Guest Tureborgaren Posted May 5, 2019 Share Posted May 5, 2019 Hade inte sett detta förut, och gjorde stora ögon: chokladdoppat bacon. Någon som testat? Efter att ha kollat in 365 Days of breakfasts inlägg blir jag sugen på att prova. Söndagsfrukost, kanske? Wikipedia. Chocolate-covered bacon is an American dish that consists of cooked bacon with a coating of either milk chocolate or dark chocolate. It can be topped with sea salt, crumbled pistachios, walnuts, or almond bits.[2][3] References on the internet date back at least to 2005. Chocolate-covered bacon is sold as a specialty food across the United States. It appeared at the Minnesota State Fair under the name "Pig Lickers". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 6, 2019 Share Posted May 6, 2019 On 2019-05-05 at 11:41, Tureborgaren sade: Hade inte sett detta förut, och gjorde stora ögon: chokladdoppat bacon. Någon som testat? Efter att ha kollat in 365 Days of breakfasts inlägg blir jag sugen på att prova. Söndagsfrukost, kanske? Wikipedia. Chocolate-covered bacon is an American dish that consists of cooked bacon with a coating of either milk chocolate or dark chocolate. It can be topped with sea salt, crumbled pistachios, walnuts, or almond bits.[2][3] References on the internet date back at least to 2005. Chocolate-covered bacon is sold as a specialty food across the United States. It appeared at the Minnesota State Fair under the name "Pig Lickers". Ja varför inte? Frukost som frukost. Har en kusin som gillar löskokt ägg med lingonsylt. Har du prövat att doppa surströmming i choklad nån gång? Går säkert det också (var bara ett skämt, inget illa ment). Det var en person här på forumet som ondgjorde sig över min guldmjölk, fast det innehåller ingredienser som har använts i tusentals år i det asiatiska köket. JAG tycker att det är jättegott, och prima som frukost med kokosolja och grädde i. Milt och fint. : 1/2 dl gurkmeja+1/2 dl ingefära+1 tsk malen svartpeppar+2 dl vatten rörs ihop i en kastrull, värms på medelvärme till en pasta (går fort). Förvaras i burk med tättslutande lock i kylen, rör om ibland, det vätskar sig lite. GULDMJÖLK: 1 kopp kokosmjölk+1 tsk pasta s.o. rörs ihop och värmes. I med fett, smör (ghee) går också bra. Kanon. Allt är bra utom det dåliga sägs det, och gurkmeja är en kraftig antioxidant tillsammans med svartpeppar, samt har förmågan att påverka blodsockret i gynnsam riktning för en diabetes 2. Samt, säger Näringsmedicinsk Tidskrift 2018: I större mängder under flera veckor bra mot värk. Lika bra som Ipren säger dom, men jag har inte prövat. Håll till godo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 6, 2019 Share Posted May 6, 2019 1 timme sedan, Monica Palmgren sade: Det var en person här på forumet som ondgjorde sig över min guldmjölk, Om det var mig du menade så ondgjorde jag mig alls inte över drycken, jag bara konstaterade att jag inte alls tycker det är gott även om det innehåller nyttigheter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 6, 2019 Share Posted May 6, 2019 8 timmar sedan, Monica Palmgren sade: GULDMJÖLK: 1 kopp kokosmjölk+1 tsk pasta s.o. rörs ihop och värmes. I med fett, smör (ghee) går också bra. Kanon. Allt är bra utom det dåliga sägs det, och gurkmeja är en kraftig antioxidant tillsammans med svartpeppar, samt har förmågan att påverka blodsockret i gynnsam riktning för en diabetes 2. Samt, säger Näringsmedicinsk Tidskrift 2018: I större mängder under flera veckor bra mot värk. Lika bra som Ipren säger dom, men jag har inte prövat. Håll till godo! Jag har färsk gurkmeja i frysen. Det färgar av sig på ALLT, när man hanterar den... Är mer förtjust i ingefära (som jag också har i frysen). Tror jag testat guldmjölk men föll inte för det då. Kanske måste prova igen? Såg ett recept på kokosmjölk och lakritspulver (koka ca fem min). Lakrits är det enda jag kan sakna från mitt godis-ätande liv... Så det tänkte jag prova någon gång. Lite choklad i kanske blir ännu godare... Men surströmmingen hoppar jag. Mitt luktsinne är för känsligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 6, 2019 Share Posted May 6, 2019 4 timmar sedan, Tureborgaren sade: Jag har färsk gurkmeja i frysen. Det färgar av sig på ALLT, när man hanterar den... Är mer förtjust i ingefära (som jag också har i frysen). Tror jag testat guldmjölk men föll inte för det då. Kanske måste prova igen? Såg ett recept på kokosmjölk och lakritspulver (koka ca fem min). Lakrits är det enda jag kan sakna från mitt godis-ätande liv... Så det tänkte jag prova någon gång. Lite choklad i kanske blir ännu godare... Men surströmmingen hoppar jag. Mitt luktsinne är för känsligt! Underbar förkylningsdryck! Men inte på mandel- eller havremjölk, det lovar jag. Gurkmejan smakar inte särskilt mycket. Är i princip bara nyttig. Med grädde med blir det bara ännu nyttigare! Lakrits låter som nåt som jag bara måste pröva - TACK! 4 timmar sedan, Tureborgaren sade: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 7, 2019 Share Posted May 7, 2019 Smaken är fårskallig, som dansken sager...brukade en kollega saga. Jag ska nog testa guldmjölk vid tillfälle. Däremot inte chokladdoppad varken bacon eller surströmming. Påminner mest om gamla diskussioner (KiF?) med baconsmakande tandkräm och jag vet inte allt. Så got är det inte med bacon. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 7, 2019 Share Posted May 7, 2019 3 timmar sedan, Effie sade: Smaken är fårskallig, som dansken sager...brukade en kollega saga. Jag ska nog testa guldmjölk vid tillfälle. Däremot inte chokladdoppad varken bacon eller surströmming. Påminner mest om gamla diskussioner (KiF?) med baconsmakande tandkräm och jag vet inte allt. Så got är det inte med bacon. Just det. Det är därför jag föredrar fläsk. Behövs ingen choklad på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 7, 2019 Share Posted May 7, 2019 1 timme sedan, Monica Palmgren sade: fläsk. Behövs ingen choklad på. Fläsk utan choklad? Fungerar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 7, 2019 Share Posted May 7, 2019 37 minuter sedan, jala sade: Fläsk utan choklad? Fungerar det? Precis. Jag kan retas jag med. 37 minuter sedan, jala sade: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts