lelleleo

Triglycerider

Recommended Posts

Började i går på et "hjärtkurs" (bor i Norge) pga utblockning mm. Och på schemat stog "Kolesterol". Har ju hört om det goda och det ond, HDL och LDL. Men nu lanserade dom en ny bov. En riktig elaking. Triglycerdider. Och deras farsa heter mättat fett. Och är man "Thomas Tvivlaren", ja så är man. Och sitter man på et sjukhus, på en hjärtkurs, medans man går på strikt LCHD, och "vräker i seg" mättat fett, ja så blir man lite skärrad. Men här inne kan man ju få frälsa. Eller? Har ej koll på mitt värde på dessa. Men hur menar "proffsen" här inne?

L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa dom verkligen att man får höga triglycerider av mättat fett? Annars brukar man säga att snabba kolhydrater är den största orsaken till höga triglycerider. Be dom förklara på vilket sätt mättat fett höjer triglycerider. Det skulle vara intressant att få höra deras förklaring. Att börja diskutera med dom är nog ingen idé.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Började i går på et "hjärtkurs" (bor i Norge) pga utblockning mm. Och på schemat stog "Kolesterol". Har ju hört om det goda och det ond, HDL och LDL. Men nu lanserade dom en ny bov. En riktig elaking. Triglycerdider. Och deras farsa heter mättat fett. Och är man "Thomas Tvivlaren", ja så är man. Och sitter man på et sjukhus, på en hjärtkurs, medans man går på strikt LCHD, och "vräker i seg" mättat fett, ja så blir man lite skärrad. Men här inne kan man ju få frälsa. Eller? Har ej koll på mitt värde på dessa. Men hur menar "proffsen" här inne?

L

Ja, när man drar ned på kolhydrater så sjunker triglyceriderna rejält.  Själv har jag nu 0,66.   Så intressant är vilket triglyceridvärde du har, det är antagligen fint.   Själv fick jag höra av en dietist för många år sedan att om triglyceriderna är höga bör man slopa frukten, och det var ju ganska insiktsfullt. 

Så be om en förklaring , det kan bli intressant. !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga dem om de vet skillnaden mellan postprandialt och fastande tillstånd?

"One of the more remarkable results from Jeff Volek’s laboratory in the past few years was the demonstration that when the blood of volunteers was assayed for saturated fatty acids, those who had been on a low carbohydrate diet had lower levels than those on an isocaloric low-fat diet. This, despite the fact that the low-carbohydrate diet hadthree times the amount of saturated fat as the low-fat diet. How is this possible? What happened to the saturated fat in the low-carbohydrate diet? Well, that’s what metabolism does. The saturated fat in the low-carbohydrate arm was oxidized while (the real impact of the study) the low-fat arm is making new saturated fatty acid. Volek’s former student Cassandra Forsythe extended the idea by showing how, even under eucaloric conditions (no weight loss) dietary fat has relatively small impact on plasma fat."

http://rdfeinman.wordpress.com/2012/02/22/saturated-fat-on-your-plate-or-in-your-blood/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga dem om de vet skillnaden mellan postprandialt och fastande tillstånd?

"One of the more remarkable results from Jeff Volek’s laboratory in the past few years was the demonstration that when the blood of volunteers was assayed for saturated fatty acids, those who had been on a low carbohydrate diet had lower levels than those on an isocaloric low-fat diet. This, despite the fact that the low-carbohydrate diet hadthree times the amount of saturated fat as the low-fat diet. How is this possible? What happened to the saturated fat in the low-carbohydrate diet? Well, that’s what metabolism does. The saturated fat in the low-carbohydrate arm was oxidized while (the real impact of the study) the low-fat arm is making new saturated fatty acid. Volek’s former student Cassandra Forsythe extended the idea by showing how, even under eucaloric conditions (no weight loss) dietary fat has relatively small impact on plasma fat."

http://rdfeinman.wordpress.com/2012/02/22/saturated-fat-on-your-plate-or-in-your-blood/

Det funderade jag på också efter att jag skrivit mitt första inlägg. Triglycerider fastande tänkte jag på när det gäller dom snabba kolhydraterna men gäller det triglycerider efter måltid så blir det väl högre med fet mat?

I Sverige är det ju fastande man mäter för det mesta.

Finns det några gränsvärden för blodfetter efter måltid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funderade jag på också efter att jag skrivit mitt första inlägg. Triglycerider fastande tänkte jag på när det gäller dom snabba kolhydraterna men gäller det triglycerider efter måltid så blir det väl högre med fet mat?

I Sverige är det ju fastande man mäter för det mesta.

Finns det några gränsvärden för blodfetter efter måltid?

Hmm... det tänkte jag också. Höga TG under några timmar efter fettrik måltid är väl oundvikligt, men är det farligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore farligt om du inte fick höga triglycerider efter en måltid!!

Skulle kunna vara lite olika farliga sjukliga tillstånd som problem med lever/galla till ensymer som inte fungerar och som leder till malabsorbation!

Näe det finns inga gränsvärden efter måltid då det varierar i det oändliga beroende på vad du har ätit.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sa dom verkligen att man får höga triglycerider av mättat fett? Annars brukar man säga att snabba kolhydrater är den största orsaken till höga triglycerider. Be dom förklara på vilket sätt mättat fett höjer triglycerider. Det skulle vara intressant att få höra deras förklaring. Att börja diskutera med dom är nog ingen idé.

Dom sa socker också....men det äter jag ju inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja detta blev så där skönt medisinskt... Nästa dag på kursen handlar om mat...och jag vet redan vad dom ska berätta (massa korn och frukt), så jag skippar den dan (medan det sitter en lite jäkel på axeln och undrar om jag inte gör åt h..te fel :blink:) . Men sista dan är om medisiner och "läkarens timma", så då ska jag ha en del frågor klara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Altså.. om man har höga triglycerider.. och är fastande.. så kommer det inte från tarmen.. utan från levern!

Hur kan det komma sig att levern sprutar ut VLDL, (för det e det man i princip mäter när man mäter triglycerider) utan att man har tillfört något!

Det mest troliga är att levern gör sig av med ett överskott av fett.. dvs, det mest troliga är att man lider av fettlever!

Och hur uppkommer fettlever.. det finns två vanliga orsaker, dels AFLD, dvs alkoholrelaterad och så finns det NAFLD, dvs icke alkoholrelaterad.

Den senare görs på samma sätt som när man gör gåslever, dvs övserskott av snabba kolhydrater.. eller fruktos!

Limiting Carbs, Not Calories, Reduces Liver Fat Faster

http://www.diabetesincontrol.com/index.php?option=com_content&view=article&id=10796&catid=1&Itemid=17

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

L

Vad betyder utblockning?

Har du höga triglycerider trots LCF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick provsvar idag. Mina kolestrol- och glukosvärden var mycket bra. Men jag hade väldigt högt värde för triglycerider.

Jag har ätit strikt LCHF i tre veckor före testtillfället. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var du 12 timmar fastande vid provtillfället?

Annars så mätte du vad du åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag käkade tre goda entrecoter med bea ca 12h före. Därefter endast vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag käkade tre goda entrecoter med bea ca 12h före. Därefter endast vatten.

och så arga som LCHF-are blir om någon så mycket som antyder att dom äter mer kött än andra...

Alla äter säkert inte mer kött men att äta 3 entrecoter på en gång är nog mer än dom flesta blandkostare gör.

Om det sedan påverkar triglyceriderna vet jag inte men du skrev att du ätit LCHF i 3 veckor och på den korta tiden hinner ju inte kroppen få en så bra fettförbränning.

Vad hade du för värden på LDL, HDL och triglycerider?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då var det inte entrecoterna eller bea-nivå de mätte iallafall, för då har de absorberats och lagrats för länge sedan.. eller förbrukats!

Finessen med att mäta fastande är att kolla hur kroppen fungerar utan att påverkas av intagen föda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och så arga som LCHF-are blir om någon så mycket som antyder att dom äter mer kött än andra...

Alla äter säkert inte mer kött men att äta 3 entrecoter på en gång är nog mer än dom flesta blandkostare gör.

Om det sedan påverkar triglyceriderna vet jag inte men du skrev att du ätit LCHF i 3 veckor och på den korta tiden hinner ju inte kroppen få en så bra fettförbränning.

Varför skulle man bli arg för det? Kött är nice, bara ge mig.

Värden:

B-Hemoglobin 152

P-Glukos 3,7

P-ALAT 0,52

P-GT 0,49

P-Urat 597

fP-Triglycerid 5,3

P-Kolestrol 4,8

P-Apolipoprotein A1 1,50

P-Apolipoprotein B 0,78

P-Apo, känslig 0,98

P-Cystatin C 0,69

GFRCystatinC-beräkn >90

Normalvärde för fP-Triglycerid är 0,45-2,6 mmol/L fastande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Argheten basera sig nog främst på missupfattningen om att det skulle vara en högproteindiet.. när det i själva verket är en högfettdiet!

Och försök sen att påtala att det handlar om att fett skall var en stor del av energibehovet.. så har du snärjt in dig i en massa andra missupfattningar, där det ingår allt ifrån Ancel Keys studier, till nutida dietisters fettskräck och totalt renons på kunskap om näringslära/macronutrienter!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Argheten basera sig nog främst på missupfattningen om att det skulle vara en högproteindiet.. när det i själva verket är en högfettdiet!

Och försök sen att påtala att det handlar om att fett skall var en stor del av energibehovet.. så har du snärjt in dig i en massa andra missupfattningar, där det ingår allt ifrån Ancel Keys studier, till nutida dietisters fettskräck och totalt renons på kunskap om näringslära/macronutrienter!!

Jaja, men nu var det ju höga halter av triglycerider vi pratade om här...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man ha för lite triglycerid? Jag har ätit enligt LCHF i drygt 1,5 aar, har diabetes 2 och äter mycket mättat fett, främst mejeriprodukter. Mitt triglycerid har hittills pendlat mellan 0,66 och 0,88, men sist var det bara 0,44.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle man bli arg för det? Kött är nice, bara ge mig.

Värden:

B-Hemoglobin 152

P-Glukos 3,7

P-ALAT 0,52

P-GT 0,49

P-Urat 597

fP-Triglycerid 5,3

P-Kolestrol 4,8

P-Apolipoprotein A1 1,50

P-Apolipoprotein B 0,78

P-Apo, känslig 0,98

P-Cystatin C 0,69

GFRCystatinC-beräkn >90

Normalvärde för fP-Triglycerid är 0,45-2,6 mmol/L fastande.

Ja det var ju ett väldigt högt triglyceridvärde. Man kan ju verkligen undra om det stora proteinintaget kvällen före mätningen kan ha påverkat. Jag skulle be att få mäta triglyceriderna en gång till och äta en mer normal LCHF-måltid kvällen innan. Konstigt också att dom inte särskiljer HDL och LDL kolesterol. Det skulle jag ha frågat om.

Att dom mätt apo-kvoten är ju bra men den kan jag inget men det finns ju andra i forumet som är bra på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var ju ett väldigt högt triglyceridvärde. Man kan ju verkligen undra om det stora proteinintaget kvällen före mätningen kan ha påverkat. Jag skulle be att få mäta triglyceriderna en gång till och äta en mer normal LCHF-måltid kvällen innan. Konstigt också att dom inte särskiljer HDL och LDL kolesterol. Det skulle jag ha frågat om.

Att dom mätt apo-kvoten är ju bra men den kan jag inget men det finns ju andra i forumet som är bra på det.

Apolipoprotein A1 = "Det goda kolesterolet"

Apolipoprotein B = "Det onda kolesterolet"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

L

Triglycerider är inga elakingar, utan "tri" skulle du vara död eftersom tri (som är det enda riktiga kolesterol som mäts) gör att dina cellmembran hålls i gott skick. Däremot är det inte bra att ha för mycket. Att mättat fett inte höjer tri är jag själv bevis för eftersom jag vid senaste mätningen hade mycket lågt tri trots att jag ätit mer grädde o smör än någonsin. Däremot har jag under det senaste året inte ätit mer än ett minimalt minimum raffinerade kolhydrater (vitt mjöl, vitt ris, vitt socker etc allt som saknar sitt skal). Det finns stor okunnighet i samband med kolesterol - Här gör Kostdoktorn en fantastiskt bra insats - Hälsofolkbildning!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Triglycerider är inga elakingar, utan "tri" skulle du vara död eftersom tri (som är det enda riktiga kolesterol som mäts) gör att dina cellmembran hålls i gott skick. Däremot är det inte bra att ha för mycket. Att mättat fett inte höjer tri är jag själv bevis för eftersom jag vid senaste mätningen hade mycket lågt tri trots att jag ätit mer grädde o smör än någonsin. Däremot har jag under det senaste året inte ätit mer än ett minimalt minimum raffinerade kolhydrater (vitt mjöl, vitt ris, vitt socker etc allt som saknar sitt skal). Det finns stor okunnighet i samband med kolesterol - Här gör Kostdoktorn en fantastiskt bra insats - Hälsofolkbildning!

Du verkar sakkunnig paa det här omraadet: Kan man ha för lite triglycerid? Jag har ätit enligt LCHF i drygt 1,5 aar, har diabetes 2 och äter mycket mättat fett, främst mejeriprodukter. Mitt triglycerid har hittills pendlat mellan 0,66 och 0,88, men sist var det bara 0,44.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hypertriglyceridemi.. finns något som heter, men de allvarliga formerna brukar hamna över 10!

5,3 är jävligt högt hur som helst.. synd att de inte mätte de andra lipoproteinerna.. så man kan se eventuella orsaker.

En APO-kvot på 0,52 är dock ett bra tecken, för då ligger knappast felet på LDL eller HDL.

Man kan ha brist på lipaser, eller hyperkylomicronemi.. men frågan är om det inte handlar om övergånsbesvär?

Om man säger som så.. kan man få/ha brist på en del ensymer under omställningen.. ja, det är en del av omställningsbesvären.. uppreglering av lipaser och karnitinensymer är något som sker under omställningen!

Triglycerider är det som vi dagligen kallar för fett, dvs tre fettsyremolekyler hopkopplade med en glycerolmolekyl, benämns oxå triacylglycerol!

Normalt sett när man mäter triglycerider så är det i realiteten VLDL man mäter, då det är som transporterar ut fett från levern.

När det handlar om hypertriglyceridemi.. dvs om man har detta så kan det vara kylomicronerna som inte hanteras på rätt sätt.. de innehåller ännumera fett, och transporterar i huvudsak fett från tarmarna till levern och fettväven, där det antingen tas upp i fettväven med hjälp av ASP och lipaser, eller går till levern där det packas om i VLDL, för transport ut i kroppen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar sakkunnig paa det här omraadet: Kan man ha för lite triglycerid? Jag har ätit enligt LCHF i drygt 1,5 aar, har diabetes 2 och äter mycket mättat fett, främst mejeriprodukter. Mitt triglycerid har hittills pendlat mellan 0,66 och 0,88, men sist var det bara 0,44.

Egen erfarenhet samt kostdoktorns info. Jag vet inte om det kan bli för lågt men kolla på kostdoktorn så ser du vilka variationsgränserna är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner mig orolig för jag hade så högt triglyceridvärde 3,3. Vad har ni för värden? Ska jag vara orolig? Tror ni jag kan fortsätta med LCHF? Vad äter jag annars? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till forumet @Eva hansson!

Att bara titta på triglycerider är inte så värdefullt, har du några andra värden att gå på?

Så här står det på Kostdoktorns förklaring:

Olika kolesterolvärden

Totalkolesterol. I de flesta fall ett rätt dåligt mått på risk ensamt. Ofta rekommenderas värdet vara under 5,0 – vilket egentligen endast gäller redan hjärtsjuka. För i övrigt friska är det en orimlig nivå för behandling – 70% av svenskar mellan 30-50 år har högre värde, och 90-95% av svenskar över 50 år.

• Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.

Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5.

• Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 .

HDL – högt värde är bra, naturligt fett höjer HDL. Låga värden ger ökad risk hjärtsjukdom, högt intag kolhydrater sänker HDL. Under 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor) är dåligt, och är även det ett tecken på metabolt syndrom. De flesta som äter LCHF har höga värden, mitt var 1,8.

• Högt är bra. Bör åtminstone vara över ca 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor).

LDL – Ofta rekommenderas värdet vara under 3,0. Det är dock ett lurigt värde att tolka, som vi diskuterat ovan består LDL av olika storlekar, där de små är de farliga. Ett lågt triglyceridvärde (och högt HDL) antyder att det mesta av LDL bör vara snällare stora partiklar – då kan man antagligen ha betydligt högre LDL utan ökad risk. Ett högt triglyceridvärde (och lågt HDL) antyder att det finns mer av de små farligare LDL-partiklarna. För övrigt verkar LDL-värdet av analystekniska skäl ofta överskattas när triglycerider är under 1,1 (vanligt vid lågkolhydratkost), ref 1 2.

• Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.

Totalkolesterol/HDL Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt mått utifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används. Att äta LCHF ger ofta ett förbättrat värde, själv hade jag 2,3.

• Säkrast riskvärdering. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under 6, än hellre under 5 och allra helst under 4.

Trots att en enskild persons värden egentligen knappt säger något nämner jag även mina värden ovan, efter att under längre tid ha ätit en stor andel fett, och mycket lite kolhydrater. Mer om mina blodprover.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Eva hansson sade:

Jag känner mig orolig för jag hade så högt triglyceridvärde 3,3. Vad har ni för värden? Ska jag vara orolig? Tror ni jag kan fortsätta med LCHF? Vad äter jag annars? 

Tog du provet fastande? Hur ser HDL ut?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Eva hansson sade:

Ja jag tog provet fastande. HDL 1,2 LDL 1,6

Hur länge har du ätit LCHF?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag bara ätit i ca 2 månader (haft en paus på ca tre eller om det är fyra år) 

tror du det går till sig ? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag personligen skulle avvakta lite och ta ett nytt prov senare, för vad är LCHF egentligen? Och där tänker jag om min mat att den är naturlig mat,  lagad från grunden, med kött, vilt, kyckling, smör, kokosolja, grönsaker. Tänker ekologiskt, härproducerat.  Inte liksom en handgranat till lunch.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Eva hansson sade:

Nu har jag bara ätit i ca 2 månader (haft en paus på ca tre eller om det är fyra år) 

tror du det går till sig ? 

Jag hade fortsatt i ett par månader och sedan nya prover. Kanske levern förfettats under åren du inte åt LCHF och de TG man uppmätte när du var fastande helt enkelt kommer från att levern tålmodigt exporterar det överflödiga fettet till blodet?

3,3 är inte superhögt men efter en längre tids kolhydratrestriktion bör det ligga lägre, tycker man.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack kattugglan tror jag gör sö men undviker socker och kolhydrater och inte så mycket fett. Ska ta nytt prov i november   

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg