Jump to content

Hjälp ang. portionsberäkning!


Recommended Posts

Hello!

Har just dragit igång med "Strikt: LCHF-utmaningen 2019 – vecka 1" dag ett. Har inhandlat allt enligt inköpslistans för recepten för vecka 1. Men nu när jag sitter och äter så känns det som en lite väl tilltagen portion. Går tillbaka till receptet och ser att det dels står:  "1 + 1 portioner (middag + lunch)". Men även: "Instruktionerna gäller 4 portioner. Modifiera efter behov". Inte är väl receptet för fyra portioner då? När det står att "INSTRUKTIONERNA gäller för 4 portioner...." I så fall borde det väl stått att RECEPTET gäller för fyra portioner?

Är förvirrad. Har just inhandlat en jävla massa mat för en vecka och är orolig nu att jag har handlat för två personer. Nån mer som kör LCHF utmaningen 2019?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Tureborgaren

Receptet är två portioner till en person. För att du ska slippa laga samma rätt två gånger.

"Du behöver bara laga mat en gång om dagen. Lunchen består av rester från gårdagens middag, du sparar alltså mycket tid."

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Tureborgaren sade:

Receptet är två portioner till en person. För att du ska slippa laga samma rätt två gånger.

"Du behöver bara laga mat en gång om dagen. Lunchen består av rester från gårdagens middag, du sparar alltså mycket tid."

Tack så mycket för svar! Då får man alltså äta sjukt mycket mat helt enkelt. Blev ju proppmätt! :)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Violeta Radic sade:

Tack så mycket för svar! Då får man alltså äta sjukt mycket mat helt enkelt. Blev ju proppmätt! :)

 

Passa på att äta sjukt mycket mat.. per portion iallafall.

Nu så får du äta upp allt du köpt hem såvida du inte kan frysa in en del.

Gör så här denna veckan, laga till allt.. ät hälften, lägg den andra halvan i kylen eller frysen, ät nästa dag.

Iallafall bra att du blev proppmätt, där har du sen något att utgå ifrån.

Dvs till skillnad från många andra dieter.. man får lov att äta sig mätt på LCHF.. sen så får man skälv grunna lite på hur mycket man faktskt behöver äta, dvs ju färre måltider ju mer mat, ju fler måltider ju mindre mat!

Hela fucking iden med LCHF är att man skall få lov att äta sig mätt.. man får själv avgöra huruvida 1-2-3 tre måltider passar ens sociala kontext.. eller om det passar med fasta vissa dagar?

Iallafall.. om man är normal och får äta riktig mat.. inte är fettskrämd.. så borde aptitregleringen så småningom reglera hur mycket man orkar äta samt då även portionsstorlekarna?

När man väl lärt sig detta så kommer man således oxå anpassa sina inköp!

Vissa maträtter lämpar sig för storkok, sådana gör man matlådor utav eller äter två dar i rad.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Riktlinjerna för att äta LCHF: Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt. Inte proppmätt. Men du ska hålla dig mätt till nästa mål, och helst inte mellanmål, är tanken. I början får man försöka hitta de där lagom nivåerna; det kan ta ett tag. Och det kan ändra sig.

Ingen annan (inte Kostdoktorn heller) ska tala om för dig hur stor din portion är. Om du inte känner mättnadskänslor (vilket hander manga), så är det bra att få en fingervisning: "det här är en normalportion". Men du behöver inte äta upp allt om du blir mätt på mindre. Du ska lyssna på din kropp och arbeta med den, inte mot. (förutom om du hör den saga "den där kakan ser väldigt god ut..." - det är inte kroppen, det är sockertrollet 🙂 . Om du har ett sådant  🙂 )

Det kan variera från dag till dag - men köper du och lagar för mycket mat, så kan du frysa in och ta till en dag när du inte känner för att laga något.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ät stor mängd strikt LCHF mat EN GÅNG per dag och helst efter tidig morgon träning, sen får kroppen vila lång tid (23 Timmar) till nästa måltid med låga insulinnivåer, du kommer bli en helt annan människa efter ett antal veckor var så säker.

1. Spara mycket pengar
2. Sparar mycket tid
3. Förbättrar matsmältningen
4. Förbättra immuniteten
5. Massiv autophagy
6. Leva längre
7. INTE hungrig
8. Inga fler begär
9. Bättre hud
10. Ökning av energi
11. Ökad humör
12. Ökad kognitiv funktion
13. Minskad inflammation
14. Minskning av blodtrycket
15. Minskad hjärtsjukdom
16. Minska demens
17. Minskad risk för diabetes och insulinresistens
18. Minska att få en fettlever
19. Sätta din kropp i en fettbränningsmaskin (speciellt förlora bukfett)
20. Hjälp med disciplin
21. Förbättra dina muskler
22. Reparera en långsam metabolism
23. Mental klarhet

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Nisse sade:

Ät stor mängd strikt LCHF mat EN GÅNG per dag och helst efter tidig morgon träning, sen får kroppen vila lång tid (23 Timmar) till nästa måltid med låga insulinnivåer, du kommer bli en helt annan människa efter ett antal veckor var så säker.

1. Spara mycket pengar
2. Sparar mycket tid
3. Förbättrar matsmältningen
4. Förbättra immuniteten
5. Massiv autophagy
6. Leva längre
7. INTE hungrig
8. Inga fler begär
9. Bättre hud
10. Ökning av energi
11. Ökad humör
12. Ökad kognitiv funktion
13. Minskad inflammation
14. Minskning av blodtrycket
15. Minskad hjärtsjukdom
16. Minska demens
17. Minskad risk för diabetes och insulinresistens
18. Minska att få en fettlever
19. Sätta din kropp i en fettbränningsmaskin (speciellt förlora bukfett)
20. Hjälp med disciplin
21. Förbättra dina muskler
22. Reparera en långsam metabolism
23. Mental klarhet

Tack för tips! Jag har precis börjat med Keto (2 dygn in), så jag ska först ställa om kroppen till denna kost innan jag ger mig på att endast äta en gång per dag. Det blir nog lite för mycket för kroppen att göra allt på samma gång. :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Nisse sade:

Ät stor mängd strikt LCHF mat EN GÅNG per dag

I mitt fall har en social frukost fått inleda dagen. Tillämpningen av daglig fasta har blivit ca. 17 timmar. Inga problem med hungerkänslor.  För min del kan jag så här långt påpeka de direkta fördelarna vara:

2. Sparar mycket tid
3. Förbättrar matsmältningen
4. Förbättra immuniteten (immunförsvaret)
5.
6. Leva längre
7. INTE hungrig
8. Inga fler begär (beror på vilka du avser)😇
9. Bättre hud
10. Ökning av energi
11. Ökad humör
12. Ökad kognitiv funktion
13. Minskad inflammation
14. Minskning av blodtrycket
15. Minskad hjärtsjukdom (lägre blodtryck i varje fall)
16. (åtminstone hittills har jag i varje fall inte uppfattat mig ha demens som jag kunnat se minskning på!)
17. Minskad risk för diabetes och insulinresistens (helt borta - all medicinering utsatt)
18. Minska att få en fettlever (förhoppningsvis mindre risk)
19. Sätta din kropp i en fettbränningsmaskin (speciellt förlora bukfett)
20. Hjälp med disciplin (LCHF kräver inte minsta gnutta disciplin att upprätthålla)
21. Förbättra dina muskler
22. Reparera en långsam metabolism (har aldrig haft problem)
23. Mental klarhet

24. Inga sura uppstötningar sedan start 19 månader efter LCHF-start.

25. Inga tendenser till gikt

26. Perfekt lipidprofil trots utsatta statiner

27. Fått kontakt med eller på annat sätt kunnat få kunskaper förmedlade av ett stort antal kunniga och trevliga entusiaster på LCHF-sidan, såväl på forumet som via Kostdoktorns vetenskapligt sunt sinnade forskare.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-06 at 20:31, Violeta Radic sade:

"Instruktionerna gäller 4 portioner. Modifiera efter behov"

Som svar på din fråga: instruktionerna, t ex "forma fyra biffar" är för fyra portioner, men måste alltså ändras (i huvudet) till "forma två biffar" om du bara lagar två portioner. Ingredienserna anpassar sig däremot till det antal portioner du väljer. Vi håller dessutom på att arbeta bort den typen av instruktioner i recepten, eftersom de är förvirrande för många... Lycka till med LCHF!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...