HelgeK

Bra sätt att fasta

Recommended Posts

10 timmar sedan, Effie sade:

Märklig discussion om singlar, kvinnor och mc... Min sambo har ingen mc alls, så den där korrelationen mellan antal mc och antal kvinnor tror jag inte riktigt på (såvida ni inte tanker ifrågasätta om jag är kvinna..)

Som kvinna och single over 50...ja, det kändes inte nödvändigt att hitta någon. Livet var bra ändå. Jag kunde vara kräsen 🙂 MC var inte med bland parametrarna. Fast om det skulle vara nyttigt får jag väl se till att skaka om honom ändå...

Och för att kommentera trådens ämne; fasta - så har jag ju ätit 16:8 länge, utan att kalla det fasta, och jag har prövat längre fastor också. Träning är väl inte mitt huvudfokus (för att uttrycka mig försiktigt), men jag har väl knappast funderat på att låta bli, att vänta med träning tills jag ätit.

Diskutionen är inte såå himla märklig om man i sin ungdom var sk Motorburen ungdom!

Dvs vi skulle/jag traderar ofta ämnet, dvs varför kan jag inte få lov att vara som jag var i min ungdom/vad gör jag för fel.. trots att jag bara fött fem barn.. typ!

Iallafall så har jag förklarat för min mor.. och nästan fått förståelse för att jag snart går i pension och har rätt lite hoppys/intressen förutom att jobba/sova/äta/klippa gräset!

Dvs ingen vid sunda väskor inbillar sig att man blir yngre.. tvärt om.. däremot så kan man iallafall återuppta iallafall en del ungdomliga intressen.. något måste man ju ha att pyssla med när man väl är pensionär.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-04-10 at 19:34, Zepp sade:

Du läser mina tankar.. dvs det är en Suzuki LS 650 Savage , jag budar på så långt bort som i Ludvika!

Det har hänt många gånger att jag kört nonstop mellan Karlstad och Luleå både med bil och mc så jag tycker inte att Ludvika ligger så långt bort. Senaste spontana resan norrut gick till Forsa en bit väster om Hudiksvall då jag besökte en studiekamrat från tiden i Luleå, vi hade inte setts sedan 1981. 

Hemresan som startades runt 23 blev något alldeles extra eftersom både trippmätare och tankindikator visade att soppan borde räcka till nästa stad  söderut - det gjorde det inte utan jag dra den drygt 290 kg tunga BMW K100 i 8 km (tog 4 timmar) innan jag kl 4 på morgonen kunde tanka den full och köra vidare.

Det duggregnade hela tiden så jag var rejält blöt både in- och utifrån. Totalt blev det 110 mil på ganska exakt 24 timmar, jag passade på att ta vägen över Stockholm för några ärenden när jag ändå var i närheten.

Intressant var att jag inte känt mig så frisk de närmaste 3 veckor som efter den resan - min teori är att jag svettades ut en hel saker och naturligtvis träningen i sig. Jag blev också övertygad om att jag borde ta mig runt ett maratonlopp i lufsande "nallestil".

Vad gäller Suzuki så är de kända för att göra bra maskiner men Savage har ett rykte om sig för att vara mindre driftsäker - priset för ett fint exemplar bör ligga i spannet 10-15 tusen,,,,  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, Thomas Jansson sade:

Totalt blev det 110 mil på ganska exakt 4 timmar... 

Då gick det undan... 🤔

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-04-07 at 16:51, nokenok sade:

Gillar verkligen också Phinney, men tycker att han är lite snett ute i fastefrågan.

Och som Fung säger, allt protein är inte så farligt att förlora, som t ex överskottsskinn.

Jag vet inte om Phinney är så snett ute i faste frågan. Han har skrivit ungefär som att det inte finns några vetenskapliga bevis för att det är bra att fasta mer än en dag. Det betyder inte att Phinney tycker att man inte skall fasta mer än en dag. Det har han inte yttrat sig om. Jag tror inte han har sagt att det är farligt att förlora ett gram muskler. Men jag tror inte det här är någon stor fråga egentligen. Men för säkerhets skull så länkar jag till "den gamla stöten" Phinneys  video

Om  någon skulle tro att Phinney inte har något att komma med. Han är inte bara en av de ledande forskarna utan nu är han inblandad  i Virta,  och de arbetar med att bota typ 2 diabetiker.

I videon svara han på frågor, och jag tyckte det han sa om vin t ex var intressant. För att bara nämna ett ex.🙂 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Då gick det undan... 🤔

Det skulle naturligtvis vara 24 timmar - lång tid för bara drygt 100 mil men det omfattade en hel del annat än bara körning. Det är ju inga problem att köra upp till Luleå från Karlstad under 10 timmar om  man tar kustvägen - till Nice brukar det ta högst 25 timmar om det inte är för stora vägarbeten på Autobahn - det fina med LCHF är ju att man slipper slösa bort en massa tid för att äta under resan,,, 

Bilden är tagen på väg uppför Sankt Bernadspasset, mc var på den tiden en BMW K100RS som ofta kallades för "The Flying Brick" på grund av den liggande radfyran. PM-faktor i stort sett noll då den gick som en turbin,,,

DSCF0451.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, HelgeK sade:

Jag vet inte om Phinney är så snett ute i faste frågan. Han har skrivit ungefär som att det inte finns några vetenskapliga bevis för att det är bra att fasta mer än en dag. Det betyder inte att Phinney tycker att man inte skall fasta mer än en dag. Det har han inte yttrat sig om. Jag tror inte han har sagt att det är farligt att förlora ett gram muskler. Men jag tror inte det här är någon stor fråga egentligen. Men för säkerhets skull så länkar jag till "den gamla stöten" Phinneys  video.

Jag har följt Fung i många år och numera hävdar han att det är först när kroppens fettnivå ligger runt 4% som kroppen börjar knapra på sitt eget protein - det tycker jag är rimligt anser jag.

Förr hävdade Fung att man skulle förlora muskler efter 30 timmars fasta - men han har ändrat sig!

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomas Jansson skrev:

" Jag har följt Fung i många år och numera hävdar han att det är först när kroppens fettnivå ligger runt 4% som kroppen börjar knapra på sitt eget protein - det tycker jag är rimligt anser jag.

Förr hävdade Fung att man skulle förlora muskler efter 30 timmars fasta - men han har ändrat sig!"

jag har svårt att tro man gå ner i vikt till man har 4% av vikten som fett . Om det vore så tror jag att färre  i de tyngsta viktklasserna i kraft och kampsporterna.

PS Jag gillar också Jason Fung han är en väldigt duktig pedagog och väldigt  påläst. Men jag vill minnas att han i  en intervju , där Mercola intervjuar honom nämner  att någon dött av fasta . För det finns essentiella näringsämnen som man måste få i sig. Hur länge kan man klara sig utan att tillföra några näringsämnen? Han som gick ned 380(?) kilo tillförde vitaminer och mineraler hela tiden.  Jag är en varmförespråkare av intermittent fasta.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, HelgeK sade:

Tomas Jansson skrev:

" Jag har följt Fung i många år och numera hävdar han att det är först när kroppens fettnivå ligger runt 4% som kroppen börjar knapra på sitt eget protein - det tycker jag är rimligt anser jag.

Förr hävdade Fung att man skulle förlora muskler efter 30 timmars fasta - men han har ändrat sig!"

jag har svårt att tro man gå ner i vikt till man har 4% av vikten som fett . Om det vore så tror jag att färre  i de tyngsta viktklasserna i kraft och kampsporterna.

PS Jag gillar också Jason Fung han är en väldigt duktig pedagog och väldigt  påläst. Men jag vill minnas att han i  en intervju , där Mercola intervjuar honom nämner  att någon dött av fasta . För det finns essentiella näringsämnen som man måste få i sig. Hur länge kan man klara sig utan att tillföra några näringsämnen? Han som gick ned 380(?) kilo tillförde vitaminer och mineraler hela tiden.  Jag är en varmförespråkare av intermittent fasta.

Man kan ju alltid hungersstrejka och det kan leda till döden. I polens getton under WWII var folk riktigt smala och många dog. Om araberna stänger oljekranen kommer vi att bli mycket smala snabbt,,,,

Jag tror också på intermittent fasta, det har hänt mig att jag glömt äta under en dag - då brukar det bli frukost dagen efter. Detta på den tiden jag arbetade relativt intensivt. Numera försöker jag hålla mig till 1 mål om dagen och på 6 veckor har jag minskat nästan 2 storlekar i stort sett utan något som helst besvär - men jag stressar inte numera vilket jag tror gör en enorm skillnad!

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg