Serulf Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 Hej! Läste nyligen Jason Fungs bok Fetmakoden. Jag håller med om det mesta, men blev förvånad då han likställde sötningsmedel (utan kalorier) med socker och påstod att sötningsmedel får insulinet att stiga. Jag gillar Cola Zero och skulle ogärna avstå från den njutningen samt bakar även med stevia/erytritol. På kostdoktorn hittade jag inte direkt något som säger det Fung gör i sin bok. Kunde någon som är mera insatt dela lite tankar eller länkar i frågan? Mvh, Serulf, Finland 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted April 7, 2019 Popular Post Share Posted April 7, 2019 Det finns en hel del skrivet om detta, även mer populärvetenskapligt:https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-lightlask-kan-bidra-till-fetma-och-typ-2-diabetes En forumtråd i ämnet:https://forum.kostdoktorn.se/topic/12092-aspartam/?tab=comments#comment-144619 Tankar från Anna Hallén:https://www.annahallen.se/sotningsmedel/ Sedan finns det som sagt de som hävdar att insulinhöjningen är så liten att den är försumbar. Då får man fråga sig vad man är ute efter. Viktnedgång? Läka sjukdom? Aspartam påverkar tarmfloran, det tycker jag verkar klart, så jag väljer bort det eftersom jag tror mycket av alla hälsoproblem beror på taskig tarmflora. 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Gyllenfjärd Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 Jag är inte på något sätt utbildad i ämnet. För det behöver du tex dietist med LCHF inriktning (vilket det antagligen inte finns många av) Fast jag rekommenderar undvika all form av articifiell socker. "If it taste like suger, it is suger" Många ersätter socker med artificiella sötningsmedel. De tror att det kommer att leda till att de får i sig färre kalorier och gå ner i vikt. Det låter troligt – och rimligen är det mindre dåligt än en massa socker. Men studier är långt från samstämmiga, sötningsmedel verkar ha sina egna problem. Enligt studier verkar sötningsmedel kunna öka aptiten och bibehålla suget efter sötsaker. Och en ny oberoende studie visade att byte från drycker med sötningsmedel till vatten klart hjälpte kvinnorna att gå ner i vikt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 Enligt Martin Ingvar, boken Hjärnkoll på vikten, får vi insulinpuffar av söt smak, söt lukt och till och med tankar på sött. Om det smakar sött spotta ut det. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 Tyvärr bibehåller sötningsmedlen även sockersug hos den som är sockerberoende, så det bästa är att avstå helt från det söta om man har problem. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serulf Posted April 7, 2019 Author Share Posted April 7, 2019 Jo, sockersug kan jag förstå. Men det är inte mitt problem, jag tycker man bör unna sig lite njutning med sötningsmedel hellre än att trilla i sockerträsket. Om man klarar balansgången alltså. Men visst är det säkert bäst att låta bli helt. blir bara lite tråkigt... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 Så här skriver Dr Osborn om sötningsmedel: https://drpeterosborne.com/artificial-sweeteners-toxic-side-effects/ Mer att läsa om biverkningar som en del kan drabbas av: https://www.bustle.com/p/9-surprising-signs-your-body-might-not-tolerate-sugar-substitutes-well-78148 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 Nu hittade jag den intervju jag kom att tänka på med Martin Ingvar, där förklarar han mycket bra vad sötningsmedel ställer till: Ska man byta till sötningsmedel? Nej. För att stilla sötsuget så kanske vi tar till sockerfritt godis och söta drycker ”utan tillsatt socker”. Men genom att byta sockret mot sötningsmedel gör man sig en björntjänst. Smaken signalerar till hjärnan ”Nu kommer det socker – släpp på insulin”. Och eftersom det inte kommer något nytt socker blir den biologiska reaktionen ”overkill” – för mycket insulin rusar runt och dammsuger blodet på de få sockermolekyler som finns kvar. Följden blir att man störtar mot bråddjupet och nästan är beredd att begå brott för att komma ur det obehagliga tillståndet. https://www.svt.se/plus/hjarnforskare-om-socker-ta-kommando-over-din-hjarna/ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted April 7, 2019 Popular Post Share Posted April 7, 2019 3 timmar sedan, Serulf sade: ... jag tycker man bör unna sig lite njutning med sötningsmedel ... Det sitter nog mest i din hjärna. Börja unna dig god hälsa med riktig mat istället. Avokado med skagenröra och räkor unnar jag mig varje vecka. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 6 timmar sedan, Serulf sade: Hej! Läste nyligen Jason Fungs bok Fetmakoden. Jag håller med om det mesta, men blev förvånad då han likställde sötningsmedel (utan kalorier) med socker och påstod att sötningsmedel får insulinet att stiga. Jag gillar Cola Zero och skulle ogärna avstå från den njutningen samt bakar även med stevia/erytritol. På kostdoktorn hittade jag inte direkt något som säger det Fung gör i sin bok. Kunde någon som är mera insatt dela lite tankar eller länkar i frågan? Mvh, Serulf, Finland Mnjae.. olika sockeralkholer påverkar insulin olika! Andra påverkar sockersuget olika. Och Cola Zero smakar rent ut sagt skit redan i munnen.. tyvär tycker inte min mor detsamma, så emellanåt blir jag tvungen att köpa sådana till henne. Själv gillar jag kolsyrat vatten på flaska, det är både sött och gott.. speciellt det bubbliga. Iallafall så kan jag säga så mycket som så.. att om din enda hangup är Cola Zero.. så lär du iallafall knappast dö av det förtid.. iallafall med förbehåll att det är inom rimlig konsumtion.. vad som är rimligt får du själv utröna.. det är iallafall inte hälsokost! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted April 7, 2019 Popular Post Share Posted April 7, 2019 Det där med sötningsmedel är lurigt. Inom mainstream-medicin hänvisas till diverse studier som visar att icke kalorigivande sötningsmedel har försumbar påverkan på insulin. Trots detta har jag genom åren märkt att klienter som har svårt att få bra resultat av LCHF nästan alltid använder sötningsmedel. Till slut bestämde jag mig för att testa. Fastade först ”ren” utan sötningsmedel och mätte tiden tills jag fick en keton-spik. Gjorde om samma sak men drack light och zero drycker samtidigt. Det tog exakt lika lång tid att nå keton-peak. Precis vad man kunde anda baserat på studier. Men tyckte fortfarande något inte stämde mellan vetenskap och praktiska erfarenheter. Gjorde om försöket men inte 100% fastande utan ”fasting mimic diet”. Åt ca 20g kolhydrater, 20g protein, 30g fett vilket är ca 400kcal/dag. Nu blev det minsann skillnad. Med sötningsmedel tog det längre tid att få ketoner och kom inte alls upp i samma nivåer (0.7 mmolar vs 3.4 utan sötningsmedel). Nu gick jag tillbaka till den vetenskapliga litteraturen och tittade lite närmare hur studierna var gjorda. Jodå, alla studier som visade att sötningsmedel inte hade någon effekt på insulin eller annat var gjorda fastande. Men fann några studier där man tittat på samspelet mellan sötningsmedel och matintag och här var det minsann dramatiska skillnader i både blodglukos, insulin och diverse andra hormoner. Allt blev sämre med sötningsmedel och verkar gälla i princip alla sötningsmedel. Har dock inte hittat någon sådan studie på erytriol så här är det oklart om det har samma effekt. Nu är det inte alla som får problem med LCHF och sötningsmedel men om man har det är det värt att testa ta bort dem. Framförallt om man kör strikt och mäter ketoner för då får man svart på vitt om der har någon effekt. Jag pratar en del om detta och massa annat intressant kring Keto i podcasten nedan från nov 2018 https://podtail.com/en/podcast/super-human-radio/shr-2240-the-ketogenic-continuum-emerging-science-/ 9 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bo Lindeberg Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 Jag dricker då och då Schweppes Indian Tonic Zero som innehåller sötningsmedel och det påverkar inte blodsockernivån något alls. Jag har en Free Style Libre (utan att ha diabetes) där jag kan se hela tiden vilken mat som ger insulinpåslag och vad jag ska undvika. Därmed inte sagt att sötade läskedrycker skulle vara nyttiga, tvärt om sannolikt. Något sötsug skapar det inte hos mej, med det är naturligtvis individuellt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted April 9, 2019 Share Posted April 9, 2019 Sötningsmedel är toxiska och förändrar tarmfloran. De går inte att bryta ner och hamnar oskadda i tarmen där de påverkar bakterieuppsättning och skapar oreda. Hur mycket är dock individuellt, för vissa kan uppenbarligen ta sig dos aspartam utan några som helst problem. Kanske hamnar det mesta i toan hos dessa personer? Medan andra skulle må betydligt bättre om de skippade helt. Sockeralkoholer är ett billigt laxermedel, så det undviker jag helst. Stevia känns okej, men sällan tillverkaren enbart använder det i produkten. Snarare en kombination av socker, fruktos, andra sötningsmedel och sen en pyttenypa steviaglykosider på det, bara för att få kalla det "steviasötad". Sen är de flesta studier gjorda på fastande individer, om vi ser på homeostatiska mekanismer som blodsocker, insulin osv hur det påverkas av artificiell sötning. Medan man normalt konsumerar light drycker tillsammans med måltid, snacks med mera och där är forskningen långt ifrån heltäckande. Vet inte säkert om och hur artificiell sötning påverkar hur vi metaboliserar själva maten eller påverkar hunger och aptit. I djurstudier ser man däremot att möss som får sötningsmedel får större aptit. Det finns likheter i hur socker och sötningsmedel påverkas hjärnans belöningsområden, men också skillnader, vilket syns i MRI. Vid sötningsmedel får man aldrig tillfredsställelsen utan bara kicken från det söta och fortsätter leta föda. Sen är det såklart skillnad på djurstudier och människor, så kan ju ta det med en nypa salt. Men upplever själv att jag äter mer och sitter och plockar, om jag har light dryck till maten. Finns också skillnader genetiskt vad gäller sockerreceptorer. Vissa får den mest positiva upplevelsen av sötma och är nästintill programmerade att söka socker. Så vart man är på den skalan bör man också ta ställning till, när man "unnar sig" sötningsmedel. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Om man ska använda sötningsmedel tycker jag erytritol är bäst. Det uppför sig ungefär som strösocker dock att det naturligtvis inte har någon konserverande effekt. Finns i t.ex. Sukrin och ICA:s Sötströ. Nästan all erytritol lämnar matsmältningssystemet innan det har en chans att fermenteras av tarmbakterier, och de få (ca 10%) av molekylerna som kommer ända till grovtarmen fermenteras inte utan släpps ut oförändrade. Man kissar alltså ut nästan allt. I djurförsök har man inte funnit några negativa effekter. Se https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8457525 och https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16277764. Däremot, som nämnts ovan, kan ju den söta smaken via någon intrikat mekanism tänkas trigga insulin, liksom den söta smaken kan trigga vidare sötsug. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Lite trög början på föreläsningen, men sedan en intressant genomgång av olika sötningsmedel. Från Low Carb Down Under. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts