Jump to content

Kolhydrater

Recommended Posts

Hej

Har nu kört LCHF sedan januari, mer eller mindre strikt, och gått ner ca 8 kg och har lite kvar. Viktminskningen är härligt men framför allt mår jag så mycket bättre och jag är nästan aldrig hungrig som förut. Men, så fort jag "syndar" det allra minsta med bröd eller liknande går jag omedelbart upp lite men det försvinner igen när jag sköter mig. Försöker att vara en trevlig gäst på kalas mm men känner mig oartig om jag inte tar lite av det som bjuds. 

Har en känsla av att jag inte "tål"bara lite kolhydratrik mat som bröd, potatis o liknade. Någon som har erfarenhet av detta? Kan egentligen helt avstå från detta men i det sociala livet är inte alltid så enkelt.

Maggan

• Like 2

Din viktuppgång vid dessa "syndiga" tillfällen gissar jag är mest vätska som du samlar på dig när du äter kolisar, och som du tappar igen när du går tillbaka till LCHF. Så är det för mig också, samlar snabbt vätska.

Sen håller jag med SGK, det är trist att du inte kan få äta som du själv vill även på kalas, samtidigt förstår jag dig och hur du känner. Försök tala om i förväg till de som bjuder till kalas att du inte kommer att fika utan bara ta kaffe, te eller så. Säg också att för dig så räcker det med en skål med bär och lite fullfet grädde, om du brukar äta det. :)

Lycka till! 🌺

• Like 7

Jag har full förståelse för hur du känner det Margareta. Man vill inte vara en besvärlig gäst. Man kan dock ursäkta sig med att man har insett att man är allergisk mot socker och stärkelse. Man skulle kunna tillägga att även vid små mängder får du hål i tänderna eller ont i magen, beror naturligtvis på vad som är din Akilles häll. Man kan komponera ett litet artigt inpass på förhand för att vara beredd så att säga. Ju flera av oss kolhydratintoleranta vågar "komma ut" 😀 desto lättare blir det för alla att handskas med det. Det blir mindre och mindre konstigt. 

• Like 5

Om du verkligen bara tar en liten symbolisk bit och inte får problem med sötsug och/eller annat så ser jag egentligen inga stora problem med det. Men om man vill äta strikt så ska man förstås kunna säga nej, speciellt till sötsaker. 

• Like 5
  • Thanks 1

Guest Tureborgaren

Senast jag fick frågan om jag ville ha ett kex eller en biscotti till kaffet, sa jag: har du några ostskivor? Fick fyra fina rullar Gouda-ost till fikat och allt var frid och fröjd.

9 timmar sedan, Margareta Delborn sade:

Hej

Har nu kört LCHF sedan januari, mer eller mindre strikt, och gått ner ca 8 kg och har lite kvar. Viktminskningen är härligt men framför allt mår jag så mycket bättre och jag är nästan aldrig hungrig som förut. Men, så fort jag "syndar" det allra minsta med bröd eller liknande går jag omedelbart upp lite men det försvinner igen när jag sköter mig. Försöker att vara en trevlig gäst på kalas mm men känner mig oartig om jag inte tar lite av det som bjuds. 

Har en känsla av att jag inte "tål"bara lite kolhydratrik mat som bröd, potatis o liknade. Någon som har erfarenhet av detta? Kan egentligen helt avstå från detta men i det sociala livet är inte alltid så enkelt.

Maggan

Välkommen först.. oså välkommen till verkligheten, så kommer ditt framtida liv att se ut, på gott och ont.

Vi börjar med det onda, dvs du binder främst vatten, det försvinner på något dygn.

Oså till det goda, dvs du får testa hur du mår på allmän kost med mycket socker och kolhydrater.. då behöver du lixom inte testa hemma.

Bara det kan ge en en hint om vad för mat man mår bäst på?

Iallafall, det är vad du äter i genomsnitt över året som spelar mest roll.

Eller som någon lustigkurre uttrycket det hela; spelar mindre roll vad man äter mellan jul och nyår, det är viktigare vad man äter mellan nyår och jul.

• Like 5