rundånätt Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Hej alla Jag undrar vad ni har för erfarenheter av P-piller. Själv har jag diagnosticerad PCOS, men har lyckats föda 3 barn utan hjälp (mer än av fadern då förstås...). Och så har jag ju velat skydda mig mot oönskade graviditeter och därför i olika perioder ätit p-piller i olika former. Varje gång med en skarp, tydlig viktökning som följd. Vad beror detta på? Om man läser i vanliga råd och på pillerburken så brukar det skyllas på ökad aptit, okontrollerat ätande etc. Men 10 kilo viktuppgång på några månader kan man ju inte förklara så enkelt? Nu senast försökte jag mig på hormonspiral i kombo med LCHF-kost. Då gick jag inte upp, men heller inte ner, vilket jag skulle behöva och hade som mål efter senaste graviditeten. Så då tänker jag att LCHF är det som gör att jag inte går upp de där 10 kilona som alltid brukar komma som brevet på posten. Kan det vara så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariee Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Hej! Jag upplever samma sak. Satte in en hormonspiral och slutade amma i samma veva. Jag gick upp tre kilo trots lchf. Nu efter riktigt strikt lchf och periodisk fasta börjar jag äntligen gå ner de tre (har ca 8 kilo till att gå ner innann jag blir nöjd). Så något måste det vara i hormonerna, jag tycker inte att jag åt något extra eller var extra hungrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rundånätt Posted February 22, 2013 Author Share Posted February 22, 2013 Tack för svaret! Precis så. Och vatten är det ju inte heller, för är det nåt man vet som gravid och ammande så är det hur vatten i kroppen känns. Så frågan står kvar. Någon som vet vad könshormonerna gör med oss? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 rundånätt skrev bland annat: "Någon som vet vad könshormonerna gör med oss?"Om könshormoner specifikt finns det massor att läsa men jag vet inte riktigt på vilken nivå du söker information?Och om hormoner generellt: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Kroppen/Hormonella-systemet/Hormonsystemet/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rundånätt Posted February 22, 2013 Author Share Posted February 22, 2013 Hittade detta vid vidare sökning: En orsak till att det kan vara svårare att minska i fettmängd när man äter p-piller är att de innehåller det syntetiska hormonet gestagen, vilket imiterar det kroppsegna hormonet progesteron. Progesteron utsöndras - i de fall man inte äter preventivmedel, naturligtvis - från gulkroppen efter ägglossning, och tjänar bland annat till att förbereda kroppen på ett eventuellt befruktat ägg. Då ingår inte bara "pimpning" av livmoderslemhinnan för att den ska utgöra en mjuk landning för ägget, utan också en "trigger" som talar om för kroppen att det är helt i sin ordning att bulka lite nu, "ifall att".Och så kan man hitta dessa fina läkarråd: Ett annat sätt att underlätta viktnedgången är att äta p-piller. P-piller motverkar effekten av testosteron så att hormonrubbningen balanseras. Om man lider av fetma kan en magsäcksoperation ibland vara det enda som har effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag har hormonspiral och har inte märkt att den påverkat viktminskningen negativt. Jag har gått ner 62kg på ett år. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts