Thomas Jansson Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Typ 2 startar sannolikt med fettlever. Fettlever var förr något som man fick av främst alkohol men numera orsakas nog fettlever mest av fruktos? Är det någon som vet om det finns någon jämförelse gjord mellan mängden alkohol respektive fruktos för att skapa lika mycket fettlever? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 Alkoholinducerade leversjukdomar är så mycket farligare än fettlever orsakat av kost, metabola syndromet osv(som är långsamt fortskridande). Fettlever orsakat av alkohol är förstadiet till akut dödliga leversjukdomar som skrumplever, levercancer med mera. Så nej, kan inte tänka mig att någon suttit och jämfört leverpåverkan av alkohol kontra fruktos/sockerarter. Är som att jämföra äpplen och päron. Men verkar stämma att olika varianter av "high fructose syrup" och annan koncentrerad processad fruktos-sötning som finns i drycker, godis, de flesta halvfabrikaten med mera verkar vara det i livsmedel som främst driver på utvecklingen av fettlever. Men är fortfarande inte jämförbart med alkohol, eftersom leverpåverkan där är ett förstadium till totalt haveri samt att alkoholmissbruk även leder till annat elände med dödlig utgång. Medan fettlever kopplat till kost och övervikt är något du kan leva med rätt länge och även reversera, om du t.ex blir sockerfri, börjar med LCHF och går ner i vikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 29 minuter sedan, Elinor sade: kan inte tänka mig att någon suttit och jämfört leverpåverkan av alkohol kontra fruktos/sockerarter. Är som att jämföra äpplen och päron. Robert Lustig har noga utrett frågan (han är den som världen över är gurun på sockerarter) - det är inte fråga om att jämföra med äpplen och päron utan om jämförelsen: mellan alkohol och fruktos. Påverkan alkohol /fruktos på levern är identisk - det är därför små barn, som aldrig druckit en droppe alkohohol, allt oftare påträffas med leverskador som normalt bara alkoholister får. Fruktos har f.ö. större betydelse för det metabola syndromet än glukos, 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 Jag skulle också referera till Robert Lustig som menar att alkohol och fruktos skadar levern på liknande sätt. Allt många yngre i exempelvis USA och Mexiko får fettlever av fruktos och behöver i vissa fall transplantation för att överleva. Sedan finns det naturligtvis en uppsjö av skillnader på om fettlevern beror på alkohol eller fruktos, inte minst för att de båda livsstilarna är så olika. Vid långvarig alkoholism skadas hela organismen även på andra sätt än fruktos, t.ex. hjärnan som metaboliserar alkohol men inte fruktos. Lustigs hypotes är att dagligt intag för att skada levern av fruktos är ungefär samma som alkohol. Om jag inte missminner mig uppåt 50 g per dygn (?). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 4 timmar sedan, Kjell Granelli sade: Lustigs hypotes är att dagligt intag för att skada levern av fruktos är ungefär samma som alkohol. Om jag inte missminner mig uppåt 50 g per dygn (?). Såg dessa siffror i en artikel: " Alcoholic liver disease can occur when daily alcohol consumption exceeds 20 g in women or 30 g in men." Characteristics and diagnosis of NAFLD/NASH https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jgh.12271 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 14, 2019 Author Share Posted April 14, 2019 On 2019-04-13 at 14:09, Nils Engström sade: Robert Lustig har noga utrett frågan (han är den som världen över är gurun på sockerarter) - det är inte fråga om att jämföra med äpplen och päron utan om jämförelsen: mellan alkohol och fruktos. Påverkan alkohol /fruktos på levern är identisk - det är därför små barn, som aldrig druckit en droppe alkohohol, allt oftare påträffas med leverskador som normalt bara alkoholister får. Fruktos har f.ö. större betydelse för det metabola syndromet än glukos, Tack Nils - jag har exakt samma uppfattning som dig och det jag söker är en jämförelse mellan ren alkohol & fruktos. Jag har gått och grubblat på detta några dagar och jag vill minnas att jag sett jämförelsen mellan juice och vodka - det framställdes ungefär som att "skulle du vilja ge ditt barn så här mycket sprit". Det var då inte berusningsfaktorn som avsågs utan fruktosens påverkan på levern! Med reservation för att jag kan ha drömt detta men nu vet jag var jag skall börja leta - jag återkommer om jag hittar vad jag söker! Många av oss som har har fettlever blir för övrigt betraktade som alkisar av läkare som inte känner till Non Alcoholic Liver Disease:https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1237 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 16, 2019 Author Share Posted April 16, 2019 19 timmar sedan, HelgeK sade: men det är en skandal att SLV gick emot ett förbud mot transfetter i mat.. Det handlar nog om att hålla nere kostnaderna för pensionerna? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts