DRAKULLA Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Jag har intresserat mig för Nemechek protocol som är en behandling/metod för att hjälpa personer med autism, framförallt barn att bli mer "socialt interagerade". Metoden går ut på att regelbundet äta tre ingredienser som är Inulin, omega 3 och olivolja. Kortfattat ska detta hjälpa till att förbättra tarmfloran, få bort SIBO, få ner propansyran och få bort inflammation från hjärnan som personer med autism oftast har. Dr. Nemechek ger i detta inslag en bra förklaring till varför olivolja är så bra för att få ner inflammation. Intressant! Jag brukar köpa ekologisk olivolja av lite olika märken. Kan man lita på att det är äkta olivolja i dem tro? Har någon ett säkert tips på äkta olivolja? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Jag vet inte men jag brukar tänka att med det ekologiska är chansen större att jag får nåt bra, utan stämpeln vet jag att jag får nåt mindre bra... Kanske inte en helt korrekt analys men... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Jag funderar om avocadoolja har samma potential? Tycker olivolja är lite besk... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Jag brukar tänka att de stora livsmedelskedjorna, COOP, ICA etc, har mer koll än vad jag nånsin skulle kunna ha, så jag brukar köpa nåt ekologiskt av deras egna märken. Om de skulle ha för dålig koll, eller om det kom fram att de fuskar, då skulle det bli katastrofalt för dom. Om jag tänker rätt eller fel, ja det vet jag ju inte. Sen har jag läst om nån liten olivtillverkning på Kreta eller Grekland. Nån med svensk anknytning har startat det där och säljer till restauranger i Sverige. Kommer inte på namnet nu, men ska kolla. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 Vettekatten om jag köper det rätt av. Har ju käkat grönsaker med inulin och mängder kallpressad ekologiskt extra virgin olivolja på salladen dagligen i 15 års tid. Äter fisk 4-6 ggr i veckan. Har absolut inte märkt att det skulle vara magiskt för tarmfloran eller ge kännbara hälsovinster. Tror i mångt och mycket att såna har "easy fix" grejer, lite förutsätter en person/patient som gör dåliga val. Äter man mestadels solrosolja, transfett och margarin osv och livsmedel som är extremt inflammationshöjande, så upplever man nog fysiska och psykologiska vinster av att byta mot olivolja av hög kvalitet, omega 3 osv. Men gör man redan okej val vad gäller fetter(som t.ex LCHF, Paleo medmera), så ska man nog inte ha alltför höga förväntningar att det kommer hända en massa fantastiska grejer för att man köper en dyr olivolja. Sen det här att den enda olivoljan som fungerar enligt honom är något specialmärke från Kalifornien...suck. Sånt där tar jag med en stor nypa salt. En småskalig ekologisk produktion från olivoljans hemland är nog precis lika bra om än bättre! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 On 2019-04-12 at 07:21, Ekner sade: Jag funderar om avocadoolja har samma potential? Tycker olivolja är lite besk... Den här Avokadooljan brukar jag köpa i vår ICA butik. Smakar bra och mild - passar på det mesta jag lagar. Använder den främst på sallad, kokta grönsaker och i soppor. Tål höga temperaturer - men då använder jag hellre kokosolja. Den här är godast rumstempererad. Har en bra fettprofil. https://www.olivado.com/products/extra-virgin-oils/extra-virgin-avocado-oil-250ml-8-45fl-oz-186 http://www.matochdrycker.se/olivado-avokadoolja-–-en-ny-smakupplevelse/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 Blev nyfiken på olivolja för hjärnhälsa. Hittade en översiktsartikel (inte särskilt lättläst) som samlat hel del studier på olivoljans välgörande effekt på hjärnan. Många mushjärnor, dock. Bioactivity of Olive Oil Phenols in Neuroprotection https://www.mdpi.com/1422-0067/18/11/2230/htm "This review provides an updated vision of the beneficial properties of olive oil and olive oil phenols in preventing/counteracting both acute and chronic neurodegenerative diseases. " "To date many reports demonstrated that phenolics from Olea europaea L., found also in extra virgin olive oil, exert strong antioxidant properties and are able to counteract oxidative stress in brain tissue." Collectively these results (Figure 2) evidence that olive oil and its phenolic components play a beneficial effect in Alzheimer’s Disease via targeting multiple pathological aspects of this disease and confirm the hypothesis that olive oil consumption is strongly associated with the positive effect showed by the Mediterranean diet.on Alzheimer’s Disease risk." "Regarding acute brain injury, olive oil and its phenols have been shown to counteract stroke and spinal cord injury. In particular, olive oil, hydroxytyrosol, tyrosol and oleuropein demonstrated to reduce infarct volume, apoptosis and ameliorate the outcome of these injuries." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 14, 2019 Author Share Posted April 14, 2019 23 timmar sedan, Elinor sade: Sen det här att den enda olivoljan som fungerar enligt honom är något specialmärke från Kalifornien...suck. Sånt där tar jag med en stor nypa salt. En småskalig ekologisk produktion från olivoljans hemland är nog precis lika bra om än bättre! Min egen tolkning av vad han sa var att ÄKTA olivolja(extra virgin) från vilket land som helst går lika bra men att det kan vara svårt att veta om den är äkta eftersom det tydligen finns många fejkolivoljor i USA och kanske överallt. I Kalifornien finns tydligen någon slags äkthetsgaranti som olivoljeproducenterna är med i (typ KRAV). Ang. Inulin så är det kanske inte så lätt att få i barn med autism jordärtskockor, lök, vitlök mm i några större mängder(som då krävs)varje dag. Barn med autism är ofta mycket känsliga för smak och konsistenssensationer och begränsar sig ofta kraftigt med vad som kan ätas utan motstånd och kväljningar. Inulin i pulverform har väldigt diskret halvsöt god smak som löser sig i all mat både varm och kall. Jag använder det själv nu och blandar i maten, fröknäcke, glass mm. Små mängder gäller dock här, ger lätt gasbildning om inte tarmkompisarna hänger med och käka.... Mer om Nemechek protocol för barn med autism finns att lyssna till här: https://www.youtube.com/watch?v=4NoBVSrp57c 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TeresTess Posted January 7 Share Posted January 7 On 2019-04-12 at 07:21, Ekner sade: Jag funderar om avocadoolja har samma potential? Tycker olivolja är lite besk... Hej, det har det inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted April 20 Share Posted April 20 Man vänjer sig snabbt vid smaken ! Jag tycker den är god. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts