Julianna Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Hej. Slutet på oktober förra året började jag min resa med LCHF. Det har nu resulterat i en viktnedgång på 17-18kg. Supernöjd Men för ca 2 månader sedan har det inte blivit någon förändring på vågen. Så jag bestämde mig för att börja träna igen så att jag chockar kroppen. Jag tränar runt 1-3 ggr per vecka ( gruppträning skivstångspass) har gjort det nu över en månad. Ingen förändring på vågen . Fick höra lite om kolhydratscykling igår. Som jag förstod det, så ska man äta en hög intag av kolhydrat kost de dagar man tränar. Och låg när man ”vilar”. Detta ska tydligen få kroppen till att bryta det mönster den har vant sig vid. Och gör att man fortsätter sin resa med vikten, i mitt fall viktnedgång. Min fråga är: Har någon av er provat på detta? Hur tycker ni att det fungerar? För och nackdelar med det? Tack på förhand 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Nej, jag har inte provat men jag har ett boktips - "LCHF och träning", av Jonas Bergqvist. Han är numera känd från Paleo Institute och det är i mitt tycke hans bästa bok. Han har senare skrivit "Ät och lev Paleo" t ex. Boken "LCHF och träning" tar faktiskt upp kolhydratladdning, men då med typ rotfrukter. Nu var det ett tag sen jag läste den men jag vill minnas att du behöver träna lite intensivare för att det ska göra nytta/behövas. Nu är ju detta inte det du undrar över men lite nyfiken blir jag ju... Vad har du testat för att bryta platån? Mejerifritt? Fasta? Portionsstorlekar? Tålamod? LCHF är ju ett ramverk som väldigt mycket faller inom. Ditt sätt att äta är ju inte nödvändigtvis detsamma som mitt. En annan aspekt kan vara detta: https://www.annahallen.se/funkar-inte-lchf-langre-koll-pa-ditt-leptin/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julianna Posted May 4, 2019 Author Share Posted May 4, 2019 Hej. Tack, ska kolla upp lite om den boken. Det ända jag har gjort för ändring är just träningen. Jag går på strikt LCHF ( max 20g kolhydrater om dagen) Lagar maten efter Diet doktor recept, så jag har koll på intaget. Men nu har jag hållit vikten i två månader. Har 13-15kg kvar till min målvikt. Undrar vad som krävs att kroppen kommer igång igen med viktnedgången. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Det funkar inte för alla att köra strikt, det funkar inte för alla att köra liberalt... Man får testa sig fram och ha nerver av stål under tiden... Tillåta nåt kilo upp innan det vänder och kanske vänder det inte och då får man lägga om taktiken. Du kan förstås testa att köra lite mer kolisar dina träningsdagar, bara för att se om det händer nåt. Som kvinna bör man äta sin kolhydrater före träning, och som man efter: http://4health.se/hur-man-och-kvinnor-paverkar-sin-fettforbranning-pa-olika-satt En gissning från min sida är att det är bättre med rotfrukter och bär än sportdryck och bars. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 22 minuter sedan, HelgeK sade: För högkolhydrat kost leder till högt blodsocker, och det leder till högt insulin, och att det är skadligt är det ingen tvekan om. Det leder också till sänkt leptin och man blir hungrigare. Den regleringen är lätt att strula till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Om du vill bränna fett så låter högt intag av kolhydrater inte som en bra idé. Då kommer du ju huvudsakligen bränna glukos och inte fett. Du måste också räkna med att du får mer muskler om du börjat träna den typen av träning, och muskler väger mer per volym än fett. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Carbcykling is da shit.. or not? Nu skall jag förklara lite om vad det handlar om! Vi börjar med att bena ut begreppen; SKD, (Standard Ketogeic Diet) dvs den form som gäller för de flesta, dvs man håller ner kolhydraterna generellt och uppövar sin förmåga att leva utav fett. CKD, (Cyklisk Keteogen Diet) man cyklar in litta extra kolisar. typ en gång i veckan.. det är populärt främst bland Bodybuilders. TKD, (Targeted Ketogen Diet) man lägger till extra kolisar vid SM/VM/OS och andra sådana tillfällen.. i övrigt så tränar man "low carb" gäller främst uthållighetsidrottare! Hela hypen med kolhydratladdning härhör främst från elitidrotten, dvs sådana personer som mentalt och fysisk klarar långa ansträngande tränings eller tävligssituationer när man går längt över sina anaeroba förmåga! Oså får man skilja på lite olika grejer.. iallafall om man tränar så är det främst för att gå upp i vikt, i muskelmassa. allt annat vore rena skräckexemplet på träning. Eller så handlar det om att öka i styrka eller kondition.. i de sista falla tarvas inga extra kolisar per se.. möjligen mer protein? Hur som helst.. vältränade personer tenderar att ha en mer estetisk tilltalande kroppsform.. man får lixom inte blanda ihop det med att carbladda för att orka träna! Vet inte om du begrep något av mitt svamel så jag sammanfattar; De som tränar på landslagsnivådet , i närheten eller över kan behöva Carbcykla.. för extra anaerob träning/tävling.. resten kan börja träna först o främst, sen så kan de föröka stå ut tills VO2 höjts på grund av ökad fettförbräningsförmåga/ökat syreupptag/bättre kondition/styrka! Dvs det här med träning förbränner lixom inte så många kalorier som vissa tror, utan finessen är att ger dig en liten annan livstil och på lite längre sikt oxå en annan kroppskonstituiton.. i bästa fall! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted May 5, 2019 Share Posted May 5, 2019 Det här med att rotera kolhydrater är främst en grej inom hälsa&fitness och idrott och inte så mycket LCHF! Går ut på att få fördelarna av kolhydrater(raketbränsle, lättare att prestera, unna sig tomma kalorier) utan att behöva dras med det negativa som ökning av kroppsfett, svullnad och mindre rippad. Om man tar kolhydraterna i samband med tung träning, går en stor del av näringen rätt ut till musklerna. Men om man redan kör strikt/keto och målet är viktminskning, så ser jag ingen jättefördel i att köra carb cycling. Det är snarare en förbättring om du normalt äter traditionell kolhydratkost och sedan lägger in strikta protein/fett dagar när du vilar. Det är också något som förutsätter att man tränar tungt och hårt, för som glad amatör så påverkas ens fettbränning negativt av carb cycling. Så mycket tveksam om din viktminskning kommer kicka igång igen för att du käkar 125-200 gram kolhydrater x ggr i veckan. Vill man "starta om" systemet så är fasta mer effektivt än att göra en massa förändringar i makronutrienterna. Finns så många potentiella förklaringar till varför du slutat gå ner i vikt. Är omöjligt att säga exakt. Tror det bästa är att testa dig fram inom ramen för lågkolhydratkost. Du kan mycket väl testa lite mer kolhydrater d.v.s måttlig/liberal LCHF, bara för att se vad som händer. Du kan testa att dra ner på mejerier, vilket ofta är boven när vikten står still. Testa lite mindre portioner eller att äta mer sällan och se om det går utan att du påverkas negativt? Diet Doctors recept är inte individanpassade rent mängdmässigt så att säga. Eller kanske det är ngt livsmedel din kropp inte riktigt harmoniserar med, som gör dig mer sugen, svullen osv? Sen bör man komma ihåg att man ofta går upp i vikt av att träna, från muskeltillväxt samt att kroppen samlar vätska. Jag kan gå upp 1.5 kg i vikt över natten om jag kört större muskelgrupper och det kan sitta i ett tag. Så stirra dig inte blind på vågen, utan använd spegel, måttband, se hur kläder sitter osv. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julianna Posted May 5, 2019 Author Share Posted May 5, 2019 17 minuter sedan, Elinor sade: Det här med att rotera kolhydrater är främst en grej inom hälsa&fitness och idrott och inte så mycket LCHF! Går ut på att få fördelarna av kolhydrater(raketbränsle, lättare att prestera, unna sig tomma kalorier) utan att behöva dras med det negativa som ökning av kroppsfett, svullnad och mindre rippad. Om man tar kolhydraterna i samband med tung träning, går en stor del av näringen rätt ut till musklerna. Men om man redan kör strikt/keto och målet är viktminskning, så ser jag ingen jättefördel i att köra carb cycling. Det är snarare en förbättring om du normalt äter traditionell kolhydratkost och sedan lägger in strikta protein/fett dagar när du vilar. Det är också något som förutsätter att man tränar tungt och hårt, för som glad amatör så påverkas ens fettbränning negativt av carb cycling. Så mycket tveksam om din viktminskning kommer kicka igång igen för att du käkar 125-200 gram kolhydrater x ggr i veckan. Vill man "starta om" systemet så är fasta mer effektivt än att göra en massa förändringar i makronutrienterna. Finns så många potentiella förklaringar till varför du slutat gå ner i vikt. Är omöjligt att säga exakt. Tror det bästa är att testa dig fram inom ramen för lågkolhydratkost. Du kan mycket väl testa lite mer kolhydrater d.v.s måttlig/liberal LCHF, bara för att se vad som händer. Du kan testa att dra ner på mejerier, vilket ofta är boven när vikten står still. Testa lite mindre portioner eller att äta mer sällan och se om det går utan att du påverkas negativt? Diet Doctors recept är inte individanpassade rent mängdmässigt så att säga. Eller kanske det är ngt livsmedel din kropp inte riktigt harmoniserar med, som gör dig mer sugen, svullen osv? Sen bör man komma ihåg att man ofta går upp i vikt av att träna, från muskeltillväxt samt att kroppen samlar vätska. Jag kan gå upp 1.5 kg i vikt över natten om jag kört större muskelgrupper och det kan sitta i ett tag. Så stirra dig inte blind på vågen, utan använd spegel, måttband, se hur kläder sitter osv. Tack för svaret. Jag kommer fortsätta köra mitt race med LCHF. Titta över min kost, se om jag har fått i mig extra kolhydrater än vad jag borde ha fått. Och ha tålamod. För som du skriver, vissa gånger så går man upp typ 1,5-2kg över en natt. Jag vet att det är ifrån träningen och inget att bekymra sig över. Men lätt hänt att jag stirrar mig blint på vågen. Men jag kör på med LCHF, och inga extra intag av kolhydrater 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 5, 2019 Share Posted May 5, 2019 Att du har gått ner 17-18 kg. är ju fantastiskt bra. Grattis! Din kropp tycks ha tagit paus i arbetet med viktminskningen, inte alls ovanligt. Det kan vara svårt att klura ut hur man ska göra för att komma vidare och "tålamod är fiskarens bästa vän". Det finns ett flertal orsaker till viktplatå som att man tidigare bantat många ggr. i livet. Åldern har också betydelse. Om du närmar dig 50-sträcket så har hormonerna stor påverkan på alls som händer i kroppen och många kvinnor vittnar om svårigheten att gå ner till målvikt/går upp i vikt. Jag är själv en av dem. Jag har efter många år med lchf kost gått upp i vikt (efter tidigare viktnedgång) och nöter på hela tiden för att hitta lösningen. Eftersom jag inte ser något bättre alternativ till denna hälsosamma kost så gör jag det främst för hälsan nu, även om jag har för många kilon att bära på (ca 15 kg.). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts