Violeta Radic Posted May 6, 2019 Share Posted May 6, 2019 Hej! Undrar vad jag kan ersätta tonfisk med, som har en liknande sammansättning av fett/protein/kolhydrater? I ett av recepten för LCHF-utmaningen 2019 ingår tonfisk på konserv. Om man inte äter fisk och skaldjur alls, vad kan man ta istället? Funkar tex kidneybönor? Eller innehåller de för mycket kolhydrater? Vad kan man använda istället för tonfisk i en tonfisksallad? Undrar även vad man kan ersätta lax i bit med? Kyckling? Eller är det för magert i jämförelse med lax? Tackar på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 7, 2019 Share Posted May 7, 2019 Jag skulle helt radikalt föreslå att du väljer ett annat recept. Om det inte verkar fantastiskt got, förstås. I så fall hoppas jag att någon annan här har koll på tonfiskens sammansättning, för sådant har aldrig intresserat mig. Eller som kan ge adressen till någon lista med matens innehåll (fineli? Livsmedelsverket?) Kycklingbröst är definitivt mycket magrare än lax. Lårfilén är fetare, såvitt jag vet, men I jämförelse med lax...? Det finns ju fetare fåglar (anka?) om man nu vill ha fågel. Men jag tror nog att det finns fler här, som kan ge tydligare besked... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted May 7, 2019 Share Posted May 7, 2019 Kyckling- eller kalkonbröst är det som mest påminner om tonfisk på burk, vad gäller mängden protein, fett samt konsistensen. Det vill säga är packat med protein men nästan inget fett. Förutsatt då att man inte jämför med tonfisk i olja. Men det brukar inte vara kompatibelt med LCHF, eftersom det alltid är solrosolja i tonfiskkonserverna. Finns ju massor med olika protein du kan ersätta fisken med, behöver inte vara exakt på pricken vad gäller näringsvärde. Är det magrare än t.ex lax, så använd en extra klick smör eller annat fett. Förutom fläsk, nöt och lamm i alla dess former så finns det ofta viltkött i frysdisken eller renskav. Eller varför inte lever? Ett annan livsmedel man ofta glömmer är anka, som är fetare och mer näringsrikt än t.ex kyckling/kalkon. Sen finns vegetariska alternativ som ägg, halloumi, keso med mera. Du kan inte ersätta med kidneybönor dock. För att få i dig motsvarande mängd protein och mättnad från baljväxter så måste man äta väldigt stora mängder och då rusar kolhydraterna iväg. Självklart kan du äta lite bönor ibland om du gillar det och mår bra av det osv, men servera det som ett tillbehör och inte måltidens huvudsakliga proteinkälla. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violeta Radic Posted May 7, 2019 Author Share Posted May 7, 2019 6 timmar sedan, Elinor sade: Kyckling- eller kalkonbröst är det som mest påminner om tonfisk på burk, vad gäller mängden protein, fett samt konsistensen. Det vill säga är packat med protein men nästan inget fett. Förutsatt då att man inte jämför med tonfisk i olja. Men det brukar inte vara kompatibelt med LCHF, eftersom det alltid är solrosolja i tonfiskkonserverna. Finns ju massor med olika protein du kan ersätta fisken med, behöver inte vara exakt på pricken vad gäller näringsvärde. Är det magrare än t.ex lax, så använd en extra klick smör eller annat fett. Förutom fläsk, nöt och lamm i alla dess former så finns det ofta viltkött i frysdisken eller renskav. Eller varför inte lever? Ett annan livsmedel man ofta glömmer är anka, som är fetare och mer näringsrikt än t.ex kyckling/kalkon. Sen finns vegetariska alternativ som ägg, halloumi, keso med mera. Du kan inte ersätta med kidneybönor dock. För att få i dig motsvarande mängd protein och mättnad från baljväxter så måste man äta väldigt stora mängder och då rusar kolhydraterna iväg. Självklart kan du äta lite bönor ibland om du gillar det och mår bra av det osv, men servera det som ett tillbehör och inte måltidens huvudsakliga proteinkälla. Stort tack för utförligt svar!! Jag suger åt mig som en svamp! :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts