HelgeK

Bra sätt att fasta

Recommended Posts

Se Jason Fungs video i ämnet:  https://www.youtube.com/watch?time_continue=778&v=tIuj-oMN-Fk

En variant av fasta är att fasta två gånger i veckan, och 16 - 24 timmar per gång. Om man avslutar fastan med ett träningspass, så uppnår man auto-fagi  under fastan,  och får förhöjda nivåer av tillväxthormon under fastan, och det hjälper muskel tillväxten, om man äter extra protein upp till två dagar efter träningspasset, så får man bättre muskeltillväxt av M-Thor( Men för att uppnå det så måste man HELT undvika protein under fastan. Alltså inte ens buljong.). Se:  https://www.youtube.com/watch?v=AXivdDORKRQ

Är det någon som provat att träna så här någon längre tid? Blir resultaten bättre? Intressant hypotes tycker jag.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en liten "konflikt" i Low Carb världen runt effekten av fasta speciellt kopplat till träning. (Phinney vs Fung). Det är sunt med lite olika synpunkter, ibland får man en känsla av det kan vara lite flockmentalitet bland Low Carbers. 😉

Följande artikel kan också vara intressant att läsa:
https://blog.virtahealth.com/science-of-intermittent-fasting/

Just det här med boostad kortare fasta kanske dock kan vara ett sätt där de (Fung och Phinney) hamnar närmare varandra? :)

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Nisse sade:

Har kört 23:1 fasta 75dgr i ett sträck nu.

Funkar klockrent ÄVEN tillsammans med tuff träning. 

STOR LCHF måltid 07:30 - 08:30 är mitt ätfönster

Intervallträning på cykel & stakmaskin sker oftast mellan 04:30 & 06:00 6dgr i veckan

Har sett förut att du skrivit om  detta Nisse!

Låter så intressant, kan du inte berätta  mer?

Vad äter du?  Hur tränar du? Har du gått ner i vikt?  Mår du bättre? Har du tagit några prover ? Varför tränar du så okristligt tidigt?  

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-04-05 at 16:30, Katerina sade:

Jag tror att det är rimligare att påstå att vi människor är anpassade för fastan än att påstå att den vore farlig eller hälsovådlig.

Om vi utgår från verkligheten för våra förfäder några hundra tusen år tillbaka eller längre bakåt och sedan framåt i tiden, tills det agrara samhället uppstod, är sannolikheten mycket stor för att människokroppen periodvis tvingats till anpassning med svält under långa perioder och tillgång till föda i dräglig kombination.

Den kropp som den moderna människan bär på, har anor långt bakåt i tiden. Stora förändringar som innebär mutationer brukar anses uppkomma med miljontals års mellanrum. Människans utveckling  under en under kort period av evolutionen på t.ex. 50 000 års sikt, har därför sannolikt främst skett genom naturligt urval. Dvs. endast de varelser överlevde naturens påfrestningar som råkade ha ändamålsenlig fördelning av de egenskaper ur den genetiska poolen, som fanns tillgängliga.

Ett faktum som modern forskning tydligt visat på, är att den stora överlevnadspotentialen måste ha legat i tillgången till animal föda, vad veganer och miljöaktivister än predikar. Det var den animala födan som höll våra förfäders kroppar vid liv genom det rika innehållet såväl av vitaminer som spårmetaller.  Dagens veganer skulle inte ha kunnat överleva särskilt länge utan tillgång till apotek och hälsokostaffärer.

De ketoner som en LCHF-kostare använder för att förbränna fett utgör en tydlig indikation på hur våra förfäder tidigt försörjde sin kropp med energi och livgivande födoämnen. Fördelarna med fettet som energibas visar sig dessutom i en rad avseenden genom hur det sänker frekvensen sjukdomar, främst bland de stora kultursjukdomarna med sitt ursprung i det metabola syndromet - det som uppstår genom vissa delar av kolhydratkosten och läkemedelsjättarnas användning av socker till att ge drycker extra sötma, liksom vid smaksättning av maten. Vi som tillämpar LCHF-kost kan ju tydligt märka att upplevelsen av sötma kraftigt förstärks genom en större andelen fett i kosten och att smaksättningen med socker i mat som säljs i butikerna inte skulle behövts i ett sockerfritt samhälle.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2019‎-‎04‎-‎05 at 21:31, hoppetossa sade:

Har sett förut att du skrivit om  detta Nisse!

Låter så intressant, kan du inte berätta  mer?

Vad äter du?  Hur tränar du? Har du gått ner i vikt?  Mår du bättre? Har du tagit några prover ? Varför tränar du så okristligt tidigt?  

Kör både linjära pass på trainer (ca 85% puls) och 4 x 4 intervaller.
4 x 4 innebär i korthet går de ut på att köra 4 stycken 4 minuters intervaller på 90-95 procent av maxpuls med 3 
minuters aktiv vila (lugn tramp ner till 70% puls) mellan intervallerna, i mitt fall körs de på cykel 
uppsatt på trainer men kan göras på andra sätt också. 

Tappat ca 4 kilo (80-76) (181cm/63år) sen nyår och fettprocent ner med ca 2% (17,5-15,5)
Kör träning som vanligt varje morgon 04:30 - 06:30 och ät fönster är samma dvs 07:30 – 08:30
Kör tidigt för då vet jag att inga hinder dyker upp och dagens pass verkligen blir av.

Som sagt jag äter dagens (enda) måltid ca: 07:30-08:30
Har en scanningsvåg som jag gör lite mätningar på en ggr per vecka och den pekar på att muskelmassa % ökar med små steg och 
fett % minskar med små steg. Försöker både bygga muskler, tappa fett %, tappa lite i vikt.
Kan tyckas en svår combo men känner mig på god väg just nu. Vikten är ett stort ”hinder” oavsett du åker skidor, 
springer eller cyklar så därför kommer uthållighet att öka med mindre massa att släpa på framöver. Hur mycket jag 
äter är svårt att berätta. Räknar inga kalorier eller håller på med nån vägning. Efter tidiga morgonens intervall 
pass på cykel så bryter jag 23-Timmar fastan med två
msk kokosolja innan maten. Maten är varierande, Ofta en stor Omelett med stekfläsk som bas, sen Avocado, Blomkål, 
Grönkål, Tonfisk, Älgfärsbiffar, Broccoli, eget gjort smör, frökex, Surkål, olika ostar av egen produktion, olika bär, 
Olika varianter av sallad från egen produktion, Alltid ett glas Rödbetsjuice, D-Vitamin, Omega 3, Magnesium, vatten med Himalaya salt. 
Finns säkert sånt ja glömt men det är en diger tallrik vill ja lova. Lågt stabilt blodsocker över dan och energi räcker för cykelpass 
innan nästa frukost som sagt plus även ett pass på Stakmaskinen 5min (88% puls). Väntar på en ketonmätare från Canada för att kunna mäta 
lite mera framöver. Gjorde en blodfettsmätning för ett tag sedan. 

2018-01-24 2019-01-29
FP-LDL-KOL/HDL-KOL 1,32 / 1,28
FP-LDL-KOLESTEROL 3,60 / 3,40
FP-TRIGLYCERIDER 0,70 / 0,80
P-HDL-KOLESTEROL 2,72 / 2,66
P-KOLESTEROL 6,60 / 6,40
KOLESTEROL/HDL 2,43 / 2,41

Många tror man svälter ihjäl med 23:1 upplägg
och visst var det lite utmaning första 2-3 dgr men sen släpper de och blir till vardag. Varje frukost blir 
som ett litet LCHF julbord vill ja lova. Gäller bara att dricka ordentligt under dagen och få i sig 
mineraler etc. Och nån energibrist har jag så här långt inte märkt av efter 78 dgr. Låga fina stabila
blodsockervärden är också en trevlig bonus. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Phinney förespråkar också att man ska äta mycket protein, så kan ju förstå varför just han nojjar kring att tappa muskelmassa. Känns lite som han riktar sig till folk som är yngre och mer atletiska. Han säger mycket bra saker generellt, men vad gäller fasta specifikt så lider gubben av lite kunskapsresistens och konservatism haha. Han har liksom inte hängt med. 

Han har fel helt enkelt och överdriver som bara den, angående att tappa muskelmassa vid längre fastor. Fung arbetar ju själv med specifikt sjuka feta patienter och ser exakt hur de påverkas av fastor. Därför har han mer trovärdighet enligt mig. Medan Phinney snarare studerat fasta på pappret. 

Kan ju också fråga sig om det verkligen är så himla hemskt att tappa något gram muskelmassa, om vinster är att man förebygger cancer, åldrande och autoimmuna sjukdomar? Vad tycker ni?

Sen finns det naturligtvis folk som inte bör fasta alls av medicinska eller psykologiska skäl. 

• Gilla 5
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Elinor sade:

Phinney förespråkar också att man ska äta mycket protein, så kan ju förstå varför just han nojjar kring att tappa muskelmassa. Känns lite som han riktar sig till folk som är yngre och mer atletiska. Han säger mycket bra saker generellt, men vad gäller fasta specifikt så lider gubben av lite kunskapsresistens och konservatism haha. Han har liksom inte hängt med.  

Han har fel helt enkelt och överdriver som bara den, angående att tappa muskelmassa vid längre fastor. Fung arbetar ju själv med specifikt sjuka feta patienter och ser exakt hur de påverkas av fastor. Därför har han mer trovärdighet enligt mig. Medan Phinney snarare studerat fasta på pappret.  

Kan ju också fråga sig om det verkligen är så himla hemskt att tappa något gram muskelmassa, om vinster är att man förebygger cancer, åldrande och autoimmuna sjukdomar? Vad tycker ni?

Sen finns det naturligtvis folk som inte bör fasta alls av medicinska eller psykologiska skäl. 

Gillar verkligen också Phinney, men tycker att han är lite snett ute i fastefrågan.

Och som Fung säger, allt protein är inte så farligt att förlora, som t ex överskottsskinn.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summa summarum.. dvs det det beror lite på utgångsförutsättningarna!

Iallafall. jag äter 1-2-3 måltider per dag.. ingen fasta för min del.. men andra kan ha problems med detta.. främst definitionen!

Det har hänt att jag hoppat att äta någon dag, det är ändå ingen fasta.. iomed att jag har väl så goda energidepåer.. och glukos är bannemig inget problem iomed att jag verkar ha en frisk lever.

Dvs jag har alldrig frivilligt fastat.. jag gillar mat.. oså sedan jag börjat äta riktig mat så har bara måltidfrekvensen sjunkit!

Iallafall så har min diabetiska arbetskamrat fått nya råd från sin diabetesmottagning.. han bör äta 5-6 måltider per dag, cirka 50-60E% kolhydrater.. gärna mycket fullkornsbröd, undvika fett.. framförallt mättat fett!

Oså snabbt till Fung, han behandlar iallafall vad jag sett rätt ofta äldre diabetiker med ansenlig övervikt.. dvs de kan behöva gå ner så mycket som 50 kilo för att ens få en normal homeostas, för så länge fett frigörs så lär det konkurera med glukos i framförallt muskelcellerna.

Dvs då får de fasta och fasta, vad man i övrigt i samhället ofta säger är kalorirestriktion, dvs man kan inte kissa ut det där extra fettet man blir tvungen att förbränna det.. så där har Fung rätt.. han har även rätt på en annan punkt, blodsocker kan få lov att variera en hel del.. så länge man gör något åt grundorsaken, dvs för de flesta utav hans patienter nämligen insulinresistensen!

Oså snabbt över till Phiney, det jag läst av honom har handlat om rätt unga och friska personer, ofta i någon form av träning??

Och vem är då jag som allt som oftast förespråkar högre proteiintag, dvs mer "optimalt" än minimum!

Dvs på en LCHF- diet.. gärna med få måltider, så sätter jag iallafall minst 1 gram protein, helst från animalier och mer optimalt utifall man inte redan är gammal och överviktig till det litta optimalare 1,5 gram/kilo och dag.. i snitt!

Dvs om man råkar vara lite yngre och friskare och inte speciellt överviktig så kan det hampa sig som så att protein sett som E% kan öka på bekostnad på fettets E%, dvs ingen anser att det är någon fördel att äta fler kalorier än vad man gör av med!

Iallafall.. protein är essentiellt, där har Phiney rätt.. oandrasidan när man väl är äldre överviktig diabetiker.. och inte skall skaffa fler barn, då hampar det sig som så att protein är f*n så mer insulinogent än rent socker/mjöl/what ever!

Såå Fung har rätt igen.. när det gäller att angripa själva problemet, dvs insulinresistensen.. då måste insulinutsöndringen ner.. dvs man får fasta eller banta eller vad man själv vill kalla det.. men problemet lär knappast försvinna innan man blivit av med de där extra 50 kilona iomed att fettet konkurerar med glukos i cellerna!

Iallafall.. lite oss emellan här på ett LCHF-forum.. dvs det finns gott om olika uträkningar för behovet av de essentiella proteinerna, dvs skall man räkna minimum, skall man räkna idealvikt för sin längd, dvs den där kroppen under all fettmassa?

Det finns garanterat inget exakt svar, dvs det beror på!

Egentligen så är det lite samma som att beräkna kalorierna, dvs hur svårt som helst!

Iallafall.. om någon råkar ramla över en "One size fits all diet" som gör att man blir av med magen.. så vill jag bli PMad först!

Jag är bara så trött på, "du har blivit smalare i ansiktet" när jag helst vill bli av med magen!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ofta undrat över energifördelningen mellan hjärna och resten av kroppen - har testat att äggfasta under perioder med mycket jobb men det har inte fungerat. Hjärnan orkar inte med intensiva och långa pass då jag jobbat med stora översättningar.

Nu har jag dock en annan arbetssituation och ägnar mesta tiden åt egna projekt vilket gör att stressen är betydligt mindre. Testar periodisk fasta med målet att äta en gång per dygn och då huvudsakligen mellan 17 till 20. Det har gått över all förväntan och med en energikick som förvånar mig. Känner av lite hunger någonstans mellan 9 till 11 på förmiddagarna men det verkar räcka med ett par koppar kaffe för att den ska försvinna.

Uppskattningsvis stoppar jag nog i mig knappt hälften av vad jag gjorde innan "fastan" startade för några veckor sedan. Troligen har jag ätit för mycket protein tidigare. Har minskat cirka 4-5 kg på dessa veckor (mycket vatten i början misstänker jag). En storlek mindre på byxorna hittills.

Intressant att se hur länge det fungerar med en måltid per dag - men det är nog ett upplägg som passar mig bra,,,,

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Zepp sade:

Jag är bara så trött på, "du har blivit smalare i ansiktet" när jag helst vill bli av med magen!

Kortisol..?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Thomas Jansson sade:

Intressant att se hur länge det fungerar med en måltid per dag - men det är nog ett upplägg som passar mig bra,,,,

För mig har det funkat i över två år nu. 👍

När jag började med LCHF följde jag devisen "ät när du är hungrig". Efter ca 3 år hade lunchen hamnat så sent, så jag skippade den helt och åt middag istället (frukost har jag aldrig ätit).

För mig kom det hela naturligt. 🙂

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iAnna sade:

(frukost har jag aldrig ätit)

Jag slutade äta frukost vårterminen i årskurs 7. Det var 50 år sedan och berodde på att jag ville sova lite längre - på den tiden fanns det ingen som pratade om periodisk fasta,,,,

Så höll jag på tills barnen kom, då började jag äta den "livsviktiga" frukosten och med den började kilona att komma. Det höll på tills slutet av februari 2005 då jag hade turen att hamna hos läkaren Calle Carlsson i Österäng - jag kommer ihåg datumet noga eftersom Skaldemans insändare hade publicerats i Aftonbladet veckan innan. Fettskrämd som jag var på den tiden så trodde jag först att Skaldeman var komplett galen men Calle intygade att Skaldeman hade helt rätt!

Det är egentligen enkelt att förstå att en kalori inte alltid påverkar kroppen på samma sätt och Skaldeman var den förste som jag såg att han använde begreppet "hormoniell viktminskning".

Vad jag aldrig blivit riktigt klok på är hur många "lärda" som låtit sig luras och i sin tur lurat oss (och gör fortfarande),,,,

Lyssna inte på de galna kostråden!  Aftonbladet.pdf

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man  bli av med bukfettet, så bör man väl fasta avstå från , fruktos(socker), alkohol och transfetter. Eftersom de ökar bukfettet. Man bör naturligtvis inte heller ha NATRIUM brist, eftersom det leder till att aldosteronet går upp, och det leder till förhöjda nivåer av andrenalin och kortisol.

Läs också :https://blog.virtahealth.com/how-much-protein-on-keto/  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det åldersmässiga genomsnittet i denna diskussion skulle jag tänka mig ligga runt femtio. Om jag får representera den övre delen av ålderspyramiden för dem som börjar närma sig nitti, är min erfarenhet av fasta bortåt arton månader - inte mycket att komma med kanske men har dock fungerat ypperligt för mig.

Min genomsnittliga, dagliga fasta på sjutton timmar har i stora drag, på dessa arton månader LCHF, skickat mig minst tre decennier tillbaka, i vissa avseenden betydligt mer. Mina två problem är:

• dricka tillräckligt
  • sova tillräckligt

Å andra sidan är det just LCHF som medfört att jag kan hålla igång så länge i vaket tillstånd. Vad kan jag mer begära än perfekta bloddata och normalt blodtryck.

Ofta hör man vetenskapsmän på lågkolhydratsidan svara på frågan: om alla är lämpade för LCHF-kosten. De brukar då svara lite tvekande att det är en personlig fråga - alla kanske inte är lämpade. Om de med det menar att alla inte är psykiskt redo att ändra på sina matvanor, dvs. deras sötsug är så starkt att det inte går - kan jag möjligen förstå inställningen. Själv är jag dock ett bra exempel på det problemlösa i att släppa sötsuget.

Före min LCHF-start kunde jag någon gång ibland ensam sätta i mig en kartong Alladin på en kväll, eller skära tjocka skivor (2-3 cm) mandelmassa ur ett paket (storleksordningen falukorvdimension). Efter LCHF-starten har inget av detta utgjort minsta svårighet att avstå ifrån. Särskilt inte efter att min diabetes 2 bara försvann och blodtrycket normaliserats. Så... under arton månaders tid har jag inte smakat en enda pralin eller annat i den vägen. Det har inget med god karaktär att göra utan beror enbart på medvetenhet om vad vår forskarelit kommit fram till och att allt  stämmer överens med mina egna erfarenheter.

Att den mänskliga kroppen inte skulle klara den fettrika kosten, ser jag som märkligt. Den levde ju våra förfäder på för t.ex. 30 000 år sedan - det som den gick över till långt dessförinnan och den mat som innehöll det fett som våra hjärnor är byggda av (kolesterolet). Samtidigt ser vi att kultursjukdomarna tillkom i samma ögonblick som den agrara kulturen växte fram för 5000 - 10 000 år sedan. Vetet, brödet, ölet var bärande livsmedel i Egypten - effekterna kan som i en bok avläsas på mumierna - de typiska kultursjukdomarna med en medelålder på egyptiern i 30-årsåldern. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, MariaF sade:

Kortisol..?

Kortisol, manligt kön, sjunkande testosteron, alkohol, tobak, stillasittande liv, ingen MC.. singel!

Iallafall så har jag hört från vanligtvis välunderättad källa att den där magen är guds straff, för män som förblir singlar?

Egentligen.. dvs män som lever i äktenskap eller i äktenskapsliknande förhållande är inte bara lyckligare utan oxå friskare.

Oså till den där källan.. för då lär fettet i stället ansamlas på hennes höfter?

Sagt och gjort.. jag har lagt ett bud på en MC.. i Ludvika av alla ställen.

Dvs det tar tid med livstilsförändringar och man bör börja med rätt grej.

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Zepp sade:

Iallafall så har jag hört från vanligtvis välunderättad källa att den där magen är guds straff, för män som förblir singlar?

HAHAHAHAHAHAHAHAHA, den måste jag dra för maken. Kan väl konstatera att din källa... inte är så välunderrättad! :D

2 minuter sedan, Zepp sade:

Hurra! Heja dig! :racing-motorcycle:

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Kortisol, manligt kön, sjunkande testosteron, alkohol, tobak, stillasittande liv, ingen MC.. singel!

Egentligen.. dvs män som lever i äktenskap eller i äktenskapsliknande förhållande är inte bara lyckligare utan oxå friskare.

Oså till den där källan.. för då lär fettet i stället ansamlas på hennes höfter?

Jag har fem hojar men bara en tjej, köp fler annars blir du singel länge till!

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-04-07 at 13:01, Nisse sade:

Så intressant att läsa och så imponerande.  Vilka fina värden du har och  så tufft att du lyckats träna varje dag. 👏 Jag kan konstatera att jag skulle behöva göra samma sak. För mig spricker det nog ganska snabbt tyvärr. Kommer inte riktigt igång med träningen och har alldeles för många vänner som vill träffas och äta god mat.  Har i en vecka lyckats endast äta middag- Har provat att träna intervallträning. Cykla 1 minut *3 med vila i 1 minut mellan. Men jag blev nästan illamående och trodde jag skulle få en hjärtinfarkt. Förstår inte att du fixar att cykla max i 4 minuter. Men, du får vara en förebild som jag får ta till mig. Tack för att du delade med dig. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Zepp sade:

Det är ju välkänt att det farligaste man kan vara är en lågutbildad och ensamstående man över 50. För kvinnor är det precis tvärtom - kvinnorna lever längre om de är ensamstående. Varför det förhåller sig så finns det tyvärr ingen seriös forskning på!

En tröst är att det finns många lediga kvinnor när man letar i segmentet 50 plus - när du träffar dem förstår du varför, En bra film för den vetgirige ungkarlen är skrönan om Raskenstam https://sv.wikipedia.org/wiki/Raskenstam . 

En äldre man bör absolut ha en mc, gärna en encylindrig maskin som vibrerar ordentlig så att prostatan skakas om ordentligt i syfte att förbättra blodcirkulationen i organet. Att ge fullgas med en fullvuxen enstånka på 3;an uppför en lång backe som den som ligger norr om Jönköping kan inte beskrivas i ord utan måste upplevas - risken finns dock att man hamnar i Pride-paraden efter en sån erfarenhet så det får inte bli för många mil per vecka!

• Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märklig discussion om singlar, kvinnor och mc... Min sambo har ingen mc alls, så den där korrelationen mellan antal mc och antal kvinnor tror jag inte riktigt på (såvida ni inte tanker ifrågasätta om jag är kvinna..)

Som kvinna och single over 50...ja, det kändes inte nödvändigt att hitta någon. Livet var bra ändå. Jag kunde vara kräsen 🙂 MC var inte med bland parametrarna. Fast om det skulle vara nyttigt får jag väl se till att skaka om honom ändå...

Och för att kommentera trådens ämne; fasta - så har jag ju ätit 16:8 länge, utan att kalla det fasta, och jag har prövat längre fastor också. Träning är väl inte mitt huvudfokus (för att uttrycka mig försiktigt), men jag har väl knappast funderat på att låta bli, att vänta med träning tills jag ätit.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Märklig discussion om singlar, kvinnor och mc... Min sambo har ingen mc alls, så den där korrelationen mellan antal mc och antal kvinnor tror jag inte riktigt på (såvida ni inte tanker ifrågasätta om jag är kvinna..)

Många fastar för att gå ned i vikt och eftersom den effektivaste metoden för att banta är att skaffa sig en ny partner så är det ju naturligt att det civila ståndet kommer upp, se på alla överviktiga som blir singlar. Det tar inte så många veckor innan de magrat betydligt. Dock gör de flesta om misstaget och slår sig till ro i TV-soffan med det nya fyndet, praliner och till och med wienerbröd.

Skulle man göra en grafisk sammanställning över deras vikt och civilstånd skulle det i de flesta fall se ut som profilen på ett sågblad!

Definitionen på fasta är ju "batteridrift", det vill säga att kroppen livnär sig på lagrad energi. Så alla normala människor är ju rimligtvis fastande när de vaknar. Dagens första måltid heter ju dessutom "Break fast" på engelska och att fortsätta fastan genom att hoppa över frukosten är nog en effektiv metod för att hålla kroppens insulinnivå under "laddningsnivån" så mycket som möjligt under dygnet. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Thomas Jansson sade:

att skaffa sig en ny partner så är det ju naturligt att det civila ståndet kommer upp,

Jodå...........och det var då jag blev rund om magen.........🤣

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Thomas Jansson sade:

Det är ju välkänt att det farligaste man kan vara är en lågutbildad och ensamstående man över 50. För kvinnor är det precis tvärtom - kvinnorna lever längre om de är ensamstående. Varför det förhåller sig så finns det tyvärr ingen seriös forskning på!

En tröst är att det finns många lediga kvinnor när man letar i segmentet 50 plus - när du träffar dem förstår du varför, En bra film för den vetgirige ungkarlen är skrönan om Raskenstam https://sv.wikipedia.org/wiki/Raskenstam . 

En äldre man bör absolut ha en mc, gärna en encylindrig maskin som vibrerar ordentlig så att prostatan skakas om ordentligt i syfte att förbättra blodcirkulationen i organet. Att ge fullgas med en fullvuxen enstånka på 3;an uppför en lång backe som den som ligger norr om Jönköping kan inte beskrivas i ord utan måste upplevas - risken finns dock att man hamnar i Pride-paraden efter en sån erfarenhet så det får inte bli för många mil per vecka!

Du läser mina tankar.. dvs det är en Suzuki LS 650 Savage , jag budar på så långt bort som i Ludvika!

Bildresultat för Suzuki 650 savage

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg