Leonardo Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Hej alla LCHF experter Jag är en man på 39år och har ett kontorsjobb. Jag började med LCHF för ca 1v sen och gått från 102kg till 98kg på 5dagar utan någon som helst träning eller aktivitet. Men nu sen 2 dagar tillbaka har jag stannat av vid 98kg! Jag Har kört ganska strikt med kosten. Förslag på vad man kan göra för att få igång viktnedgången igen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 4 kg på en vecka är mycket bra. Ta det bara lugnt så kommer resten också. Händer det inget på några månader kan du börja fundera på om du behöver göra några förändringar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Välkommen till forumet Leonardo. Den första veckan på LCHF så tappar kroppen mest vätska som den samlar på sig av kolhydrater. Att gå ner flera kilo i fettvikt på en vecka är i princip fysiologiskt omöjligt. Så du får nog räkna med kanske ett halvt till ett kilo per vecka i viktnedgång i bästa fall hädanefter. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Siffran på vågen kan vara svår att tolka ibland speciellt om man förväntar sig att man ska rasa i vikt. Kroppen är inte mekanisk, den är en biologisk skapelse och "tänker" i termer av självbevarelse där processer regleras med hormoner. I biologiska sammanhang en månad är ingenting. Om du lägger om din kost till LCHF så tar det ett tag för kroppen att etablera en ny balans, anpassa ämnesomsättningen till det som kommer in, vänja sig att bränna fett som förut troligtvis varit inlåst av för höga insulinnivåer. Det första du förlorar när du byter till LCHF är vatten. Tänk dig en redning i en sås - tillsätter man inte mjöl så blir såsen rinnig och består mest av vatten. Det överblivna vattnet som inga kolhydrater håller kvar rinner bara ut. Nästa steg är att vänja kroppen att bränna kroppsfett speciellt om man har ett visst mått av insulinresistens. Insulinet måste ner för att kroppen ska komma åt fettet. Kroppen måste få tid att bli insulinkänslig och etablera en ny hormonell balans. Vill man påskynda fettförbränningsprocessen får man testa en längre vattenfasta. Tillför man inget så tvingar man kroppen att ta av fettförråden i en snabbare takt än när man fortsätter tillföra mat. Då kickar en annan överlevnadsprocess in och det fettförrådet som kroppen har skapat används för överlevnad. Men då får man jobba med den mentala biten också (och den sociala och med sina vanor). Har man ett liv full av godis/fika och omedelbar tillfredställelse i bagaget kommer hjärnan måla fan på väggen och skrika efter socker. Kompisar kommer att bjuda på fika och vanemönster få fötter att börja vandra mot kiosken. Du måste vara förberedd på att hantera dessa rop och ha insikt att du svälter inte. Det är bara din hjärna som skriker efter dopaminkickar den har vant sig vid. Det var lättare för våra förfäder som inte hade kylskåp och mat inom räckhåll 24 timmar om dygnet. Vi har däremot och utifrån de godaste avsikterna skapat oss en tillvaro så att vi kan bekvämt och utan ansträngning äta oss till döds. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Jag tror inte din viktnedgång stannat av överhuvudtaget, bara att du har lite orimliga förväntningar att det ska synas från dag till dag. Tänk mer långsiktigt. Vad du kan förvänta dig är kanske minus 2-5 kg viktnedgång per månad. Att gå ner snabbare i vikt tror jag inte är optimalt. Finns risk att du får brister, stressar systemet eller får junkfood-återfall om du försöker rasa i vikt. De här 4 kilona du gått ner på en vecka består till viss del av vätskevikt. Att gå ner så många kilo rent kroppsfett på en vecka är inte möjligt för en normal(rund) person. Kolhydrater som påverkar insulinnivåer binder upp flera kilo vätska och gör en plufsig. När du slutar med kolistar och får längre insulinnivåer så blir du av med det. Varför t.ex idrottare bara käkar grejer som kyckling dagarna innan de ska väga in sig inför en viktklass, för att manipulera vikten genom att dumpa onödig vätska. Men såklart har du blivit av med något kilo kroppsfett också och är på rätt spår! Vill du maxa fettbränningen så får du lägga in fasta eller radikalt minimera ditt ätfönster och köra fysisk aktivitet på tom mage. Snabbaste sättet in i ketos är den brutala kombinationen strikt vattenfasta och tung träning. Då töms glukosnivåerna kvickt och kroppen tvingas använda fettreserver. När du sen börjar äta igen så kommer kroppen drivas på fett naturligt. Men långt ifrån alla som pallar detta. Avgör själv vad du klarar av. Smidigast är väl att t.ex bara skippa frukosten och sen löpa, cykla, promenera raskt innan eller till jobbet. Det stimulerar maskineriet att använda kroppens fettreserver på ett mer mjukt sätt, utan att din vardag blir så påverkad. Annars tycker du ska köra som du redan gör några veckor till och sen utvärdera. Om du fortfarande väger 98 kilo, gå igenom kosten igen och se vad som behöver justeras. Ibland äter man för ofta eller för stora portioner av gammal vana och därför det står stilla. Ibland äter man mer kolisar än vad man tror. Boven kan vara allt från mejerier till sockerarter i diverse halvfabrikat man inte riktigt tänker på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 13 timmar sedan, Leonardo sade: Hej alla LCHF experter Jag är en man på 39år och har ett kontorsjobb. Jag började med LCHF för ca 1v sen och gått från 102kg till 98kg på 5dagar utan någon som helst träning eller aktivitet. Men nu sen 2 dagar tillbaka har jag stannat av vid 98kg! Jag Har kört ganska strikt med kosten. Förslag på vad man kan göra för att få igång viktnedgången igen? Grattis, du har prexis tangerat det metabola tillstånd som ofta benämns som ketosis!' Dvs först så tappar man vatten, de resterande månaderna.. dvs cirka 6-12, kan man iallaffall, utifall man är kraftigt överviktiig tappa max ett halvt kilo per vecka! Dvs om man inte gör för många undantag under den tolvmånadersperioden. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Som de andra skriver om vatten etc, det är ingen snabbfix utan en livsstil. Väg dig aldrig mer än en gång i veckan, och då gärna samma tidpunkt på dagen och i samma kläder (eller utan). Var noga med att du har fattat det där med mycket fett, lite kolhydrater och bara måttligt med protein. Det sista går många fel med och tror att man lever på stora biffar och en klick smör, men även protein i för stor mängd omvandlas till socker av kroppen, så var som sagt rejält måttlig med det. Däremot inte rädd för fettet. Se också till att du får fett från flera olika källor så att du kanske har olja på en maträtt, gör en annan i smör och äter t.ex. broccoli som kokat i grädde till en annan. När den första omställningen har lugnat ner sig, så att du inte känner av huvudvärk eller annan sockerabstinens, kan du börja med periodisk fasta. Ta helt enkelt bort frukosten, så behåller du nattens ketos några timmar till. Sluta sedan äta efter t.ex. klockan 20. Då har du ett "ätfönster" mellan 12 och 20, vilket du hinner med två måltider på. Man får planera lite om man ska träffa vänner, men oftast är det inga problem att skjuta fram den där lunchen ytterligare, alternativt se till att äta "efterrätt" (typ några bär i vispgrädde) så att du står dig längre. I dag går jag på gymet och lyfter skrot på fastande mage. Inga som helst problem. I ett jägar- samlarsamhälle fick de ju gå ut och jaga eller samla dagens första måltid. Däremot dricker jag en stor balja te på morgonen, helt svart, men det blir något varmt och skönt i magen. Men ta det lugnt och gå inte ut för hårt. Du får testa dig fram, kanske ta fastan någon dag i veckan för att sedan bygga ut med en till. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts