Jump to content

Hur övertyga en läkare om att inte äta gluten?

meppalottan

Recommended Posts

Mitt barnbarn, 4 år, har en otroligt besvärlig mage. Han har ofta diaréer, och ont då han äter, dessutom är han ganska så trött en stund efter han ätit. Läkare har inte hittat något fel på honom.
Eftersom jag äter lchf och har en klar förbättring av mn problemmage, så har jag föreslagit föräldrarna att ge pojken glutenfri mat. Men då har fastern, som är läkare, sagt att det ska man absolut inte exprimentera med själv... 
Senast idag sa jag att glutenfri kost gör oss alla bättre i magen, och bara det borde tyda på att det inte är nåt för människor att stoppa i sej.
Nu behöver jag hjälp med att argumentera mot läkaren. Fakta och bra källor.
Tack på förhand!
Här får pojken alltid lchfkost, som han äter med god aptit. =O)

Man kanske kan försöka appellera till fasterns akademiska ådra, hon är ju läkare och därmed tagit till sig mycken boklig kunskap. När hon säger att det vore ett "experiment" att ta bort gluten från ditt barnbarns kost - be henne vända på den tanken. Är det inte i själva verket ett experiment att så många människor började äta gluten helt nyligen? Före jordbruket, som började för uppåt 10.000 år sedan, levde människor i miljoner år utan att någonsin äta gluten.

Om du kan få henne att läsa en medicinarkollegas hemsida, så kanske hon ser ljuset: http://www.staffanlindeberg.com/Svenska.html

Lycka till!

Jag är helt övertygad att ingen egentligen ska äta gluten. Men jag kan kanske förstå varför hon säger att man inte själv ska exprimentera, man kan kanske missa något annat som eventuellt kan vara problemet. Och slutar man med gluten och sedan gör en utredning med gastroscopi och ett prov från magslemhinnan så kan det visa falskt negagativt, att man inte har glutenallergi fast man har det på grund av att magslemhinnan har läkt.

Tyvärr tror jag inte att det spelar någon roll vad man har för fakta, folk i allmänhet läser bara braskande rubriker och bildar sig en uppfattning om än det ena, än det andra utifrån det. :(

Däremot finns det några aspekter man kan fråga eller diskutera utan att ha 100 studier att referera till; Det finns mycket dolt gluten som kan vara svårt att hitta så även om man tror att man utesluter gluten så kanske man inte gör det. Gluten hämmar näringsupptaget genom att förstöra tarmluddet (det kan du fråga läkaren om det är sant...). Glutenprov är inte kompletta i Sverige, vi testar bara en liten del. Kanske också passar bäst som fråga - "Varför gör vi i Sverige inte kompletta prov?" (http://4health.se/glutenintolerans-–-darfor-har-du-kanske-det-utan-att-veta-om-det)

Själv är jag mycket restriktiv med gluten, gör bara undantag för pepparkakor till jul för det är så gott... ;)

Har han varit hos dig lite längre någon gång? Verkar han bättre i magen då?

Det går ju spinna på att "det är någonting han äter hemma som han inte tål, men här går det bra".

Man kan ju "smygtesta", helt enkelt laga mat utan gluten en helg. Bara för att man lagar mat en gång (några gånger i rad) utan gluten har man ju inte uteslutit det.

De flesta kan ju bli lite bättre när de utesluter gluten. Men är det gluten i detta fall borde väl effekten bli stor?

Tack för bra tips! =O)
Har han bott här en helg och ätit nästan ren lchf (i alla fall inget gluten), så har han aldrig ont i magen. Det behöver ju dock inte vara maten, även om jag tror att det är det.
Att sluta med mjölkprodukter, var det första BVC rådde familjen till. Varför kan man ta bort det utan att det kallas expriment, men inte gluten??

Tack för bra tips! =O)

Har han bott här en helg och ätit nästan ren lchf (i alla fall inget gluten), så har han aldrig ont i magen. Det behöver ju dock inte vara maten, även om jag tror att det är det.

Att sluta med mjölkprodukter, var det första BVC rådde familjen till. Varför kan man ta bort det utan att det kallas expriment, men inte gluten??

Men det var väl fastern som talade om experiment? Hursomhelst så har du ju rätt - kan man "experimentera" med att ta bort mejeriprodukter, så kan man väl göra det samma med gluten!

Enligt 1177 så förstår jag det som med laktosintolerans så provar man att utesluta produkter med laktos, men så gör man inte med gluten. Dock står det att läkare kan missa glutenintolerans, och misstänker man då intolerans återstår väl bara att testa? det borde ju dock läkaren föreslå tycker man.

Saxat från 1177:

Olämpligt att på egen hand pröva mat utan gluten
Många tycker att de har besvär som tyder på glutenintolerans och vill pröva att äta mat utan gluten för att må bättre. Men det är ingen bra lösning eftersom även många som tål gluten upplever en tillfällig förbättring när de börjar äta glutenfri kost, och för dem som verkligen har glutenintolerans kan diagnosen och den rätta behandlingen försenas

Men sen står det även:

En sjukdom som kan vara svår att upptäcka
Glutenintolerans kan se ut på många olika sätt. Det är omöjligt att ställa diagnos på egen hand och även erfarna läkare kan missa sjukdomen.

Om laktos står det så här:

UteslutningsmetoderOm man har symtom som tyder på att man har laktosintolerans kan man vända sig till vårdcentralen. Där kan man få hjälp av en läkare.
Man brukar få börja med att helt utesluta mjölkprodukter under fyra veckor. Försvinner besvären då för att sedan komma tillbaka när man börjar med mjölkprodukter igen kan man vara antingen laktosintolerant eller allergisk mot komjölksprotein.

http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Laktosintolerans/ 

http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/

Det är nog riktigt att reaktioner på laktos (om man liksom de flesta människor på jorden är laktosintolerant) är mer "digitala" i den meningen att antingen produceras laktas och laktosen spjälkas i glukos o galaktos eller så följer laktosen med till tjocktarmen där den behandlas som andra icke digererbara kostfibrer, dvs fermenteras av bakterier.

Reaktioner på gluten (som ju är ett gift utvecklat av gräsfröer under miljontals år för att inte bli uppätna) är en mer glidande skala. Jag tror inte någon människa mår bra av gluten, utan det är i någon mening skadligt för alla. Dock för det speciella tillstånd som kallas glutenintolerans är bara en liten dos tillräckligt för att framkalla en kraftig reaktion. Om man "experimenterar" med att ta bort gluten följer därmed att man inte utan vidare kan vara säker på om förbättrad magstatus beror på det man kliniskt kallar glutenintolerans eller bara människans allmänna känslighet för den typen av gift.

Eftersom jag ändå betraktar spannmål som onaturliga för människor fortsätter jag det livslånga experiment jag inledde för ett drygt år sedan...

• Like 1

'Reaktioner på gluten (som ju är ett gift utvecklat av gräsfröer under
miljontals år för att inte bli uppätna) är en mer glidande skala. Jag
tror inte någon människa mår bra av gluten, utan det är i någon mening
skadligt för alla. Dock för det speciella tillstånd som kallas
glutenintolerans är bara en liten dos tillräckligt för att framkalla en
kraftig reaktion. Om man "experimenterar" med att ta bort gluten följer
därmed att man inte utan vidare kan vara säker på om förbättrad
magstatus beror på det man kliniskt kallar glutenintolerans eller bara
människans allmänna känslighet för den typen av gift.

Eftersom jag ändå betraktar spannmål som onaturliga för människor
fortsätter jag det livslånga experiment jag inledde för ett drygt år
sedan...'

Helt sant! Varför börja äta ett gift igen, då man mår så mycket bättre utan det.
Dessutom sparar sjukvården pengar om man, utan deras inblandning, tar bort gluten
ur sin kost (tips till landstingspolitikerna ;o)). För som du säger, alla mår mer eller mindre dåligt av det
där.
Jag tänker inte heller sluta med mitt expriment. ;o)

• Like 1