lchftrollet Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag har två negativa erfarenheter:1. Min acne har förflyttat sig från ansikte till hårbotten vilket i och för sig är en fördel kosmetiskt sett, men det gör ont när jag lutar huvudet mot något. 2. Det tar mycket mer planering och tid att åstadkomma en måltid numera, eftersom jag tidigare varit van vid att köpa micromat eller äta ute på nåt snabbmatsställe. I övrigt bara positiva erfarenheter så jag ska räknas till den nöjda skaran. (Tror i och för sig att de som ÄR missnöjda med LCHF generellt sett inte lägger ned tid på att registrera sig här för att föra fram sitt missnöje) Och jag känner precis tvärtom, det går så fort och enkelt att laga god mat nu=)) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Det enda negativa jag har märkt är sendragen i vaderna, om jag glömmer magnesiumet så kommer det redan nästa dag. Min kille däremot tycker att han går ner för mycket i vikt, och att han känner sig deprimerad på LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Visst finns det negativa aspekter av LCHF. Jag har inte ekonomi att köpa nya kläder stup i kvarten, så just nu går jag omkring i för stora plagg. Kjolarna syr jag in lite grand i midjan när de riskerar att ramla av. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag efterlyser folk som ätit enligt lchf mer än t ex 4 år? Verkar som många, trots att dem mår så bra, ändå slutar efter ett antal år och det förstår jag inte om man nu mår så bra av lchf? Jag har inte hållt på i 4 år, däremot har jag erfarenhet av att må toppen på LCHF men ändå halka tillbaka till gamla vanor. I mitt fall beror det på ett sockerberoende. Det är svårt, tycker jag, att alltid vara den som måste tacka nej till allt som bjuds när man är på besök hos någon. Samtidigt, om jag äter en bulle eller två, så går beroendet igång igen och då kan det ta låååååång tid innan jag orkar ta tag i det igen. Detta trots att jag alltså mår otroligt mycket bättre på en noggrann LCHF-kost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimsivimsi Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 jag har hållt på till och från sedan 2007. Längsta perioden var från juni 2007-april 2009 då jag i stort sett inte åt några kolisar alls (nästan), det sket sig för att jag blev gravid men behöll lchf-tänket men åt mer liberalt. nov 2009-juli 2010 åt jag strikt igen och rasade alla grav-kilon. Tränade som en galning och la till lite mer kolisar för att jag mådde bra av det under träningen, dock gick det överstyr och suget tog över. Sedan kom jag inte riktigt tillbaka helt igen, blev gravid med andra sonen hösten 2011. Har precis slutat amma honom och nu ätit lchf i 3 veckor strikt.Jag faller ofta tillbaka men med en strävan om att vilja äta lchf då jag mår bäst då helt enkelt. Mkt grönsaker + bra protein och fett gör mig gladast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Jag har inte varit sjuk sedan April då jag började med Lchf.. Inte ens en förkylning!? Brukar alltid åka på något skit till vintern... Peppar peppar!Nu kör jag extremdiet fram till 31/1.. Följ mig gärna! http://barbapappa.blogspot.se/2013/01/fredag-och-vagdag.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panter Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Jag har ätit LCHF i 2 år. Mår otroligt bra!.Har inte varit överviktig varken då eller nu.Men senaste 4 månader går jag upp i vikt.Från 66 kg till 70 kg på 4 månader. :-( Det känns inte roligt när jag ser att midjan håller på att försvinna. .....Är konstant förkyld sedan i början av september....Men jag kommer att fortsätta med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Det svåra är att behöva socialt bestrda sin kost, o att kosten går att överäta pga godheten, alla dessa kort o långsiktiga övergångsbesvär. o det viktigaste o svåraste är vad är optimalt just för mig o när på dygnet!? Detta forskar jag nu på.Svettig aerobisk träning mår jag bra av men vill inte slösa bort det i något gym, vill göra nytta för den förlorade kraften i ngt bra konkret ,synligt, typ snöskottning hos nån. Alltså naturligt leverne.... Inte lätt att få det till att var naturligt så som det var på stenåldern... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Glömde säga att jag periodvis fryser om fingrar o tår... Det går över så småningom kanske just med hjälp av hårt fysiskt arbete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Jag VILL att det skall funka. Äter rätt hyfsad LCHF, är inte överviktig, men har sett att min mage har blivit större sedan jag började med LCHF och det är inte vad jag väntade mig. Äter inte ris, pasta, bröd, socker osv, men ändå magen putar mer än innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaja Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Hej För mig har LCHF funkat både bra och dåligt. Mest bra, Jag har hållit på i snart två år. Positivt: Viktnedgång i början - 20 kg All ledvärk försvann Mer energi, kraft och uthållighet Dessa fördelar har kvarstått Negativt: Avstannad viktnedgång. Minst 30 kilo kvar. Fokus i debatten ligger just nu på att argumentera för LCHF och fördelarna gentemot konventionell kost. Men det finns ett väldigt spann inom kosten. Hur mycket kolhydrater? Hur mycket motion? Hur mycket fusk tål olika människor? Hur mycket mjölkprodukter? Hur mycket protein? Mycket kunskap och samtal om detta "finlir" inom ramen för lågkolhydratkost saknas ännu. Kanske kommer det om LCHF blir mer mainstream. Själv har jag dragit ned på mjölkprodukter för att se om det hjälper, men det känns jävligt trist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag prövade LCHF 2006-2009 och jag upplevde många fördelar till att börja med, mindre svullen mage, mindre handeksem, ingen Herpes, ej frusen, bättre mättnad. Gick dock inte ner i vikt, blev förstoppad och fick så småningom allt mer värk i kroppen, det verkade inte som jag tålde att äta kött längre, vet inte?? försöker nu äta en mer vegetarisk kost utan säd eller snabba kolhydrater, äter dock fisk, ägg och mejeri, och då tycker jag att smärtorna blir bättre. Känns lite förvirrande, svårt att veta vad jag ska äta....tycker ändå att LCHF i teorin låter bra. Låter fortfarande väldigt LCHF-likt. LCHF behöver inte innefatta kött. Jag vet helvegetariander som är LCHF. Finns tom. kokböcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Behöver väl inte vara kolhydratkänslighet. Att det går bra att öka kolhydraterna med mera grönsaker tyder ju på att det INTE är kolhydraterna som är problemet. Att du mår dåligt av mjölkprodukter kan ha andra orsaker. Kanske du inte tål laktos? Själv äter jag bara laktosfri turkisk youghurt mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag har ju lite blandade erfarenheter av LCHF. Jag har slutat pga ohanterliga svampproblem. http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/fyra-ar-med-lchf-ett-bokslut/ En sak missade jag där. Jag kände mig varmare på LCHF. Nu känner jag mig mer frusen - som jag gjorde innan LCHF. Fast det är första vintern i vårt hus också, så det behöver inte vara kosten bara. Får kanske försöka justera ner kolhydraterna lite och hitta en perfekt nivå för just mig. Testa testa - jag tror nuförtiden att matkvaliteten och näringen är mycket viktigare än kolhydratmängd. Sen är det nog inte så många som ätit mer än fyra år, just för att det var då som LCHF började bli lite mer poppis. Vad gäller kolhydratkänslighet så ändras säkert tarmfloran av LCHF och det kan nog göra att man blir mer känslig. Det går ju säkert att bygga upp med syrade grönsaker, fibrer, kanske youghurt om man klarar och fruktaner (lök, jordärtskockor, etc), också om man klarar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag var kvällsmänniska tills jag skaffade barn. Nu är jag uppe vid sju naturligt, så det kan ändra sig. Men man kan inte räkna med att vara pigg på morgonen.om du.inte gått och lagt dig i tid på kvällen Jo, men är man en såkallad B-människa så spelar det liksom ingen roll om man lägger sig tidigt, det går inte att sova ändå. Jag skulle behöva lägga mig vid 21.30 för att få mina 8 tim sömn (som jag behöver) men vid den tiden på kvällen är jag som piggast, inga problem att dammsuga hela huset eller börja putsa fönster och byta gardiner. Lägger jag mig så ligger jag ändå bara och vrider runt i flera timmar. Somnar aldrig före kl 23 (i bästa fall), ofta närmare midnatt. Jag har inte hållt på i 4 år, däremot har jag erfarenhet av att må toppen på LCHF men ändå halka tillbaka till gamla vanor. I mitt fall beror det på ett sockerberoende. Det är svårt, tycker jag, att alltid vara den som måste tacka nej till allt som bjuds när man är på besök hos någon. Samtidigt, om jag äter en bulle eller två, så går beroendet igång igen och då kan det ta låååååång tid innan jag orkar ta tag i det igen. Detta trots att jag alltså mår otroligt mycket bättre på en noggrann LCHF-kost. Det där hade kunnat varit jag som skrev, för precis så är det för mig med. Men just nu, när jag sista dagarna suttit och läst massor med trådar här i forumet, så har jag blivit jättepeppad av inte bara alla tips och berättelser utan också av vetskapen att jag inte är ensam med problemen, så just nu går det bra att tacka nej till bullarna och kakorna som trugas med på jobbet (det finns en hel del tips här på forumet om vad man kan svara påträngande och gnälliga kollegor, släkt och vänner) och det går bra att handla utan att det slinker ner massa förbjudna saker. Jag testade lchf första gången 2007 och höll det i nått år, gick ner 15 kg, den ständiga halsbrännan gick över, slutade få hål i tänderna och mådde bra, men började tro att jag kunde äta en godis eller kaka ibland... NEJ, det kan jag inte! Sedan dess har jag pendlat hit och dit, ätit strikt en vecka här och en vecka där och ibland upp mot ett par månader och vräkt i mig kh däremellan så nu har jag gått upp de 15 kg + troligen 7-10 kg till. Det enda negativa jag upplevde var att jag blev hård i magen, men kan ju bero på rätt stora mängder ost och fil. Jag tappar tyvärr inte sötsuget av lchf, det är en ständig kamp. Men jag tror på lchf och vet vilka hälsofördelar det ger mig och tänker inte ge upp kampen! Förr eller senare SKA jag vinna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Av dem som har testat sjalva verkar alla reagera positivt po LCHF, men jag undrar om det finns nagot undantag? Finns det nagon som har matt samre av att ata LCHF? Jag tillhör nog den lilla skara människor som inte riktigt fått de positiva hälsoeffekterna vad gäller mitt kolesterol med LCHF. När jag började äta LCHF (för ca 3 år sen) Trodde jag att min dåliga kolesterolprofil skulle bli avsevärt mycket bättre, men jag har hittills endast noterat små positiva förändringar. I övrigt så har lågkolhydratkosten fungerat bra och gett positiv respons Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NC-17 Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Av dem som har testat sjalva verkar alla reagera positivt po LCHF, men jag undrar om det finns nagot undantag? Finns det nagon som har matt samre av att ata LCHF? Inte mått sämre, men jag får fruktansvärt stora och många blåmärken av LCHF. Tappar väldigt mycket hår också. Jag har redan tunt hår (tjej, 24 år), så det är inte kul + att jag "hört" att man oftast får tjockare och finare hår av denna kost. Började om med LCHF idag efter ett par månader med fusk hit och dit och det med blåmärkena har inte varit några problem alls. Visst, jag har redan lätt att få blåmärken, men jag har sluppit de stora svarta blåmärken. Men jag har många kilon att gå ner så det är bara att acceptera dem igen och sen förhoppnings försvinner det problemet när jag kör en mer liberal LCHF efter att jag nått mitt viktmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Inte mått sämre, men jag får fruktansvärt stora och många blåmärken av LCHF. Det ett av symptomen på C-vitaminbrist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Det kan även vara K-vitaminbrist. Sådan hittar man i gröna bladgrönsaker. Bildas även av vår tarmflora så brist hos vuxen är sällsynt om man inte har en tokigt rubbad flora. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 HejFör mig har LCHF funkat både bra och dåligt. Mest bra, Jag har hållit på i snart två år. Positivt: Viktnedgång i början - 20 kg All ledvärk försvann Mer energi, kraft och uthållighet Dessa fördelar har kvarstått Negativt: Avstannad viktnedgång. Minst 30 kilo kvar. Fokus i debatten ligger just nu på att argumentera för LCHF och fördelarna gentemot konventionell kost. Men det finns ett väldigt spann inom kosten. Hur mycket kolhydrater? Hur mycket motion? Hur mycket fusk tål olika människor? Hur mycket mjölkprodukter? Hur mycket protein? Mycket kunskap och samtal om detta "finlir" inom ramen för lågkolhydratkost saknas ännu. Kanske kommer det om LCHF blir mer mainstream. Själv har jag dragit ned på mjölkprodukter för att se om det hjälper, men det känns jävligt trist. Hej har du provat Bullet kaffe till frukost? Och 2 stekta ägg med mågra ost skivor till lunch och sedan en bra middag till kvällen. De satte fart på mig när ja stannade nu måste ja äta mera för att få stopp på min nergång.. ..ler... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NC-17 Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Det kan även vara K-vitaminbrist. Sådan hittar man i gröna bladgrönsaker. Bildas även av vår tarmflora så brist hos vuxen är sällsynt om man inte har en tokigt rubbad flora. Misstänker att det snarare är K-vitaminbrist än C-vitaminbrist ja. Har köpt vitamintillskott på apoteket, men har inte reflekterat så mkt över om de haft effekt eller inte. Får också "växtvärk" i benen i perioder, men det har jag haft i flera år innan jag började med LCHF och åt fettsnål kost istället. Iofs snusar jag, kan bero på det... hm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Jag tillhör nog den lilla skara människor som inte riktigt fått de positiva hälsoeffekterna vad gäller mitt kolesterol med LCHF. När jag började äta LCHF (för ca 3 år sen) Trodde jag att min dåliga kolesterolprofil skulle bli avsevärt mycket bättre, men jag har hittills endast noterat små positiva förändringar. I övrigt så har lågkolhydratkosten fungerat bra och gett positiv respons Spelar ditt kolesterolvärde egentligen någon roll om dina värden i övrigt är bra? Vi måste ju ha kolesterol för att fungera. Tar du ner ditt kolesterol med medicin så blir det troligen biverkningar. Högt kolesterol är inte detsamma som att du kommer att drabbas av hjärt och kärlsjukdom. Det ska högt blodsocker till för att sätta igång den processen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts