PiaM Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Sitter och bläddrar i lokaltidningen Mitt i och hittar en artikel om Ola Lauritzon och Ulrika Danielssons nya bok. Ulrika Danielsson som skriver böcker i parti och minut, både GI och LCHF lanserar nu nånting som heter GB//Glykemisk belastning. OK.. känns inte helt nytt.. Men det som irriterar mig (visseligen enkelt idag) är ett uttalande där hon kritiserar LCHF-mat "- Hur många klarar egentligen av att i längden aldrig äta potatis, knäckebröd eller frukt?" Kolla in sidan 24: http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_mita# Jag tycker att det inte är så snyggt att ge ut en massa böcker där man lovordar LCHF och sen veckan efter typ säga "Sorry, just kidding. Gör såhär istället.." Sen tycker jag att det är inte ett dugg svårt att låta bli varken potatis eller knäcke. Frukten däremot låter jag inte bli, men det är ju sen ingen som tvingat mig till det heller.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
56kilo Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Om hon är för en liberal LCHF som icke sockerberoende eller för oss som är klara med viktminskning så tycker jag kanske man kunde uttryckt sig annorlunda? Hoppas det bara är en felcitering =) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Tack, det är precis det som jag hakade upp mig på! (men är för grinig för att uttrycka snyggt. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Ja, jag vet inte vad man ska säga? Nya "rön" bokstavskombinationer och ett sätt att tjäna sitt levebröd kanske?"- Hur många klarar egentligen av att i längden aldrig äta potatis, knäckebröd eller frukt? Det är svårt att hålla sig helt till det. Många börjar äta kolhydrater men fortsätter med det höga fettintaget och då spricker det, då ökar vikten igen."Ok! Det är ett uttalande av nån som vet, som pratat med "många" som missförstått lchf kanske? *Förvirrat* 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
56kilo Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jag tror det är en fara för ens trovärdighet som författare att svänga mellan de olika inriktningarna (GI - LCHF -Raw Food) det ger en fingervisning om att författaren själv är väldigt osäker och själv svänger mellan metoderna. Kanske inte funnit en kost som själv fungerar för ens vikt och välbefinnande? Eller så utvecklas man med tiden och vill hitta nya vinklingar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 ^Ja definitivt ett problem. Jag tycker att hon kanske är duktig på att förmedla de olika metoderna och gör det ju tydligen bra nog för att folk köper böckerna. Men det blir ju helt tokigt när man blir "LCHF expert" och sen börjar kritisera det. Jag köpte så sent som för några veckor sen hennes senaste LCHF bok. Men men.. man kan referera till alla "regler" men det betyder inte att man tänker leva upp till dom själv. (56.kilo - din bok förhandsbokade jag så snart man kunde.. mycket fin och bra bok. Grattis till framgången! ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Ja det var en trist artikel... man får stålsätta sig som så ofta och vandra vidare den smala vägen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Jag reagerar nog mer på sista meningen av Irene Mattson: "Äter man mycket grädde och bacon i kombination med lite fibrer under lång tid ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar." Finns fortfarande mycket fördomar om LCHF bland nutritionisterna. Dessutom finns nog knappast något belägg för det påståendet. Men vem äter uteslutande bacon med grädde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
56kilo Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Tack Pia! Roligt du gillar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Paret Lauritzon & Davidson är mycket skickliga författare, själv har jag Ulrikas kokbok och använder den ofta - använder den självklart inte slavisk utan byter ut det som inte passar - t ex ingredienser som inte passar in i LCHF eller modifierar efter vad som finns i kylskåpet. Detta är mycket enkelt när man väl har lärt sig hantera olika livsmedel till och med för mig som var en total novis om allt som hade med livsmedel att göra tills för några år sedan,,,, Gi ger inte hela sanningen, artikeln exemplifierar ju detta med att jämföra en melon och en CocaCola men de kunde ha valt bättre exempel tycker jag - det är nog sällan som valet står mellan en melon och en Cola? GB är mera praktiskt användbart då det tar hänsyn till mängden vi äter - alla är inte sockermissbrukare eller fanatiker och för många kommer bruket av GB att innebära betydligt bättre matvanor. För en frisk person är inte kolhydrater av rätt sort och måttliga kvantiteter några som helst problem - det är mängden och den dåliga kvaliten som gör oss sjuka! Jag är övertygad om att den här boken kommer att bli en stor framgång, jag kommer själv att köpa den. Den utgör ett utmärkt sätt att få folk att äta betydligt bättre utan att för den skull gå över på "rätttrogen" LCHF där kolhydratintaget ligger under 20 gram. Många skulle må mycket bättre om de lyckades komma under 100 gram/dag och då kan den här boken vara ett utmärkt hjälpmedel! Tycker även att Anna Bäséns artikel var utmärkt: http://www.expressen.se/halsa/militanta-fettprofeter-domer-ut-rotfrukter/ Med GB kommer nog många liberala LCHF:are att kunna utöka sin matsedel ganska mycket tror jag,,,, Däremot är Irené Matssons uttalande knepigt - det har hon knappast stöd för - det borde statliga myndigheter ha innan de uttalar sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
56kilo Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Paret Lauritzon & Davidson är mycket skickliga författare, själv har jag Ulrikas kokbok och använder den ofta - använder den självklart inte slavisk utan byter ut det som inte passar - t ex ingredienser som inte passar in i LCHF eller modifierar efter vad som finns i kylskåpet. Detta är mycket enkelt när man väl har lärt sig hantera olika livsmedel till och med för mig som var en total novis om allt som hade med livsmedel att göra tills för några år sedan,,,, Gi ger inte hela sanningen, artikeln exemplifierar ju detta med att jämföra en melon och en CocaCola men de kunde ha valt bättre exempel tycker jag - det är nog sällan som valet står mellan en melon och en Cola? GB är mera praktiskt användbart då det tar hänsyn till mängden vi äter - alla är inte sockermissbrukare eller fanatiker och för många kommer bruket av GB att innebära betydligt bättre matvanor. För en frisk person är inte kolhydrater av rätt sort och måttliga kvantiteter några som helst problem - det är mängden och den dåliga kvaliten som gör oss sjuka! Jag är övertygad om att den här boken kommer att bli en stor framgång, jag kommer själv att köpa den. Den utgör ett utmärkt sätt att få folk att äta betydligt bättre utan att för den skull gå över på "rätttrogen" LCHF där kolhydratintaget ligger under 20 gram. Många skulle må mycket bättre om de lyckades komma under 100 gram/dag och då kan den här boken vara ett utmärkt hjälpmedel! Tycker även att Anna Bäséns artikel var utmärkt: http://www.expressen.se/halsa/militanta-fettprofeter-domer-ut-rotfrukter/ Med GB kommer nog många liberala LCHF:are att kunna utöka sin matsedel ganska mycket tror jag,,,, Däremot är Irené Matssons uttalande knepigt - det har hon knappast stöd för - det borde statliga myndigheter ha innan de uttalar sig! Jag håller absolut med både dig om att många av oss som inte är sockermissbrukare eller sjuka eller som har viktproblem kan välja bland fler livsmedel. För vem och varför? Jag äter själv rotfrukter men inte mjöl eller gömt socker tex, jag äter gärna en potatis till sillen. Det är inte rotfrukterna eller en potatis som fick mig fet en gång i tiden utan felbalansen, dvs att jag åt lite fett men mycket kolhydrater. Ulrika och Ola är otroligt duktiga, det var Ola som fick in mig på lågkolhydratkosten en gång i tiden. Kan GB hjälpa de som vill äta liberalare men som inte har kunskap eller självkännedom om vad de mår bra av att äta och i vilken mängd så absolut, tummen upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Jag håller absolut med både dig om att många av oss som inte är sockermissbrukare eller sjuka eller som har viktproblem kan välja bland fler livsmedel. För vem och varför? Jag äter själv rotfrukter men inte mjöl eller gömt socker tex, jag äter gärna en potatis till sillen. Det är inte rotfrukterna eller en potatis som fick mig fet en gång i tiden utan felbalansen, dvs att jag åt lite fett men mycket kolhydrater. Ulrika och Ola är otroligt duktiga, det var Ola som fick in mig på lågkolhydratkosten en gång i tiden. Kan GB hjälpa de som vill äta liberalare men som inte har kunskap eller självkännedom om vad de mår bra av att äta och i vilken mängd så absolut, tummen upp! Själv har jag slutat prata om LCHF utan pratar Low Carb med folk i allmännhet - det är en bra inkörsport att starta med att minska kolhydtraterna till att börja med, när man väl upptäcker fördelarna så är det upp till var och en att välja nivå på andelen kolhydrater. Karlshamnsstudien innehöll ju så mycket som 20E% kolisar men visade ändå upp mycket bra resultat - det tyder ju på att GB-tänket rimligtvis fungerar mycket bra för många,,, http://www.kostdoktorn.se/karlshamn-44-manader/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 På båten, d v s Gotlandsbåten, ser man hennes leende nuna göra reklam för maten och att det skulle vara om inte LCHF så i alla fall LC/GI, minns inte. Det är inte så ofta jag åker till fastlandet. I alla fall, härom året testade jag en gryta i hennes namn, men det funkar liksom inte med LC om sen halva tallriken fylls med potatis. Jag har länge undrat hur hon tänkte där, men som sagt, är sällan på fastlandet och tar för det mesta med matsäck när jag åker. Nån som är mer insatt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 På båten, d v s Gotlandsbåten, ser man hennes leende nuna göra reklam för maten och att det skulle vara om inte LCHF så i alla fall LC/GI, minns inte. Det är inte så ofta jag åker till fastlandet. I alla fall, härom året testade jag en gryta i hennes namn, men det funkar liksom inte med LC om sen halva tallriken fylls med potatis. Jag har länge undrat hur hon tänkte där, men som sagt, är sällan på fastlandet och tar för det mesta med matsäck när jag åker. Nån som är mer insatt? Skulle oxå se glad ut om jag hade sålt så många böcker som hon gjort! Jag känner inte igen din beskrivning av hennes recept - har vi läst samma kokbok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Jag har aldrig lagat hennes recept, jag lät mig luras att testa hennes mat på Gotlandsbåten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Jag tror det är en fara för ens trovärdighet som författare att svänga mellan de olika inriktningarna (GI - LCHF -Raw Food) det ger en fingervisning om att författaren själv är väldigt osäker och själv svänger mellan metoderna. Kanske inte funnit en kost som själv fungerar för ens vikt och välbefinnande? Eller så utvecklas man med tiden och vill hitta nya vinklingar? Även om det är en fara för trovärdigheten så är det väl bra för hennes lönekonto att vara flexibel lönar ju sig, se bara på hur Paulun utvecklat sitt koncept. Ursäkta en cyniker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 Som ekonom respekterar jag nästan alltid viljan att tjäna pengar. Men man kan väl åtminståne hålla god min och inte klanka ner på de olika metoderna man själv förespråkar? Fast journalister kan väl fixa till det hela.. ni vet.. såsom fan läser bibeln och "statistik". Fast hon kallar ju själv artikeln för "fin" i sin blogg... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Ibland så undrar jag om folk i största allmännhet tror att författare, läkare och journalister är idealister och förväntas leva på enbart luft,,,, Alla som har erfarenhet av massmedia vet att journalister ofta vänder och vrider på ett reportage så att det i stort sett blir mer eller mindre igenkännligt även för de som det handlar om. Men oavsett vilket så kan man väl mycket väl skriva om både GI, GB och LCHF - alla metoderna är ju bättre än de officiella kostråden? Själv träffade jag på Ola Lauritzson för ett tag sedan när han i en affär gjorde reklam för knäckebröd - han har skrivit en utmärkt receptbok på just knäckebröd, sannolikt för att försäljningen av bröd minskat ganska rejält tack vare Low Carb-trenden under de senaste åren - en trend som givetvis har kommit för att stanna. Naturligtvis är det en utmärkt receptsamling - Ola är en mycket skicklig författare som genom 100 000-tals sålda böcker har bidragit till att svenskarna idag äter betydligt bättre än tidigare - GI och GB är båda utmärkta inkörsporter till LCHF och GI-tänket har fått massor med människor att skippa de värsta kolhydratfällorna. Själv tänker jag prova en knäckebrödspizza vid något festligt tillfälle - jag hanterar bröd på ungefär samma sätt som alkohol, någon enstaka gång och någotsånär måttligt,,,, PS Personligen så tror jag att en naturlig utveckling av Low Carb kommer att innehålla mycket av GB-tänket, många av framtidens kokböcker kommer sannolikt att deklarera innehållet i sina recept eftersom alltfler efterfrågar detta och kanske oxå innehålla förslag på olika ingredienser som är utbytbara - de flesta av oss klarar sig ju utmärkt med en helt vanlig kokbok efter ett tag men givetvis har många av oss nytta av att recepten är innehållsdeklarerade både vad gäller makro- , mikronutrienter som näring. Den nya typen av "bok", det vill säga surfplattan är ju som gjord för denna uppgift,,, DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bibbi Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Bra att du lyfter fram Ulrika Davidson som icke trovärdig. Jag irriterar mig rätt mycket på henne. Hon är onekligen smart som rider på de senaste trenderna. Herregud kvinnan producerar ett antal kokböcker om året med tjusiga bilder på mat som definitivt inte ger dig någon viktminskning. Man bländas av de snygga bilderna med moderna skålar i vackra miljöer...tills man inser att man blivit LURAD, hennes framfart har inget annat intresse än att öka tjockleken på hennes plånbok. Hon har t.ex. inte lagt energi på ett bra register, inte 17 kommer man ihåg vad receptet hette, man kommer kanske ihåg att det var vit fisk i... varken saltmängd eller tid och temperatur stämmer. Och på bilderna finns ingredienser som inte finns i recepten. Duktig på att få folk att köpa böckerna? ja...genomarbetat? Nej och åter nej. Jag har 4 (!) olika slags böcker om GI, viktminskning LCHF-på Urikas sätt...och jag är riktigt trött på att människan aldrig ger sig, det är mycket slarvigt utformat innehåll i snygg förpackning, hennes gotte-gott-recept är inte något för den somvill gå ner i vikt, hon är bara ute efter att tjäna pengar. Skulle det vara på modet att röka, supa och käka godis för att minska i vikt och förbättra hälsan så funnes det en bok av Ulrika Davidsson. Belägg henne med boktryckarförbud. Hon är en förklädd djävul...skämt åsido; jag är trött på henne, köp för guds skull inte hennes böcker om du vill ha råd som har något med viktminskning att göra, köp Skaldemans böcker, börja med den första, och sen kan du kolla efter böcker om beteende. Tänkte senast igår när jag gick på stan hur vi människor i Västvärlden håller på; vi äter eller pillar på våra mobiler ständigt. Låt magen vila, det är inte farligt att vara hungrig en stund, man klarar sig till nästa måltid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Sitter och bläddrar i lokaltidningen Mitt i och hittar en artikel om Ola Lauritzon och Ulrika Danielssons nya bok. Ulrika Danielsson som skriver böcker i parti och minut, både GI och LCHF lanserar nu nånting som heter GB//Glykemisk belastning. OK.. känns inte helt nytt.. Men det som irriterar mig (visseligen enkelt idag) är ett uttalande där hon kritiserar LCHF-mat "- Hur många klarar egentligen av att i längden aldrig äta potatis, knäckebröd eller frukt?" Kolla in sidan 24: http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_mita# Jag tycker att det inte är så snyggt att ge ut en massa böcker där man lovordar LCHF och sen veckan efter typ säga "Sorry, just kidding. Gör såhär istället.." Sen tycker jag att det är inte ett dugg svårt att låta bli varken potatis eller knäcke. Frukten däremot låter jag inte bli, men det är ju sen ingen som tvingat mig till det heller.. Jag läste artikeln och jag uppfattar inte hennes budskap så negativt, jag tror säkert att många har svårt att i längden hålla sig helt borta från potatis, ris, pasta och bröd (för att nämna några exempel). Jag själv körde riktigt strikt LCHF i början, men allt eftersom...så har jag blivit lite mera liberal och mer övergått till stenålderskost. Sen har jag även uppfattat att väldigt många kör LCHF strikt i början, för att sedan bli mera liberala (man kan ju bara undra varför). Sen har hon en poäng med att LCHF spricker lite granna om man äter mycket fett och även börjar öka mängden kolhydrater, Prof Göran beskriver detta i en videoföreläsning (ca 12:40 min in i föreläsningen) där han beskriver hur insulinet och fettinlagringen fungerar. Det är kostfettet som lagras in som fett i kroppen när man har högt insulin, inte sockret. Detta gör ju att kombinationen mycket mättat fett och kolhydrater inte fungerar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meppalottan Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Sitter och bläddrar i lokaltidningen Mitt i och hittar en artikel om Ola Lauritzon och Ulrika Danielssons nya bok. Ulrika Danielsson som skriver böcker i parti och minut, både GI och LCHF lanserar nu nånting som heter GB//Glykemisk belastning. OK.. känns inte helt nytt.. Men det som irriterar mig (visseligen enkelt idag) är ett uttalande där hon kritiserar LCHF-mat "- Hur många klarar egentligen av att i längden aldrig äta potatis, knäckebröd eller frukt?" Kolla in sidan 24: http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_mita# Jag tycker att det inte är så snyggt att ge ut en massa böcker där man lovordar LCHF och sen veckan efter typ säga "Sorry, just kidding. Gör såhär istället.." Sen tycker jag att det är inte ett dugg svårt att låta bli varken potatis eller knäcke. Frukten däremot låter jag inte bli, men det är ju sen ingen som tvingat mig till det heller.. Hon har väl aldrig gjort ett riktigt LCHFrecept.. Bläddrade i ett par av hennes böcker och de innehållerr frukt etc. Nä, hon känns skum' 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts