Jump to content

Sabbar jag min LCHF/keton om jag tar en frukt?

Weas

Recommended Posts

Som sagt, vi har en "fruktkorgsprenumeration" på jobbet. Kan jag ta eller har det negativ effekt på mitt keton eller min diet?

Och på samma tema, kan jag ta ett tunt knäckebröd (med massa ost och smör) på kvällen, eller är det förkastligt?

Mvh

Många klarar någon enstaka frukt eller finn crisp - du får testa hur det fungerar på dig. Mina första kilon gick jag ned medan jag åt mycket frukt (började med stenålderskost) men när jag ville gå ner mera fick jag skippa frukten. Så mitt råd för viktminskning är att skippa både frukt och knäckebröd tills du nått din målvikt. (Alternativ till knäckebröd är att baka egna fröknäcke, t.ex. http://56kilo.alltforforaldrar.se/knackebrod-froknacke-2/)

• Like 1

Pröva.. är mitt stalltips!

Vad jag har för mig så är du väl rätt frisk.. så du lär nog tåla en o annan kolhydrat.

Ja sen så kanske din ketonnivå sjunker maginellt.. men det var väl vikten och hälsan du brydde dig mest om.. eller?

Om man ska nå den optimala ketos "doc" har skrivit om så är min begränsade erfarenhet att man måste vara rejält restriktiv med kolhydraterna annars sjunker ketosvärdet obönhörligt, jag skulle definitivt undvika frukten om du söker snabb viktminskning?

Jag vill gå ner 5-8 kilo innan jag börjar springa så fort säsongen startar, för att inte belasta leder och muskelfästen för mycket.

172 cm lång, skulle gissa på 83-85 kilo. (måste väga mig för skojs skull)

Jag är frisk, men har lätt för att ta i för mycket när jag motionerar, så jag har flera år fått problem med inflammation i benhinnor (tror jag) i vaderna. 

Tack för alla hjälpfulla svar!

P

Om jag inte har helt fel, så är det skillnader mellan frukt och frukt. Banan är t.ex sämre med än med ett äpple eller appelsin. Päron lär tillhöra nono-kategoring också. Av någon konstig anledning innehåller företagsfruktkorgarna minst bägge de sämre sorterna. 

hm är man frisk och INTE vill gå ner i vikt tycker jag man kan äta frukt... äter det lite då och då .. efter träningen dock bara.. och inte bara för sig utan isåfall något fett rikt till.. annars lär blodsockret gå upp mkt och sen ner.. blodsockerfall.. men men... :)

När jag får för mig att mäta ketoner igen (framåt våren) så ligger just frukt på listan på saker jag vill testa. Planen är att varje lördag mäta ketoner och blodsocker kontrollerat. Första lördagen utan äpple, andra lördagen ett äpple, tredje lördagen två äpplen... osv.

Ska bli lite spännande. Inte för att jag saknar frukt, men det vore kul att testa. Jag har funderat på vad för typ av livsmedel jag vill testa med och valet föll på frukt för frukt anses ju nyttigast av de "onyttiga" sakerna (jmf potatischips, godis, läsk etc...).

Som sagt, vi har en "fruktkorgsprenumeration" på jobbet. Kan jag ta eller har det negativ effekt på mitt keton eller min diet?

Och på samma tema, kan jag ta ett tunt knäckebröd (med massa ost och smör) på kvällen, eller är det förkastligt?

Mvh

Om du är relativt färsk på det här med LCHF-kosthållning så är det viktigt att få rutin vad gäller det mest basala. Då är min erfarenhet att det lönar sig att vara mer strikt än inte. Frukt och bröd är i regel sådant man måste få i ryggmärgen att då undvika (alldeles oavsett vad du sedan kanske tolererar).

När du senare får koll på det mest basala och det mesta naturligt rullar på, DÅ, och först då, så kan det vara läge att prova gränser och undersöka vad du "kan göra och inte göra". Uttryckt annorlunda, när du själv kan svara eller åtminstone finna ett svar på de frågor du nu ställer så är det fritt fram att göra det mesta (inom rimliga gränser).

• Like 1