kickilotta Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 Det finns tydligen ett samband mellan höga järnvärden och metabola syndromet. För högt ferritin är en riskfaktor för diabetes och demens. Jag tänker att man kan vara försiktig med att ta Multimineral/multivitamintillskott när man är över 50-55 om man är kvinna och har tendens till höga nivåer. "Importantly, elevated ferritin has been linked to dysfunctional glucose metabolism,14 raising the risk of diabetes fivefold in men and fourfold in women, a magnitude of correlation similar to that of obesity.15 High ferritin also doubles your risk of metabolic syndrome,16 a condition associated with an increased risk of high blood pressure, liver disease and heart disease." "Iron overload is also of particular concern in Alzheimer's disease.8,9,10 According to recent research,11,12 buildup of iron, causing a rusting effect in the brain, plays an important role and is common in most Alzheimer's patients." https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2019/01/09/iron-toxicity.aspx?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=facebookmercola_ranart&utm_campaign=20190408_iron-toxicity&fbclid=IwAR2e0p78XB3mNekAlpujaEjG7nys3AlFAPCokdtkCh3Wn-1WEkMzmyKUUZY 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matsen Posted April 9, 2019 Share Posted April 9, 2019 Är en man på 64 år. och har via Werlabstester 2015 och 2018 haft ett ferritinvärde på runt 550. Werlabs läkarutlåtande fäste dock ingen större vikt vid det höga värdet. Verkar inte som att de är uppmärksammade på att det kan vara allvarligt med höga värden. Efter att ha läst dr Mercolas bok "Fat for fuel" och en del annat på nätet om riskerna med detta lyckades jag bli antagen som blodgivare. Efter 2 blodgivningar har värdet nu gått ner till 348. Werlabs referensintervasll ligger på 20-375. dr Mercola menar att idealvärdet är 40-60 . Så jag kommer fortsätta med blodgivning som är det effektivaste sättet att sänka värdet på. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2019 Share Posted April 9, 2019 1 timme sedan, Matsen sade: Är en man på 64 år. och har via Werlabstester 2015 och 2018 haft ett ferritinvärde på runt 550. Werlabs läkarutlåtande fäste dock ingen större vikt vid det höga värdet. Verkar inte som att de är uppmärksammade på att det kan vara allvarligt med höga värden. Efter att ha läst dr Mercolas bok "Fat for fuel" och en del annat på nätet om riskerna med detta lyckades jag bli antagen som blodgivare. Efter 2 blodgivningar har värdet nu gått ner till 348. Werlabs referensintervasll ligger på 20-375. dr Mercola menar att idealvärdet är 40-60 . Så jag kommer fortsätta med blodgivning som är det effektivaste sättet att sänka värdet på. Har du kollat så det inte är hemokromatos? https://sv.wikipedia.org/wiki/Hemokromatos 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 9, 2019 Share Posted April 9, 2019 Är det inte @Syster som har hemokromatos? Hon kanske har några tips på hur man vet? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 9, 2019 Share Posted April 9, 2019 6 timmar sedan, MariaF sade: Är det inte @Syster som har hemokromatos? Hon kanske har några tips på hur man vet? Jo, visst är det så. Enda sättet att verkligen få veta om man har hemokromatos, den ärftliga varianten som typ står för nästan all hemokromatos är att ta ett gentest. Är man, man och 64 år med ett ferritin på "bara" 550 är det inte många läkare som skulle ta ett sådant gentest tyvärr. Men jag tycker Matsen gör precis det man ska göra i ett sådant läge, bli blodgivare Den behandling som finns för hemokromatos. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matsen Posted April 10, 2019 Share Posted April 10, 2019 Jag har ju inga övriga blodvärden som avviker. Levervärden normala. Inga ledbesvär. Så hemokromatos har ju inte varit aktuellt att fundera på. Jag kör på med blodgivning och följer utvecklingen. Men jag är ju glad att jag gjorde werlabstest så jag fick koll på ett möjligt problem om det inte åtgärdas. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts