Jump to content

Höga kolesterol värden och rena kärl

PiaJeanette

Recommended Posts

Fick en hjärtmuskelinflammation med svikt

Låg inne i 6 dagar för att se vad som orsakade detta.

Blev undersökt i alla kroppskärl som tänkas kan och de var helt rena inte ett enda klägg.

Levt med dessa höga värden över 30 år som bara stegrar sig med åren 

LDL 6.8 HDL 1.4

Kom i kontakt med kolhydrater i fokus 2008 sen dess har jag ätit mest Lchp lite fettskrämd men är inte skräpmat skrämd så jag har fuskat genom åren.

Nu tänkte jag starta upp ordentligt och med lite mer kunskap i ryggsäcken. 

Intressanta är nu har jag högt med rena kärl även min syster.

Men en som kan ha låga kärl vara i riskzonen?

Blodproverna säger bara om kolesterolet är högt eller lågt men ingenting om kärlstatusen

• Like 4

9 timmar sedan, PiaJeanette sade:

Fick en hjärtmuskelinflammation med svikt

Låg inne i 6 dagar för att se vad som orsakade detta.

Blev undersökt i alla kroppskärl som tänkas kan och de var helt rena inte ett enda klägg.

Levt med dessa höga värden över 30 år som bara stegrar sig med åren 

LDL 6.8 HDL 1.4

Kom i kontakt med kolhydrater i fokus 2008 sen dess har jag ätit mest Lchp lite fettskrämd men är inte skräpmat skrämd så jag har fuskat genom åren.

Nu tänkte jag starta upp ordentligt och med lite mer kunskap i ryggsäcken. 

Intressanta är nu har jag högt med rena kärl även min syster.

Men en som kan ha låga kärl vara i riskzonen?

Blodproverna säger bara om kolesterolet är högt eller lågt men ingenting om kärlstatusen

Mm så kan det se ut.. oså är inte LDL på 6,8 särskildt högt per se.. iallafall så är HDL på 1,4 rellativt bra.. det är iallafall inte dåligt.

Dvs nästan allt HDL över 1,0 är en hälsofaktor.. speciellt om man lägger till kvinnliga könshormoner.

Dvs det  finns rätt goda skäl för att kolla lipiderna per se, men sen bör man kunna utvärdera alla de olika värdena.

Dvs de flesta äter en högkolhydratkost/mycket socker/stärkelse, det är lixom inte alltid optimalt.

Iallafall man bör inte utesluta alla andra faktorer för hjärtmuskelinflamation.. iomed att det finns betydligt fler än högt  LDL!

De vanligaste är då patogener likt bakterier eller virus.. samt toxiner.

Iallafall bakterier och virus har vi lite svårt att undvika.. iomed att de är vanligt förekommande.

Toxiner kan vi för det mesta undvika via kost, dvs att vi lagar till allt vi äter från fråscha råvaror.

• Like 4

Aså jag framhärdar.. LDL och litta andra grejer kan vara bra att mäta speciellt för de som lever av en högkolhydratkost/lider utav metabolt syndrom osv!

Men faktum är att man fortfarande kan få en inflamation/infektion i hjärtmusklerna utan att lida utav metabolt syndrom/steatosis i interna organ.. plack från andra årdror som letat sig dit.

Det är inte så att du Orienterar?

"Orienterarsjukan är en sjukdom som har tagit livet av 17 personer som var aktiva inom orientering med minst ett fall känt från våren 2004. Sjukdomen orsakar hjärtsvikt hos drabbade. Orienterarsjukan förorsakade närmast panik inom orienteringssporten i Sverige mellan 1979 och 1992.[4]

Den förklaring som länge ansågs rimligast var att bakterien twar låg bakom. Men forskning[5] visar att det är mest troligt är bakterien bartonella som är orsaken."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Orienterarsjukan

Finns garanterat mer än TWAR och bartonella?

• Like 3

Ursäkta mig att jag varit otydlig !
Nej jag har inte varit värsta skräpmatsätaren utan försökt äta och tränat i mitt liv så bra som möjligt och bantat och fastat genom alla år.
2008 när jag kom med i kolhydrater i fokus var jag ju fettskrämd och med tanke på höga kolesterolet.
Då drog jag ner på kolhydraterna och åt mer protein men fettet la jag inte till mer än det som blev med matlagning
Alltid ätit smör och grädde aldrig lightprodukter.
Nej jag är ingen orienterare heller och inte tränar på hög nivå, som ung var jag det.
Klart jag har fuskat genom åren typ faller av banan mellan varven i kosten.

Jag var precis den dagen hos hjärtsjuksköterskan och skulle prata om mina höga kolesterol värden och även tog EKG som var helt uppåt väggarna, även att jag kände värk i armar och käke vilket jag tog som stress. Det blev ambulans direkt.

Det som hände med hjärtat då det indikerade hjärtinfarkt, blodvärderna slog på topp om skada och mina höga kolesterolvärden gjorde ju att det blev kranskärlsröntgen och andra kärlundersökningar i hela kroppen men hela  jag var sopren. 

Det jag vill säga är att man kan ju inte veta genom blodvärden, om man har högt kolesterol eller lågt kolesterol  hur statusen ser ut i kärlen.
Jag kunde lika gärna gå omkring med toppenvärden i kolesterol och mina kärl var helt skadade o klägg på dessa.

Genom att en vän till mig hade toppenvärden och fick hjärtinfarkt och var igenkläggad så det blev flera nät  på blodkärlen runt hjärtat.

Av denna erfarenhet så säger jag aldrig till någon ingen fara.

Bästa som jag tycker är att få ultraljuda halskärlen så får man veta statusen på dessa .

För övrigt jag har toppenläkare!

• Like 7

Nej folk som får hjärtinfarkt har många gånger låga kolesterolvärden och andra har litet högre. Kolesterolvärden säger inget alls om någon risk att få hjärtinfarkt. För äldre kvinnor (efter menopausen) tycks ett högre kolesterolvärde vara hälsosamt. Triglycerider är en bättre indikation att ha koll på. - Risk för hjärt-kärlhändelser är klart förhöjda för de som lider av det metabola syndromet. Läs om det hos Kostdoktorn. Man kan lida av metabola syndromet utan att vara överviktig. Man kan ha farliga inre fettinlagringar i buken med förfettad lever. Metabolt syndrom ger inflammation i kroppen - inflammationen skadar blodkärlen och ger förträngningar i blodkärl och andra skador på alla kroppens celler.  - Det är möjligt att bli av med det metabola syndromet om man äter enl strikt Lchf - att fasta ibland är en mycket bra metod. 

Har man levt många år på standardkost så kan man ha dragit på sig skador i blodkärlen. Men de läker så småningom ut om man är noggrann med lchf, det kan ta litet tid att reparera sig, men det går.

• Like 6

Ja det ska bli spännande nu för jag ska prova på strikt och se hur det gör på proverna !

Om det sänker värderna så säger det iallafall inte hur mina kärl förändras
tänk nu tanken om mina nu jättefina kärl med ett kolesterol på totalen 9, så blir kärlen försämrade men kolesterolet totalt har hamnat på bra värden.

Tycker en del uttalar sig vårdslöst utan att veta tyvärr när jag ser en del forum min vän tyckte han var säkrad men att det var illa med mig o mina värden tyvärr sjukvården med

alltså blir jag extra kollad men inte min vän.

Jag är ute efter att man skulle ändra på dessa rutiner 

• Like 1
  • Thanks 1
  • Confused 1

35 minuter sedan, PiaJeanette sade:

Om det sänker värderna så säger det iallafall inte hur mina kärl förändras
tänk nu tanken om mina nu jättefina kärl med ett kolesterol på totalen 9, så blir kärlen försämrade men kolesterolet totalt har hamnat på bra värden.

Hur tänker du här?  Varför skulle du få sämre kärl?  

Hur gammal är du?

Intressant kickilotta hur på vilket sätt vet man att skadade kärl har blivit läkta av strikt LCHF?

Tänker så här att jag går på regelbunden kontroll och nu skall jag gå på strikt LCHF vilket jag aldrig gjort innan och se om det förändrar markörerna ☺

60 år

• Like 2

On 2019-04-11 at 12:35, PiaJeanette sade:

Ursäkta mig att jag varit otydlig !

Du har inte varit otydlig.

Utan man kan få CVD av en massa skäl!

Iallafall så antyder dina friska kärl att det inte handlar om kost/lisvstil.. utan mer om något annat!

Dvs jag framhärdar att det är bra att ta sina prover på kolesterol/lipoproteiner/APO-lipoproteiner/en del annat oxå.. främst för de som lever undermåliga liv/äter en undermålig kost!

Då kan de eventuellt i sista åren iallafall sluta bränna ljuset i bägge ändarna, dvs det är en sak!

Den andra saken är att om man har frisk kärl för övrigt så verkar det dödfött att söka orsaken inom kolesterol/lipoproteiner/apolipoproteiner!

Såg senast ett program på tv och där man menade att en god tandhälsa/dvs regelbunden tandborstning osv kunde förlänga livet med upp till 10 år.. dvs evidens C, dvs uttalande utav en auktoritet, oftast med professors titel.

Dvs en dålig tandhälsa kan oxå leda till CVD och en hjärtmuskelinflamation.. främst för de med dålig tandhälsa och dålig kost/livstil.

Iallafall testa du lite striktare kost/livstil, det lär iallafall inte vara skadligt.. jag är inte ens övertygad om att det kommer att påverka ditt kolesterol mer än marginellt.

Har du testat så har du testat, därmed är det inte säkert att din läkare kommer att bli nöjd.. för hen utgår från normalbefolkningen som äter en högkolhydratkost/junkfood!

• Like 3

Tack :)

Ja tandhälsan är ju noga sen jag jobbade på tandläkarehöskolan i 5 år på 80-talet och tandläkarskräck så där är jag noga blir 60 i år och sen 19 års ålder noga med kost och motion. 
Fick precis min mans kolesterolvärden, han bryr sig inte alls om kosten och röker och behöver inte bry sig om vikten 180 lång och 62 kg .

Äter jättemycket kolhydrater o glass o godis och skyfflar i ett o annat, tänker inte på vad han stoppar i sig , han har även dålig tandhälsa då han har en åkomma.

Kollas var 4 månad och har toppen värden plus nu när vi kolla hans kolesterol då han äter som han gör och inte jag.

Ja vad ska man säga ...Totala kolesterolet 4.7 varav HDL 2.1 och LDL 2.6

Vi kollade pga om han skulle vara värre än mig och jag skulle på utredning om ärftlig.

Då hamnar man där igen jag får massa restriktioner om kost från hjärtavd. medans han inte ett ljud om kosten utan får beröm typ alldeles utmärkta prover

Hopplöst känns det som

• Like 3

"Olika kolesterolvärden

Totalkolesterol. I de flesta fall ett rätt dåligt mått på risk ensamt. Ofta rekommenderas värdet vara under 5,0 – vilket egentligen endast gäller redan hjärtsjuka. För i övrigt friska är det en orimlig nivå för behandling – 70% av svenskar mellan 30-50 år har högre värde, och 90-95% av svenskar över 50 år.

• Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.

Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5.

• Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 .

HDL – högt värde är bra, naturligt fett höjer HDL. Låga värden ger ökad risk hjärtsjukdom, högt intag kolhydrater sänker HDL. Under 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor) är dåligt, och är även det ett tecken på metabolt syndrom. De flesta som äter LCHF har höga värden, mitt var 1,8.

• Högt är bra. Bör åtminstone vara över ca 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor).

LDL – Ofta rekommenderas värdet vara under 3,0. Det är dock ett lurigt värde att tolka, som vi diskuterat ovan består LDL av olika storlekar, där de små är de farliga. Ett lågt triglyceridvärde (och högt HDL) antyder att det mesta av LDL bör vara snällare stora partiklar – då kan man antagligen ha betydligt högre LDL utan ökad risk. Ett högt triglyceridvärde (och lågt HDL) antyder att det finns mer av de små farligare LDL-partiklarna. För övrigt verkar LDL-värdet av analystekniska skäl ofta överskattas när triglycerider är under 1,1 (vanligt vid lågkolhydratkost), ref 1 2.

• Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.

Totalkolesterol/HDL Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt mått utifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används. Att äta LCHF ger ofta ett förbättrat värde, själv hade jag 2,3.

• Säkrast riskvärdering. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under 6, än hellre under 5 och allra helst under 4."

https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol#tolka

• Like 3
  • Thanks 1

• 3 weeks later...

Men jag säger men 

Alla dessa värden säger ju inte hur kärlstatusen ser ut !

Jag är genomröntgad hela kroppen utom hjärnkärlen 

Alla är fina och rena trots ett LDL på över 6 och trots ett HDL under 2 och trig över 1, i 30 år

Ätit mycket fiber mindre nu och låg kolhydratskost 

Min sambo rökare, trycker i sig godis, skräpmat och annat men inget som han lägger på sig. 

Sambons LDL 2.7 och HDL 2.2

Notera nu han är inte röntgad kan gott och väl vara igenkleggade då inte kärlstatusen är kollad men hans förbränningstakt tror jag att han är ren.

Jag får typ bannor och han stort beröm så fina värden

Men ingen får frågan hur vi äter och lever 

• Like 2
  • Confused 1

Finns det någon undersökning

Där kärlröntgen gjorts på människor som har höga eller låga kolesterolvärden om det finns något samband med igentäppta kärl. 

För min del säger kolesterol proverna ingenting vare sig man har högt eller lågt LDL eĺler Trig förrän kärlen är röntgade 

Då jag fått svaret svart på vitt om mig själv 

Vilket menas att den med låga LDL värden och Trig inte kan gå säker utan kranskärlsröntgen 

8 timmar sedan, PiaJeanette sade:

Men jag säger men 

Alldeles riktig reflektion.. dvs det finns iallafall rätt goda skäl att undersöka LDL-C och helst då oxå APO-kvot.

Iallafall, det handlar till stora delar om glycoliserade LDL/kroniskt högt blodsocker.. som har en tendens att hamna i kärlväggarna via makrofagers verkan.

Sådåså.. har man högt LDL-C så bör man först ta en APO-kvot, sen så kan man göra en kärlröntgen.. främst om man får en dålig APO-kvot.. på det kan man ta en HBA1c samt en C-peptid!

Dvs ju äldre man är ju högre LDL kan man ha utan att det är någon fara alls.. iallafall om HDL är rätt så bra.

• Like 3

On 2019-05-03 at 09:14, PiaJeanette sade:

Men jag säger men 

Jag är genomröntgad hela kroppen utom hjärnkärlen 

Alla är fina och rena trots ett LDL på över 6 och trots ett HDL under 2 och trig över 1, i 30 år

Ätit mycket fiber mindre nu och låg kolhydratskost 

Min sambo rökare, trycker i sig godis, skräpmat och annat men inget som han lägger på sig. 

Sambons LDL 2.7 och HDL 2.2

Notera nu han är inte röntgad kan gott och väl vara igenkleggade då inte kärlstatusen är kollad men hans förbränningstakt tror jag att han är ren.

Jag får typ bannor och han stort beröm så fina värden

Men ingen får frågan hur vi äter och lever 

Livet är inte rättvist. Vissa har bra gener och kan leva i princip hur som helst och leva ett långt liv trots rökning, undermålig kost och ingen motion. De är inte så många men de finns. Har träffat på dessa unika människor.

• Like 2