Monica Palmgren Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 Funderar. Har gått på LCHF i 6 veckor och gått ner 5 kilo. Bra tycker jag. Men jag fastar också. Började med 16timmars 3 dar i veckan, nu tar jag 24timmars fasta måndag och fredag. Det jag funderar över nu är följande: Mitt blodsocker går upp efter fastedagen, ibland ligger det högt flera dar efter. Det kan ligga upp över 10 ibland. Eftersom jag verkar ha en besvärlig insulinresistens så ska jag väl inte ta något insulin då? Har haft diabetes 2 i 20 år, och har vägt 105 kg, nu 98, så det är absolut nödvändigt att jag kommer ner i vikt. Mitt insulin, och det var mycket, har jag så gott som helt plockat bort, det är väl bla därför det stiger också. Brukar mota blodsockerhöjningen med ca 10 enheter om det ligger högt, 10-12 på kvällen, och då går det ner till ca 6 dan därpå. Kan klara mig till nästa fastedag utan insulin då, men hur ska man tänka? Att få ett vettigt svar av en diabetessköterska är ju helt omöjligt. Dom begriper helt enkelt inte vad jag säger, utan vill bara köra med sin evinnerliga sockerkost, mer insulin och läkemedel. Äter strikt LCHF föt tillfället, och det går alltså jättebra. Försöker röra på mig och dricka bra. Ska försöka komma igång med styrketräning också så att jag kan bränna bättre. Det är i alla fall en oerhörd förbättring i blodsockerkurvan. Går inte upp över 12, brukar ligga på 7,5 ca på dan utan insulin. Tänker att det skulle ge sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 Jason Fung skriver om varför blodsockret kan vara högt efter fasta hos typ 2-diabetiker. Kommer en bit ned i artikeln, men läs gärna hela, för den är informativ. Gryningsfenomenet – varför är blodsockret högt på morgonen? https://www.dietdoctor.com/se/gryningsfenomenet-varfor-ar-blodsockret-hogt-pa-morgonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 5 timmar sedan, Monica Palmgren sade: Funderar. Har gått på LCHF i 6 veckor och gått ner 5 kilo. Bra tycker jag. Men jag fastar också. Började med 16timmars 3 dar i veckan, nu tar jag 24timmars fasta måndag och fredag. Det jag funderar över nu är följande: Mitt blodsocker går upp efter fastedagen, ibland ligger det högt flera dar efter. Det kan ligga upp över 10 ibland. Eftersom jag verkar ha en besvärlig insulinresistens så ska jag väl inte ta något insulin då? Har haft diabetes 2 i 20 år, och har vägt 105 kg, nu 98, så det är absolut nödvändigt att jag kommer ner i vikt. Mitt insulin, och det var mycket, har jag så gott som helt plockat bort, det är väl bla därför det stiger också. Brukar mota blodsockerhöjningen med ca 10 enheter om det ligger högt, 10-12 på kvällen, och då går det ner till ca 6 dan därpå. Kan klara mig till nästa fastedag utan insulin då, men hur ska man tänka? Att få ett vettigt svar av en diabetessköterska är ju helt omöjligt. Dom begriper helt enkelt inte vad jag säger, utan vill bara köra med sin evinnerliga sockerkost, mer insulin och läkemedel. Äter strikt LCHF föt tillfället, och det går alltså jättebra. Försöker röra på mig och dricka bra. Ska försöka komma igång med styrketräning också så att jag kan bränna bättre. Det är i alla fall en oerhörd förbättring i blodsockerkurvan. Går inte upp över 12, brukar ligga på 7,5 ca på dan utan insulin. Tänker att det skulle ge sig. Du har fatta det där bättre än dina diabetssköterskor! Oså Fung då.. han säger i princip att det viktiga för typ 2 är att bota grundproblemet, dvs insulinresistensen! Och att gå ner i vikt.. utifall man är överviktig. iallafall är man en överviktig typ 2 diabetiker.. så har man minst två problem att brottas med; 1, Insulinresistensen, som beror på Hyperinsulinemi, dvs cellerna slutar att svara på insulinets signaler.. iomed att de redan är fulltankade med glukos! "it make no sense to give more insulin for those how alredy have hyperinsulinemia" fritt citerat! 2, Är man en överviktig typ 2 diabetiker och sänker sitt insulin, antingen via kost eller/och via att sänka sina insulininjektioner, så frigörs en massa fria fettsyror via lypolys i fettväven.. (kallas för friska att gå ner i vikt) så kommer fettet (triglyceriderna/FFA/NEFA) hur som helst att konkurera med glukos främst i dina muskelceller.. så länge du går ner i fettvikt! Dvs du kan inte kissa eller andas ut fettvikten, du måste förbränna det i dina celler, främst dina muskelceller! Oså.. är man diabetiker så är man inte helt frisk, så man får vara lite varlig oxå.., dvs diabetes försvinner inte över en kort period.. om ens alls, men man kan iallafall bli medicinfri/insulinfri i bästa fall! Såå åter till Fung.. LCHF och fasta, i den bästa utav världar.. iallafall om man har Fungs team att luta sig mot så kan blodsockret få lov att variera en del.. så länge man gör något åt själva insulinresistensen och övervikten.. som kan vara en konsekvens utav Diabetesen. "How to Reverse Type 2 Diabetes Naturally" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 21 timmar sedan, Monica Palmgren sade: Eftersom jag verkar ha en besvärlig insulinresistens så ska jag väl inte ta något insulin då? Har haft diabetes 2 i 20 år Har du frågat läkaren om möjligheten att övergå till Metformin istället för insulinspruta under en övergångsperiod - svaret beror på hur grav resistens du har. I mitt fall, före LCHF-starten, hade jag haft diabetes 2 under tio år. Via test på Werlabs före och efter LCHF-starten, kunde jag sätta ut metforminet och två andra mediciner. I ditt fall kan det vara skäl att fundera över att sätta in metformin - ett av de mest beprövade medlen, som t.o.m. visar överraskande effekter som visar diabetiker på metformin leva längre och friskare än icke-diabetiker. I USA har man därför fått tillstånd att i en stor studie kontrollera metformin som livsförlängande preparat. Själv har jag faktiskt funderat över att återinsätta metforminet, liksom Tim Noakes - han fick sitt metformin första gången via Andreas på kostdoktorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 Tack alla för svar! Tar gärna emot fler svar! Min huvudfråga är alltså: Hur ska jag bete mig med insulinet? Om det går upp mycket så kanske man inte ska ha för bråttom med att plocka bort det, men alltså: om insulinresistensen är det stora, blockerande problemet, så kanske man inte ska tillsätta insulin menar jag? Och hur högt kan man låta det gå innan man gör det? Då också sagt att man naturligtvis inte ska ha för bråttom med att plocka bort insulinsprutorna, eftersom kroppen ju naturligtvis inte hänger med. Metformin klarar jag inte att ta, eftersom inte magen tål det. Jag tror faktiskt att även om jag gjorde det, så gör Metformin saken sämre i det LÅNGA loppet, precis som Jason Fung faktiskt säger i sin bok "Diabeteskoden". Mitt förtroende för läkare är tyvärr ganska klent. Dels är dom inte pålästa och begriper således inte vad jag säger, dels har dom ju faktiskt inget intresse av att hjälpa till och lyssnar därför inte på vad man faktiskt säger. Någon som vet om nån lchf-kunnig doktor i Jönköpings län? Inbillar mig inte heller att min diabetes kommer att försvinna i första taget. Kommer nog alltid att få se mig som allergisk mot snabba kolhydrater. Fung menar i sin bok, liksom Litsfelt i sin bok "Diabetesboken som jag..." att högintensiv styrketräning under kort tid varannan dag eller så är det bästa för diabetes 2. Kommer nog att satsa på det, men det tar ett tag att ställa om. Gryningsfenomenet är gryningsfenomenet. Om blodsockret ligger bra på kvällen innan läggdags så händer det ibland att det ligger kvar bra på morgonen oavsett höjningar och sänkningar på natten. Det är en överraskning som är glädjande, för så har det inte varit förut. Men det jag har kvar är lite snabbinsulin på kvällen, och det verkar ju fungera, så då kan det väl liksom inte lägga sig resistent? Det är ett litet pusslande att begripa sig på sig själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 9 minuter sedan, Monica Palmgren sade: Metformin klarar jag inte att ta, eftersom inte magen tål det. Jag tror faktiskt att även om jag gjorde det, så gör Metformin saken sämre i det LÅNGA loppet, precis som Jason Fung faktiskt säger i sin bok "Diabeteskoden". Hur länge testade du metformin? Vad gäller Jason Fung, som jag har