MariaF

Lågt blodtryck

Recommended Posts

1 timme sedan, MariaF sade:

Yrare än vanligt, jo. Trött. Jag är därför nyfiken på vad som sänker blodtryck från lågt till lägre... Jag får leta vidare. 

Sannolikheten i ditt fall är låg för:

• inre blödning som gör att hjärtat inte känner av samma motstånd som tidigare
  • stroke med samma effekt
  • sepsis som yttrar sig i form av feber över 38 grader eller puls över 90 eller andhämtning över 20 andetag/minut eller infektion i kroppen

Jag kan hänvisa till min hustru, som upp till 40-50-årsåldern fortfarande var lågtryckare i stil med dig. I sjuttioårsåldern normaliserades hennes tryck, som fortfarande nu i 80-årsåldern är normalt. Hade hon befunnit sig i Tyskland, skulle hon sannolikt medicinerats. I Sverige är det mycket ovanligt utom för äldre med svagt hjärta, som kan få uppstärkning t.ex. med nitroglycerin.

Tanken på att du skulle ha annat än ett gott hjärta förefaller inte sannolik!

Som singoalla rådde dig till, kan naturligtvis vara en idé - berätta då vad läkaren kom fram till! Vi är alla intresserade!

P.S. Du kommer ihåg vad Fredrik Nyström sa om hjärta och vasaloppsåkande?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte det är några större fel på mitt hjärta. Och inte heller har jag kört nåt Vasalopp. Jag har fött två barn, enligt barnmorskan en större prestation än Vasaloppet, fast det är några år sen sist. Enligt maken körde jag bara tjejvasan för förlossningarna gick fort. :P
Jag gissar att du med Vasaloppet syftar på förmaksflimret och att man dör mer av fler Vasalopp? Jag har valt bort extremdistanser (dit räknar jag även helmara) just för att jag tror det sliter för mycket på kroppen. Sen är det säkert, som Colting uttryckte det på LCHF-eventet, en otrolig tillfredsställelse att fixa en Ironman. 
Singoallas råd är väldigt bra - jag mår inte dåligt men halvkass allt som oftast. Men vem tar sig an en då? Jag kämpar på av mig själv, för mig själv, och tar lite hjälp av er i forumet mellan varven (typ ofta, ingen annan i min omgivning som vill nörda in i frågorna som jag). 
Ett led i detta är att skaffa kunskap på cellnivå. Jag har för länge sen tröttnat på det typiska vårdcentralsvaret - "Det se bra ut!"

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Jag är därför nyfiken på vad som sänker blodtryck från lågt till lägre... Jag får leta vidare

Jag tog inte upp det i min sammanställning men hur har du det med dina elektrolyter - som LCHF-are brukar du säkert ha koll på den saken. Har du testat med en halv tesked havssalt. Och någon timme därefter mätt blodtrycket?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, MariaF sade:

Yrare än vanligt, jo. Trött. Jag är därför nyfiken på vad som sänker blodtryck från lågt till lägre... Jag får leta vidare. 

Du känner säkert till att trycket kan höjas till normala nivåer med medicin, som gör blodkärlens väggar mindre flexibla (det som annars är ett vanligt problem för dem med högt blodtryck). Samtidigt är den utvägen knappast något som man i första hand väljer, om man har din inställning till läkemedel (som flertalet av oss på detta forum delar med dig). Sådant läkemedel tvingar hjärtat att mekaniskt arbeta hårdare - knappast vad man i första hand önskar sitt hjärta.

Det är sällsynt att svensk sjukvård gör stora ansträngningar för lågtryckare men du bör poängtera lite extra att du "mycket ofta" blir yr i mössan, då kanske du får en remiss för extra analys på sjukhus. Alternativet är att du skriver en egenremiss till närmaste sjukhus. Du är väl fortfarande i yngsta laget för att känna blodtrycket normaliseras genom det naturliga åldrandet - det brukar väl komma över pensionsåldern.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara läge i denna tråd att föra in en sammanställning runt blodtryck som kan omfatta LCHF-kostare. Styrande parameter vid bedömningen av behovet medicinering är medelartärtrycket (MAT) oavsett uppmätt systolisk/diastoliskt tryck.

1328021747_ScreenHunter_2165Apr_1512.thumb.jpg.bfa2647dbf5e76c19bfb6530d8b6f7fd.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

On 2019-04-13 at 13:47, MariaF sade:

Nej, jag tror inte det är några större fel på mitt hjärta.

Nej det tror inte jag heller men det finns några "detaljer" som man bör tänka på.

Dina tidigare tryckdata:

110/70, pulstryck: 40, MAT: 83  Puls 50-60 (kan jag tänka mig)

att jämföra med:

83/66,  pulstryck: 17, MAT: 72,  Puls 85

Sannolikt är de senare av tillfällig natur. Det extremt låga pulstrycket blev kompenserat av den lite högre pulsen just vid mättillfället, så ditt flödesbehov uppfylldes. Det visar att du har ett rent kärlsystem, såvida du inte upptäckt något av de tänkbara problemen för sådan blodtryckskonstellation.

Befintliga studier på området har skett med personer som tillämpat normal sockerkost, så vi har inget att hämta för jämförelser där. För människor över pensionsåldern och uppåt i åldrarna (med normalkost) visar sig de med pulstryck >50 (upp till 70) ha avsevärt lägre dödlighet än de <50 (fortfarande giltigt för sockerkostare) - detta trots vad som alltid sagts om nackdelarna med högre pulstryck. 

Ditt medelartärtryck 72 ligger fortfarande inom normalgränserna. Du får rannsaka dig själv om vad du kan tänkas vara utsatt för, som tillfälligt förändrade för kroppen.

Vätska, elektrolyter, blodmängd, järnbrist etc. är något att fundera över.

Din vilopuls idag?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en verklig tur för 6 år sedan. Efter mitt hjärtstopp råkade jag träffa en försäljare av PEMF mattor. Efter en intensiv studie köpte jag en matta av SwissBionic. Idag vet jag att min blodcirkulation är återställd helt. Jag har ständigt samma blodtryck dvs. 136/85. Jag har slutat med min enorma svettning, så överskottsvärmen transporteras till utandnings luften via blodkärlen. Min kondition har ökat flera gånger trots åldern. Min besvärliga knäartros som begränsade rörligheten till max 100 m är borta och knäna är helt återställda . Efter ett uppehåll i min sista och enda medicin(blodförtunnande) har benmuskellåsningarna upphört och muskelvärken i axlarna avtagit. Att dessutom känna en högre livskvalité ger ytterligare en krydda i livet. Det svåraste idag är orienteringen i våran samhällslabyrint att ständigt undvika farorna som basuneras ut av vårt livsmedlesvärk, medicinalstyrelse och produktleverantörer. Hoppas fler av er känner likadant

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt blodtryck låg, som framgår av tråden, under våren ovanligt lågt. Efter ett antal veckor normaliserades trycket och jag lyckade mäta upp nån enstaka 120/80 men oftast 100-110/70 si så där. Nu, helt plötsligt, ligger trycket ovanligt högt?! 130/80 senast idag (mätt efter vila förstås). Ska man tro VC så hoppar trycket runt lite för skojs skull men själv är jag mindre road... 

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, MariaF sade:

Mitt blodtryck låg, som framgår av tråden, under våren ovanligt lågt. Efter ett antal veckor normaliserades trycket och jag lyckade mäta upp nån enstaka 120/80 men oftast 100-110/70 si så där. Nu, helt plötsligt, ligger trycket ovanligt högt?! 130/80 senast idag (mätt efter vila förstås). Ska man tro VC så hoppar trycket runt lite för skojs skull men själv är jag mindre road... 

Känner du av det högre trycket? Men du kanske mäter varje dag?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Kattuggla sade:

Känner du av det högre trycket? Men du kanske mäter varje dag?

Jag har inte mätt på några veckor eftersom jag tyckte att det normaliserats men igår hade jag en ruskig huvudvärk hela dagen, något jag sällan har, så jag mätte på eftermiddagen av den anledningen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag ligger trycket på 133/87... :blink: Vad i all sin dar händer..? Jag tycker inte att jag gör nåt ovanligt..?

EDIT: Kan ha varit mätfel. jag satt annorlunda än vanligt (hunden låg i vägen och jag hade inte hjärta att flytta på henne). Undertrycket ligger lika vid ny mätning en halvtimma senare så 120/87 blev det. Undrar om man får lättare att hålla lågpuls vid jogging när trycket ligger högre..? Får nog testa... ^_^

• Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg