Jump to content

Misslyckad

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu kört LCHF, mestadels strikt i en månad.
Vecka 1 hände ingenting med vikten, vecka 2 gick jag ner 0,8 kg och kände att "nu börjar det hända grejer"! Vecka 3 hade jag gått UPP de där 0,8 kg och nu, vecka 4 har jag gått upp ytterligare 0,6 kg! Jag känner mig så frustrerad!!! Jag skulle bara gå ner ca 2 kg hade jag tänkt och nu har jag ÖKAT 0,6kg i vikt istället!
Visst, jag har gjort några undantag under dessa veckor men har som sagt mestadels hållit mig till strikt LCHF. Vad gör jag för fel? Är 47 år och har läst att kvinnor över 40 kanske ska dra ner på fettet...kan det vara där felet ligger? Har kört på 5:2 under lång tid innan men det har också "slutat funka" så att säga...känns som att vad jag än gör så kan jag inte gå ner de där sista kilona till min trivselvikt på 65 kg(eller straxt under 65kg). Det kan tyckas larvigt att "bråka" om bara två kilo men om jag inte håller i, så susar kilona uppåt och det vill jag inte! Kan det vara så att min kropp har vant sig vid ett kaloriintag på under 1500kcal och nu när jag ökat det så SUGER kroppen åt sig istället? Jag blir så besviken på att det inte verkar funka! Maten är ju jättegod och jag har blivit av med det mesta av mitt sötsug, och det vill jag ju behålla!
Ska jag bara ge upp och börja äta som jag gjort förut eller ska jag äta LCHF men minska på fettet? Kan det vara så att LCHF faktiskt inte funkar på vissa människor?
Tacksam för svar :)
Vänliga hälsningar
Kristin

• Like 2

Hej och välkommen hit!

Jag tror nummer 1 är att ge strikt LCHF en ärlig chans. ... Det innebär typ 2-3 månader helst helt utan undantag och se vad det leder till.

Om det inte ger önskad viktnedgång så finns det flera verktyg att ta till. :) Sen kan det vara svårt att fixa de sista kilona när man ligger "nära" idealvikten. Men som sagt strikt LCHF några månader först... det kan också ge andra fördelar som att bli av med eventuella inflammatoriska smärtor som många har.

• Like 2
  • Thanks 1

Hej igen!

tack för snabbt svar! Jag förstår...men är rädd att jag bara fortsätter åt FEL håll om jag fortsätter med LCHF... Generellt så tycker jag att minskat intag av kolhydrater verkar hur vettigt som helst men är som sagt rädd för att det bara ska bli fel

Kanske kan ge det några veckor till, men ännu striktare och kanske minska ner fettet lite. Det kan ju vara så att min kropp inte tar av sitt eget fett utan bara lever på det som jag stoppar i mig, som det står om i texten om kvinnor 40+...Idag är dock "förstörd" för jag har redan ätit en tallrik havregrynsgröt... 😞

• Like 3

Nej, nej  😉 ... minska kolhydraterna så mycket du kan ... men öka fettet istället ... försök att hålla kostintaget till 2-3 ggr per dag. Inga mellanmål med några som helst kalorier däremellan. Inga undantag med kolhydrater, kör i 2 månader till. :)  Man kan tycka att det låter fånigt, men att göra undantag några gånger i veckan med kolhydrater är en ganska effektiv metod att minska effekten av LCHF. Det går inte att säga att man testat LCHF då.

Lycka till nu och våga köra på detta ett tag. :)

• Like 4

Man säger att det tar ca en månad att etablera en ny vana. Då pratar man om att man efter en månad känner att den nya vanan känns OK och att man inte längre ramlar ner i den gamla. Jag skulle tro att eftersom vi människor är vanedjur och en vana kan styra våra liv så kan det för vissa ta en längre tid att etablera nya vanor. Här pratar vi om att etablera en ny livsstil och att omvärdera det vi har trott på förut, som fetträdslan, tron på att mellanmål är bra, tron på att fullkorn, gröt och frukt är bra för oss, tron på att frukost tidigt på morgonen är dagens viktigaste måltid och mycket annat trams. En månad är ingenting i detta sammanhang. Jag har hållit på med LCHF i 6 år snart och lär mig ständigt nya saker.

En annan aspekt när man vill tappa 2 kg för att nå sin mål vikt är att det är bra att veta vad just dina 65 + 2 kg består av. Dvs vore det bra att veta vilken del av det är vatten, benmassa, muskelmassa och slutligen fett. Då får siffran på vågen en annan innebörd. Ingen vill ju vara benskör, med förtvinande muskler, uttorkad och med stor procent fett till råga på det.

Att gå ner 2 kg kan vara nog så frustrerande. Det kan jag förstå. Kroppsvikten brukar ju aldrig vara konstant, den kan variera med 2 kg från dag till dag. Kanske fuskar du någon dag, äter kolhydrater och vips binder din kropp mer vätska. Menscykeln kan påverka hur mycket vatten kroppen binder. Börjar du äta mer kött och träna lite mer så kan du få mer muskler som väger mer än fett.

Har man hållit på med kaloribantning förut så kan man ha fått lägre förbränning och börjar man äta mer igen så passar kroppen på att spara undan för den har lärt sig att det kan komma dåliga tider och det gäller att vara väl förberedd. 

Och slutligen detta med ketos. Du vill ju kanske få din kropp att ställa om sig så att den använder fett istället för glukos. Du vill kanske bli fettdriven så att din kropp får tillgång till fettdepåerna? Det kan ta längre tid än en månad speciellt om man fuskar emellanåt.

• Like 5

3 timmar sedan, Kristin Österberg sade:

Jag skulle bara gå ner ca 2 kg hade jag tänkt och nu har jag ÖKAT 0,6kg i vikt istället!

Fundering: Har du märkt nåt på kläderna? Sitter byxlinningen lösare eller är det samma?

• Like 3
  • Thanks 1

Det är viss skillnad på generell LCHF och individanpassad LCHF. Allmän LCHF funkar inte för alla, d.v.s du kan ibland behöva justera utifrån den egna kroppen för att det ska funka.

När folk verkligen totalmisslyckas med lågkolhydratkost, så beror det ofta på att det saknas individuell anpassning. Kanske äter man för ofta? Kanske äter man fortfarande alldeles mycket av gammal vana? Kanske är det flera livsmedel man borde plocka bort, som påverkar en negativt metabolt, hormonellt, inflammatorisk osv eller bara får en att överäta&småäta? Kanske äter du för lite av något? Ibland kan man behöva experimentera en del vad gäller upplägget och inte bara följa färdiga recept frukost, lunch och middag. 

Sen det här att gå ner 2 kilo fett och främst som kvinna är ju vanskligt. Du kan inte lita på vågen. Jag kan gå upp 1-2 kilo vätska över natten, kopplat till grejer som ägglossning, pms, träning av större muskelgrupper, ätit något som gjort mig plufsig eller kass digitalvåg som visar olika beroende på underlag. Är bättre att använda måttband, kolla spegeln eller hur kläderna sitter, när det rör sig om mindre viktminskning. Eller så får du väga dig exakt samma period och tid varje månad och jämföra utifrån det. Men att kolla vikten från dag till dag eller vecka säger absolut ingenting.  

• Like 7

Guest Tureborgaren
On ‎2019‎-‎04‎-‎12 at 09:42, Kristin Österberg sade:

Kan det vara så att min kropp har vant sig vid ett kaloriintag på under 1500kcal och nu när jag ökat det så SUGER kroppen åt sig istället?

Ja, tyvärr.