Tåli

Mat och träning

Recommended Posts

Hej 

Har en fråga som jag fundera på ett bra tag nu. Får höra HELA tiden att jag måste äta 5 mål om dagen för att kroppen ska kunna förbränna och jag ska gå ner särskilt nu när jag tränar. Har ätit lchf sen 2012 och tycker jag vet hur jag ska äta. Köra lite striktare nu även 16:8. Så hur är det måste man äta 5 mål per dag för att få igång förbränningen. 

//Anna 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
8 minuter sedan, Tåli sade:

måste man äta 5 mål per dag för att få igång förbränningen. 

Absolut inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej. Varför skulle du behöva det? Lyssna på dig själv, din kropp kommer att skrika av hunger om den behöver mer.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tåli sade:

Hej 

Har en fråga som jag fundera på ett bra tag nu. Får höra HELA tiden att jag måste äta 5 mål om dagen för att kroppen ska kunna förbränna och jag ska gå ner särskilt nu när jag tränar. Har ätit lchf sen 2012 och tycker jag vet hur jag ska äta. Köra lite striktare nu även 16:8. Så hur är det måste man äta 5 mål per dag för att få igång förbränningen. 

//Anna 

Nej. Varje gång du äter försätts kroppen i ett läge för att ta hand om/lagra energi.

När ska du kunna använda den lagrade energin (= förbränna överskottsfett) ?

Det är när det gått  tillräckligt lång tid sedan du senast åt.

Så få måltider är EN viktig nyckel till viktnedgång.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och din mage tycker det är väldigt trevligt att få vila lite mellan varven, också.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller bara om du är kolhydratknarkare. Då kan det vara bra att äta många små mål för att undvika för stora blodsockersvängningar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är bara så dumt. Finns inga seriösa studier som styrker påståendet att man får ökad metabolism/förbränning rent biokemiskt av att äta stup i kvarten. Ändå predikas detta som om det vore en sanning av många som jobbar med kost&hälsa. Det bottnar väl i att vissa individer som äter väldigt mycket kolhydrater, tenderar att tappa kontrollen och överäta om det går för många timmar mellan målen? Men det är en helt annat grej och knappast något som gäller alla. 

Skulle nog säga att det i många fall har motsatt effekt, att man går upp i vikt om man trycker i sig en massa mellanmål. Är också dåligt för tandhälsan att äta så ofta, samt att mage-tarm aldrig får vila. 

De enda som behöver äta 5+ ggr per dag eller mer är folk som idrottar på elitnivå och är igång hela tiden. Gäller också patienter som av diverse allvarliga medicinska skäl måste få i sig näring med jämna mellanrum. Men då är situationen den motsatta, d.v.s de försöker gå upp i vikt och vill undvika avmagring, kakexi, organsvikt osv. Att folk som vill gå ner i vikt, uppmuntras använda samma metoder som en sjuk/undernärd eller käka som en elitidrottare, är minst sagt irrationellt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns studier som visar att förbränningen ökar en aning, och det är förmodligen därför denna myt har spridit sig. Det är dock inte relevant eftersom ökningen man får är mindre än dom extra kalorier man får i sig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här äts det ETT mål per dag (07:30-08:30) (23:1 Fasta OMAD ) sen länge (100dgr) och det fungerar bra tillsammans med tuff träning VARJE. Sluta lyssna på äta många mål per dag maffian. Låga insulinpåslag är det som gäller om man vill må 

bra, att det skall va så svårt att fatta i landet Sverige. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tuff träning VARJE morgon 1timme skall det stå.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg