Jump to content

Ge mig en ensidig LCHF matsedel för en eller ett par veckor


McHummer
 Share

Recommended Posts

Jag har svårt att hålla på med recept, äter helst sånt jag kan ta i näven och bara tugga direkt. Jag har provat med skinka, ost m.m. och sallad som luncher och ätit Bacon & Ägg till frukost t.ex. men jag går inte ned. Det blir inte strikt kosthållning och jag fuskar lite också måste medges. Jag är trött på att hålla på att kämpa utan resultat och vill nu in i bra men enkel LCHF mat med resultat.

 

Jag har för mig att Skaldeman skrev något om nån som åt ost och skinka m.m. som han handlade på mackar utmed vägen i brist på tid att laga mat... nåt sånt låter som att det skulle passa mig.

 

Kan man få en kost som är superenkel att handla till och som går att äta mer eller mindre i bilen så skulle det vara bra.

 

Jag hinner laga mat men ofta är det upp kl. 04:45 och hem efter 19:00, luncher från jobbet har jag inte haft på månader, jag äter medan jag jobbar eller förflyttar mig.

 

Åsikter om mitt liv mottages gärna MEN tips på min fråga är det jag helst vill ha :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att hålla på med recept, äter helst sånt jag kan ta i näven och bara tugga direkt. Jag har provat med skinka, ost m.m. och sallad som luncher och ätit Bacon & Ägg till frukost t.ex. men jag går inte ned. Det blir inte strikt kosthållning och jag fuskar lite också måste medges. Jag är trött på att hålla på att kämpa utan resultat och vill nu in i bra men enkel LCHF mat med resultat.

 

Jag har för mig att Skaldeman skrev något om nån som åt ost och skinka m.m. som han handlade på mackar utmed vägen i brist på tid att laga mat... nåt sånt låter som att det skulle passa mig.

 

Kan man få en kost som är superenkel att handla till och som går att äta mer eller mindre i bilen så skulle det vara bra.

 

Jag hinner laga mat men ofta är det upp kl. 04:45 och hem efter 19:00, luncher från jobbet har jag inte haft på månader, jag äter medan jag jobbar eller förflyttar mig.

 

Åsikter om mitt liv mottages gärna MEN tips på min fråga är det jag helst vill ha :-)

 

LCHF-latte i termos + en avokado + en tub majonäs

 

Moniques LCHF-wraps, kan göras iordning helt kvällen innan, eller stek bara wrapen kvällen innan och lägg i fyllningen på morgonen.

Kan ätas kallt (som en tunnbrödsrulle) både gott och mättande

Link to comment
Share on other sites

Personligen tror jag att det kan vara svårt att få till kosten om man alltid äter medan man är i farten. Främst för att det är svårt att äta rätt mängd. Sedan har jag själv märkt att jag inte blir mätt på kall mat, utan går och småäter. Stress har också en negativ påverkan på vikten, och det låter som att du har ett stressigt liv.

 

Men lite tips kan du få, i alla fall, men var medveten om att även om det är LCHF så är det inte alltid nyttiga fetter! Valnötter, mjukost på tub, enportionsförpackade ostar typ Den Skrattande Kon eller Babybel, grädde (i återförslutningsbar förpackning, blandas med fördel med bär om du har möjlighet), rökt fisk, makrill på burk.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också rätt mycket för mig kvällstid, är ofta borta och åker tidigt till jobbet. Men någon ledig dag ibland ställer jag mig i köket hela dagen och lagar mat till massor med matlådor och bakar olika sorter lchf-bröd som jag fyller frysen med. Bara att värma i micron de dagar man har bråttom. 

Gör lådor och gratänger, bara att blanda ihop och sen sköter de sig själva i ugnen och det blir många portioner om du fyller en stor gratängform eller långpanna. Har du varmluftsugn kan du göra flera på en gång.

Broccoligratäng med skinka och bacon i är en favorit, eller gör en moussaka - otroligt mättande och gott även om den tar lite längre tid att göra.
Gör en lchf-ugnspannkaka på söndag så har du frukost hela veckan.

 

Det löser kanske inte alla dagars mat, men du får några riktigt lagade mål ibland i alla fall.

 

Grillade kycklingklubbor är en annan sak som är både lätt att göra, går att frysa (vira i dem var för sig i aluminiumfolie) och lätta att ta med i farten.

 

Ölkorv och babybell är bra nödproviant, men jag tror på att riktigt lagad mat är bättre. Konsten är att effektivisera det hela, vilket jag gör genom att laga mycket mat men sällan. Krävs iofs plats i frysen och många lådor att frysa in i... Ikea's 365+ (tror jag serien heter) är billiga och bra matlådor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att du vill ha hjälp med matsedlar, men jag tror att det är bra om du la lite engagemang bakom din kost. Att lägga manken till och läsa på/förstår vad- och hur mycket det är du stoppar i dig kan bara bra i förlängningen.

 

Hur mycket vill du äta lchf och varför?

Link to comment
Share on other sites

När jag under perioder kör ensidigt (för mätningar av tex ketoner) blir det oftast köttfärs och vitkål. Om du behöver mat som går att ta med kan du steka köttfärsbiffar och gratinera dem med ost. Dessa går att äta både varma och kalla. Krydda gärna med pizzakryddor. Som fett kan du göra någon god majjonnässås att ha med i burk och "doppa" biffen i. Det tror jag skulle funka. Kryddningen av färsen går att variera massor så det behöver inte bli ensidigt.

 

Massgrilling av kycklingklubbor kan också funka varmt som kallt. Även här med majonnässås som fett tillbehör.

Link to comment
Share on other sites

Kan rekommendera diverse ölkorvar (t ex Ridderhielms) och chorizo, fördelningen av energiinnehållet är ofta klockren just nu äter jag en spansk chorizo på 225 gr som innehåller 42gr fett, 22gr protein och 0,5gr kh per 100 gr vilket blir en energifördelning på ca 80% fett och 19% protein, suveränt! Gott och mättande är det också. Kanske inte finns just på mackar längs vägen, men gå till närmsta ICA och köp på dig ett lager, de förvaras ju i rumstemperatur ändå.

Link to comment
Share on other sites

STORT tack för alla svar, härligt med ett aktivt forum där det rör på sig.

 

Jag handlar idag och sätter igång. Skall ta nytt grepp och lägga lite tid i köket med sånt som går att ha med sig som ni tipsat och och även hålla mig till era förslag vad gäller sånt man kan handla och äta direkt ur förpackningen.

 

Målet är även att sluta äta i bilen för att istället sätta mig ned ett par gånger om dagen för måltid.

 

Räknar ni inga kalorier alls? Jag letar info. nu om hur det fungerar med förbränningen för det blir som jag ser det lätt mer in än ut med LCHF. Kanske ligger svaret i att man äter färre gånger och att man till slut är mätt och hamnar på rimliga nivåer av kcal.

 

Skulle jag som man på 45 år och dryga 100kg kaloribanta så skall man väl maxa på 1500kcal om dagen men det blir lätt mer med denna kost som jag ser det???

 

Jag ger det en ärlig chans från idag hursomhelst.

Link to comment
Share on other sites

Ensidigt är mitt mellannamn ;)

 

Som nämts redan, fixar ölkorv oftast biffen. Frukosten idag blev 3 ölkorvar á 40 gram med en sträng majonäs på varje. För mig räcker det fram till middagen. Kompletterar sedan med te och kokosfett. Andra alternativ är besök hos stormarkandernas charkdiskar och köpa t.ex feta salamin. Jag brukar handla t.ex 150 gram ungersk salami samt att jag plockar även med mig ost av något slag... helst smältost. Sedan är det bara och göra rullar av det och smacka i sig i bästa chips-stil.

 

Bor man nära norska gränsen, kan man köpa ölkorv i halvkilos förpackningar på Eurocash. Lidl är ett annat av mina "snabbmat"-ställen. De har goda billiga och nästan kolisfria korvar samt ostar...  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...