Birgitta Höglund Posted April 27, 2019 Share Posted April 27, 2019 Nu finns det en massa goda, gröna saker att ta vara på ute i skogen, här får du några tips på vad du kan plocka i helgen Vårsallad med örter och citron Färsk, grovhackad vitkål Nyplockade örter, jag tog oregano, timjan och persilja Späda svartvinbärsblad Späda maskrosblad Grovhackade nötter Saft och skal från ekologisk citron Mild, kallpressad olivolja Flingsalt Hacka örter, vinbärsblad och maskrosblad grovt och blanda med vitkålen. Tvätta och riv citronskalet och pressa saften över salladen. Ringla över olivoljan och vänd ner nötterna. Lägg upp i en skål, strö det rivna citronskalet och lite flingsalt över salladen. Här länk till några fler recept, bland annat björksnaps på musöron, nässelpesto och harsyredressing. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/04/29/vargronska-i-mat-och-dryck/ https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/06/20/omelett-med-fetaost-och-nasslor/ 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 Jag repade ihop lite kirskål och nässlor när jag var ute en sväng och mixade till en god soppa med lite hönsbuljong, grädde, dragon och citronskal. Lite gurkmeja var det nog i också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 3 timmar sedan, Tureborgaren sade: Jag repade ihop lite kirskål och nässlor när jag var ute en sväng och mixade till en god soppa med lite hönsbuljong, grädde, dragon och citronskal. Lite gurkmeja var det nog i också. Jag tycker att kirskål smakar riktigt bra - godare i mat än spenat. Har vid några tillfällen gjort kirskålspaj. Får ge mig ut och plocka - det går ju fort och är inte stickig som nässlor. - Ja, jag plockar nässlor också varje år. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted April 29, 2019 Author Share Posted April 29, 2019 Härligt, visst är det kul att bara kunna gå ut i skogen och få med sig sina gröna bladgrönsaker hem. Bättre, godare och betydligt billigare än en påse ruccola eller babyspenat, de är ju hutlöst dyra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Man kan plocka maskrosknoppar nere vid marken (när de fått skaft blir de beska) och fräsa i lite smör. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 22 minuter sedan, MariaF sade: Man kan plocka maskrosknoppar nere vid marken (när de fått skaft blir de beska) och fräsa i lite smör. Min hund var fenomenal på att plocka maskrosknopparna! Hon gick och betade på gräsmattan och letade igen dem långt nere i bladrosetterna. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 1 timme sedan, Jamtlandstjej sade: Min hund var fenomenal på att plocka maskrosknopparna! Hon gick och betade på gräsmattan och letade igen dem långt nere i bladrosetterna. Ville hon ha dem stekta..? Eller apporterade hon till dig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 2 timmar sedan, MariaF sade: Ville hon ha dem stekta..? Eller apporterade hon till dig? Hon åt dem som de var! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Kurera: Maskros, brännässlor och kirskål – därför ska du äta ditt ogräs https://kurera.se/maskros-brannasslor-och-kirskal-at-ditt-ogras/ Kirskålen är en medicinalväxt som användes mot bland annat gikt. Den är näringsrik, stärkande och renande. Innehåller en hel del kalium om jag förstår den här artikelns resultat rätt: Identification of bioactive compounds in the leaves and stems of Aegopodium podagraria by various analytical techniques Maskrosor innehåller C-vitamin, är renande, urindrivande, leverstärkande och med sin bittra smak så stimulerar den matsmältningen. Inte bara späda blad utan även blommorna och roten är ätliga (roten är besk och måste kokas av flera gånger, enl Skogsskafferiet). Brännässlor innehåller C-, B- och K-vitamin samt järn, kalium, kalcium, magnesium, zink och kisel. Nässlan är även renande samt urindrivande och njurstärkande, och även relativt proteinrik, enl Skogsskafferiet. Den brännande känslan försvinner när man mixar, förväller, torkar eller steker nässlan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts