Serulf

Sötningsmedel, höjer det insulinet?

Recommended Posts

Hej!

 

Läste nyligen Jason Fungs bok Fetmakoden. Jag håller med om det mesta, men blev förvånad då han likställde sötningsmedel (utan kalorier) med socker och påstod att sötningsmedel får insulinet att stiga. Jag gillar Cola Zero och skulle ogärna avstå från den njutningen samt bakar även med stevia/erytritol. På kostdoktorn hittade jag inte direkt något som säger det Fung gör i sin bok.

 

Kunde någon som är mera insatt dela lite tankar eller länkar i frågan?

Mvh, Serulf, Finland

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte på något sätt utbildad i ämnet. För det behöver du tex dietist med LCHF inriktning (vilket det antagligen inte finns många av)

Fast jag rekommenderar undvika all form av articifiell socker. "If it taste like suger, it is suger" 

Många ersätter socker med artificiella sötningsmedel. De tror att det kommer att leda till att de får i sig färre kalorier och gå ner i vikt. Det låter troligt – och rimligen är det mindre dåligt än en massa socker. Men studier är långt från samstämmiga, sötningsmedel verkar ha sina egna problem.

Enligt studier verkar sötningsmedel kunna öka aptiten och bibehålla suget efter sötsaker. Och en ny oberoende studie visade att byte från drycker med sötningsmedel till vatten klart hjälpte kvinnorna att gå ner i vikt.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Martin Ingvar, boken Hjärnkoll på vikten, får vi insulinpuffar av söt smak, söt lukt och till och med tankar på sött. 

Om det smakar sött spotta ut det. 😉

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr bibehåller sötningsmedlen även sockersug hos den som är sockerberoende, så det bästa är att avstå helt från det söta om man har problem.

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, sockersug kan jag förstå. Men det är inte mitt problem, jag tycker man bör unna sig lite njutning med sötningsmedel hellre än att trilla i sockerträsket. Om man klarar balansgången alltså. Men visst är det säkert bäst att låta bli helt. blir bara lite tråkigt...

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver Dr Osborn om sötningsmedel:

https://drpeterosborne.com/artificial-sweeteners-toxic-side-effects/

Mer att läsa om biverkningar som en del kan drabbas av:     https://www.bustle.com/p/9-surprising-signs-your-body-might-not-tolerate-sugar-substitutes-well-78148

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Serulf sade:

Hej!

 

Läste nyligen Jason Fungs bok Fetmakoden. Jag håller med om det mesta, men blev förvånad då han likställde sötningsmedel (utan kalorier) med socker och påstod att sötningsmedel får insulinet att stiga. Jag gillar Cola Zero och skulle ogärna avstå från den njutningen samt bakar även med stevia/erytritol. På kostdoktorn hittade jag inte direkt något som säger det Fung gör i sin bok.

 

Kunde någon som är mera insatt dela lite tankar eller länkar i frågan?

Mvh, Serulf, Finland

Mnjae.. olika sockeralkholer påverkar insulin olika!

Andra påverkar sockersuget olika.

Och Cola Zero smakar rent ut sagt skit redan i munnen.. tyvär tycker inte min mor detsamma, så emellanåt blir jag tvungen att köpa sådana till henne.

Själv gillar jag kolsyrat vatten på flaska, det är både sött och gott.. speciellt det bubbliga.

Iallafall så kan jag säga så mycket som så.. att om din enda hangup är Cola Zero.. så lär du iallafall knappast dö av det förtid.. iallafall med förbehåll att det är inom rimlig konsumtion.. vad som är rimligt får du själv utröna.. det är iallafall inte hälsokost!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dricker då och då Schweppes Indian Tonic Zero som innehåller sötningsmedel och det påverkar inte blodsockernivån något alls. Jag har en Free Style Libre (utan att ha diabetes) där jag kan se hela tiden vilken mat som ger insulinpåslag och vad jag ska undvika. Därmed inte sagt att sötade läskedrycker skulle vara nyttiga, tvärt om sannolikt. Något sötsug skapar det inte hos mej, med det är naturligtvis individuellt.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötningsmedel är toxiska och förändrar tarmfloran. De går inte att bryta ner och hamnar oskadda i tarmen där de påverkar bakterieuppsättning och skapar oreda. Hur mycket är dock individuellt, för vissa kan uppenbarligen ta sig dos aspartam utan några som helst problem. Kanske hamnar det mesta i toan hos dessa personer? Medan andra skulle må betydligt bättre om de skippade helt. 

Sockeralkoholer är ett billigt laxermedel, så det undviker jag helst. Stevia känns okej, men sällan tillverkaren enbart använder det i produkten. Snarare en kombination av socker, fruktos, andra sötningsmedel och sen en pyttenypa steviaglykosider på det, bara för att få kalla det "steviasötad". 

Sen är de flesta studier gjorda på fastande individer, om vi ser på homeostatiska mekanismer som blodsocker, insulin osv hur det påverkas av artificiell sötning. Medan man normalt konsumerar light drycker tillsammans med måltid, snacks med mera och där är forskningen långt ifrån heltäckande. Vet inte säkert om och hur artificiell sötning påverkar hur vi metaboliserar själva maten eller påverkar hunger och aptit.

I djurstudier ser man däremot att möss som får sötningsmedel får större aptit. Det finns likheter i hur socker och sötningsmedel påverkas hjärnans belöningsområden, men också skillnader, vilket syns i MRI. Vid sötningsmedel får man aldrig tillfredsställelsen utan bara kicken från det söta och fortsätter leta föda. Sen är det såklart skillnad på djurstudier och människor, så kan ju ta det med en nypa salt. Men upplever själv att jag äter mer och sitter och plockar, om jag har light dryck till maten. 

Finns också skillnader genetiskt vad gäller sockerreceptorer. Vissa får den mest positiva upplevelsen av sötma och är nästintill programmerade att söka socker. Så vart man är på den skalan bör man också ta ställning till, när man "unnar sig" sötningsmedel. 

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska använda sötningsmedel tycker jag erytritol är bäst. Det uppför sig ungefär som strösocker dock att det naturligtvis inte har någon konserverande effekt. Finns i t.ex. Sukrin och ICA:s Sötströ.

Nästan all erytritol lämnar matsmältningssystemet innan det har en chans att fermenteras av tarmbakterier, och de få (ca 10%) av molekylerna som kommer ända till grovtarmen fermenteras inte utan släpps ut oförändrade. Man kissar alltså ut nästan allt. I djurförsök har man inte funnit några negativa effekter.

Se https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8457525 och https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16277764.

Däremot, som nämnts ovan, kan ju den söta smaken via någon intrikat mekanism tänkas trigga insulin, liksom den söta smaken kan trigga vidare sötsug.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite trög början på föreläsningen, men sedan en intressant genomgång av olika sötningsmedel. Från Low Carb Down Under.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.