stor respekt för, har han ännu inte förklarat varför diabetiker med metformin lever friskare och längre än icke-diabetiker. Man skall veta att innan FDA i USA godkänner en långtidsstudie för preparat att användas i livstidsförlängande syfte, skall de gå långt och krävs goda belägg. Det finns alltså tunga statistiska belägg för att diabetessjuka människor lever längre på metformin än annars friska utan medicinering - ett unikt medicinskt faktum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Jag är inte diabetiker och absolut inte medicinskt utbildad, så jag kommer bara med funderingar och sånt jag last. 1) Det finns väl olika märken av Metformin, som lär tålas olika bra. (bara läst) 2) Fastesockret kan väl vara en reaction på lågt blodsocker (rekyl); alltså för mycket insulin på kvällen? Har ett vagt minne av att Kostdoktorn rådde någon I liknande situation att minska på kvällsinsulinet I stället för att öka, och att det fungerade. Men det är typ tio år sedan jag läste det, så ta det försiktigt. Ni som kan och vet får gärna saga emot mig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 Det är möjligt att det finns studier som säger DET! Men jag är ändå en stor skeptiker. Jag har haft Metformin säkert 10 år. Det var INTE bra för mig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 Jag tror det var Fung som skrev det att fastar man så blir blodsockret högre pga att cellerna släpper ut socker "tillbaka" in i blodet för att bli av med den övermättnad som orsakar insulinresistensen.....vilket torde vara meningen. I så fall. Men jag behöver läsa MER. Även om Metformin, säkert. Som sagt, det tar ett litet tag att bli "säker". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Såg just Fungs videoavsnitt om diabetes på amerikanska DietDoctor: https://www.dietdoctor.com/member/courses/fung-diabetes#6 Is there such a thing as insulin toxicity? "We normally think that all the damage is caused by the blood sugar, but it's not." Fung beskriver att vid högt blodsocker krävs höga doser insulin för att få ned nivån. Men insulinet har skadlig verkan på kroppen. Han refererar till flera olika studier som visar att risken att dö eller få cancer eller hjärtinfarkt ökade hos dem som tar insulin, eller medicin som höjer insulinet, trots att de hade bättre kontroll på sitt blodsocker. Ju mer insulin, desto högre risk, om jag fattat det hela rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 5 timmar sedan, Nils Engström sade: Hur länge testade du metformin? Vad gäller Jason Fung, som jag har stor respekt för, har han ännu inte förklarat varför diabetiker med metformin lever friskare och längre än icke-diabetiker. Man skall veta att innan FDA i USA godkänner en långtidsstudie för preparat att användas i livstidsförlängande syfte, skall de gå långt och krävs goda belägg. Det finns alltså tunga statistiska belägg för att diabetessjuka människor lever längre på metformin än annars friska utan medicinering - ett unikt medicinskt faktum. Jag anser ju att Metformin är rena hälsokosten - att den minskar risken för cancer beror nog på att den sänker insulinnivåerna rejält. Men däremot så håller jag inte helt med om att diabetiker lever längre än "friska" - det beror istället på att man definierar diabetes efter blodsocker och inte efter insulinnivåerna - se bilden nedan: Den som löpt "linan" ut och fått en diagnos och får Metformin. Den "friska" som är på väg att bli diabetiker har ofta högre insulinnivåer i kroppen än den som fått diagnosen,,,, Mätte man rätt parameter, vilket är insulinnivån skulle det se annorlunda ut. Men jag känner "friska" som äter Metformin i förebyggande syfte! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 20 minuter sedan, Thomas Jansson sade: Men däremot så håller jag inte helt med om att diabetiker lever längre än "friska" Vad forskarna på området likväl kunnat statistiskt visa, är just att diabetiker medicinerade med metformin genomsnittligt lever längre än icke diabetiker. Detta är välkänt och själva skälet bakom att FDA i USA godkänt studier med Metformin, för att utreda effekten som livstidsförlängare. Ovanstående relateras till konventionell kost utan specificering. Frågan är om kombinationen LCHF-kost/Metformin skulle uppvisa samma positiva effekter jämfört med enbart LCHF-kost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 45 minuter sedan, Nils Engström sade: Vad forskarna på området likväl kunnat statistiskt visa, är just att diabetiker medicinerade med metformin genomsnittligt lever längre än icke diabetiker. Detta är välkänt och själva skälet bakom att FDA i USA godkänt studier med Metformin, för att utreda effekten som livstidsförlängare. Ovanstående relateras till konventionell kost utan specificering. Frågan är om kombinationen LCHF-kost/Metformin skulle uppvisa samma positiva effekter jämfört med enbart LCHF-kost. Ja, som man definierar diabetes utgående från blodsockret som är en sekundär parameter så kan man visa att diabetiker inte har lika stor risk för att få exempelvis prostatacancer och detsamma gäller sannolikt för bröstcancer. Men om du tittar i diagrammet som finns i mitt inlägg ovan kan du säkert lista ut varför en "sjuk" diabetiker har lägre risk för cancer än en "frisk" person. Det ligger till så att diabetikern faktiskt är metabolt friskare på grund av Metformin än den "friska" personen. Detta behöver man inte använda någon statistik för att inse. I ett annat inlägg har jag ritat ut dessa personer, var de ligger ligger i diagrammet. Dock - för att förstå hur det ligger till måste man acceptera att det är insulin som orsakar cancer annars fungerar inte detta diagram - svårare än så är det inte,,,, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 Ja det vore ju förstås intressant att få veta just det. Om LCHFkost går ihop sig med Metformin.....Ja tyvärr hjälper ju det isåfall inte mig, men andra? Men för mig är det så: Undrar varför man ska ta medicin om man är frisk, bara för att förlänga livet - vad kan det finnas som man behöver ändra i sin livsföring då, egentligen. Tyvärr finns det ju också andra studier som säger att Metformin kan vara farligt också, av andra skäl. Om jag hittar det jag har läst, och det var ett tag sen, så lägger jag in hänvisningar, för det var ett tag sen. Men när man fastar kan jag inte tänka mig att man ska äta Metformin. Meningen är ju att man ska avgiftas, inte tvärtom. Men tack ändå, Nils Engström, för vänligheten! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Här har jag ett bättre diagram - blå gubbe är enligt sjukvården diabetiker medan röd gubbe ännu inte har fått sin diagnos utan har kanske ett par år kvar. Man ser att röd gubbe har lägre insulinnivå än blå gubbe. Om man då tror på att höga insulinnivåer orsakar cancer så stämmer det att diabetikern har mindre risk för cancer 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 4 minuter sedan, Monica Palmgren sade: Ja det vore ju förstås intressant att få veta just det. Om LCHFkost går ihop sig med Metformin.....Ja tyvärr hjälper ju det isåfall inte mig, men andra? Men för mig är det så: Undrar varför man ska ta medicin om man är frisk, bara för att förlänga livet - vad kan det finnas som man behöver ändra i sin livsföring då, egentligen. Tyvärr finns det ju också andra studier som säger att Metformin kan vara farligt också, av andra skäl. Om jag hittar det jag har läst, och det var ett tag sen, så lägger jag in hänvisningar, för det var ett tag sen. Men när man fastar kan jag inte tänka mig att man ska äta Metformin. Meningen är ju att man ska avgiftas, inte tvärtom. Men tack ändå, Nils Engström, för vänligheten! Folk är knappast som grupp friska, utan mer eller mindre insulinresistenta. Om man definierar en sjukdom på fel parameter så får det konstiga konsekvenser. Jason Fung har berört detta i ett inlägg hos Kostdoktorn men jag vet inte om det är kvar. Den numera bortgångne läkaren Joseph Kraft sysslade med dessa frågor i 50 år - allt handlar om enkel logik. Men - blodsocker har varit lätt att mäta sedan cirka 1970 medan insulinnivåer inte alls är lika lätt att mäta - dock finns det ju en tröghet hos "industrin" att ändra definitionen på diabetes typ 2 - blir sjukdomen etablerad så lever folk länge men de får många följdsjukdomar att tjäna pengar på,,, Du kan sannolikt reversera din fettlever snabbare om du äter Metformin under fasta - orsaken är att Metforminet bromsar upp glukoneogenes samt ökar cellernas insulinresistens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 Jahaa, tack Tureborgaren! Nu begriper jag LITE bättre! Det stämmer ju. Kallas för "gryningsfenomenet" oavsett om det är nattfasta eller vanlig fasta. Det blir ordvrängeri helt enkelt. Ja just det. Då borde man ju hålla ut med fastan lite längre, kanske. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 1 timme sedan, Thomas Jansson sade: Metforminet bromsar upp glukoneogenes samt ökar cellernas insulinresistens. Jag förmodar att du egentligen menar metforminet öka cellernas insulinkänslighet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 1 timme sedan, Monica Palmgren sade: Undrar varför man ska ta medicin om man är frisk, bara för att förlänga livet Du talar i samma riktning som flertalet av oss på detta forum och Hippokrates som ansåg rätt föda vara den bästa medicinen. Själv har jag genom LCHF kunnat sätta ut de tre mediciner jag tidigare hade (mot diabetes, högt blodtryck och lipidprofilen, som läkaren ansåg inte stämma med socialstyrelsen normer). Nu är det ju historiskt sett så att man i alla tider sökt elexir, som kunde öka människors hälsa resp. öka livslängden. Med elexir menar man då något medel som medför önskat resultat utan biverkningar. Om det vore så att Metformin skulle ha dessa egenskaper, vore det naturligtvis inget fel att använda. Det innebär självklart inte att man struntade i att hålla en sund livsstil. Nu är det så att metforminet inte kan användas i vilka doser som helst. De av FDA godkända långtidsstudierna avser att försökspersonerna tar in i storleksordningen två gram dagligen, vilket kan vara i högsta laget för den med känsliga njurar. Man blir aldrig riktigt lycklig! I längden blir det nog att hålla sig till det säkraste kortet jag hittills sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 På Facebook finns det en grupp som heter "Smarta diabetiker", där finns mycket kunskap om det du undrar över. Dessutom har de en lista över LCHF-vänliga kliniker. De har också en egen hemsida för information: https://smartadiabetiker.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 On 2019-04-24 at 14:02, Monica Palmgren sade: Min huvudfråga är alltså: Hur ska jag bete mig med insulinet? Nu så är jag ju inte läkare.. inte heller din läkare således.. men jag kan tipsa om du bör sänka dosen allt efter hur din kropp reagerar. Måltidsinsulin/snabbverkande är väl det man bör sätta ut först, behålla det långtidsverkande. Det gör man lättast genom att hoppa på LCHF/Carniovore/Keto! Glöm bara inte att protein/aminosyror fortfarande tarvar insulin.. jag läser från diabetiker att de räknar halv dos per gram protein mot kolhydrater. Iallafall så är du påläst.. det vore såklart himla skönt om det fanns en läkare som kunde komma med enkla råd/något piller så är man frisk! Iallafall så har du din hälsa i egna händer.. använd dig av läkare/diabetesköterskor, de är oxå pålästa/utbildade men inte alltid up to date när det gäller LCHF/Keto/annat som kan hjälpa. Åter till Fung.. han har patienter som lyckats reducera sina insulininjektioner med 80%, det är ett framsteg, andra har slopat alla insulininjektioner och klarar sig med metformin! Oså till Metformin, där funktionen redan har beskrivits tidigare.. det vanligast problemet är gastriska problem/dvs magproblem, det värsta är för de som lider av en sällsynt genetisk knirk, dvs laktatacidos! https://sv.wikipedia.org/wiki/Laktatacidos 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 26, 2019 Share Posted April 26, 2019 Lästips: Margareta Lundström skriver just nu om sina erfarenheter av LCHF och periodisk fasta. Även hon bevärades av högt fasteblodsocker, vilket hon resonerar kring. Vägen till 65: Periodisk fasta 2012 – en återblick http://www.sunsoft.se/?p=5975Ketos eller fasta? http://www.sunsoft.se/?p=5985 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts