jagsmygerut Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Av dem som har testat sjalva verkar alla reagera positivt po LCHF, men jag undrar om det finns nagot undantag? Finns det nagon som har matt samre av att ata LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
icey Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Bra initiativ till tråd, jagsmygerut. Det ska bli intressant att se svaren. (Jag är för övrigt själv inte det minsta missnöjd med LCHF, det är den bästa förändringen jag någonsin gjort i mitt liv). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Finns ju en hel del som gett upp efter ett par dagar upp till ett par veckor, o de säger det inte fungerade alls. Men det brukar ju vara abstinens och övergångsproblem. Tror det är färre som har hållt på längre och inte tyckte det fungerade, ja annat än att de kände sig osociala. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Det är säkert en hel del som är missnöjda. En del har inte varit medvetna om övergångsbesvären som drabbar många och därför lagt ner det hela efter någon vecka eller två. Andra har trott att de äter LCHF men inte alls gör det och därför har de positiva effekterna uteblivit och de har tappat sugen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hej, jag känner nog en hand full människor som gett upp runt de där magiska 3 veckorna. Tror de äter för lite fett i början helt enkelt. Men visst det är jobbigt med avgiftning, jag måste avgifta mig i 3 veckor varje gång jag gjort ett snedsprång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
icey Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Det är säkert en hel del som är missnöjda. En del har inte varit medvetna om övergångsbesvären som drabbar många och därför lagt ner det hela efter någon vecka eller två. Andra har trott att de äter LCHF men inte alls gör det och därför har de positiva effekterna uteblivit och de har tappat sugen. Ja, så är det absolut. Jag läste om någon kostrådgivare här på Kostdoktorn's blogg som gav LCHF en chans (trodde hon), men det enda hon gjorde var att kapa lite av kolhydraterna och öka lite på fettet i kosten. Kroppen kan inte drivas av ketonkroppar så länge man överskrider ~50g kolhydrater om dagen - och ketos är ju liksom själva poängen med LCHF. Dom flesta hälsofördelarna man åtnjuter på LCHF får man ju av själva ketosen - att kroppen drivs av ketonkroppar istället för glukos. Självklart blir man inte imponerad av LCHF om man gör fel, och sedan ger upp för tidigt. Självklart inte. Och jag tycker inte att människor som fuskar är kvalificerade att recensera kosten heller. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 LCHF fungerar till 80 % men ibland måste man ta det ett steg längre, jag är övertygad om att man kan bota många sjukdomar med nyttig och näringsrik mat med rätt fettkvalite! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag har två negativa erfarenheter: 1. Min acne har förflyttat sig från ansikte till hårbotten vilket i och för sig är en fördel kosmetiskt sett, men det gör ont när jag lutar huvudet mot något. 2. Det tar mycket mer planering och tid att åstadkomma en måltid numera, eftersom jag tidigare varit van vid att köpa micromat eller äta ute på nåt snabbmatsställe. I övrigt bara positiva erfarenheter så jag ska räknas till den nöjda skaran. (Tror i och för sig att de som ÄR missnöjda med LCHF generellt sett inte lägger ned tid på att registrera sig här för att föra fram sitt missnöje) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
icey Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag har två negativa erfarenheter:1. Min acne har förflyttat sig från ansikte till hårbotten vilket i och för sig är en fördel kosmetiskt sett, men det gör ont när jag lutar huvudet mot något. 2. Det tar mycket mer planering och tid att åstadkomma en måltid numera, eftersom jag tidigare varit van vid att köpa micromat eller äta ute på nåt snabbmatsställe. I övrigt bara positiva erfarenheter så jag ska räknas till den nöjda skaran. (Tror i och för sig att de som ÄR missnöjda med LCHF generellt sett inte lägger ned tid på att registrera sig här för att föra fram sitt missnöje) Intressant. Jag har precis motsatt erfarenhet. Jag har lidit av akne i större delen av mitt vuxna liv. Akne som har blommat ut främst på nacke och hals, men även på ryggen, på och mellan skulderbladen. Det tog inte lång tid efter att jag hade börjat med LCHF som all akne mirakulöst försvann, och den har inte återvänt. Kanske behöver du vara lite striktare med kolhydraterna, eller dra ned på mjölkprodukterna? Jag älskar numer att laga mat. Jag gör det varje dag, och det har blivit lite av en hobby. Tidigare hatade jag att laga mat, men nu ser jag fram emot det. Det är en fröjd när man står där i köket med en massa färska närproducerade råvaror och känner dofterna från kastrullen och pannan. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirjohelena Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag är inte missnöjd men undrar och förstår inte varför jag blivit så kolhydratskänslig. Jag har ätit LCHF sedan februari 2007 och blivit av med min IBS och psoriasis. Jag har ätit ganska strikt LCHF men bara lite grönsaker. Det senaste året har jag börjat må dåligt av mjölkprodukter som jag ätit. Det jag ätit har varit turkisk yoghurt till frukost ibland och vispgrädde i kaffe. Inga stora mängder alls. Jag har nu prövat att öka mängden kolhydrater, framför allt grönsaker och det har gått bra. Men mjölkprodukter mår jag ännu dåligt av. Finns det andra som har blivit väldigt kolhydratskänsliga med tiden. Vad kan det bero på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tippa Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag prövade LCHF 2006-2009 och jag upplevde många fördelar till att börja med, mindre svullen mage, mindre handeksem, ingen Herpes, ej frusen, bättre mättnad. Gick dock inte ner i vikt, blev förstoppad och fick så småningom allt mer värk i kroppen, det verkade inte som jag tålde att äta kött längre, vet inte?? försöker nu äta en mer vegetarisk kost utan säd eller snabba kolhydrater, äter dock fisk, ägg och mejeri, och då tycker jag att smärtorna blir bättre. Känns lite förvirrande, svårt att veta vad jag ska äta....tycker ändå att LCHF i teorin låter bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Inne på det tredje året. Känner inte den glädje alla pratar om. Varken pigg eller nämnvärt muntrare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag åt bara strikt (noggrann kanske är ett bättre ord) LCHF i sex månader, men jag har aldrig mått bättre än jag gjorde då. Sedan dess har min sockerberoende hjärna tyvärr vunnit över bättre vetande, men snart blir det nya tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Intressant. Jag har precis motsatt erfarenhet. Jag har lidit av akne i större delen av mitt vuxna liv. Akne som har blommat ut främst på nacke och hals, men även på ryggen, på och mellan skulderbladen. Det tog inte lång tid efter att jag hade börjat med LCHF som all akne mirakulöst försvann, och den har inte återvänt. Kanske behöver du vara lite striktare med kolhydraterna, eller dra ned på mjölkprodukterna? Jag älskar numer att laga mat. Jag gör det varje dag, och det har blivit lite av en hobby. Tidigare hatade jag att laga mat, men nu ser jag fram emot det. Det är en fröjd när man står där i köket med en massa färska närproducerade råvaror och känner dofterna från kastrullen och pannan. Kan tänkas, jag har faktiskt funderat på att jag äter för mycket mjölkprodukter. Det blir väl en halv deciliter grädde i morgonkaffet och sedan lite grädde eller creme fraiche i matlagning. Jag tror det mest handlar om vad jag är van vid, och att det känns som att det tar lång tid att laga mat. Egentligen tar det ungefär lika lång tid som att vänta på att få en pizza eller vad det nu handlar om. Jag har heller aldrig tidigare lärt mig att laga mat utöver att koka makaroner och dylika superenkla grejer så det är en viss tröskel att ta mig över. Likaså har min tidigare ångest (den som dämpats när jag började med LCHF) främst varit inriktad på en handikappande fobi för eld och att saker ska börja brinna. Lite grann sitter kvar fortfarande - jag blir orolig när jag använder ugnen eller steker något på en högre värme. Men det går nog över i sinom tid, när jag upptäcker att bacon/smör/annat livsmedel inte alls spontant fattar eld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 nja dom flesta härinne e nog mer eller mindre helnöjda e de nån som inte e riktigt nöjd så vet man nog själv med sej varför det e så, ska man hitta nån missnöjd så får man nog leta typ här http://120kg.me/category/anti-lchfnchf/ fast det e väl mest att människan tycker lite obra om hon Katrin Zytomierska och hon kan ju som bekant reta upp vem som helst 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 I över ett halvår har jag ätit enligt LCHF. Så otroligt dumt. Jag har t.ex. gått från att styrketräna 4-5ggr/vecka till att göra det någon gång i månaden, jag blir trött av att promenera, jag orkar knappt gå upp för trappor, jag måste se till så att jag inte äter för mycket, jag är lättirriterad, jag har mycket sämre minne m.m. Det positiva är att jag inte längre har uppblåst mage och att jag nu sover ordentligt (orkar inte sitta uppe på kvällarna längre). Nu försöker jag övergå till en liberalare kolhydratsdiet men tack vare den "kolhydratsfobi" jag ådragit mig tack vare LCHF så är detta inte så jäkla lätt. Jag har dessutom slösat bort otroligt mycket tid på den pseudovetenskap som lärs ut av diverse LC-fanatiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fettlett Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Ja, så är det absolut. Jag läste om någon kostrådgivare här på Kostdoktorn's blogg som gav LCHF en chans (trodde hon), men det enda hon gjorde var att kapa lite av kolhydraterna och öka lite på fettet i kosten. Kroppen kan inte drivas av ketonkroppar så länge man överskrider ~50g kolhydrater om dagen - och ketos är ju liksom själva poängen med LCHF. Dom flesta hälsofördelarna man åtnjuter på LCHF får man ju av själva ketosen - att kroppen drivs av ketonkroppar istället för glukos. Självklart blir man inte imponerad av LCHF om man gör fel, och sedan ger upp för tidigt. Självklart inte. Och jag tycker inte att människor som fuskar är kvalificerade att recensera kosten heller. Jag har kanske missat poängen med alltihop? Jag äter en liberal lchf sedan en tid tillbaka (cirka 10-20 g kolhydrater) men då jag inte behöver gå ner i vikt har jag aldrig provat den helt strikta varianten. Jag mår jättebra på denna kost men du menar att man inte fattar vad lchf handlar om förrän man "gått i ketos"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Det var inte roligt att höra RobinEH. Så du tycker vetenskapen för hc är mer riktigt alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Det var inte roligt att höra RobinEH. Så du tycker vetenskapen för hc är mer riktigt alltså? Nej. Däremot ser jag att makronutrientfördelningen inte är det viktigaste i ens diet. Kolhydrater av kvalitet, svårt att definiera men alltså inte diverse processerade livsmedel, utgör ingen "fara". För människor som drabbats av diverse metabola sjukdomar som påverkas av socker etc. mår troligtvis bättre av lågkolhydratskost. Tycker inte att man skall ses som HC-förespråkare för att man inte förespråkar LC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 LCHF passar ju inte alla, precis lika litet som intensiv träning. Olika personer får kick av olika saker och det är egentligen bara bra. Ty det skapar mångfald. Jag själv mår bäst av NCHF och trivs mycket bra i mitt nya nästan krämpfria liv jämfört med det gamla som bestod av HCNF. Jag skulle tro att det krävs en "må bättre-effekt" för att uppskatta förändringar. Uteblir sådant, blir man bara besviken. Fast blir man besviken, behöver man inte för den skull idiotförklara andras metoder. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag har kanske missat poängen med alltihop? Jag äter en liberal lchf sedan en tid tillbaka (cirka 10-20 g kolhydrater) men då jag inte behöver gå ner i vikt har jag aldrig provat den helt strikta varianten. Jag mår jättebra på denna kost men du menar att man inte fattar vad lchf handlar om förrän man "gått i ketos"? Jag skulle nog klassa din kost som strikt. Liberal är ju mer mellan 25-50 gram kolisar, dvs precis under gränsen som allmänt fortfarande betraktas som LCHF och inte som en vanlig lågkolhydratkost. Jag själv klassar mitt leverne med max 5 gram som "militant" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Inne på det tredje året. Känner inte den glädje alla pratar om. Varken pigg eller nämnvärt muntrare. Tråkigt att höra Tjoran,men om du ändå har hållit ut i tre år så bör väl ändå något ha kännts rätt för dig....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Intressant. Jag har precis motsatt erfarenhet. Jag har lidit av akne i större delen av mitt vuxna liv. Akne som har blommat ut främst på nacke och hals, men även på ryggen, på och mellan skulderbladen. Det tog inte lång tid efter att jag hade börjat med LCHF som all akne mirakulöst försvann, och den har inte återvänt. Kanske behöver du vara lite striktare med kolhydraterna, eller dra ned på mjölkprodukterna? Jag älskar numer att laga mat. Jag gör det varje dag, och det har blivit lite av en hobby. Tidigare hatade jag att laga mat, men nu ser jag fram emot det. Det är en fröjd när man står där i köket med en massa färska närproducerade råvaror och känner dofterna från kastrullen och pannan. Det finns de som kallar akne för huddiabetes och liksom "vanlig" diabetes kan finnar botas med LCHF, att finnarna försvann kankse inte är så mirakulöst som det först verkar,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag skulle nog klassa din kost som strikt. Liberal är ju mer mellan 25-50 gram kolisar, dvs precis under gränsen som allmänt fortfarande betraktas som LCHF och inte som en vanlig lågkolhydratkost. Jag själv klassar mitt leverne med max 5 gram som "militant" Ett ägg innehåller 3 gram kolhydrater - det är nästan omöjligt att komma under 15 - 20 gram kolisar/dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag är inte missnöjd men undrar och förstår inte varför jag blivit så kolhydratskänslig. Jag har ätit LCHF sedan februari 2007 och blivit av med min IBS och psoriasis. Jag har ätit ganska strikt LCHF men bara lite grönsaker. Det senaste året har jag börjat må dåligt av mjölkprodukter som jag ätit. Det jag ätit har varit turkisk yoghurt till frukost ibland och vispgrädde i kaffe. Inga stora mängder alls. Jag har nu prövat att öka mängden kolhydrater, framför allt grönsaker och det har gått bra. Men mjölkprodukter mår jag ännu dåligt av. Finns det andra som har blivit väldigt kolhydratskänsliga med tiden. Vad kan det bero på? Jag har upplevt samma som du, Efter två år på strikt LCHF får jag ont i magen av för mycket mejeri (fil, youghurt, Creme fraiche och för mycket ost) vilket jag inte upplevt tidigare. Min teori för egen del är att jag alltid fått ont i magen av det, men kroppens signaler om detta har drunknat i bruset från all annan "dålig" mat jag ätit. Nu när jag äter "bättre" så "hör" jag min kropps signaler tydligare för det den inte vill ha. Vet givetvis inte om det gäller för dig också , men det kan ju vara en teori 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Ett ägg innehåller 3 gram kolhydrater - det är nästan omöjligt att komma under 15 - 20 gram kolisar/dag? Enligt alla uppgifter jag hittat, innehåller ett ägg (ca. 50 gram) mellan 0,0 till 0.35 gram kolhydrater, beroende vem som redovisar. Alltså, obefintligt. Det går hur bra som helst att komma under den mängden du nämner. Sedan att det finns en del dolda kolhydrater överallt får man liksom leva med. Ju lägre det nominella intaget är, desto mer dolda kan man hantera, enligt min mening.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Enligt alla uppgifter jag hittat, innehåller ett ägg (ca. 50 gram) mellan 0,0 till 0.35 gram kolhydrater, beroende vem som redovisar. Alltså, obefintligt. Det går hur bra som helst att komma under den mängden du nämner. Sedan att det finns en del dolda kolhydrater överallt får man liksom leva med. Ju lägre det nominella intaget är, desto mer dolda kan man hantera, enligt min mening.. Det var änna små ägg du äter. De flesta ägg jag köpt innehåller, enligt förteckningen, 1.5g kolhydrater/100g. Däremot vet jag att vissa ägg, enligt förteckningen, innehåller mindre kolhydrater, har sett 0.5g kolhydrater/100g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NillaK Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Direkt missnöjd kan man inte påstå men jag har ju helt klart förstått att jag inte tål mjölkprodukter (och spannmål). Ständigt slemmig och kanonknepig i magen.Skönt att få upp ögonen för det. Jag har bytt ut mjölkprodukterna mot lite frukt och ökat på grönsakerna rejält. Det känns mycket bättre i hela kroppen. Lite åt paleohållet men det passar mig bättre. Inte ren lchf, men frånvaro av spannmål och socker. Fettmängden bestämmer man ju själv hur mycket man tål. Lite olja i dressing och mat lagas i smör, allt från grunden. Bacon äter jag inte alls, får rejält ont i magen samt att jag gillar inte salt mat. Jag är glad att så många blir friskare av denna kost och att så många som möjligt kan sluta med mediciner av alla slag. Det finns ju en orsak till att vi blir sjuka och det är bättre att åtgärda orsaken istf att dölja symptomen med piller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann Kristin Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag tillhör dem som inte mår så väldigt mycket bättre av lchf. Sedan jag började för 4,5 år sedan har jag drabbats av stroke, svåra smärtor (artros, neuropati?) och har fått börja medicinera mot blodtryck, blodfetter, blodförtunnande osv. Detta trots att jag bara har måttligt förhöjda värden, blodtryck osv, och har friskt hjärta. Medicinerna skapar biverkningar, och kräver nya mediciner. Nu har jag slutat med de värsta (blodfetter, för då blir man muskelsvag och jättesjuk). Jag har inte ens gått ner i vikt, bra sju kilo på alla år, trots att jag väger över hundra kg. Varför har jag då fortsatt, och t o m gått från moderat till militant lchf? Jo, jag tror att om jag inte hade gått från min medelhavskost till lchf hade jag förmodligen dött. Jag har mått dåligt av socker och kolhydrater sedan jag kan minnas. Jag blev häcklad för att jag ville undvika läsk, godis och skräpmat. Mina år i Italien var underbara, för där åt man inte en massa skit. Sedan 20 års ålder har jag ätit så, men ändå haft jätteproblem med mage, sömn, blodsockerfall och ledvärk. Vissa blir väldigt sjuka av det metabola syndromet. Jag har bygg upp min stroke i 56 år, och bara fyra år av lchf hindrade den från att förinta mig. Så tror jag, och nu äter jag militant sedan fem veckor, håller koll på ketos osv. Jag accpeterar att jag har en svår "kolhydratallergi" och anpassar mig. Jag vet ju inte, men i det här läget har jag inget att förlora. Läkarna har bara skrivit ut piller, och har inte kunnat hjälpa mig med vikten. Jag har ätit 1500 kcal/dag i många år, men ändå kommit upp över 100 kg. Det tror de inte på, så detta är det enda ställe där jag hittar en väg. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Det var änna små ägg du äter. De flesta ägg jag köpt innehåller, enligt förteckningen, 1.5g kolhydrater/100g. Däremot vet jag att vissa ägg, enligt förteckningen, innehåller mindre kolhydrater, har sett 0.5g kolhydrater/100g. Det dryftas en del just om 1,5 grams uppgiften som du nämner och senaste tolkningen lär vara att värdet är totalt fel och kommer från SLV:s föråldrade data från förra årtiondet. Alltså, 0,5 till 0,7 gram per hekto skulle vara en mer korrekt uppgift att användas för beräkningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Enligt alla uppgifter jag hittat, innehåller ett ägg (ca. 50 gram) mellan 0,0 till 0.35 gram kolhydrater, beroende vem som redovisar. Alltså, obefintligt. Det går hur bra som helst att komma under den mängden du nämner. Sedan att det finns en del dolda kolhydrater överallt får man liksom leva med. Ju lägre det nominella intaget är, desto mer dolda kan man hantera, enligt min mening.. Glömde bort att det är strutsägg,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 TIPPA Du får göra din egen variant som du mår bra av.Kanske ovanjordgrönsaker fisk och fågel kan vara bra för dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag prövade LCHF 2006-2009 och jag upplevde många fördelar till att börja med, mindre svullen mage, mindre handeksem, ingen Herpes, ej frusen, bättre mättnad. Gick dock inte ner i vikt, blev förstoppad och fick så småningom allt mer värk i kroppen, det verkade inte som jag tålde att äta kött längre, vet inte?? försöker nu äta en mer vegetarisk kost utan säd eller snabba kolhydrater, äter dock fisk, ägg och mejeri, och då tycker jag att smärtorna blir bättre. Känns lite förvirrande, svårt att veta vad jag ska äta....tycker ändå att LCHF i teorin låter bra. Förstoppning och värk är tecken på magnesiumbrist. När jag började äta en tablett magnesiumtillskott eller multivitamin med magnesium i blev avföringen mycket mer följsam och värken i benen med mera försvann. Förr i tiden fanns magnesium i många andra saker som grönsaker med mera. Men idag är det ofta brist i sådana saker på magnesium på grund av konstgödsling och snabbt uppdrivet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Enligt alla uppgifter jag hittat, innehåller ett ägg (ca. 50 gram) mellan 0,0 till 0.35 gram kolhydrater, beroende vem som redovisar. Alltså, obefintligt. Det går hur bra som helst att komma under den mängden du nämner. Sedan att det finns en del dolda kolhydrater överallt får man liksom leva med. Ju lägre det nominella intaget är, desto mer dolda kan man hantera, enligt min mening.. Jag vet inte riktigt vad som skulle vara kolhydraterna i ett ägg. Ägg består av ren protein, fett/kolesterol, samt ett gång vitaminer och mineraler. Vad är det för ämne som är kolhydraterna i ett ägg? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Här står det 0,3 gram kolhydrater per 100 gram ägg: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513&lang=sv Det blir väl 0,15 - 0,2 gram per ägg eller så. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evaharald Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag tror att det finns de som verkligen är missnöjda som inte kan vänta på resultat. Kan man hålla ut två - tre månader så fungerar det perfekt. Har till och med fått andra att tänka på vad de äter. Detta med det vita mjölet och sockret. Det är verkligen det som är boven till att det finns så många överviktiga och tala inte om alla sjukdomar som följer med i spåren. Läs "matrevolutionen" behöver inte läsa hela boken bara de första siderna då förstår man verkligen hur allt hänger ihop. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag tror att det finns de som verkligen är missnöjda som inte kan vänta på resultat. Kan man hålla ut två - tre månader så fungerar det perfekt. Har till och med fått andra att tänka på vad de äter. Detta med det vita mjölet och sockret. Det är verkligen det som är boven till att det finns så många överviktiga och tala inte om alla sjukdomar som följer med i spåren. Läs "matrevolutionen" behöver inte läsa hela boken bara de första siderna då förstår man verkligen hur allt hänger ihop. Inte för alla skall du veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HealthyBasterd Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 De jag vet om som har testat LCHF och inte gillat det har inte varit så duktiga på att hålla sig undan kolhydraterna. Undantagen från kosten har varit i princip dagliga. Man tar bort potatisen från middagen men äter glass till efterrätt, typ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag är inte missnöjd men undrar och förstår inte varför jag blivit så kolhydratskänslig. Jag har ätit LCHF sedan februari 2007 och blivit av med min IBS och psoriasis. Jag har ätit ganska strikt LCHF men bara lite grönsaker. Det senaste året har jag börjat må dåligt av mjölkprodukter som jag ätit. Det jag ätit har varit turkisk yoghurt till frukost ibland och vispgrädde i kaffe. Inga stora mängder alls. Jag har nu prövat att öka mängden kolhydrater, framför allt grönsaker och det har gått bra. Men mjölkprodukter mår jag ännu dåligt av. Finns det andra som har blivit väldigt kolhydratskänsliga med tiden. Vad kan det bero på? Behöver väl inte vara kolhydratkänslighet. Att det går bra att öka kolhydraterna med mera grönsaker tyder ju på att det INTE är kolhydraterna som är problemet. Att du mår dåligt av mjölkprodukter kan ha andra orsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcusL Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Inne på det tredje året. Känner inte den glädje alla pratar om. Varken pigg eller nämnvärt muntrare. Känner igen detta, känner mig "som vanligt". Hade hoppats på att LCHF skulle bota min extrema morgontrötthet, men icke. Har även haft problem med lös mage till och från under mina 4 år på kosten. I övrigt fungerar allt perfekt, är i 30-års åldern och är i mitt livs absolut bästa form Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fettlett Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag efterlyser folk som ätit enligt lchf mer än t ex 4 år? Verkar som många, trots att dem mår så bra, ändå slutar efter ett antal år och det förstår jag inte om man nu mår så bra av lchf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Har man inget och vinna eller inte kan se vinsterna alternativt att de är avlägsna, så finns ju alltid en risk att man slutar vad man än håller på med. Gissar på att vi som äter främst för hälsans skull, kommer också dö som LCHF:are. Fast efter att vi fyllt minst 100... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Har man inget och vinna eller inte kan se vinsterna alternativ att de är avlägsna, så finns ju alltid en risk att man slutar vad man än håller på med. Gissar på att vi som äter främst för hälsans skull, kommer också dö som LCHF:are. Fast efter att vi fyllt minst 100... Leder LCHF till negativa konsekvenser så tror jag även att det är en anledning till att folk byter diet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag efterlyser folk som ätit enligt lchf mer än t ex 4 år? Verkar som många, trots att dem mår så bra, ändå slutar efter ett antal år och det förstår jag inte om man nu mår så bra av lchf? Jag har ätit lchf i 7-8 år och har inga planer på att sluta eftersom jag mår bättre än jag kan komma ihåg att jag någonsin gjort... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann Kristin Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag efterlyser folk som ätit enligt lchf mer än t ex 4 år? Verkar som många, trots att dem mår så bra, ändå slutar efter ett antal år och det förstår jag inte om man nu mår så bra av lchf? Jag har ätit lchf i 4,5 år och har inga planer på att sluta, eftersom det förmodligen räddar livet på mig. Tvärtom, jag har gått till allt striktare lchf, eftersom jag är tjock och sjuk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Ja, så är det absolut. Jag läste om någon kostrådgivare här på Kostdoktorn's blogg som gav LCHF en chans (trodde hon), men det enda hon gjorde var att kapa lite av kolhydraterna och öka lite på fettet i kosten. Kroppen kan inte drivas av ketonkroppar så länge man överskrider ~50g kolhydrater om dagen - och ketos är ju liksom själva poängen med LCHF. Dom flesta hälsofördelarna man åtnjuter på LCHF får man ju av själva ketosen - att kroppen drivs av ketonkroppar istället för glukos. Självklart blir man inte imponerad av LCHF om man gör fel, och sedan ger upp för tidigt. Självklart inte. Och jag tycker inte att människor som fuskar är kvalificerade att recensera kosten heller. Nja, hur mycket kolhydrater man kan stoppa i sig varierar betydligt från person till person och beroende på hur fettanpassad man är. De första månaderna låg jag på 20-30 gram/dag men efter 3-4 månader klarade jag utan problem 50+/dag och det är väl däromkring jag brukar hamna numera "naturligt". Jag vet dock att jag klarar något mer än så. Får väl experimentera fram vart gränsen för mig går numera. Det du säger om att människor helt enkelt gör fel har jag stött på väldigt ofta. Något som åtminstone fram till för något år sedan var jättevanligt inom CrossFit/Paleo-kretsar var att man tog bort kolhydraterna...UTAN att öka fettintaget och istället ökade proteinmängden rejält. Sedan klagade man på att man inte hade ork i sin träning? *mysko* Det är väl fortfarande så inom stenåldersgänget att man tycks vill lite så där osynligt vill anpassa mig till etablissemangets syn på kost och hälsa. Således prioriterar man proteinintag och minskat kolhydratintag...men fett är man nojig över. Faktum är att jag för rätt många år sedan i en mailkonversation med Staffan Lindeberg fick detta bekräftat. Jag mailade och undrade över varför han uttalat var så negativ till fettmängder men i sin i övrigt intressanta bok "Maten och folksjukdomarna" själv skriver att det ursprungliga fettintaget troligtvis var ca 40% (om minnet inte sviker mig). Hans svar var något med andemeningen "om jag betonade det så skulle människor kanske börja äta mer fett"... Även fast jag på den tiden inte praktiserade LCHF eller ens testat ketos så fick jag det inte riktigt att gå ihop då det kändes som att forskningsdatat skulle anpassas till vad som var allmängiltigt bland etablissemangsrekommendationerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Känner igen detta, känner mig "som vanligt". Hade hoppats på att LCHF skulle bota min extrema morgontrötthet, men icke. Har även haft problem med lös mage till och från under mina 4 år på kosten. I övrigt fungerar allt perfekt, är i 30-års åldern och är i mitt livs absolut bästa form Det där med morgontrötthet har formodligen mer genetiskt att göra med att du är en sk B-människa, precis som mig. Vi är däremot kvälls och nattmänniskor. Vi fungerar och är inte vakna optimalt förrän efter lunchtid. I Danmark har man uppmärksammat detta så pass mycket att man på flera ställen delat upp A och B människorna så att de pluggar i skolan på olika tider. Ingen mening att sätta B människor att försöka lära sig saker effektivt på förmiddagen när de inte är vakna ordentligt. Sedan kan det ha andra faktorer - kanske sover i för varmt rum, eller har något runtom dig som stör din sömn. Du kanske är en person som är väldigt känslig mot intryck och vad som sker runtom dig att du helt enkelt inte klarar av sova i samma rum eller säng med partner. Jag måste exempelvis sova med öronproppar - markant skillnad på sömnkvalité - men är fortfarande helt omöjlig att somna på kvällen och mot natten och har ett dygn som roterar runt sig själv hela tiden. Morgonmänniska är bara att glömma - det sa sömnlabbet i uppsala till mig efter en veckas omfattande utredning för 13 år sedan. Tänk om samhället var smartare och tog tillvara på dessa kvalitéer och egenskaper - tänk vad onödigt lidande och stress det skulle ta bort och skapa effektivitet 24/7 istället med bättre hälsa som konsekvens. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hemkunskapsläraren Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag var kvällsmänniska tills jag skaffade barn. Nu är jag uppe vid sju naturligt, så det kan ändra sig. Men man kan inte räkna med att vara pigg på morgonen.om du.inte gått och lagt dig i tid på kvällen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HWH Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag började med LCHF 2009 och var väldigt strikt i ca 9 månader. Men trots alla hjälpmedel och tips så fick förstoppningen och de medföljande hemorrojderna mig på fall. Jag reste på bröllopsresa och åt allt i stora mängder och på de veckorna normaliserade sig avföringen och då insåg jag att det inte var värt det. Jag har nu gått upp allt jag gick ner, men magen fungerar inte på strikt lchf. I perioder dessa åren har jag varit strikt lchf i klassisk jojobantarstil, men magproblemen är en återkommande ursäkt att sluta. Men tänket och intresset finns ju kvar såhär flera år efteråt. Och fetträdslan är borta. Och jag är inte fetare nu med mycket fett i maten samtidigt med kolhydrater än vad jag var innan lchf med fettsnål kolhydratrik kost. Men jag är på +-0. Så jag kämpar dagligen med att hitta en lagom nivå. Dvs äta kolhydrater utan att go bananas på socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag har till största delen haft positiva erfarenheter av LCHF men några nackdelar har också uppstått: Första halvåret kunde jag få illlamående och trötthet om jag åt väldigt strikt ett par dagar. Jag ammade och gick ner kraftigt i vikt under tiden. Ett par gånger har jag märkt att det inte gick att spurta till tåget (jag var lite sen). Och då hade jag kanske också varit extra strikt. Jag har ibland lite konstig avföring. Men jag tror det beror på för mycket mjölkprodukter. Det kan liksom bli hårda små "pripplor" som inte kommer ut så lätt. Den första är antagligen omställningsproblem (jag är normalt inte helstrikt utan äter också en del morot och kålrot och mjölkprodukter). Den andra är antagligen bara normal konsekvens av att vara i djupare ketos. Den tredje har troligen med för mycket mjölkprodukter att göra och egentligen rekommenderas väl inte att man ska äta så jättemycket mjölkprodukter heller inom LHCF. Jag dricker inte mjölk direkt, men äter fil och creme fraiche och ost. Jag har inte haft lust att minska mjölkprodukterna så mycket, men tror nog toalettproblemen kan åtgärdas med någon smärre förändring i kosten. Ja sen har jag under graviditeten haft lite sendrag. Månne brist på magnesium? Jag har upplevt att nötter hjälper. Kanske är för mycket mjölkprodukter här också boven. En annan sak som lite stör mig är att jag ibland blir perfektionssträvande. Jag börjar störa mig på att barnen ätit bröd osv. Någon ortorektiker (visst heter det så?) vill jag inte bli. Ibland har jag känt av samma sak t.ex när vi pott-tränat våra nyfödda barn och det roliga plötsligt förbyts i ett krav. Jag vill inte tänka på "vad som är rätt" hela tiden. Och ideligen kommer en massa ny information (om man läser bloggar). Ska jag nu också försöka äta så basisk mat som möjligt? Rätt kosttillskott? Tillräckligt med fet fisk fångad på miljövänligaste stället? Motionera på rätt sätt. Undvika mjölkprodukter (helt). Och inte använda rapsolja, eller åtminstone se till så den är kallpressad. Och så vidare. Men mina hälsovinster är så stora så sluta med LCHF kan jag nog aldrig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts