SamiSin Posted April 15, 2019 Share Posted April 15, 2019 Hej! Har tidigare skrivit om mitt "märkliga" blodsocker och vill återkomma till det nu igen efter att ha kört LCHF/ketos från januari fram till och med tredje veckan i mars, och sedan dess nu tre veckor så gott som carnivore/zero carb med lite fusk (lite rödvin, mörk choklad ett par gånger, och en kväll då jag åt tortilla wraps med tacokryddad nötfärs, och att jag även ätit ute några gånger, då det kan ha funnits kolhydrater i kryddningen). Jag har upprepade gånger mätt min fastande morgonglukos över 7 sedan januari. Mitt långa blodsocker låg i början av januari på 34, och när jag mätte det igen för fyra veckor sen låg det på 32 (glukos 6,1, på LCHF). Detta alltså under en period då jag genomgående mätt fastande över 6 på morgonarna och även flera gånger mätt värden på över 7. Senast idag låg det på 7,9 och det hade förmodligen att göra med att jag åt lite hårdost och 90% choklad igår. Efter de två tortillas jag åt förra veckan fick jag ett värde på 9,5 efter måltid (det var första gången jag åt vitt bröd sen december). Så vad betyder det egentligen för mig? HbA1c indikerar tydligt att jag inte har diabetes samtidigt som jag får diabetesnivåer när jag mäter glukosen. Har läst att HbA1c hos vissa personer inte funkar korrekt, undrar om det kanske berör mig. Värt notera att jag haft inflammation i tandköttet som jag kämpat med att bli av med senaste månaderna (ska till tandläkare nu på onsdag). Har även en gallblåsa som inte är så glad på mig. Mycket stress, ångest, etc. också på sistone. Övriga symptom är nattsvettningar, och även ibland efter måltid, och urinerar lite mer än vanligt men har sett det som effekter av att jag slutat med en psykofarmaka efter nio år i början av mars och att jag gått över till carnivore/zero carb. Mvh 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 15, 2019 Share Posted April 15, 2019 Bra att du ska till tandläkaren. En infektion kan påverka blodsockret. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 15, 2019 Share Posted April 15, 2019 Mäter du bara på morgonen? Alla har lite högt socker på morgonen. Det är en del av kroppens sätt att få igång oss på morgonen. 3xmorgonen:-) Jo, stress är också en höjande faktor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 15, 2019 Share Posted April 15, 2019 (edited) Jag har inte högt. Oftast 4.7 ligger mitt fastevärde på. Här jag haft en ordentligt infektion kan det ligga på ca 6. Edited April 15, 2019 by Cederulla 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SamiSin Posted April 15, 2019 Author Share Posted April 15, 2019 Jag mäter senare på dagen också. När jag körde LCHF hade jag blodsocker på runt 5,8-6 på kvällen före måltid, med carnivore har jag fått det ned mot 5,2-5,4. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 15, 2019 Share Posted April 15, 2019 Är din mätare verkligen korrekt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SamiSin Posted April 15, 2019 Author Share Posted April 15, 2019 25 minutes ago, evadal0708 said: Är din mätare verkligen korrekt? Jag har gjort ett jämförande test med när jag tagit prov på labb och då var det ett påslag på 0,1-0,2. Men jag har frågat mig detta också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted April 15, 2019 Share Posted April 15, 2019 Din inflamation påverkar säkert bs í högre riktning. Vet ej - men din tidigare medicinering / psykiska mående - kan ju tänkas påverka i samma riktning. Dina handlingar med kh-styv mat, och efterföljande bs värden många timmar senare, får mig att undra om du inte är rätt insulinresistent / har prediabetes. Ditt långtids bs värde är helt klart icke-diabetisk. Gryningsfenomänet förklarar helt att fastesockret är dagens högsta värde. Hur mycket protein äter du? Onödigt mycket protein höjer också bs. Dr. Jason Fung förklarar gryningsfenomänet så här: https://www.dietdoctor.com/se/gryningsfenomenet-varfor-ar-blodsockret-hogt-pa-morgonen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 16, 2019 Share Posted April 16, 2019 Om man säger som så, man kan inte ha högt fastesocker och lågt HBA1c samtidigt.. annat än att fastesockret kan gå upp tillfälligt, typ på morgonen och efter en måltid. "HbA1c är ett mått på medelblodsockret de senaste 3 månaderna enligt: Sista 30 dagarna bestämmer 50% av HbA1c Sista 30-90 dagarna bestämmer 40% av HbA1c Sista 90-120 dagarna bestämer 10% av HbA1c. HbA1c anger inte medelblodsockret utan måste översättas enligt: " https://www.diabeteshandboken.se/innehåll/10.-vad-är-ett-bra-hba1c-13754543 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 17, 2019 Share Posted April 17, 2019 På den här sidan kan man omvandla det mesta som rör blodsocker - det går utmärkt att ta många värden på blodsockret och låta mätaren medelvärdesbilda dessa värden som underlag för att beräkna långtidssockret. Ger rätt så bra värden med "verkligheten",,,,,https://www.diabetes.co.uk/hba1c-to-blood-sugar-level-converter.html 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 17, 2019 Share Posted April 17, 2019 Jag har ungefär samma blodsockervärden som dig Sami. Jag tycker inte att de är så konstiga. Om vi antar att det ser ungefär likadant ut vid upprepade tillfällen är nog den rimligaste (givetvis finns det fler möjligheter) tolkningen att vi lider av insulinresistens (på gränsen till diabetets). Det innebär att våra kroppar är känsliga för den extradosen socker som levern genererar till blodet på morgonen. För de som är helt friska så tas sockret snabbt in i muskelcellerna och värdet blir då lågt. Det som är positivt i sammanhanget är att HbA1C värdet håller sig lågt, högst sannolikt tack vare LCHF-kosten. En alternativ möjlighet är att våra kroppar har nedreglerat insulinkänsligheten ovanligt mycket på grund av att vi äter LCHF och att om vi återgår till "normalkost" så kommer blodsockret bli helt normalt också på morgonen. Jag tror att det skulle vara möjligt att reda ut detta med hjälp av olika tester men sannolikt finns det ingen läkare i Sverige som skulle vara beredd att göra detta. Så en bra försiktighetsåtgärd är nog att fortsätta äta LCHF och genom det minska belastningen med socker/insulin på kroppen. (Jag läste också om din medicinska historia ... det kan ju visa sig att du om ett tag har helt normala värden och att de bara tillfälligt ser lite udda ut. ) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SamiSin Posted April 17, 2019 Author Share Posted April 17, 2019 7 hours ago, Peter B said: Jag har ungefär samma blodsockervärden som dig Sami. Jag tycker inte att de är så konstiga. Om vi antar att det ser ungefär likadant ut vid upprepade tillfällen är nog den rimligaste (givetvis finns det fler möjligheter) tolkningen att vi lider av insulinresistens (på gränsen till diabetets). Det innebär att våra kroppar är känsliga för den extradosen socker som levern genererar till blodet på morgonen. För de som är helt friska så tas sockret snabbt in i muskelcellerna och värdet blir då lågt. Det som är positivt i sammanhanget är att HbA1C värdet håller sig lågt, högst sannolikt tack vare LCHF-kosten. En alternativ möjlighet är att våra kroppar har nedreglerat insulinkänsligheten ovanligt mycket på grund av att vi äter LCHF och att om vi återgår till "normalkost" så kommer blodsockret bli helt normalt också på morgonen. Jag tror att det skulle vara möjligt att reda ut detta med hjälp av olika tester men sannolikt finns det ingen läkare i Sverige som skulle vara beredd att göra detta. Så en bra försiktighetsåtgärd är nog att fortsätta äta LCHF och genom det minska belastningen med socker/insulin på kroppen. (Jag läste också om din medicinska historia ... det kan ju visa sig att du om ett tag har helt normala värden och att de bara tillfälligt ser lite udda ut. ) Träffade läkaren igår och det verkar gå lite i de banorna du säger. Fördiabetes, är i riskzonen, men har tagit tag i detta i god tid Är ju dessutom ned 8 kg sen jul så det ser bra ut. Tack för feedbacken - bra att höra att man inte är ensam 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 18, 2019 Share Posted April 18, 2019 12 timmar sedan, SamiSin sade: Träffade läkaren igår och det verkar gå lite i de banorna du säger. Fördiabetes, är i riskzonen, men har tagit tag i detta i god tid Är ju dessutom ned 8 kg sen jul så det ser bra ut. Tack för feedbacken - bra att höra att man inte är ensam Får förtydliga vad Peter skrev, dvs på LCHF med mycket fett och även när man går ner i fettvikt; 1, Lång tid på strikt ketogen diet nedreglerar i viss mån kroppens förmåga att hantera speciellt snabba kolhydrater. 2, När man är mitt i en viktnedgång frigörs fett från fettväven i form utav fria fettsyror, dessa tillsammans med fettet du äter konkurerar om plats i cellerna, speciellt muskelcellerna. 3, Är man överviktig så är det därför av stor betydelse att landa på en vikt som kroppen anser ger någon form av jämvikt. 4, Iallafall så kan man utifrån kostmodell, viktnedgång och lite pendlande blodsockervärden säga att du håller ett lågt insulin? 5, Hur som helst så kallas detta för "fat induced insulin resistanse" och det är inget sjukligt tillstånd utan ett fysiologiskt/metabolt.. brukar gå över när man nått sin trivselvikt. 6, Med ett HBA1c på 32 så är ditt medelsocker typ 5-6. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SamiSin Posted April 18, 2019 Author Share Posted April 18, 2019 32 minutes ago, Zepp said: Får förtydliga vad Peter skrev, dvs på LCHF med mycket fett och även när man går ner i fettvikt; 1, Lång tid på strikt ketogen diet nedreglerar i viss mån kroppens förmåga att hantera speciellt snabba kolhydrater. 2, När man är mitt i en viktnedgång frigörs fett från fettväven i form utav fria fettsyror, dessa tillsammans med fettet du äter konkurerar om plats i cellerna, speciellt muskelcellerna. 3, Är man överviktig så är det därför av stor betydelse att landa på en vikt som kroppen anser ger någon form av jämvikt. 4, Iallafall så kan man utifrån kostmodell, viktnedgång och lite pendlande blodsockervärden säga att du håller ett lågt insulin? 5, Hur som helst så kallas detta för "fat induced insulin resistanse" och det är inget sjukligt tillstånd utan ett fysiologiskt/metabolt.. brukar gå över när man nått sin trivselvikt. 6, Med ett HBA1c på 32 så är ditt medelsocker typ 5-6. Grym feedback! Då hänger jag med på vad som sannolikt pågår. Det känns just som att jag blivit mer känslig för kolhydrater ju längre tid jag gått på lchf, och speciellt nu när jag varit på nästan zero carb senaste månaden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 18, 2019 Share Posted April 18, 2019 2 timmar sedan, Zepp sade: Får förtydliga vad Peter skrev, dvs på LCHF med mycket fett och även när man går ner i fettvikt; 1, Lång tid på strikt ketogen diet nedreglerar i viss mån kroppens förmåga att hantera speciellt snabba kolhydrater. 2, När man är mitt i en viktnedgång frigörs fett från fettväven i form utav fria fettsyror, dessa tillsammans med fettet du äter konkurerar om plats i cellerna, speciellt muskelcellerna. 3, Är man överviktig så är det därför av stor betydelse att landa på en vikt som kroppen anser ger någon form av jämvikt. 4, Iallafall så kan man utifrån kostmodell, viktnedgång och lite pendlande blodsockervärden säga att du håller ett lågt insulin? 5, Hur som helst så kallas detta för "fat induced insulin resistanse" och det är inget sjukligt tillstånd utan ett fysiologiskt/metabolt.. brukar gå över när man nått sin trivselvikt. 6, Med ett HBA1c på 32 så är ditt medelsocker typ 5-6. Liten kommentar... 4) Jag tror att det är högst osäkert att säga något om insulinnivån? Mer än att den ganska säkert ligger lägre än om man åt normalkost (vilket inte är samma sak som lågt). Jag tänker att om man är insulinresistent så kan kroppen vara tvungen att hålla insulinnivån högt även om om antalet konsumerade kolhydrater är lågt. 5) Tillägg, vid insulinresistens kommer morgonvärdet sannolikt att vara fortsatt högt Så punkterna du beskriver är det lite mer på positiva scenariot (vilket inte verkar vara helt ovanligt) , att värdena kommer att bättra på sig när man nått ner i vikt och nått viktstabilitet... men i ett lite mer negativt scenario så kommer värdena fortsätta att ligga lite högt tyvärr men antagligen under rimligt god kontroll... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 19, 2019 Share Posted April 19, 2019 22 timmar sedan, Peter B sade: Liten kommentar... 4) Jag tror att det är högst osäkert att säga något om insulinnivån? Mer än att den ganska säkert ligger lägre än om man åt normalkost (vilket inte är samma sak som lågt). Jag tänker att om man är insulinresistent så kan kroppen vara tvungen att hålla insulinnivån högt även om om antalet konsumerade kolhydrater är lågt. 5) Tillägg, vid insulinresistens kommer morgonvärdet sannolikt att vara fortsatt högt Så punkterna du beskriver är det lite mer på positiva scenariot (vilket inte verkar vara helt ovanligt) , att värdena kommer att bättra på sig när man nått ner i vikt och nått viktstabilitet... men i ett lite mer negativt scenario så kommer värdena fortsätta att ligga lite högt tyvärr men antagligen under rimligt god kontroll... Mm.. prexis. Iallafall.. insulinresistens är per definition minskad mängd GLUT4, som finns främst i muskelceller. GLUT är glukostransportkanaler in i cellerna, GLUT4 är den variant som är insulinkänslig.. dvs den aktiveras antingen utav insulinets signaler eller cellens interna behov av glukos, och kroppen gör inte fler än vad som behövs! Finns olika sätt att minska/öka dessa; Ständigt högt insulin typ hyperinsulinemi/diabetes nedreglerar GLUT4 iomed att cellen redan har tillräckligt med glukos, GLUT 1 står då redan för en stor del av transporten, dvs det interna behovet av glukos är redan tillräckligt. Högfettdiet och hög fettoxidationsförmåga iallafall under längre tid gör att det inte behövs lika många GLUT4, det räcker gott med i de flesta fall GLUT1. Träning och fasta ala Fung är ett sätt att öka/aktivera GLUT4.. speciellt för de med hyperinsulinemi/diabetes och märk väl att det sker då mer på låg eller normal insulinnivå och aktiveras mer utav cellens interna behov av glukos.. troligtvis ökar även antalet GLUT1. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 On 2019-04-18 at 09:52, Peter B sade: Liten kommentar... 4) Jag tror att det är högst osäkert att säga något om insulinnivån? Mer än att den ganska säkert ligger lägre än om man åt normalkost (vilket inte är samma sak som lågt). Jag tänker att om man är insulinresistent så kan kroppen vara tvungen att hålla insulinnivån högt även om om antalet konsumerade kolhydrater är lågt. 5) Tillägg, vid insulinresistens kommer morgonvärdet sannolikt att vara fortsatt högt Så punkterna du beskriver är det lite mer på positiva scenariot (vilket inte verkar vara helt ovanligt) , att värdena kommer att bättra på sig när man nått ner i vikt och nått viktstabilitet... men i ett lite mer negativt scenario så kommer värdena fortsätta att ligga lite högt tyvärr men antagligen under rimligt god kontroll... Min egen erfarenhet går emot att insulinresistens alltid leder till variga höga insulinnivåer. Jag har diabetes t 2; har ätit LCHF i 7 år och har normala bs värden. Jag får ca. 1 gång/år mätt mitt C-peptid (indikator for insulinnivå) och det visar ständigt samma: normal nivå. Det ligger stabilt på 0,5 (referensram 0,13 - 0,8 Om detta gäller generellt kan jag ju inte veta, - dock verkar det troligt och gladligt Minst lika viktigt som lågt bs är för långtidshälsan så är det även med lågt insulin. Känns mkt bra att veta att min kropp inte kämpar med att hålla högt insulin Önskar alla en god fortsättning på påsken 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 Du kanske har bliv 1 timme sedan, Carl August Arge sade: Jag har diabetes t 2; har ätit LCHF i 7 år och har normala bs värden. Jag får ca. 1 gång/år mätt mitt C-peptid (indikator for insulinnivå) och det visar ständigt samma: normal nivå. Det ligger stabilt på 0,5 (referensram 0,13 - 0,8 Önskar alla en god fortsättning på påsken Bara att gratulera till fina värden! Du kanske har blivit frisk helt enkelt? Äter du några mediciner? Har du högt BS på morgonen? God fortsättning på påsken önskar jag med... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 21 minuter sedan, Peter B sade: Du kanske har bliv Bara att gratulera till fina värden! Du kanske har blivit frisk helt enkelt? Äter du några mediciner? Har du högt BS på morgonen? God fortsättning på påsken önskar jag med... Tack Frisk? Tja...… min husläkare tittar på mina blodvärden.... tittar på mig.... skakar lite på huvudet och säger: "Du har ju inte diabetes!" Han har inte en enda gång frågat hur jag bär mig åt..... och DET undrar mig storligen. Han har många andra diabetes-patienter..... man skulle tro att han hade intresse för hur han bättre kunde rådge andra.... men icke Som diabetiker här på Färöarna går jag fast 4 ggr pr år till diabeteskontroll. Den vanliga vården händer hos vår husläkare - bara om det är komplikationer blir vi hänvisade till diabetes-klinik. Min läkare är oftast ganska generös då jag ber om olika tester utöver de vanliga ( typ: c-peptid, mineraler, vitaminer o dyl) Nej, jag betraktar mig inte som fri från diabetes. Jag har fina värden - så länge jag äter LCHF (strikt). Men jag tål inte kh-stinna måltider. Jag tar inga mediciner i det dagliga. Ibland - speciellt då jag har mina vuxna barn, barnbarn och deras respektive - till festmiddag tar jag metformin. Detta händer 6-7 ggr pr år och jag ser inte detta som problematisk. Dagen efter är jag besvärslöst på rätt väg igen. Tidigare var dagens högsta bs-värde oftast fastesockret. Så är det icke numera: oftast mellan 5 och 6. Jag anser att detta är ett tecken på långsamt förbättrad insulinresistens. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 Skulle vara intressant och veta vad du fick för värden på ett OGTT efter några dagar på lite kolhydratrikare kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 13 minuter sedan, Carl August Arge sade: Frisk? Tja...… min husläkare tittar på mina blodvärden.... tittar på mig.... skakar lite på huvudet och säger: "Du har ju inte diabetes!" Han har inte en enda gång frågat hur jag bär mig åt..... och DET undrar mig storligen. I mitt fall (jag har sedan ett år tillbaka bytt vårdcentral) blev jag för någon månad sedan, kallad till diabetessköterskan, som reagerade på liknande sätt - "du har ju inte diabetes"! När hon kikade i min journalsamling, kom hon på att det kanske varit något fel på blodtestet som borde göras om. När min förklaring LCHF kom upp, hade vi ett intressant samtal. Hon påpekade att hon "hört talas om" LCHF "och att det skulle vara bra". Jag fick i varje fall ett öra men samtidigt kom: "vi inom sjukvården måste följa socialstyrelsens rekommendationer". 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 12 minuter sedan, Peter B sade: OGTT Enligt Tim Noakes, som själv är diabetiker, lämnar sjukdomen inte kroppen genom LCHF (även om medicineringen kan avbrytas). Han menar att den återkommer vid återupptagen kolhydratrik kost. Å andra sidan kan olika grader av insulinokänslighet ge variation. Skulle faktiskt vara intressant att testa OGTT! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 Jaja.. en gång diabetiker alltid diabetiker.. dvs WTF, man kan reversera förloppet bara man vill! Ursäkta oss Samisin om vi drar det lite för långt? Iallafall så finns det utvägar även om man inte levt det mest exemplariska livet innan! Oandrasidan, det är nästan aldrig försent att göra något åt det hela.. fören det är försent! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 1 timme sedan, Peter B sade: Skulle vara intressant och veta vad du fick för värden på ett OGTT efter några dagar på lite kolhydratrikare kost. OGTT??? Min senaste eskapad med flera dagar med kh rik mat var julen 2012. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men de var alt för höga. Kan hända att jag skulle tåla det bättre idag, - men LCHF fungerar ypperligt för mig (på en lååång positiv-lista ), och jag hyllar devisen: "Inte ändra på något sum fungerar bra". Så jag kommer troligen inte att utföra något experiment … Redigering efter lite omtanke: jo enig: kunde absolut vara intressant - jag skall fråga min läkare om detta är möjligt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 OK.... nå har jag frågat Miss Wiki om vad sjutton OGTT är: Oral Glucose Tolerance Test https://en.wikipedia.org/wiki/Glucose_tolerance_test 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 46 minuter sedan, Nils Engström sade: ... "vi inom sjukvården måste följa socialstyrelsens rekommendationer". Du kan ju tipsa henne om att Socialstyrelsen rekommenderar lågkolhydratkost till patienter med diabetes typ 2 sedan 11 år tillbaka. De anser att det är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. https://www.dietdoctor.com/se/wp-content/2008/01/lcarende1.pdf http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/18471/2011-11-7.pdf (sid 24). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 7 timmar sedan, iAnna sade: Socialstyrelsen rekommenderar lågkolhydratkost till patienter med diabetes typ 2 sedan 11 år tillbaka. Jovisst, men minnet hos en diabetessjuksköterska i 60-årsålderns ligger minst trettio år tillbaka i tiden! Menar du att hon av egen kraft skulle ha uppdaterat sig? "i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet", ja... men sköterskans egen erfarenhet och minnet av den slår i vissa fall, socialstyrelsen med hästlängder! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SamiSin Posted April 21, 2019 Author Share Posted April 21, 2019 1 hour ago, Zepp said: Jaja.. en gång diabetiker alltid diabetiker.. dvs WTF, man kan reversera förloppet bara man vill! Ursäkta oss Samisin om vi drar det lite för långt? Iallafall så finns det utvägar även om man inte levt det mest exemplariska livet innan! Oandrasidan, det är nästan aldrig försent att göra något åt det hela.. fören det är försent! Inte alls! Superintressant diskussion 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted April 21, 2019 Popular Post Share Posted April 21, 2019 HbA1c är en så kallad AGE (advanced glycation endproduct). Detta sker via Maillard reaktionen. Dvs en reaktion där socker och protein klumpar ihop sig (Hb = hemoglobin är ett protein). Högre blodsocker ökar på denna ihopklumpning mellan socker och protein. Reaktornshastigheten är dock inte linjär. Det betyder att Hb1Ac som ”medelvärde” för långtidsblodglukos är en lite missvisande förklaring. Låt mig ge ett exempel innan alla slutar läsa. Person A. Blodglukos på 5 resp 7 50% av tiden vardera. Detta ger medelglukos på 6 (hypotetisk exempel då man självklart inte enbart kan ligga på exakt 5 eller 7 hela tiden) Person B. Blodglukos på 4 resp 8 50% vardera. Detta ger också medelblodglukos på 6. Har de då samma HbA1c? Om det vore det vanliga medelvärdet skulle så vara fallet men svaret på frågan är att person B kommer ha högre HbA1c. Orsaken är att Maillardreaktionen ökar mer vid högre blodsockervärden. Så det blir ett viktat medelvärde där enskilda toppar straffar sig mer. Dessutom påverkar fler faktorer. Bl a antioxidation status. Summan av det hela är att blodglukosmätningar visar uppenbart blodglukos vid mättillfället. HbA1c däremot är snarare ett mått på vilken skada blodsockret gjort över tid och inte ”bara” ett långtidssocker. Som lite kuriosa kan nämnas att när du grillar kött och får en brun yta är detta också Maillard reaktion mellan protein och socker. Det är därför glasyrer innehåller socker för att ge mer brunt. Det är alltså detta ”brända” som bildas i kroppen HbA1c visar. 11 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted April 22, 2019 Popular Post Share Posted April 22, 2019 13 timmar sedan, The Biochemist sade: HbA1c är en så kallad AGE (advanced glycation endproduct). Detta sker via Maillard reaktionen. Dvs en reaktion där socker och protein klumpar ihop sig (Hb = hemoglobin är ett protein). Högre blodsocker ökar på denna ihopklumpning mellan socker och protein. Reaktornshastigheten är dock inte linjär. Det betyder att Hb1Ac som ”medelvärde” för långtidsblodglukos är en lite missvisande förklaring. Låt mig ge ett exempel innan alla slutar läsa. Person A. Blodglukos på 5 resp 7 50% av tiden vardera. Detta ger medelglukos på 6 (hypotetisk exempel då man självklart inte enbart kan ligga på exakt 5 eller 7 hela tiden) Person B. Blodglukos på 4 resp 8 50% vardera. Detta ger också medelblodglukos på 6. Har de då samma HbA1c? Om det vore det vanliga medelvärdet skulle så vara fallet men svaret på frågan är att person B kommer ha högre HbA1c. Orsaken är att Maillardreaktionen ökar mer vid högre blodsockervärden. Så det blir ett viktat medelvärde där enskilda toppar straffar sig mer. Dessutom påverkar fler faktorer. Bl a antioxidation status. Summan av det hela är att blodglukosmätningar visar uppenbart blodglukos vid mättillfället. HbA1c däremot är snarare ett mått på vilken skada blodsockret gjort över tid och inte ”bara” ett långtidssocker. Som lite kuriosa kan nämnas att när du grillar kött och får en brun yta är detta också Maillard reaktion mellan protein och socker. Det är därför glasyrer innehåller socker för att ge mer brunt. Det är alltså detta ”brända” som bildas i kroppen HbA1c visar. Ser fram emot din bok "Biokemi för idioter" Jag uppskattar verkligen din förklaringar och att du förklarar alla begrepp du använder så att även en lekman kan få viss förståelse för vad det handlar om. Tack! 12 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SamiSin Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 On 4/21/2019 at 9:42 PM, The Biochemist said: HbA1c är en så kallad AGE (advanced glycation endproduct). Detta sker via Maillard reaktionen. Dvs en reaktion där socker och protein klumpar ihop sig (Hb = hemoglobin är ett protein). Högre blodsocker ökar på denna ihopklumpning mellan socker och protein. Reaktornshastigheten är dock inte linjär. Det betyder att Hb1Ac som ”medelvärde” för långtidsblodglukos är en lite missvisande förklaring. Låt mig ge ett exempel innan alla slutar läsa. Person A. Blodglukos på 5 resp 7 50% av tiden vardera. Detta ger medelglukos på 6 (hypotetisk exempel då man självklart inte enbart kan ligga på exakt 5 eller 7 hela tiden) Person B. Blodglukos på 4 resp 8 50% vardera. Detta ger också medelblodglukos på 6. Har de då samma HbA1c? Om det vore det vanliga medelvärdet skulle så vara fallet men svaret på frågan är att person B kommer ha högre HbA1c. Orsaken är att Maillardreaktionen ökar mer vid högre blodsockervärden. Så det blir ett viktat medelvärde där enskilda toppar straffar sig mer. Dessutom påverkar fler faktorer. Bl a antioxidation status. Summan av det hela är att blodglukosmätningar visar uppenbart blodglukos vid mättillfället. HbA1c däremot är snarare ett mått på vilken skada blodsockret gjort över tid och inte ”bara” ett långtidssocker. Som lite kuriosa kan nämnas att när du grillar kött och får en brun yta är detta också Maillard reaktion mellan protein och socker. Det är därför glasyrer innehåller socker för att ge mer brunt. Det är alltså detta ”brända” som bildas i kroppen HbA1c visar. Guld! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 Summa summarum.. landar man på ett HBA1c på 32, så lär man knappast vara en person B! Oså när vi ändå är på G, så finns det goda skäl iallafall statistiskt till att mäta LDL-C.. utifall de skulle vara glykoliserade, för då snurrar de runt i blodbanan iomed att de inte längre kan fästa på leverns receptorer som är till för att bryta ner LDL-remnants, när de fullgjort sin uppgift. Dvs det gäller folk med kroniskt högt blodsocker.. men har man ett HBA1c på 32 så lär det knappast vara fallet? Oså till AGE, det är skillnad mellan AGE som bildas internt och sådant som uppkommer vid matlagning! En liten hint är att allt du äter bryts ner till sina beståndsdelar innan det passerar tarmväggen.. medans mailardreaktionen i blodet har mer att göra med högt blodsocker/högt HBA1c! Dvs AGEprodukterna från matlagningen delas upp i sina molekyler, för att kunna passera tarmväggen, dvs som aminosyror, fettsyror och kolhydrater, de sätts lixom inte ihop på andra sidan.. bara för att man stekt maten, utan de når blodet som enskilda molekyler! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 30, 2019 Share Posted April 30, 2019 On 2019-04-22 at 11:02, SGK sade: Ser fram emot din bok "Biokemi för idioter" Jag uppskattar verkligen din förklaringar och att du förklarar alla begrepp du använder så att även en lekman kan få viss förståelse för vad det handlar om. Tack! Kan detta vara något?https://www.bokus.com/bok/9781118021743/biochemistry-for-dummies/ 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 6, 2019 Share Posted May 6, 2019 On 2019-04-15 at 12:36, SamiSin sade: Hej! Har tidigare skrivit om mitt "märkliga" blodsocker och vill återkomma till det nu igen efter att ha kört LCHF/ketos från januari fram till och med tredje veckan i mars, och sedan dess nu tre veckor så gott som carnivore/zero carb med lite fusk (lite rödvin, mörk choklad ett par gånger, och en kväll då jag åt tortilla wraps med tacokryddad nötfärs, och att jag även ätit ute några gånger, då det kan ha funnits kolhydrater i kryddningen). Jag har upprepade gånger mätt min fastande morgonglukos över 7 sedan januari. Mitt långa blodsocker låg i början av januari på 34, och när jag mätte det igen för fyra veckor sen låg det på 32 (glukos 6,1, på LCHF). Detta alltså under en period då jag genomgående mätt fastande över 6 på morgonarna och även flera gånger mätt värden på över 7. Senast idag låg det på 7,9 och det hade förmodligen att göra med att jag åt lite hårdost och 90% choklad igår. Efter de två tortillas jag åt förra veckan fick jag ett värde på 9,5 efter måltid (det var första gången jag åt vitt bröd sen december). Så vad betyder det egentligen för mig? HbA1c indikerar tydligt att jag inte har diabetes samtidigt som jag får diabetesnivåer när jag mäter glukosen. Har läst att HbA1c hos vissa personer inte funkar korrekt, undrar om det kanske berör mig. Värt notera att jag haft inflammation i tandköttet som jag kämpat med att bli av med senaste månaderna (ska till tandläkare nu på onsdag). Har även en gallblåsa som inte är så glad på mig. Mycket stress, ångest, etc. också på sistone. Övriga symptom är nattsvettningar, och även ibland efter måltid, och urinerar lite mer än vanligt men har sett det som effekter av att jag slutat med en psykofarmaka efter nio år i början av mars och att jag gått över till carnivore/zero carb. Mvh Nä, du måste nog tänka på HELA dygnet. Gryningsfenomenet you know. Men diabetes 2 ÄR en mysko sjukdom. Åtminstone min. Har haft anledning att fundera många gånger. Verkar som kroppen har fått en glädjechock efter mina inledande veckor på lchfkost. Om man inte stoppar i sig en massa kolhydrater så MÅSTE ju sockret frisättas inifrån, men det är ju bara bra isåfall, om man inte samtidigt är superstressad. Problemet är väl snarast att bli av med eländet, om man inte vill springa maraton varenda dag. Men du - var gravt misstänksam mot din blodsockerdosa! Dom kan variera riktigt bra från hur det egentligen ligger till! Det märkte jag när mitt långtidsvärde hela tiden låg skyhögt FAST jag reglerade blodsockret ordentligt med insulin, lågt med kolhydrat och promenader. Du är inte den enda som är förvirrad! Sannerligen! Mvh tebax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 6, 2019 Share Posted May 6, 2019 On 2019-04-21 at 09:58, Carl August Arge sade: Min egen erfarenhet går emot att insulinresistens alltid leder till variga höga insulinnivåer. Jag har diabetes t 2; har ätit LCHF i 7 år och har normala bs värden. Jag får ca. 1 gång/år mätt mitt C-peptid (indikator for insulinnivå) och det visar ständigt samma: normal nivå. Det ligger stabilt på 0,5 (referensram 0,13 - 0,8 Om detta gäller generellt kan jag ju inte veta, - dock verkar det troligt och gladligt Minst lika viktigt som lågt bs är för långtidshälsan så är det även med lågt insulin. Känns mkt bra att veta att min kropp inte kämpar med att hålla högt insulin Önskar alla en god fortsättning på påsken Det du här säger är trösterikt, tack! Det borde alltså LÖNA SIG I LÄNGDEN att hålla sig kvar på lchf/keto. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts