Jump to content

Lågt blodtryck

MariaF

Recommended Posts

Nu lyfter jag ut denna fråga ur min egen tråd.

Vad är det som ger lågt blodtryck?
@Nils Engström, du skrev om något sätt att räkna på trycket i en annan tråd men jag hittar inte igen det.

Jag funderar på om det kan hänga ihop med "nåt med njuren" en kinesiolog hittade och mitt lite förhöjda kalium-värde Werlabs mätte upp (värdet är dock väldigt känsligt för fel i hanteringen vid provtagning). Njurarna kan i alla fall påverka trycket, det har jag förstått.

Dagens värde: 83/66mmHg, puls: 85bpm. Mitt normalvärde brukar vara ca 110/70.

• Like 2

Jag är också nyfiken på vad är det som ger lägre blodtryck. Jag har alltid haft lågt blodtryck. Svimmat några gånger i tonåren och även som 20+. Sedan försvann mina avsvimningsincidenterna för att återkomma när jag var gravid som 30+. Efteråt var de helt försvunna. Sedan under sena 40 har jag upplevt det igen - den bekanta känslan när det börjar susa i öronen och blodet är på väg från huvudet ner till tårna. Då har jag varit en LCHF:are i några år. Jag har aldrig mätt blodtryck med flit eftersom jag har varit frisk och aldrig egentligen behövt göra det. De få gångerna jag fick det uppmätt var det normalt och ingen uppmärksammade det. Så jag tolkade återkomsten av öronsus som ett tecken att jag var tillbaka till mitt låga ungdomsblodtryck. Häromdagen på hälsokontrollen på jobbet fick jag blodtrycket uppmätt igen - 120/80 - lågt och bra.

Det finns många läkare i min familj, läkare av den gamla skolan, inga pillertrillare. Jag fick höra när jag växte upp att det är bra att ha lågt blodtryck för då utsätter man hjärtat och blodkärl för mindre påfrestningar. Men det måste rimligtvis finnas en gräns då blodtrycket blir för lågt pga någon metabolt störning eller liknande.

• Like 2

Jag kan också ha lågt tryck ibland - dock som oftast helt normalt. Vad som får trycket att svänga sådär vet jag inte.... men det är säkert andra her i vårt kära forum som gör :)

Men i en period för några år sedan då trycket jämnt låg ungf. 90/55 eller 80/50 läste och kollade jag vad vetenskapen och läkarkåren hade att säga om tillståndet. Det korta av det långa var:  lågt tryck i sig bör icke ses som ett problem, endast om du upplever olika besvär (yrsel, svimningar och annat elände) av det bör utredningar/åtgärder vidtas. Jag upplevde inga problem, utöver lite yrsel om jag reste mig för hastigt, så jag gjorde inget. I dag är trycket vanligtvis 120/70.... varför det är så har jag ingen aning om...… kanske för att jag har ätit LCHF nu i drygt 7 år?  ALLT gott kommer som bekant från LCHF :) 

• Like 5

Men om trycket vanligtvis ligger på t ex 110/70, och helt plötsligt sjunker rätt rejält en period (inte en enstaka gång), så borde det ju finnas anledningar till det, eller hur? Det finns ju anledningar till att det ökar... Och jag är säker på att "alla" skulle börja diskutera anledningar om man gick från 110 i övertryck till 130. :unsure:

46 minuter sedan, MariaF sade:

Men om trycket vanligtvis ligger på t ex 110/70, och helt plötsligt sjunker rätt rejält en period (inte en enstaka gång), så borde det ju finnas anledningar till det, eller hur? Det finns ju anledningar till att det ökar... Och jag är säker på att "alla" skulle börja diskutera anledningar om man gick från 110 i övertryck till 130. :unsure:

Vilka "alla" pratar du om nu? 

Har också lågt blodtryck, men brukar ändå vara precis på gränsen till normalvärde när träffar läkare. De säger att det "ser lågt och fint ut". Jag tycker inte det är lika fint att få yrsel och nästan svimma ibland när jag reser mig upp för fort med mera. Men ja, dipparna kommer och går utan att man vet varför. Har blivit mycket bättre sen jag började träna för några år sen. Upplever det inte längre som ett direkt problem.

Har dock blivit värre på morgonen specifikt sen jag slutade snusa för en tid sen. När jag reser mig från frukostbordet så snurrar det till som en karusell. Nikotin är verkligen kanon mot lågt blodtryck! Men nervgift känns inte som okej självmedicinering långsiktigt, så får helt enkelt klara mig utan det stödhjulet.  

Angående läkare och lågt blodtryck, så besökte jag en privat "häxdoktor" för ca 10 år sen som skrev ut levaxin till mig. Detta trots att jag inte hade underfunktion i sköldkörteln rent medicinskt. Snarare beskrev hon att det var något hon gjorde rutinmässigt till unga kvinnor med lågt blodtryck som var frusna, lätt fick yrsel och svindel med mera. Levaxinet skulle "normalisera". Jag blev så dålig av tabletterna. Fick hjärtklappning, ångest och var spyfärdig dygnet runt osv, så la ner det där illa kvickt. Tveksamt om medfödd lågt blodtryck som är funktionellt och ej kopplat till sjukdom, är något som ska medicineras. 

• Like 1
  • Sad 1

23 timmar sedan, MariaF sade:

Dagens värde: 83/66mmHg, puls: 85bpm. Mitt normalvärde brukar vara ca 110/70.

Om du utgår från medelartärtrycket (MAT), kan man förenklat beräkna detta som:

MAT =  Dia + (Sys –Dia)/3 

Man brukar betrakta MAT mellan 70 och 100 mmHg som normalt

Ditt normalvärde: 110/70 ger MAT=83 mm Hg

Ditt lägre värde:    83/66 ger  MAT= 72 mm Hg

Båda ligger inom normala nivåer.

Stora hopp från normalvärdet neråt brukar bero på:

• inre blödning som gör att hjärtat inte känner av samma motstånd som tidigare
  • stroke med samma effekt
  • sepsis som yttrar sig i form av feber över 38 grader eller puls över 90 eller andhämtning över 20 andetag/minut eller infektion i kroppen

MAT<60 mm Hg betraktas som kritiskt dvs. organen riskerar att bli dåligt försörjda (inte bara njurarna).

I ditt fall förefaller din träning ligga bakom de fina värdena. Ditt låga värde kan vara ett tillfälligt sådant - du får kolla några gånger. Om jag får bedöma dig, kan du sannolikt vara nöjd med dina data - effekten av din ambitiösa träning.

Själv får jag nöja mig med MAT=97 men å andra sidan betraktas värden i den riktningen, eller högre, vara till fördel för oss äldre till att trygga organens blodförsörjning. Själv har jag varit något fundersam om man i min ålder inte borde ha lite högre värde, men å andra sidan har alla studier som gjorts ,haft som utgångspunkt standard normal "sockerkost". Oavsett ålder har vi alla fördelar av LCHF.  Skulle motsvarande studier gjorts på testpersoner över 80, som enbart ätit LCHF-kost skulle resultaten sannolikt visat betydligt lägre medelvärden.

• Like 1

2 minuter sedan, Nils Engström sade:

I ditt fall förefaller din träning ligga bakom de fina värdena. Ditt låga värde kan vara ett tillfälligt sådant - du får kolla några gånger. Om jag får bedöma dig, kan du sannolikt vara nöjd med dina data - effekten av din ambitiösa träning.

Men jag vill ju träna lågpuls... och det går inte för när trycket sjunker, stiger pulsen... :unsure:

Varmt tack för beräkningen och tillhörande förklarningsmodell, det var ju så det var! 💜

• Like 1

8 minuter sedan, MariaF sade:

Men jag vill ju träna lågpuls... och det går inte för när trycket sjunker, stiger pulsen... :unsure:

Varmt tack för beräkningen och tillhörande förklarningsmodell, det var ju så det var! 💜

Vi äger världens mest fantastiska apparat som med stor precision anpassar förhållande tryck/flöde/puls för en för kroppen bästa effekt. Just under träningen för att uppnå effektivitet i form av låg puls under icke-träningspasset, får du högre puls under träningen. Såvida du inte lider av något av problemen jag listade, kan du tacka dig själv för ett fint resultat! 1599522520_ScreenHunter_2095Mar_1817.thumb.jpg.7668c1ffc12c7561dcf8443253905431.jpg

• Like 1

2 timmar sedan, Elinor sade:

Tveksamt om medfödd lågt blodtryck som är funktionellt och ej kopplat till sjukdom, är något som ska medicineras.

Sällsynt att man gör - å andra sätt lätt fixat med lite extra salt i maten - särskilt för LCHF-kostare! Tyska läkare är annars inte sena att sätta till blodtryckshöjande medicin. Om medelartärtrycket ligger under 60 mmHg lär man dock vara tvungen att medicinera!

För att återgå till själva grundfrågan (för precis som Elinor är jag tveksam till effekterna, typ yrsel, trötthet och för mig även skenande puls) - Vad sänker trycket? Har hjärtmuskeln blivit klenare? Hjärtvolymen mindre? Är det något organ tillfälligt i behov av mindre blod som signalerar? Orsaker till högt tryck kan man hitta hur mycket som helst, men inte orsaker till lågt? Nånstans måste det ju finnas en orsak till att hjärtat ändrar sitt volym/kraft/frekvens?

• Like 1

7 minuter sedan, MariaF sade:

För att återgå till själva grundfrågan (för precis som Elinor är jag tveksam till effekterna, typ yrsel, trötthet och för mig även skenande puls) - Vad sänker trycket? Har hjärtmuskeln blivit klenare? Hjärtvolymen mindre? Är det något organ tillfälligt i behov av mindre blod som signalerar? Orsaker till högt tryck kan man hitta hur mycket som helst, men inte orsaker till lågt? Nånstans måste det ju finnas en orsak till att hjärtat ändrar sitt volym/kraft/frekvens?

Den som har dina värden på medelartärtrycket och inte är i alltför hög ålder resp. tränar flitigt har sannolikt bra flöde in och ur organen t.ex. njurarna. I det läget att njurarna inte är i tungt arbete, behövs inte så högt tryck. Inget fel alltså!

2 timmar sedan, MariaF sade:

Typ doktorn...?

Doktorn? Jag har aldrig fått annan reaktion av en läkare än "Högt blodtryck? Här har du medicin; ät! Lågt blodtryck? Då behöver du inte medicinen!" Utredning har jag aldrig varit med om...

• Like 1

3 timmar sedan, MariaF sade:

Vad sänker trycket? Har hjärtmuskeln blivit klenare? Hjärtvolymen mindre?

Det mest kännetecknande för friska människor med lågt blodtryck redan tidigt under uppväxten (lågtryckarna), är att blodcirkulationen är extra god. Det beror i hög  grad på att blodkärlens genomsnittliga diameter är större än normalt. Hjärtat behöver då inte arbeta så hårt. Man får tänka på den genomsnittliga längden av en människas blodkärl, utdragna i en lång slang motsvarar ca 10 000 mil eller två och ett halvt varv runt jordens ekvator. Små förkalkningar i blodkärlen har därför stor betydelse för hjärtats arbete med att pressa fram ett flöde som försörjer kroppens organ.  Ser man det på en livstid motsvarar vad hjärtat pumpat fram, mer än tre av de största supertankfartygen i bilden nedan fyllda med blod. 325574535_ScreenHunter_505Nov_2117.thumb.jpg.aae100c34a740e1bbc3a6e1af201e17a.jpg

Samma mängd skall fram oavsett blodtryck. Förkalkade blodkärl kräver högre tryck. K2-vitamin i lite större mängd kan rätta till det problemet i högre ålder.

1 minut sedan, Nils Engström sade:

Det beror i hög  grad på att blodkärlens genomsnittliga diameter är större än normalt. Hjärtat behöver då inte arbeta så hårt.

Nu hänger jag inte med; pulsen, dvs slagfrekvensen, går ju upp. Hjärtat får slå ofta, är det mindre belastande än att slå hårdare?

Nu hänger jag inte med; pulsen, dvs slagfrekvensen, går ju upp. Hjärtat får slå ofta, är det mindre belastande än att slå hårdare?

Ja, om pulsen går upp, är det detsamma som om du växlar ner din motorcyckel, motorn får högre varv men mindre motstånd och slits mindre (varje kolvslag möter mindre motstånd än på en högre växel - kolven glider i en rätare linje utan att kolvringarna vinklas mot cylinderväggarna = slitageberoende). Hjärtmuskeln behöver inte pumpa så hårt.

Även om tråden i huvudsak berör lågt blodtryck kan vara av intresse att se hur små förändringar i blodkärlens kalcifiering påverkar blodtrycket. T.ex. för Effie som på allvar intresserar  sig för olika vägar att minska blodtrycket t.ex. via användning av K2-vitamin:

1499377677_ScreenHunter_2160Apr_1222_14.thumb.jpg.6cbdc0e72794442c03be72bbaa051083.jpg

Som framgår blir blodtrycksförändringarna, när man kommit upp i 60-årsåldern eller längre, högst väsentliga, vid till synes små förändringar av kalcifieringen! I detta fall en minskning av kalcifieringen med 0,05 mm på ett blodkärl med ursprunglig diameter (utan kalcifiering) 2 mm som med åldern fått en kalcifiering på 0,15 mm men därefter avkalkats till 0,1 mm.

P.S.

Beräkningarna utgår från att blodkärlens elasticitet hela tiden varit oförändrad och att blodets viskositet (hur tjockt eller tunt det är) är konstant. I själva verket ökar elasticiteten vid avkalkning, vilket ytterligare förbättrar effekten. Om man dessutom ser till att dricka idealmängden vatten kommer man att nå optimalt resultat. Alltså bästa sammanlagda effekt genom:

• K2-vitamin t.ex. 360 ug / dag under någon månad
  • korrekt vätsketillförsel för bra blodförtunning
  • LCHF-kost, helst till ketos
  • fysisk träning

Då vore märkligt t.ex. för dig Effie, om inte du (med flera) skulle kunna slänga all blodtrycksmedicin.

Du MariaF kan vara tillfredsställd med att inte behöva bekymra dig om behovet, eftersom din träning håller dig i trim. När du passerar pensionsåldern kan du kanske slå upp denna tråd och rensa blodkärlen lite för att hålla dig nära idealnivån. Samma gäller tydligen också dig Elinor och naturligtvis också dig

Carl August Arge!

• Like 1
  • Thanks 1

ATT man inte behöver vara orolig, är en sak. Att vara nyfiken på VARFÖR är en annan... Förändringar händer inte bara, det finns anledningar till det. Och jag vill veta vad det kommer sig av. Har jag gjort nåt speciellt? Har månen snurrat ett extra varv runt jorden? Har nåt trollknytt lagt en förbannelse över mig? Är klimakteriet inblandat här med? Ja, ni fattar. :)

Både intressant och frustrerande att det finns så många anledningar till högt tryck men inga egentliga svar till varför man har lågt.

• Like 2
  • Boom 1

ATT man inte behöver vara orolig, är en sak. Att vara nyfiken på VARFÖR är en annan... Förändringar händer inte bara, det finns anledningar till det. Och jag vill veta vad det kommer sig av. Har jag gjort nåt speciellt? Har månen snurrat ett extra varv runt jorden? Har nåt trollknytt lagt en förbannelse över mig? Är klimakteriet inblandat här med? Ja, ni fattar. :)

Både intressant och frustrerande att det finns så många anledningar till högt tryck men inga egentliga svar till varför man har lågt.

- Nyfiken - typiskt LCHF-fans

- Har jag gjort nåt speciellt? Du tränar och håller dig i form - har förändringen hållit i sig mer än den mätningen du hänvisar till? Den kan t.ex. bero på tillfälligt ökad mängd vatten före mätningen (tunnare blod) eller längre vila före blodtrycksprovet. Det beror kanske på tidpunkten på dagen som det gjordes. Dina njurar kanske inte behövde arbeta så hårt just då (kanske inte ätit kort före mätningen).

- intressant och frustrerande...  inga egentliga svar till varför man har lågt. Intressant ja men frustrerande i ditt fall nej. Det är väl intressant att kunna konstatera vilken fantastisk anpassningsförmåga kroppen visar upp och att träning ger resultat! 

Om man tar jämförelsen med att växla ner motorcykeln inför en liten backe kan nerväxlingen ge motorn mindre motstånd än på plan väg. Om kroppen växlade ned genom att tillfälligt öka pulsen, kommer blodtrycket att sjunka tillfälligt under normalvärdet - det kan ha varit det som hände dig! Fortfarande är intressant om du har kvar förändringen jämfört med ditt normalvärde? Blodtrycket varierar under dagen!

Du kanske har börjat ta K2-vitamin?

21 minuter sedan, Nils Engström sade:

Du tränar och håller dig i form - har förändringen hållit i sig mer än den mätningen du hänvisar till?

Jag tränar betydligt mindre idag än för några år sen. Som mest var jag uppe i 8mil lufs /vecka, nu kanske 2... Har sedan i höstas fokuserat mer på postural träning. Kanske trycket förändrats pga ändrad kroppsbelastning..? Fast en del av syftet var att få ner pulsen...
Jo, trenden håller i sig; började mäta och registrera 6mars men låg lågt innan också även om jag inte vet när det började. På morgonen och en stund efter träning kan övertrycket öka till närmare 100. Den gamla, billiga, blodtrycksmätaren kollade jag bara med ibland, sen köpte maken en finare maskin och då blev det roligare. Fins ju en app...:P
K2 ingår i min multivitamin men den tar jag ju hela tiden (Innate heter den, inbillar mig att det är ett bra märke).

• Like 1

1 timme sedan, MariaF sade:

Jo, trenden håller i sig; började mäta och registrera 6mars men låg lågt innan också även om jag inte vet när det började.

Då kanske det inte var en så plötslig händelse som du trodde? Om du jämför status nu och långt tidigare med de variabler jag tagit upp - kan du hitta någon som stämmer in på dig?

När du var i 20-årsåldern hade du då lågt blodtryck jämfört med omgivningen?

Om du varit i t.ex. 70-årsåldern, kunde det naturligtvis ha varit försvagat hjärta det rörde sig om. Jag förmodar att du kan känna dig lite yr om du snabbt ändrar ställning, t.ex. snabbt från liggande till stående - inget problem! Hur känner du dig normalt under dagen - bra eller...

Lyssnade du av Fredrik Nyström på Kostdoktorns gala, om inte gör det - särskilt avsnittet med hjärtat och Vasaloppsåkare. Det kan ge dig en liten fundering.

9 minuter sedan, Nils Engström sade:

Lyssnade du av Fredrik Nyström på Kostdoktorns gala, om inte gör det

Jag var ju där, och självklart lyssnade jag! Han var väldigt intressant och rolig trots alla grafer. Sen tyckte jag väl att Colting var bättre men... :)

Visst har jag alltid haft lågt tryck, typ 110/70 sen jag började mäta på företagshälsovården nån gång för 30år sen. Blodcentralen håller koll på mig numera och förra våren hade jag, för mig, väldigt högt tryck. Minns inte undertrycket men övertrycket låg på 140, dvs ca 30mmHg över mitt vanliga tryck. Då kunde jag koppla det till "akut stress". Nu har det sedan en tid legat 20-30mmHg under mitt vanliga tryck och det är väl inte så konstigt att jag undrar varför..? Som du sa, jag är ju ellsehåeff-fans... 
Yrare än vanligt, jo. Trött. Jag är därför nyfiken på vad som sänker blodtryck från lågt till lägre... Jag får leta vidare. 

• Like 2

1 timme sedan, MariaF sade:

Yrare än vanligt, jo. Trött. Jag är därför nyfiken på vad som sänker blodtryck från lågt till lägre... Jag får leta vidare. 

Sannolikheten i ditt fall är låg för:

• inre blödning som gör att hjärtat inte känner av samma motstånd som tidigare
  • stroke med samma effekt
  • sepsis som yttrar sig i form av feber över 38 grader eller puls över 90 eller andhämtning över 20 andetag/minut eller infektion i kroppen

Jag kan hänvisa till min hustru, som upp till 40-50-årsåldern fortfarande var lågtryckare i stil med dig. I sjuttioårsåldern normaliserades hennes tryck, som fortfarande nu i 80-årsåldern är normalt. Hade hon befunnit sig i Tyskland, skulle hon sannolikt medicinerats. I Sverige är det mycket ovanligt utom för äldre med svagt hjärta, som kan få uppstärkning t.ex. med nitroglycerin.

Tanken på att du skulle ha annat än ett gott hjärta förefaller inte sannolik!

Som singoalla rådde dig till, kan naturligtvis vara en idé - berätta då vad läkaren kom fram till! Vi är alla intresserade!

P.S. Du kommer ihåg vad Fredrik Nyström sa om hjärta och vasaloppsåkande?

Nej, jag tror inte det är några större fel på mitt hjärta. Och inte heller har jag kört nåt Vasalopp. Jag har fött två barn, enligt barnmorskan en större prestation än Vasaloppet, fast det är några år sen sist. Enligt maken körde jag bara tjejvasan för förlossningarna gick fort. :P
Jag gissar att du med Vasaloppet syftar på förmaksflimret och att man dör mer av fler Vasalopp? Jag har valt bort extremdistanser (dit räknar jag även helmara) just för att jag tror det sliter för mycket på kroppen. Sen är det säkert, som Colting uttryckte det på LCHF-eventet, en otrolig tillfredsställelse att fixa en Ironman. 
Singoallas råd är väldigt bra - jag mår inte dåligt men halvkass allt som oftast. Men vem tar sig an en då? Jag kämpar på av mig själv, för mig själv, och tar lite hjälp av er i forumet mellan varven (typ ofta, ingen annan i min omgivning som vill nörda in i frågorna som jag). 
Ett led i detta är att skaffa kunskap på cellnivå. Jag har för länge sen tröttnat på det typiska vårdcentralsvaret - "Det se bra ut!"

• Like 1

3 timmar sedan, MariaF sade:

Jag är därför nyfiken på vad som sänker blodtryck från lågt till lägre... Jag får leta vidare

Jag tog inte upp det i min sammanställning men hur har du det med dina elektrolyter - som LCHF-are brukar du säkert ha koll på den saken. Har du testat med en halv tesked havssalt. Och någon timme därefter mätt blodtrycket?

• Like 1

22 timmar sedan, MariaF sade:

Du känner säkert till att trycket kan höjas till normala nivåer med medicin, som gör blodkärlens väggar mindre flexibla (det som annars är ett vanligt problem för dem med högt blodtryck). Samtidigt är den utvägen knappast något som man i första hand väljer, om man har din inställning till läkemedel (som flertalet av oss på detta forum delar med dig). Sådant läkemedel tvingar hjärtat att mekaniskt arbeta hårdare - knappast vad man i första hand önskar sitt hjärta.

Det är sällsynt att svensk sjukvård gör stora ansträngningar för lågtryckare men du bör poängtera lite extra att du "mycket ofta" blir yr i mössan, då kanske du får en remiss för extra analys på sjukhus. Alternativet är att du skriver en egenremiss till närmaste sjukhus. Du är väl fortfarande i yngsta laget för att känna blodtrycket normaliseras genom det naturliga åldrandet - det brukar väl komma över pensionsåldern.

• Like 1

On 2019-04-13 at 13:47, MariaF sade:

Nej, jag tror inte det är några större fel på mitt hjärta.

Nej det tror inte jag heller men det finns några "detaljer" som man bör tänka på.

Dina tidigare tryckdata:

110/70, pulstryck: 40, MAT: 83  Puls 50-60 (kan jag tänka mig)

att jämföra med:

83/66,  pulstryck: 17, MAT: 72,  Puls 85

Sannolikt är de senare av tillfällig natur. Det extremt låga pulstrycket blev kompenserat av den lite högre pulsen just vid mättillfället, så ditt flödesbehov uppfylldes. Det visar att du har ett rent kärlsystem, såvida du inte upptäckt något av de tänkbara problemen för sådan blodtryckskonstellation.

Befintliga studier på området har skett med personer som tillämpat normal sockerkost, så vi har inget att hämta för jämförelser där. För människor över pensionsåldern och uppåt i åldrarna (med normalkost) visar sig de med pulstryck >50 (upp till 70) ha avsevärt lägre dödlighet än de <50 (fortfarande giltigt för sockerkostare) - detta trots vad som alltid sagts om nackdelarna med högre pulstryck. 

Ditt medelartärtryck 72 ligger fortfarande inom normalgränserna. Du får rannsaka dig själv om vad du kan tänkas vara utsatt för, som tillfälligt förändrade för kroppen.

Vätska, elektrolyter, blodmängd, järnbrist etc. är något att fundera över.

Din vilopuls idag?

• Like 1

Jag hade en verklig tur för 6 år sedan. Efter mitt hjärtstopp råkade jag träffa en försäljare av PEMF mattor. Efter en intensiv studie köpte jag en matta av SwissBionic. Idag vet jag att min blodcirkulation är återställd helt. Jag har ständigt samma blodtryck dvs. 136/85. Jag har slutat med min enorma svettning, så överskottsvärmen transporteras till utandnings luften via blodkärlen. Min kondition har ökat flera gånger trots åldern. Min besvärliga knäartros som begränsade rörligheten till max 100 m är borta och knäna är helt återställda . Efter ett uppehåll i min sista och enda medicin(blodförtunnande) har benmuskellåsningarna upphört och muskelvärken i axlarna avtagit. Att dessutom känna en högre livskvalité ger ytterligare en krydda i livet. Det svåraste idag är orienteringen i våran samhällslabyrint att ständigt undvika farorna som basuneras ut av vårt livsmedlesvärk, medicinalstyrelse och produktleverantörer. Hoppas fler av er känner likadant

• Like 2

• 2 months later...

Mitt blodtryck låg, som framgår av tråden, under våren ovanligt lågt. Efter ett antal veckor normaliserades trycket och jag lyckade mäta upp nån enstaka 120/80 men oftast 100-110/70 si så där. Nu, helt plötsligt, ligger trycket ovanligt högt?! 130/80 senast idag (mätt efter vila förstås). Ska man tro VC så hoppar trycket runt lite för skojs skull men själv är jag mindre road... 

• Like 1
  • Confused 1

16 timmar sedan, MariaF sade:

Mitt blodtryck låg, som framgår av tråden, under våren ovanligt lågt. Efter ett antal veckor normaliserades trycket och jag lyckade mäta upp nån enstaka 120/80 men oftast 100-110/70 si så där. Nu, helt plötsligt, ligger trycket ovanligt högt?! 130/80 senast idag (mätt efter vila förstås). Ska man tro VC så hoppar trycket runt lite för skojs skull men själv är jag mindre road... 

Känner du av det högre trycket? Men du kanske mäter varje dag?

• Like 2

8 minuter sedan, Kattuggla sade:

Känner du av det högre trycket? Men du kanske mäter varje dag?

Jag har inte mätt på några veckor eftersom jag tyckte att det normaliserats men igår hade jag en ruskig huvudvärk hela dagen, något jag sällan har, så jag mätte på eftermiddagen av den anledningen.

• Like 2

Idag ligger trycket på 133/87... :blink: Vad i all sin dar händer..? Jag tycker inte att jag gör nåt ovanligt..?

EDIT: Kan ha varit mätfel. jag satt annorlunda än vanligt (hunden låg i vägen och jag hade inte hjärta att flytta på henne). Undertrycket ligger lika vid ny mätning en halvtimma senare så 120/87 blev det. Undrar om man får lättare att hålla lågpuls vid jogging när trycket ligger högre..? Får nog testa... ^_^

• Like 2

• 2 years later...

Idag testade jag en saltvattenflush enligt Dr. Sanna Ehdins protokoll. En liter vatten med havssalt ska orsaka diarré för att tömma tarmen. Jag ville testa för att jag fått för mig att jag har parasiter i tarmen. Hur som helst, jag fick i princip ingen reaktion alls?! Visst, lite lös i magen men inte nån flush här, inte. Funderar på om jag kan ha saltbrist, så att istället för att spola ut en skadlig dos salt, sög kroppen upp den? Kan det vara så?
Kan mina kramper som jag har trots magnesium och andra mineraltillskott bero på saltbrist? Kan mitt låga blodtryck bero på saltbrist? Nu låg blodtrycket vid senaste mätningen på 86/74. (Förra mätningen 91/76.) Tankar, någon?

• Like 2

1 timme sedan, Peter B sade:

Normalt anses ju lågt tryck vara ett gott tecken. 

Går man under 80 i övertryck ska man läggas in för observation, enligt 1177. Vad de skulle kunna göra åt det vet jag inte. Jag bara funderar på om min brist på flush gjorde att saltet sögs upp pga brist - för har man högt tryck brukar man rådas att minska på saltet... Men jag tar saltshots, jag saltar maten, så jag blev så förvånad att detta händer. Samtidigt, om det är så att symptomen lågt blodtryck och kramp kan bero på saltbrist, så är det ju bra att det sögs upp. Men hur mycket/ofta ska jag dricka då?

• Like 1

12 timmar sedan, Cederulla sade:

Skulle be att få en utredning,

2018 ringde jag till VC för då låg jag något lägre ändå (83/xx) men fick, som Peter skrev, veta att det var jääääättebra med lågt blodtryck! Inget jag behövde träffa dem för. Vilket svar jag fått av sköterskan i telefonen när jag var orolig tog jag upp med läkaren i fjol när jag äntligen fick hjälp med klimakteriebesvären men läkaren sa inget om det. Genom åren har det åkt ner lite då och då, som yngre låg jag oftast på 100-110 i normalt övertryck, numera sällan över 100 - men jag var faktiskt uppe på 130 under våren, följt av denna dipp. Samma mönster som våren 2018 - först högt, följt av väldigt lågt. Jag kopplar detta till stress. Det har varit en vidrig vår/försommar. Svårt med orogrundad stress. 
Det var reaktionen, eller kanske snarare bristen på reaktion, på saltflushen som fick mig att fundera om kramper och lågt tryck hör ihop med andra elektrolyter än bara Mg.

• Like 2

Lider du allvarligt av mer klassiska problem av lågt blodtryck? Svimningskänsla när man reser sig från liggande/sittande? Min egen erfarenhet är att blodtryck varierar mycket. ( 90 - 140 i övertryck, har nog aldrig dock haft under 90 )

• Like 2

5 timmar sedan, Peter B sade:

Lider du allvarligt av mer klassiska problem av lågt blodtryck?

Jo, det gör jag. När jag reser mig är det just nu riktigt illa. Jag har oftast svårt med träning där man ska hoppa eller typ utfall/squats, dvs ta i och gå upp och ner. Vill gärna kunna köra squats och utfall så är saltet en dellösning är det ju bara bra. Jogging går oftast bra men kan bli yrslig om jag joggar uppför brant backe (återigen "ta i"). Har försökt mäta liggande och sedan direkt när jag ställt mig upp men min mätare verkar inte kunna fånga det, kanske för att trycket förändras (har en Omron 7 med några år på nacken).

• Like 1

Tack, @Cederulla, jag försöker. :wub: Det är därför jag hänger här, finns inte så många hälsonördar vad jag vet i mitt nätverk. 

Men kan saltbrist vara en del av problemet, tro? Eftersom det liksom inte hände nåt vid flushen och magnesium inte hjälper mot kramp? Salt anklagas ju ofta för att höja trycket men hur mycket salt krävs då? Jag tar ju saltshots när jag springer, fast iofs inte nu när jag bara sprungit korta sträckor.
Jag har förresten hjärtklappning i princip dagligen men det är ett känt stressproblem. Kanske också har med elektrolyterna att göra..?

• Like 1

Som jag bedömer är det stress. Och som du vet kan den ge obalanser av olika slag. Tror inte på saltbrist. Det låter som posttraumatisk stress, som kommer efter en jobbig period. Har haft det själv. Det är mkt jobbigt både fysiskt och psykiskt. Men det jag ändå vill veta är att njurarna och hjärtat är ok. Organen påverkas av stress och vi blir inte yngre heller. 

• Like 2

On 2022-06-26 at 16:00, MariaF sade:

Idag testade jag en saltvattenflush enligt Dr. Sanna Ehdins protokoll.

Jag gjorde en ofrivillig flush (läs - tänkte inte så långt!) i lördags. Det var ju mycket varmt och vi skulle på dans på kvällen. Jag brukar se till att peta i mig lite extra salt om jag dricker mycket, för att inte få saltbrist (med risk för kramp...) Brukar blanda en halv tsk havssalt i en liten petflaska, tillsammans med lite pressad lime eller citron och sen fylla på med vatten. När jag skulle äta middag tog jag min karaff (0,6 l?...🤔) och tänkte nog inte riktigt... Hällde i tre (!) tsk med havssalt och pressad lime, sen fyllde jag upp med vatten. Kände att första glaset var lite väl salt, men drack upp det ändå. Sen fyllde jag på mera vatten i karaffen så jag spädde ut det. Drack upp alltihopa.

SEN...tog det inte lång tid innan flushen kom! 😂😂😂
Nu blev det ju inte på "rätt" sätt, då jag ätit innan på dagen och även åt tillsammans med saltvattnet, men uppenbarligen hade det effekt på mig...

Jag vill minnas att Sanna Ehdin skrivit om det, att om man inte får nån effekt så beror det på att kroppen "behöver" saltet och tar upp det... Du kanske får prova igen?.. :)

• Haha 1

On 2022-06-27 at 19:59, Cederulla sade:

Det låter som posttraumatisk stress, som kommer efter en jobbig period. Har haft det själv. Det är mkt jobbigt både fysiskt och psykiskt. Men det jag ändå vill veta är att njurarna och hjärtat är ok.

Posttraumatisk stress..? Då tänker jag på hemkomst från krigszon, tvingats ut från sin bostad mitt i natten pga brand och sådana saker... Fast vardagsstress är nog så tuff mellan varven.
Jag tänker inte söka för hjärtklappningen eller njurarna, min doktors praktik har anställt en tjej som måste kunna vinna 1a pris i att hålla folk borta från doktorerna... Men jag har vid självbetalda blodprov tidigare legat högt i kalium flera år i rad, kanske är en ledtråd.
I morgon söndag ska jag flusha igen så får vi se om det händer nåt.

• Like 1

Jag blev diagnostiserad posttraumatisk stress efter flera jobbiga emotionella händelser inom en kort tidsperiod. Hjärtat började slå ojämnt, ingen energi, yrsel och katastrofkänslor. Gick över men det tog tid, tror ett halvår.  Och högt kalium, hur  högt. Skulle absolut kolla upp detta. Inget att nonchalera om så är fallet.  Njurarna reglerar kaliumvärdet. 

• Like 2