Nalta Norrland Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Vet inte om jag är dum eller... har fått rådet att vid ständig benkramp äta mer broccoli, fick oxå höra att benkramp är vanligt när man börjar med LCHF och att det beror på magnesiumbrist. Okey liksom... jag trodde att broccoli innehöll magnesium och tyckte det var märkligt att jag som äter broccoli flera gånger i veckan kunde ha brist... jag kollade upp detta och oooups broccoli innehåller inte magnesium. Mina två frågor: varför broccoli vid benkramp och varför benkramp när man börjar med LCHF? Om nu krampen beror på magnesiumbrist så varför broccoli? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Vet inte om jag är dum eller... har fått rådet att vid ständig benkramp äta mer broccoli, fick oxå höra att benkramp är vanligt när man börjar med LCHF och att det beror på magnesiumbrist. Okey liksom... jag trodde att broccoli innehöll magnesium och tyckte det var märkligt att jag som äter broccoli flera gånger i veckan kunde ha brist... jag kollade upp detta och oooups broccoli innehåller inte magnesium. Mina två frågor: varför broccoli vid benkramp och varför benkramp när man börjar med LCHF? Om nu krampen beror på magnesiumbrist så varför broccoli? Alla grönsaker innehåller magnesium och ju mer mörkgröna dom är ju mer magnesium. Spenat innehåller nog mest och sedan mangold. Grönkål innehåller magnesium men också mycket kalcium och en del menar att kramp beror på för mycket kalcium i förhållande till magnesium. Var i hela friden står det att broccoli inte innehåller magnesium? Det är ju alldeles fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mojen Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Vet inte om jag är dum eller... har fått rådet att vid ständig benkramp äta mer broccoli, fick oxå höra att benkramp är vanligt när man börjar med LCHF och att det beror på magnesiumbrist. Okey liksom... jag trodde att broccoli innehöll magnesium och tyckte det var märkligt att jag som äter broccoli flera gånger i veckan kunde ha brist... jag kollade upp detta och oooups broccoli innehåller inte magnesium. Mina två frågor: varför broccoli vid benkramp och varför benkramp när man börjar med LCHF? Om nu krampen beror på magnesiumbrist så varför broccoli? Du kan även pröva äta lite mer salt och dricka lite mer vatten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Behövs för: Nerv- och muskelfunktionerna samt för ett stort antal av de enzymer som behövs för att cellerna ska fungera. Brist: Koncentrationssvårigheter, förvirring, depressioner, krampanfall, domningar, stickningar, förstoppning, diarré Rekommenderat dagligt intag: Män: 350 mgKvinnor: 300 mgGravida kvinnor: 450 mgAmmande: 450 mg Finns i: Framför allt gröna grönsaker, ärter och bönor med också i fisk, kött och spannmål. Du behöver äta cirka 1,45 kilo brocoli om dagen! http://www.fineli.fi/food.php?foodid=324〈=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalta Norrland Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Tack. Det var min doktor som sa att broccoli inte innehöll magnesium eller i alla fall väldigt lite... att det vid magnesiumbrist hjälpte det inte med broccoli 3 till 4 gånger i veckan men jag förstår hur hon menadfe ifall det behövs 1.45 kilo/dag å det är ju inte sånna portioner jag äter ;-) Jag fick magnesium utskrivet på recept. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Gröna grönsaker är nyttiga, de innehåller bland annat Magnesuim, men man får det även från annat, så de ger ett bidrag! Magnesium är en mineral som vi ligger lågt på oavsett vad vi äter för kost, då våra jordar är rätt låga på det. En ny modern källa är sk mineralsalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Här kan man registrera vad man äter och se hur mycket magnesium och annat man får i sig. http://www.choosemyplate.gov/supertracker-tools/supertracker.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts