Jump to content

Hungrig, har ont och är bubblig i magen. V. 13 med lchf

Recommended Posts

Hej! 

Jag har gått på LCHF i 13 veckor nu.. 

Ätit strikt tror jag.. Är ganska normalviktig, (158 cm o 58 kg när jag började) men har gått upp till 62,5 kg nu.. kanske inte gör så mycket då jag ändå känner mig "thightare" MEN jag började med lchf för att jag har haft så mycket problem med min mage. Ibs i typ 10 år.. (är 29 år) o tänkte att det skulle bli bättre. Men jag har fortfarande ont i magen.. o det bubblar massor hela tiden. O jag känner mig typ hungrig hela tiden. Sug i magen som magkatarr o hunger.

På en dag äter jag typ:

Frukost: 2 kesoplättar med smör på o ev lite sötningsmedel 

Lunch: en kycklingfilé eller 2 Quornfileer stekta i smör o en handflata med gröna bönor (ev i nån liten gryta med lite spenat, grädde, vitlök.. kanske parmesan)

Tar en eller två ketobollar efter (är lite sötningsmedel i)

Mellanmål: kanske 2 ketobollar till ev en näve mandlar 

Kvällsmat: liknande som lunch eller frukost.

Jag får typ alltid ont i magen o mår illa. Även fast jag är hungrig hela tiden. O det hjälper en stund när jag har ätit nåt men sen blir jag hungrig igen. Dricker mycket vatten o nån eller några ggr om dagen med äppelcidervinäger i. Dricker ibland lite lightläsk.. ibland en halv barebells bar. O saltar nästan alltid på maten..

Jag vet inte om jag äter fel bara? Jag är inte rädd för fett men vill ju helst inte gå upp mer i vikt. 

Måste ju även säga att jag är sjukskriven pga av utmattningsdepression o är väldigt trött i kroppen o huvudet. Inte alla dagar jag rör på mig spec. 

Har någon nåt tips?

• Like 2

Välkommen till forumet, Anna! ^_^

Nu kommer du säkert få en mängd olika råd så försök sålla vad du tror passar dig.
Du har passerat omställningen så det är inte det. Jag tror du måste titta på läkning; Utmattning och IBS säger mig att ren mat är prio nummer ett, dvs bort med allt som är fejk som quorn, fusksocker, lightläsk och bars. Det finns de som hävdar att fakir/karnivor är bäst men jag tror på grönsakernas läkande verkan. All gluten och alla mejerier bör du hålla upp med för att vara snäll mot magen. Proteinerna i dessa är inte snälla mot kroppen. Kanske behöver du inget mellanmål och kan dra ut mellanrummet mellan måltiderna om du äter rejälare?
Illamåendet tror jag kommer av fettet, eller möjligen att du har svårt att smälta proteinet. Sannolikt ligger du lågt i saltsyra. Det finns kapslar att ta till maten för att öka på magsaften.

Det finns en bok som heter Magstarkt, skriven av Martina Johansson. Den tror jag kan vara till hjälp. Likaså boken Inflammation som hon skrivit ihop med Ralf Sundberg. Jag vet också att Paleo Institute pratar mycket om IBS men är osäker på hur mycket som ligger på nätet.

Så återigen, läkning är prio ett, hävdar jag. Binjurar och tarm. Probiotika av många stammar (finns också som kapsel) kan också vara värdefullt.

• Like 6

Sluta med sötningsmedel alla typer - många får magproblem av dem. Ät hellre kokta grönsaker än råa. Var försiktig med nötter o mandlar de har mycket antinutrienter bl a oxalater. Ta Digest kapslar med matsmältningsenzymer till måltiderna. Sluta med olika mellanmål - ät bra mat 3 ggr om dagen. Du får prova dig fram med att öka på fettet - man kan äta fett kött och smör samt prova med bra kokosolja. Fett i maten gör en mätt o nöjd. Ät smör om du är hungrig istället för fusksötade ketobollar. - Jag undrar - har du sötsug??

• Like 7

Guest Tureborgaren

1177:

"Undvik även att äta och dricka lightprodukter som innehåller sötningsmedel. Sötningsmedlet ökar mängden gas i magen."

Kurera: https://kurera.se/har-ar-maten-du-ska-valja-och-undvika-vid-ibs/

Sockeralkoholer – sötningsmedel

Sockeralkoholer (engelska polyols) slutar på –ol som sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol, erytritol och maltitol samt isomalt.
Sötningsmedel har vid överdriven konsumtion en laxerande effekt för de allra flesta människor, men de kan vara svåra att tolerera även i små mängder för de som har IBS.
Sötningsmedel finns ofta i tuggummi och halstabletter men man hittar de även naturligt i svamp, majs, sockerärtor och avokado. De kan också vara tillsatta i vissa läkemedel.

2 timmar sedan, Anna-nybörjare sade:

Hej! 

Jag har gått på LCHF i 13 veckor nu.. 

Ätit strikt tror jag.. Är ganska normalviktig, (158 cm o 58 kg när jag började) men har gått upp till 62,5 kg nu.. kanske inte gör så mycket då jag ändå känner mig "thightare" MEN jag började med lchf för att jag har haft så mycket problem med min mage. Ibs i typ 10 år.. (är 29 år) o tänkte att det skulle bli bättre. Men jag har fortfarande ont i magen.. o det bubblar massor hela tiden. O jag känner mig typ hungrig hela tiden. Sug i magen som magkatarr o hunger.

På en dag äter jag typ:

Lunch: en kycklingfilé eller 2 Quornfileer stekta i smör o en handflata med gröna bönor (ev i nån liten gryta med lite spenat, grädde, vitlök.. kanske parmesan)

Jag får typ alltid ont i magen o mår illa. Även fast jag är hungrig hela tiden. O det hjälper en stund när jag har ätit nåt men sen blir jag hungrig igen. Dricker mycket vatten o nån eller några ggr om dagen med äppelcidervinäger i. Dricker ibland lite lightläsk.. ibland en halv barebells bar. O saltar nästan alltid på maten..

Jag vet inte om jag äter fel bara? Jag är inte rädd för fett men vill ju helst inte gå upp mer i vikt. 

Måste ju även säga att jag är sjukskriven pga av utmattningsdepression o är väldigt trött i kroppen o huvudet. Inte alla dagar jag rör på mig spec. 

Har någon nåt tips?

Du har lite olika problem och jag tror att inga är relaterade till LCHF i princip?

Det första du skulle kunna testa är att byta ut en del junk till riktig mat.

Slopa alla sötningsmedel, behåll kycklingfileerna, men variera det med annat kött/fisk.. slopa även Quorn!

Dvs jag får ont magen utav Qourn.. inte utav kycklingfileer/kycklinglårfileeer eller fläskkotletter/entrecote!

Ett tips på frukost.. äggobacon stekt i smör/cocosfett, då behöver du inte mellanmål.

Oså ketobollar.. nåja rätt tillagade så är de inom LCHF.. men det är godis.. unna dig godis vid väl valda tillfällen.. typ några gånger per år.. typ ena handens fingrar!

Iallafall du har IBS.. det bubblar.. sötningsmedel är iallafall en del av dem rena laxermedlen.. så det gäller samma här använd sötningsmedel vid hård mage!

Oså till det rent krassa.. det vanliga är att folk äter betydligt färre måltider.. oftast bara två, normalviktiga med normal aptitkontroll kan säkert äta tre gånger per dag.. iallafall om de är fysiskt aktiva.

Så mitt tips är att du gör en omtag, börja om igen.. betydligt mer sk riktig mat.. typ sådant som din mormors mors mor åt och lagade till, typ rena råvaror.

• Like 3

Eftersom MariaF satt igång mig på att läsa på om serotonin har jag av Martina lärt mig att ibs är starkt kopplat till vår mentala hälsostatus. Man kan tydligen få bättring av ibs genom psykofarmaka som hämmar återupptaget av serotonin. Alltså bör också mer serotonin ge en god effekt. Serotonin byggs av aminosyran tryptofan som man får i sig om man äter protein. Men för att få in tryptofanet i hjärnan krävs insulin, och nu kommer det svåra, som man bör höja ungefär 2 tim efter man ätit protein. Alltså, är man låg på serotonin ska man äta något minst varannan timme. Det mellansnasket behöver inte vara mycket och det behöver inte vara sött ... bara det höjer insulinet. Där får vi en krock med viktnedgång som bygger på lågt insulin. Men vikt är inte ditt problem som tur är. Min favorit är en bit getost med en kopp kaffe. 

Till detta ska du lägga vitamin B3 för att hindra att tryptofanet tas till att bygga B3 istället för serotonin. B3 dosen måste jag läsa på. Återkommer.

• Like 1
  • Thanks 1

Jag tänker att det i såfall skulle vara enklare att ta tillskott istället för att småäta som har andra dåliga effekter som vi vet. Det skulle jag välja om jag vill få i mig mer tryptofan.      

https://passionforhalsa.se/aminosyror/5-htp-tryptophan-l-tryptofan

Exempel på livsmedel som innehåller tryptofan

• Kött
  • Fisk
  • Råris
  • Keso
  • Jordnötter
  • Pumpafrö
  • Sesamfrö
  • Linser
  • Chiafrön

• Like 1

41 minuter sedan, kickilotta sade:

Jag tänker att det i såfall skulle vara enklare att ta tillskott istället för att småäta som har andra dåliga effekter som vi vet. Det skulle jag välja om jag vill få i mig mer tryptofan.

Det är skillnad på att få i sig ett ämne att att ta upp det. För att upptaget ska bli bra behövs den där insulinökningen... Om man vill ta tillskott kan man hoppa över tryptofanet och gå direkt på 5-htp som finns i kapsel. Tryptofan -> 5-htp -> Serotonin.
Men det blir helt klart ett dilemma, detta att höja blodsockret en stund efter måltid. Själv har jag börjat testa att ha enstaka måltider med högre kolhydratinnehåll som jag tar ihop med maten och 5-htp som tillskott. Får se om det blir nån skillnad, jag började ganska nyligen. Det är ju stora vårdepp-perioden efter den mörka vintern så det tar nog ett tag innan jag ser nåt (och vet ändå inte vad som är vad).
Som det står i länken får 5-htp inte säljas över disk men det finns i svenska web-shoppar. 
Frågan är bara om Anna-nybörjare får nån effekt redan nu eller om inte tarmen behöver läka först? Det går iofs relativt snabbt eftersom cellbytet i tarmslemhinnan är snabbt (läka från gluten tar ca 3mån).

• Like 1

7 minuter sedan, MariaF sade:

Frågan är bara om Anna-nybörjare får nån effekt redan nu eller om inte tarmen behöver läka först? Det går iofs relativt snabbt eftersom cellbytet i tarmslemhinnan är snabbt (läka från gluten tar ca 3mån).

Ja det är säkert den bästa vägen att gå. Läka tarmslemhinnan först innan man börjar tillföra olika tillskott. Läser just nu dr Bredesens End of Alzheimer och han rekommenderar i sitt protokoll att man först blir bra från sin genomsläppliga tarm. Inga andra jämförelser med Alzheimer.

• Like 2

Att du känner dig hungrig jämnt kan vara en kombination av att du äter mellanmål och att du använder sötningsmedel. Jag använder inte sötningsmedel själv. Har alltid tyckt att den smakar kemiskt, men den kan underhålla sötsuget som du tolkar som hunger. När det kommer till att äta oftare och äta mellanmål har jag märkt att ju oftare jag äter desto hungrigare blir jag. Då får jag den rastlösa känslan av att vilja stoppa något i munnen. Den bästa lugnet i kroppen jag har någonsin upplevt var när jag fastade i en vecka. Då på andra-tredje fastedagen var kroppen lugn som en filbunke.  

Nu säger jag inte att du ska börja fasta bums men det kan hjälpa att äta mer sällan och att inte äta mellanmål. Att undvika allt sött har också hjälpt mig. Det gör att smaklökarna blir avsockrade och börjar känna även det allra minsta sötman, till ex den i citroner. Man börjar känna mer och uppskatta andra smaker som bittert och surt. Jag kom till den slutsatsen att man på många sätt gör sig själv en björntjänst när man håller kvar smakpreferenserna på den söta smaken. 

• Like 5
  • Thanks 1

Att leva på ketobollar, nötter, proteinbars och sötningsmedel är liksom inte bra för någon med magproblem, oavsett vilket typ av IBS eller funktionella mag-tarmsjukdomar det rör sig om. Jag får själv magknip av sötningsmedel. Vitlök, lök och bönor är de flesta med IBS också känsliga emot. 

Sötningsmedel är aptitstimulerande så säkert därför du är hungrig. Kan också vara för att du uppenbarligen inte äter god och läcker mat som tillfredsställer kroppen och hjärnan. Får man aldrig den nöjdheten via maten, så fortsätter hjärnans skicka ut söka-mat signaler. Tycker du ska sluta med sötade ketobollar, är liksom ingen huvudrätt. Satsa på 2-3 rejäla mål varm lagad mat istället. Fattar att det är en kamp att laga mat när man har utmattningsdepression, men försök så gott det går att prioritera att äta gott och varierat. 

Omöjligt att säga vad magproblemen beror på. Vid IBS kan man lida av allt från bakteriell utarmning, bakteriell överväxt(SIBO), elak bakterie, låggradig inflammation, annan sjukdom som driver på, motorik dysfunktion, intolerans mot livsmedel för att nämna några, eller så lider man av allting på samma gång om man har riktig otur. Men att ligga inomhus i sängen och vara deppig och oroa sig för framtiden ovs gör ju tillståndet ännu värre tyvärr. Men svårt att finna energi och pepp att göra annat i ditt läge, det förstår jag. 

• Like 5

Oj vad snabbt jag fick respons!! Tack allihopa för svar!

Jag har fått massa bra tips! 

För det första så har jag börjat ta lite saltvatten.. både igår kväll o 3 ggr idag. Känner mig mycket piggare!! Faktiskt! 

Jag känner inte att jag är speciellt sötsugen utan snarare hungrig. O sen när jag också känner mig illamående så tycker jag det är så svårt att få i mig lagad mat o speciellt med mycket fett i.. 

Jag äter antidepressiva men har gjort det i flera år o har egentligen inte känt att dem har påverkat min matlust..men klart jag tror att jag blir lite tröttare av dem MEN jag behöver dem för att orka.  

Det att läka min tarm.. eller mage, förstår att det är att utesluta sötningsmedel.. men finns det nåt mer jag bör göra? Tar alla ni kosttillskott?? Som magnesium osv.. jag tar inget sånt.

Men sin sagt saltet hjälpte mig väldigt!!! MEN KAN MAN ÄTA FÖR MYCKET SALT?? asså om jag saltar min mat plus dricker lite saltvatten nån eller några ggr om dagen..  Hur vet jag att det är lagom med salt eller om jag helt plötsligt får i mig för mycket??? Hur ska man veta det? 

Tack snälla ni!!

58 minuter sedan, Anna-nybörjare sade:

MEN KAN MAN ÄTA FÖR MYCKET SALT??

Om du iallafall har en frisk njure så sköter den det hela.. det mesta iallafall!

Det värsta som kan hända för friska är att man blir j*vligt törstig om man får i sig för mycket salt.. samt sen kissar som värsta vattenspridaren!

Dvs kroppen använder salt.. dvs natriumklorid.. dvs vanligt bordsalt för att reglera blodvolymen.. och därmed även blodtrycket.

Dvs man bör främst använda vanligt bordssalt.. alla andra salter använder man för annat, typ mineralsalt för lite extra magnesium eller kalium.

Iallafall så innehåller även mineralsalter mest natriumklorid hur som helst.. så det blir på slutändan oftast en fråga om huruvida man vill synas i köket med "vanligt bordssalt"!

Inte nog med det.. nu kommer vi in på spetsfundigheter, typ om man får för sig att LCHF verkar vara en bra grej, då hampar det sig som så att ett rätt vanligt råd är att iallafall i början dricka minst två koppar buljong per dag.

Creapy rent ut sagt.. men det handlar som sagt vad om salter/blodvolym/blodtryck/oså kommer det garanterat några andra salter samt näringsämnen med av bara farten?

Iallafall med lägre insulin så tar njuren upp mindre salt.. saltet tar med sig vatten via osmos.. dvs insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt.

Sen det där med din IBS och eventuella tarmproblem.. det är inte säkert att de blir lösta med varken LCHF eller salt.

Först så får man försöka hitta orsaken till den inflamatoriska orsaken, det kan handla om kost men lika gärna om patogener.

Iallafall så all mat som ger upphov till gaser ger då smärtförnimelser/besvär.

Annars så är jag Pro kost med naturliga fibrer, men med en IBS-diagnos så kanske man först skall läka tarmslemhinnan/epitelet innan man äter kost med fermeterbara fibrer.. lite oavsett hur hälsosamt det kan verka vara för folk utan IBS?

• Like 1
  • Thanks 1

När det kommer till riktig hemlagad mat så tänk gammalt och näringsrikt. Vad åt folk på 50-talet? De åt inte Quorn som för övrigt kan innehålla exempelvis aromämnen, färgämnen och stabiliseringsmedel och även jästextrakt, som används som en slags smakförstärkare, används ibland för att skänka en köttliknande smak. Den moderna kroniska sjukligheten beror inte på gammal beprövad mat som kött. Det beror delvis på nya tillsatser som har aldrig testats tillräckligt länge och i tillräckligt stor skala innan de släpptes ut så att konsumenterna används som testobjekt. Det beror på överanvändning av antibiotika och nya konserveringsmedel som sakta utrotar vår tarmflora.

När det kommer till riktig mat tänk gammalt, tänk på vad din mormor och hennes mor åt men ta bort all bröd och gröt. Tänk ägg i alla former, kokta, pocherade, stekta, kanske med bacon och extra smör. Köttfärs är billigt. Man kan göra en stor sats köttfärsbiffar och frysa in eller ha i kylen i några dagar beroende på åtgången. Till det är det gott med broccolimos som man kan gömma mycket smör i utan att det känns fettigt bara lent och gott. Man kan göra grytor och låta ett billigare kött koka i en timme, tillsätta grönsaker och kryddor efter smak, koka 10 min till och vips maten är färdig.  

• Like 6

Guest Tureborgaren
11 timmar sedan, Anna-nybörjare sade:

Tar alla ni kosttillskott?? Som magnesium osv.. jag tar inget sånt.

Jag har laborerat med en del tillskott då jag tidigare lidit av stressutmattning och lågt järn, B12 mm. Men det är ju lite i blindo. Så jag har unnat mig provtagning via Werlabs för att få svart på vitt hur det ligger till i kroppen. Det har varit värdefullt för att följa utvecklingen av hälsan över tid, och se vilka tillskott, eller livsmedel jag behöver mer eller mindre av.

On 2019-04-09 at 16:46, Anna-nybörjare sade:

På en dag äter jag typ:

Jag får typ alltid ont i magen o mår illa. Även fast jag är hungrig hela tiden.

En sak är att äta LCHF-kost - en helt annan är hur man äter den. Eftersom du under sjukskrivningstiden har möjlighet att lägga om sättet att äta vore kanske läge att göra en radikal ändring med antalet mål. 

Det du beskriver ovan avviker ganska mycket från idealet. For att optimera LCHF, bör man avvika från normätandet med rader av måltider och mellanmål. Under mina egna 18 månader på LCHF, gick jag själv in för social frukost typ ägg varvat med yoghurt och några timmar därefter (15-tiden) med ett huvudmål - därefter inget. Därigenom (daglig fasta ca. 17 timmar) har jag kunnat hålla mig i ketos nästan dygnet runt. Kan mäta detta med hjälp av utandningen (KETONIX) när jag vill på dygnet. All hunger har försvunnit fram till morgonen.

Din insulinproduktion måste ner - inga sötningsmedel. Du måste få bort ditt sötsug (det har du sannolikt hållit kvar).

Ta som efterrätt kort efter huvudmålet t.ex. frusna blåbär i vispgrädde - ger ett minimum av socker men tillför annat nyttigt.

Inte lätt med alla råd du får men ett är klart, du bör minska antalet mål till ett minimum - två räcker gott.

Anmärkning: Ketosen kan jag dock inte mäta med utandningsluften de dagar jag dricker vin till maten, eftersom ingående alkohol ger felvärden i uppåtriktning.

• Like 5