Jump to content

Gallsten och LCHF

Emcha

Recommended Posts

Är LCHF-kost och gallstensproblematik helt oförenligt?

Jag skulle vilja gå över till LCHF för att få ordning på blodsockersvängningarna och gå ner i vikt, men har det senaste året drabbats av gallstensproblematik och väntar på eventuell operation. Är det över huvudtaget möjligt att kombinera, då gallstensproblematik enligt vad jag fått höra förvärras av fet mat?

• Like 1

Guest Tureborgaren

Diet Doctor: Blir gallbesvär bättre på LCHF? https://www.dietdoctor.com/se/blir-gallbesvar-battre-pa-lchf

Det finns ett flertal forumtrådar om gallbesvär och bortopererad gallblåsa om du söker. Till exempel https://forum.kostdoktorn.se/topic/6635-gallsten/  https://forum.kostdoktorn.se/topic/12633-lchf-om-man-haft-problem-med-gallan/

Problemet är att du har byggt upp stenar i gallgångarna under alla år av lågfett kost. Galla används av kroppen för att hantera fett. Om inget fett kommer blir det ingen omsättning av gallan. När man ställer om till högfett kost börjar gallan röra på sig fram och åter via galblåsan och i den ligger stenar som i gallans rörelse trycks mot utgången och då kan det bli trångt och skavigt vilket ger inflammationer. Det finns vissa naturmedicintricks man kan läsa om (mängder med magnesium för muskelavslappning och mängder av olja för stora gallrörelser och -utsöndring) men inte vet jag. 

• Like 5

Gallsten är ett resultat av fettsnål kost eftersom gallblåsan får för lite motion då.

Men problemet yttrar sig när man äter fett eftersom det producerar galla och då gör det ont om man har gallsten. Att operera är ett onödigt i de flesta fall det rekommenderas skulle jag påstå även om gallsten kan göra väldigt ont. Det finns många huskurer man kan pröva som t.ex. äppelcidervinäger. Förebygger gallsten gör man genom att äta fettrikt.

• Like 5
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Hjopek sade:

Det går även utmärkt att äta LCHF utan gallblåsa...kanske 20 år sedan jag blev av den.

samma här. Den togs bort i slutet av 90-talet. Har aldrig haft några problem med det. Det enda som jag känt av lite grann är oskalade äpplen. Men utan saknad, har aldrig varit särskilt förtjust i frukt över huvud taget.

• Like 1

On 2019-04-28 at 17:21, Emcha sade:

Är LCHF-kost och gallstensproblematik helt oförenligt?

Jag skulle vilja gå över till LCHF för att få ordning på blodsockersvängningarna och gå ner i vikt, men har det senaste året drabbats av gallstensproblematik och väntar på eventuell operation. Är det över huvudtaget möjligt att kombinera, då gallstensproblematik enligt vad jag fått höra förvärras av fet mat?

Det är först o främst två olika problem!

Eventuellt utifall du redan har gallstenar kan du vänta med högfettkost tills du är ordentligt utredd/opererad?

Iallafall om det är mindre känning så finns det läkare som rekomenderar högfettkost samt Diklofenak.. stämmer nog vad gäller sk grus?

Iallafall om du nu står på kö för en röngten av gallan, så kan du avvakta tills du får reda på om det verkligen handlar om stenar, dvs de lär aldrig passera genom gallgången.. lika bra att operera bort dessa vi titthålskirurgi!

Grus kan passera men göra svinont, det är där diklofenaken kan göra att du står ut medans du kissar ut det.

Grejen är.. att ju mer fett du äter ju mer gallvätska utsöndrar du till tolvfingertarmen.. det är helt normalt.

Den andra grejen är utfall du verkligen har stora stenar, så bör de opereras bort via titthålskirurgi, låt helst själva gallblåsan vara kvar!

Den tredje grejen att det är få som är "stonebuilders" av genetiska skäl, men det förekommer, som regel får man även njurstenar.

Dvs man har tittat på folk som äter typ ketogenic diet.. främst epileptiska barn.

Vissa fick ökad incidens för njursten, det grejade man som regel via kostillskott.. som ändrade PH i njuren???