Jump to content

Kolhydrater kass för humöret

Guest Tureborgaren

Recommended Posts

Guest Tureborgaren

Blev tipsad via Twitter om en artikel kring kolhydrater och sinnesstämning, som visar att kolhydrater är inget man behöver vara ledsen över att avstå. 🤪

Tyvärr har jag inte tillgång till hela artikeln:

"We conducted a systematic review and meta-analysis to evaluate the relationship between acute CHO ingestion and mood. /…/ Analysis of 176 effect sizes (31 studies, 1259 participants) revealed no positive effect of CHOs on any aspect of mood at any time-point following their consumption.

Highlights

• Carbohydrates do not have a beneficial effect on any aspect of mood.

• Carbohydrate consumption lowers alertness within 60 min after consumption.

• Carbohydrates increase fatigue within 30 min post-consumption."

Precis. Vi behöver få över kroppen till fettdrift istället för kolhydratdrift.

Nyckeln till det är att motionera fastande, långpromenad innan frukost t.ex. och att äta mer naturligt fett. Då kommer kroppen över till detta metabola tillstånd, men det kan ta tid. Och att bara äta LCHF är ofta inte tillräckligt. Man behöver röra på sig helst på tom mage också.

Hur ska man inte göra då? Tja som den här pajasen på SVT "nyheter" t.ex.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-tipsar-sa-gor-du-traningen-kul

"Ät gärna glass samtidigt som du tränar..." Priceless.

• Like 2
  • Haha 1

11 minuter sedan, patrix sade:

Precis. Vi behöver få över kroppen till fettdrift istället för kolhydratdrift.

Nyckeln till det är att motionera fastande, långpromenad innan frukost t.ex. och att äta mer naturligt fett. Då kommer kroppen över till detta metabola tillstånd, men det kan ta tid. Och att bara äta LCHF är ofta inte tillräckligt. Man behöver röra på sig helst på tom mage också.

Hur ska man inte göra då? Tja som den här pajasen på SVT "nyheter" t.ex.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-tipsar-sa-gor-du-traningen-kul

Ät gärna glass samtidigt som du tränar... Priceless.

Ja herregud vilket pajas! Tydligen ska man träna så man kan hetsäta sötsaker? Är inte bara ett dåligt råd rent hälso- och viktmässigt, utan också något som upprätthåller och till och med stimulerar ätstörning. Sen att göra helkroppsövningar på stan är sjukt irriterande för omgivningen, som kanske behöver sitta på den där bänken i busskuren, eller ta sig förbi när han klänger som en galen apa i rulltrappan.

Men håller med i det du säger, att det inte riktigt räcker att bara köra LCHF för optimal hälsa, utan kroppen behöver röra på sig också. Gärna på ett naturligt sätt utomhus, t.ex i skog och mark där du även får viss balansträning, istället för att knata ensidigt på ett löpband. 

Sen är det dock vissa, främst kvinnor som säger sig bli deppiga om de inte får några kolhydrater alls. Klassikern är väl att äta en kall potatis som ska boosta serotonin med mera? Men eftersom jag inte kör strikt själv,  utan mer liberalt så har jag aldrig drabbats av LCHF-depp eller behövt förhålla mig till det där, så ingen aning om det hjälper? 

• Like 2

On 4/15/2019 at 5:17 PM, Tureborgaren said:

Blev tipsad via Twitter om en artikel kring kolhydrater och sinnesstämning, som visar att kolhydrater är inget man behöver vara ledsen över att avstå. 🤪

Tyvärr har jag inte tillgång till hela artikeln:

"We conducted a systematic review and meta-analysis to evaluate the relationship between acute CHO ingestion and mood. /…/ Analysis of 176 effect sizes (31 studies, 1259 participants) revealed no positive effect of CHOs on any aspect of mood at any time-point following their consumption.

Highlights

• Carbohydrates do not have a beneficial effect on any aspect of mood.

• Carbohydrate consumption lowers alertness within 60 min after consumption.

• Carbohydrates increase fatigue within 30 min post-consumption."

Har personligen tampats med ångestproblematik och andra psykiska sjukdomar hela mitt liv.

Jag har specifikt noterat på sistone att när jag börjat utesluta kolhydrater helt från kosten så mår jag psykiskt bättre, speciellt min fruktansvärda morgonångest som jag haft sen barndomen har blivit mindre.

• Like 4
  • Boom 1

Guest Tureborgaren
6 timmar sedan, SamiSin sade:

Jag har specifikt noterat på sistone att när jag börjat utesluta kolhydrater helt från kosten så mår jag psykiskt bättre, speciellt min fruktansvärda morgonångest som jag haft sen barndomen har blivit mindre.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! För egen del blir jag allt mer medveten om att alla situationer som leder till ""felätande" är kopplat till kolhydrater.