Jump to content

Hur mycket fett?

Lena66

Recommended Posts

Hej! 

Jag är en 52årig kvinna som jojobantat i princip hela mitt vuxna liv, varit med i vv säkert 25 ggr... 

Nu har jag hittat till lchf och det känns så härligt att inte ha suget efter skräpmat hela tiden!! 

Jag använder mig av kostbevakningen.se för att se så jag ligger rätt dvs högt fett och ofta så är mitt ratio 1.7 och i bland över 2. 2 - Tänker jag rätt då? Men äter jag mer vissa dagar, och får mer kcal påverkar det vikten eller är det viktiga att fördelningen är riktig? 

Hälsn

Lena

• Like 2

Jag tror inte du behöver oroa dig att äta för mycket fett rent energimässigt. Problemet är det motsatta i 99 fall av 100. Folk som börjar med LCHF vågar inte ta ut svängarna och äter alldeles för lite fett. Så fördelning är alltså mest viktig. 

Mängden du äter per dygn, hur ofta eller portionsstorlekarna spelar dock stor roll, främst för att man överskrider mängden kolhydrater, protein(icke animaliskt) med mera om man äter för mycket och främst via grejer som mejerier, nötter, halvfabrikat(om man äter det), vissa frukter&grönsaker osv. 

Sen kan man såklart gå upp i vikt på bara fett också, om man verkligen försöker aktivt att äta en stor mängd kcal. Men är inget som bara sker av sig självt, som med kolhydrater. Jag fick verkligen kämpa att "överäta" när jag ville gå upp några kilon på LCHF för träningens skull t.ex. Delvis för att kroppen metaboliserar naturliga fetter annorlunda än t.ex processade kolhydrater. Men också för att man blir extremt mätt på fett.

• Like 3

7 timmar sedan, Lena66boman@gmail.com sade:

Jag är en 52årig kvinna som jojobantat i princip hela mitt vuxna liv, varit med i vv säkert 25 ggr

Om det funkat första gången så vore väl det bra?

Vet de som det funkar för varje gång.

Grejen är väl lite att vi vet att det funkar, men hur länge varar det?

Aså för min svägerska fungerar det varje gång.. grejen är väl man inte mentalt är omställd, bytt matvanor.

Det allra viktigaste är att äta mat, helst riktig mat lagad från riktiga råvaror.

Godis, socker, läsk, kakor, bullar, semlor, tårta är sådant man äter ett fåtal gånger per år, vid sociala händelser eller högtider.

Jag använder mig av kostbevakningen.se för att se så jag ligger rätt dvs högt fett och ofta så är mitt ratio 1.7 och i bland över 2. 2 - Tänker jag rätt då?

Kvoten dvs fett/kolhydrater+protein är bara ett sätt att räkna, skall iallafall ligga över 1,0!

Det härhör främst från den tiden då det inte fanns Kostbevakning och lite sådana sajter.. dvs folk satt hemma och kalkylerade lite själva!

Iallafall.. kolhydrater+ protein blir cirka 8 kalorier tillsammans, medans fett har 9 Kalorier, dvs vid en kvot på 1,0 så äter man minst 50 E% fett!

Men äter jag mer vissa dagar, och får mer kcal påverkar det vikten eller är det viktiga att fördelningen är riktig? 

Alla kalorier du äter påverkar vikten på något sätt.. antingen så lagras de eller så får du mer spring i benen.

Det viktiga är att du äter riktig mat, helst sådan du lagat själv från de bästa råvarorna.. och inte är fettskrämd, för i riktiga råvaror ingår tex smör, fläsk, ägg, sill, lax, avocado, en variation av kött,fisk, fågel, skaldjur, grönsaker, vissa rotfrukter, en del bär och någon frukt.

Hela iden bakom LCHF är du skall köpa, laga och äta riktig mat.. den andra tanken är att du då blir mättare på mindre portioner/färre måltider.

Det är vad du äter i snitt som spelar mest roll.. och ibland tvingas man hur som helst äta tårta/godis/semla och dricka läsk.. men sådant inträffar som regel bara en handfull gånger per år.

Oså finns alla bantningsknep även på LCHF samt alla LCHF-godisrecept.. grejen är fortfarande att de är för sällsynta tillfällen, dvs börjar man vänja sig med alla knep och godkända godisrecept så äter man mindre riktig mat.

"Hur mycket fett?"

Cirka 50-80E%.. tada nu blidde det krongligt, dvs E%, dvs i pocent av ditt kaloribehov!

Man bör altså äta sitt kaloribehov.. vilket varierar, tex om man går ner i vikt så bör man även räkna in de kalorier som frigörs från fettväven.

Iallafall låt säga som så att du är en normalfrisk 50 årig kvinna utan tungt fysiskt arbete, då kan du dra mellan 2500 till 1500 Kcal per dag.

Ponera fortfarande att du är normalfrisk, då kan man estimera som så att max 500 Kcal kan frigöras ur fettväven per vecka, dvs maximalt 0,5 kilo per vecka.. utifall man verkligen fysiskt behöver gå ner vikt.

Edited by Zepp

11 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall.. kolhydrater+ protein blir cirka 8 kalorier tillsammans, medans fett har 9 Kalorier, dvs vid en kvot på 1,0 så äter man minst 50 E% fett!

Men hur räknar du idag Zepp? Du kan ju inte plussa ihop kolhydraternas och proteinets kalorier per gram!

Om du har en kvot på 1,0 - dvs lika manga gram fett, som summan av proteiner och kolhydrater, så är det 70 E% fett.  Om kvoten är 2, är energiprocenten fett 82%.

• Like 2

Välkommen till forumet, @Lena66

Om du jojobantat många gånger, och är 52år så har du alla odds emot dig. :( Du har med största sannolikhet en "osäker" kropp, klimakterieomställningar (om du inte blivit försatt i det i förtid via operation eller så) mm som gör det svårare. Du behöver ladda med tålamod och fixa annat först, SEN kan du se om nåt händer på vikten. Därför säger jag så här; släpp all räkning! Fokusera på att äta 2-3ggr/dag, gärna med den s.k. handflatemodellen som portionskontroll (ta storleken av din hand, kapad vid handleden, och välj den volymen vardera av protein, grönt och kletig röra (något mindre av kryddsmör)). Då förser du kroppen med näring och byggstenar samtidigt som du begränsar kaloriintaget (som är aningen underordnat om man äter rätt saker men som ändå har betydelse). Jag rekommenderar också att man fokuserar på tarmfloran, mikrobiomet, på sin väg mot läkning för med all sannolikhet är det inte bra. Dels för att alla västerlänningar har en förändrad tarmflora men också för att den som är överviktigt garanterat har det. Tarmen läker av gluten och mjölkfri kost och tillförsel av bra bakterier, gärna flera stammar. Tarmen behöver ca 3mån att läka från gluten t ex.
När du sen kan ta upp näringen med en bättre fungerande tarm, kan viktminskningen lättare ta vid, även på en kropp som är påverkad av klimakteriet. Här kommer även rörelse in. Inte så mycket för förbränningen men för hormonbalanseringen. 

Detta var inte svaret på din raka fråga men jag tror att om du fokuserar på att "banta med LCHF" och jaga kolhydrater och fördelning hit och dit så kommer du att bli besviken och konstatera att LCHF inte funkar.

• Like 3

Hej Lena 66. Jag är 55 år och har på ca ett år gått ner 25 kilo. Jag har ätit precis så mycket fett jag är sugen på. Ibland frossar jag till och med och kilona smälter bort i alla fall. Det enda jag är noga med är att aldrig äta mer än 20 gram kolhydrater per dag. Oftast äter jag bara 10. I övrigt så mäter jag ingenting. Är noga med att mina måltider ska innehålla bra näring dock och väljer bra grönsaker. Vissa kvinnor i vår ålder kan dock ha svårt att gå ner i vikt. Om så är fallet så kan det löna sig att skippa mejerierna ett tag. För min egen del så äter jag det ibland och det har gått bra. Jag fastar också mycket. Att fasta varannan dag är framgångsrikt för de flesta tror jag i viktminskningssyfte och att minska eventuell insulinresistens. 

• Like 2