Jump to content

Ett år med LCHF

Recommended Posts

Jag började äta strikt LCHF för ett år sedan, periodvis ketogen kost. Sista tiden har jag varit otroligt trött och trög, lite som när jag började med LCHF. Vet inte vad jag ska ändra på. Jag orkar inte träna, kroppen är trög och stel, talet långsamt, jag sover så fort jag kommer åt.

Jag har landat i att äta ketogent till vardags och festar på fruktsallad och vispgrädde på fredagkvällen. Har många funderingar just om frukt och bär, har börjat lägga till hallon och blåbär nu flera dagar i veckan ihop med kvarg och grädde. Vet inte om det är bra, men jag äter så oerhört lite frukt och bär nuförtiden, är det verkligen nåt bra? Jag undrar om det är just att jag äter bär, som ju har en del kolisar, som gör att jag hamnar lite i limbo? Jag dricker ordentligt, tar salttillskott. Jag slutade med kosttillskott för ett tag sedan, annars har jag ätit magnesium och tagit en multivitamin. Kan det bli såhär då?

Lite tankar... nån som har nån ide på hur jag återfår energin?

• Like 1
  • Sad 1

Cederulla, du gjorde just min dag...😉 

MariaF, ja förklimakteriet kan det ju mycket väl va.😑

Effie, hoppas du har rätt för då är det ju lätt åtgärdat. Hur lång tid tar det innan kroppen hoppar igång om man har mg-brist och börjar med tillskott? Annars får jag prova lite rotfrukter.

• Like 2

7 minuter sedan, Cederulla sade:

Om ovanstående inte gör ngn effekt.Kolla dina skökdkörtelhormoner.

Jag har hypothyreos och har Levaxin 150 mg om dan, ligger inom refvärdena men i nederkant. Jag ska höra av mej till vårdcentralen och kolla om jag kan öka lite och se. Jag har själv tänkt tanken att det skulle vara relaterat till detta. Bra tips!

• Like 3

Tycker du ska prata med din läkare och stå på dig. Så trött som du beskriver att du är, det blir man inte för att mineral- eller vitaminvärden inte är optimala. Eller för att man äter för mycket eller för lite av någon makronutrient. Du skriver att du vill sova, trög samt att talet till och med påverkas, då tycker jag du ska kolla att det inte är medicinskt. Jag hade själv brister ibland när jag var ung(och extremt slarvig med maten) som bland annat järn, D-vit för att nämna några och det yttrar sig inte på det sättet att man blir helt energilös och bara vill gå och lägga sig. 

Sköldkörtelsjukdom som inte är medicinerat perfekt på millimetern gör en däremot överväldigande trött på det sättet du beskriver, så kolla upp. Är heller inte alla som blir helt bra på levaxin, även om värden är inom referens. Många med underfunktion i sköldkörteln uppger att de blir bättre om de kompletterar med naturligt svinsköldkörtelhormon, men vården är såklart inte intresserade av att skriva ut den medicinen eftersom den är dyr. I Sverige krävs speciell licens. Är en i raden av många många sjukdomar, där svenskar tvingas självmedicinera och köpa illegalt på nätet, för att vården bara erbjuder det billigaste syntetiska preparatet.

En annan grej som gör en så trött som du beskriver på sikt är dålig sömnkvalitet. Ibland kan man få för lite djupsömn av olika skäl, utan att man är medveten.

• Like 4

On 2019-05-09 at 15:38, HannaNord76 sade:

Jag slutade med kosttillskott för ett tag sedan, annars har jag ätit magnesium och tagit en multivitamin. Kan det bli såhär då?

Utan tvekan, speciellt om du känt de negativa fenomenen ett tag efter att du upphört med tillskott. Med magnesium är det så att flertalet har brist. Om benstommen inte länge kan tillföra det som kroppen dagligen kräver av magnesium, kommer tröttheten. Bortåt 300 enzymatiska processer är beroende av magnesium. Utan magnesium är du död. Om sköldkörteln är missnöjd finns alltid anledning att kontrollera dess behov. Ev. kan naturligt hormon behövas i vissa fall.

Om du köper magnesium i formen magnesiumcitrat bör du känna skillnaden ganska snart om du tar tillräcklig mängd - du kan utan risk tillföra tre-fyra gånger normaldosen. Se vidare detaljer nedan:

• 1 month later...