konstatera att jag gått upp ett par hekto. Jag tar det med en nypa salt, som en fingervisning. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 5 timmar sedan, Elinor sade: Om någon har tips på en personvåg som inte är superdyr och hyfsat korrekt, så mottages det tacksamt. Min nuvarande har ballat ur helt, visar olika i köket och hallen och ibland när man startar om så blir det +1.5 kilo Jag har en Fitbit-våg i Sverige och en Medisana Vitadock i Spanien. Båda visar någorlunda samma vikt. Däremot skiljer fettprocenten sig åt rejält! Fitbit säger att jag har 35 % fett, Vitadock 16 %. Bryr mig inte särdeles mycket om de värdena. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 6, 2019 Share Posted April 6, 2019 Oavsett siffra på vågen så är det ändå jeansen som säger sanningen om hur det ligger till, för min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts