Gå till innehåll

Recommended Posts

Laktosfri grädde innehåller samma mängd socker som den med laktos, men laktosen är spjälkad till glukos och galaktos, dvs till sina beståndsdelar. Så om du inte är laktosintolerant så ska det inte spela någon roll ur LCHF-synvinkel. Är du däremot laktosintolerant kommer laktosen att följa med till tjocktarmen där den behandlas av bakterierna precis som andra odigererbara kolhydrater (dvs som kostfibrer) och fermenteras, varvid lite energi kan utvinnas. Om detta ger obehag, så välj laktosfritt.

Ett intressant alternativ är annars kokosgrädde, "coconut cream", som har färre kolhydrater är vispgrädde samt är garanterat laktosfritt :-)

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma kolhydrat värde numera då själva laktoset brukar uppdelas i fruktoset och glukoset och allt behålls (som enzymet gör man saknar om man är intolerant). Förr tog man bort och ersatte med annat.

Edit: Okey du hade redan fått svar :).

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...