Cederulla

K2 vitamin

Recommended Posts

Erfarenheter av ca 250 mcg K2 i 4 veckor. Blodtryck detsamma, har inte haft högt tidigare. Blanka fina naglar. Skulle vara intressant att se hur kärlen ser ut på insidan. Ngn annan som har erfarenheter?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Cederulla sade:

Erfarenheter av ca 250 mcg K2 i 4 veckor. Blodtryck detsamma, har inte haft högt tidigare. Blanka fina naglar. Skulle vara intressant att se hur kärlen ser ut på insidan. Ngn annan som har erfarenheter?

Varför väljer du just den dosen? Berätta gärna.  - Jag tar D3 2500-5000 och K2 150mgc större delen av året.  Det är kanske för litet K2?  

Jag vill gärna lära mig mer om dosering och effekter- 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Cederulla sade:

Går mot 90, hade 170/85 för några år sedan - med medicinering 140/80. Sedan 18 månader på LCHF och 360 ug/dag i en månad, blodtryck: snitt per heldag 130/80 utan medicinering. Du bör ha goda möjligheter att bibehålla normaltryck när du passerar 70-80.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Effie sade:

Jag tar f.n. 400 mikrogram (+ lite i en D3-kapsel som inte vill berätta hur mycket den innehåller.). Effekt? Jag vet inte. Om det är rätt dos? Jag vet inte.

Varför valde du just denna dos? Intressant och väldigt bra att du fått lägre blodtryck-  Skönt att du slipper ta mediciner. Jag är verkligen intresserad av detta eftersom mitt tryck är förhöjt. Det varierar 140-150/80-85. Min doktor vill att jag ska medicinera förstås men jag vägrar - får bara tråkiga biverkningar.

Jag får prova att fördubbla min dos till 300 mcg . Vad tror ni om det?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, kickilotta sade:

Varför valde du just denna dos? Intressant och väldigt bra att du fått lägre blodtryck-  Skönt att du slipper ta mediciner. Jag är verkligen intresserad av detta eftersom mitt tryck är förhöjt. Det varierar 140-150/80-85. Min doktor vill att jag ska medicinera förstås men jag vägrar - får bara tråkiga biverkningar.

Det var Nils Engström som föreslog den dosen, i min egen lilla tråd Effies erfarenheter. Och då testade jag. Jag tror det var tänkt som inledande dos, och att jag sedan kan sänka den lite. Jag får hålla koll på blodtrycket och se vad som händer.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, kickilotta sade:

Enligt Kate Rheaume  Bleue som skrivit boken Vitamin K2 och The Calcium Paradox föreslår hon 100 mcg per 1000 IE D3. Jag tar 2500 IE D3 fram till början på juni. Sen får jag ju i mig lite K2 med kosten också. Boken väl värd att köpa!

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Cederulla sade:

Enligt Kate Rheaume  Bleue som skrivit boken Vitamin K2 och The Calcium Paradox föreslår hon 100 mcg per 1000 IE D3. Jag tar 2500 IE D3 fram till början på juni. Sen får jag ju i mig lite K2 med kosten också. Boken väl värd att köpa!

Den dosen relateras till behovet K2-vitamin, enbart till att matcha tillfört D-vitamin (korrekt fördela främst kalcium, magnesium). För att reducera en del av den hårda kalciumytan (som oftast täcker kolesterollagningar i blodkärlens väggar) krävs uppenbarligen högre doser. I utförda studier har man bl.a. använt 360 ug/dag i en månad med klara resultat i form av blodtryckssänkning.  Så höga tillskott - långtids - är kanske inte nödvändiga men å andra sidan ser man inga toxiska effekter vid dessa nivåer.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

" the optimal amounts of K2 are jut being establisched, and we are still sort of refining that. But it seems round 180-200 micrograms of vitamin K2 should be enough to activate all of our bodys K2 dependent proteins to get the calcium were it needs to be and get it out of the places where it should be. The most recent clinical trials used around those amounts of K2." Kate Rheaume  Bleue

Jag skall titta närmare på de olika studierna vid tillfälle och se hur de är gjorda...

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att jag får väldigt lindriga blåmärken numera! Annars så är det ju så att äldre brukar få stora mörka som liksom "rinner" under huden. Slog i handflatan väldigt hårt häromdagen - gjorde väldigt ont. Dag 2 ett blåmärke vid insidan av handleden, dag 3 - helt borta! Jag tänker att det är bra med lchf/keto och K2 samt kollagentillskott. Får bättre och starkare hud!

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg