ciah Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Hej alla där ute Har ätit LCHF i drygt 2 år och i stort sett aldrig varit sjuk fören nu då jag har åkt på maginfluensa( inne på andra dygnet), det jag har funderingar över är vad kroppen behöver först för återhämta sig (fett,proteiner,lite KH) när den är mottaglig för fast föda, jag tränar 3-4 ggr i veckan (styrka och kondition). Just nu får jag bara i mig lite vätska som kroppen inte vill behålla // Cia 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jag hade också en liknande upplevelse tidigare och har funderat på vad jag kunnat göra annorlunda, dvs om det hade gått lika bra att tillfriskna på ett mer LCHF-strikt sätt. Problemet brukar ju vara just att kompensera vätska, behålla det man stoppar i sig så i praktiken är det kanske det man måste inrikta sig på. I mitt fall var det så illa att jag knappt fick i mig någon vätska alls de första 2-3 dygnen. Hade inte bara att göra med att jag inte fick behålla det utan, kanske mest, att jag helt enkelt inte ville ha något. Dygn 3 så blev det så sakteliga lite bättre och då började jag dricka buljong. Efter ett tag blev det även blåbärssoppa och Coca Cola. Dag 4 och 5 kom jag igång med ätandet och det snittade på någon liter Cola och minst ett par paket 0.5 l glass. LCHF? Resultatet av detta blev att jag minskade 5 kg och lika många centimeter kring midjan på knappt en vecka. Har ännu inte helt kunnat förstå hur det praktiskt gick till. Lipolysen måste ha varit i turboläge men det känns ändå väldigt mycket twilight zone över detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Kanske A-Fil kan vara ett alternativ att börja med, om du får i dig det, för att hjälpa till med att återställa bakteriefloran. Tänk på att även få i dig salt som man tappar mycket av under en maginfluensa, gärna ett salt som innehåller mer Kalium, typ seltin. magsjuka är HEMSKT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Kanske A-Fil kan vara ett alternativ att börja med, om du får i dig det, för att hjälpa till med att återställa bakteriefloran. Tänk på att även få i dig salt som man tappar mycket av under en maginfluensa, gärna ett salt som innehåller mer Kalium, typ seltin. magsjuka är HEMSKT. Håller med. Har varit med om rätt mycket och kan normalt uthärda det mesta...men magsjuka gör mig verkligen Ömklig med stort Ö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Håller med. Har varit med om rätt mycket och kan normalt uthärda det mesta...men magsjuka gör mig verkligen Ömklig med stort Ö.Ja, det känns som att chansen för överlevnad inte är särskilt stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ciah Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Ja det är ett effektivt sätt att gå ner i vikt iaf Har tappat 2 kg sen i går morse. Dricker vätskeersättning men som sagt får inte behålla nått än. Ska skicka sambon att handla lite proviva eller nått liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gugge Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Min företagssköterska rekommenderade väskeersättning när jag sjukskrev mig för en lindrigare magåkomma idag. Två liter om dagen, 5 tsk socker (för hjärnan) och 0,5 tsk salt. (Per liter?) Hur ser ni andra på det rådet. Om jag ska ha socker till hjärnan så blir det nog i form av honung istället. Sedan skulle jag undvika mjölkprodukter två dagar. (Brukar äta yoghurt och nötmüsli.) Googlade och hittade denna tråd att bygga vidare på. Annars hade jag börjat en ny tråd. Stora frågan är om jag måste fylla på med sucros (stavning?) om jag inte orkar äta på två dagar? Hur gör ni andra (Doc?) med vätskeersättning vid magåkomma? Lättare mat att mjukstarta med sedan? Nog för att jag kanske tål lite kolhydrat ett par dagar, men vad är bäst? (Skulle jag ha misslyckats med stavningen någonstans så är det för att jag ligger under täcket och skriver med en smartphone.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Ett gsmmslt knep för att minska besvären vid magsjuka är en matsked hela vitpeppsrkorn. Jsg hsr inte vsrit däckad en enda gång sen jag började med det för 25 år sen. Jag tar det även förebyggande när det finns basilusker i närheten. Det funkar på semestermage också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Min företagssköterska rekommenderade väskeersättning när jag sjukskrev mig för en lindrigare magåkomma idag. Två liter om dagen, 5 tsk socker (för hjärnan) och 0,5 tsk salt. (Per liter?) Hur ser ni andra på det rådet. Om jag ska ha socker till hjärnan så blir det nog i form av honung istället. Sedan skulle jag undvika mjölkprodukter två dagar. (Brukar äta yoghurt och nötmüsli.) Googlade och hittade denna tråd att bygga vidare på. Annars hade jag börjat en ny tråd. Stora frågan är om jag måste fylla på med sucros (stavning?) om jag inte orkar äta på två dagar? Hur gör ni andra (Doc?) med vätskeersättning vid magåkomma? Lättare mat att mjukstarta med sedan? Nog för att jag kanske tål lite kolhydrat ett par dagar, men vad är bäst? (Skulle jag ha misslyckats med stavningen någonstans så är det för att jag ligger under täcket och skriver med en smartphone.) Nej, du behöver absolut inte fylla på med glucos för hjärnans skull, de 20 gram glucos den behöver på ett dygn fixar levern Men salt behöver du däremot, och kanske lite till per liter än 0,5 tsk, lite beroende på hur mycket vätska du tappar (kräkning, diarrè). Mjölkprodukter kan vara vettigt att låta bli till dess man är återställd, men får du i dig lite fett som smör eller cocosolja så är inte det helt fel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Köttbuljong kanske? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 fransk omelett brukar vara lätt och skonsamt för magen efter magsjukan när sedan man kan äta ... alltså omelett gjort på vatten... får du både vätska, salt och näringsämnen kroppen behöver då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batcow Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Som barn fick jag äggröra och kokt torsk efter en magsjuka. Små mängder i början och ökad mängd när magen blir stabilare. Enligt min mor var det de snällaste man kunde ge magen. Sen fick jag även avslagen cola, men de skulle jag nog låta bli idag om jag blev magsjuk, buljong som Johanna07 skriver låter mycke bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gugge Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Tack för alla tips.Jag har väldigt svårt att få i mig buljong. Hur som helst, tack för alla tips, även på lätta rätter att mjukstarta med sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Avslagen fruktsoda (ja, jag vet, inte LCHF) men om man inte lyckas behålla det så smakar det åtminstone mindre illa att kräkas upp än många andra saker. Kanske tillsätta lite salt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts