kickilotta

Veganismens starka utveckling – en livsfientlig, religiös agenda

Recommended Posts

1 timme sedan, qwy sade:

Är det inte möjligt att människor kan ha god hälsa vare sig de äter en kost med mycket eller lite kolhydrater

Naturligtvis, men går man bakåt i tiden och jämför livslängden på människan som jägare (kunde bli 70 år) och under perioden då man började odla vete och brygga öl, sjönk livslängden drastiskt (30 års livslängd vanlig). Det senare kan man utläsa via studier på mumier i Egypten.  

Vad gäller effektiviteten när glykogen resp. fett förbränns för en normalkostare, är det korrekt att verkningsgraden är sämre vid fettförbränning. Det är därför normalkostaren har sådana svårigheter att banta.

Talar man om människor i ketos är det intressanta att ketonerna har högre verkningsgrad vid fettförbränning än normalkostaren när den försöker bränna fett. Det är detta som gör bantning så effektiv när ketos tillämpas. Dessutom minskar den oxidativa stressen, speciellt i hjärnan genom att processen innefattar produktion av antioxidanter (minskad risk för uppkomsten av plack och följdfenomenen i form av demenssjukdomar).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, qwy sade:

Är det inte möjligt att människor kan ha god hälsa vare sig de äter en kost med mycket eller lite kolhydrater? 

Jason Fung: The Great Carbohydrate Debate – How to Lose Weight VIII  https://idmprogram.com/the-great-carbohydrate-debate-how-to-lose-weight-viii/

• "People have been eating unrefined carbohydrates for thousands of years without obesity or diabetes. "
  • "Carbohydrates are not inherently fattening. The toxicity lies in the processing."

Jason Fung: Fibre reduces Insulin – How To Lose Weight X  https://idmprogram.com/fibre-reduces-insulin-how-to-lose-weight-x/

• "The Okinawans, for instance, base their diet upon the sweet potato, and consume an estimated 80% of their calories as carbohydrate.  High fibre protects against obesity.  Until recently, they were one of the longest-lived peoples on earth. The Kitavans of New Guinea followed a diet estimated to be close to 70% carbohydrate with no evidence of ill health. The one critical difference is that these carbohydrates are all unrefined."

Jason Fung: Fibre – How To Lose Weight IX  https://idmprogram.com/fibre-how-to-lose-weight-ix/

• "Fibre intake has fallen considerably over the centuries. Fibre intake in Paleolithic diets is estimated to be 77-120 grams per day. Traditional diets are estimated to have 50g/day of dietary fibre. By contrast, modern American diets contain as little as 15 g/day."
  • "Most correlation studies show lower BMI with higher fiber intake. This has also been found to be true in native Pima populations and native Canadians as well.""

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Tureborgaren sade:

"The Okinawans, for instance, base their diet upon the sweet potato, and consume an estimated 80% of their calories as carbohydrate.  High fibre protects against obesity.

Ganska naturligt, eftersom fibrer dels är svåra att smälta dels hänger med längre ner i tarmarna än andra komponenter i maten. Därigenom medför de att både vätska och salter i dessa hålls kvar längre, varför  balansen kaliumsalt/natriumsalt hålls stabilare än annars - viktigt för att hålla cellerna tillfredsställda och sjukdomarna borta. Cellens pumpsystem och mitokondrier fungerar då som bäst. En viktig faktor är att glukostillförseln sker långsamt och därmed motverkar insulintoppar att uppstå. Friska celler med normal livslängd som fungerar väl och har vett att ta livet av sig när det är dags att låta sig ätas upp av immunförsvarets ätarceller. I sin tur innebär detta mindre risk för uppkomsten av cancerceller. Många faktorer alltså, som samverkar till ett långt liv.

P.S.

I avsaknad av av all skräpföda som livsmedelsindustrin numera tvingar på människor och sötade drycker kan man mycket väl bli långlivad på sötpotatis och rent vatten! Den stora fördelen med LCHF-kost, vid sidan av att undvika processad mat är att tätheten på viktiga komponenter i kosten är stor jämfört med den som "moderna" veganer/vegetarianer får i sig, om de slarvar med besöken i hälsokostaffären.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-05-30 at 18:36, Nils Engström sade:

Naturligtvis, men går man bakåt i tiden och jämför livslängden på människan som jägare (kunde bli 70 år) och under perioden då man började odla vete och brygga öl, sjönk livslängden drastiskt (30 års livslängd vanlig). Det senare kan man utläsa via studier på mumier i Egypten.  

http://blogs.discovermagazine.com/80beats/2011/06/17/early-farmers-were-sicker-and-shorter-than-their-forager-ancestors/#.XPJIKqIzZPb 

https://brewminate.com/life-expectancy-and-the-dawn-of-agriculture/ 

https://traningslara.se/hur-lange-levde-man-pa-stenaldern/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-05-19 at 15:10, Nils Engström sade:

P.S.

Intressant är att senare tids sammanställningar av tidigare studier inte visar minsta nackdelar med fet mat, rött kött etc., vilket visar att man tidigare dragit synnerligen ytliga lärdomar av studiematerialet. Mycket tyder på att detta beror på liknande felbedömningar som vi stött på när man i vissa studier talar om lågkolhydratkostens negativa följder om andelen kolhydrater varit lägre än 40%, när 5 - 10% borde vara riktlinjen för benämningen lågkolhydratkost!!! 

Se fråga nummer sju. 

https://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nina Teicholz om vetenskapen bakom, att rött kött är farligt:  

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man blandar ihop processad kött med endast styckad kött så får man konstiga resultat. Har ni märkt att mycket av det processade köttet har numera tillsatt socker i olika former?

Jag kan inte förstå varför kött måste sötas? Det finns angränsande forskningsområdet som pågår inom kosmetikabranschen och som forskar på AGE partiklar. AGE står för Advanced glycation end-Products. Detta är ämnen som bildas då glukosen ansluter sig till proteiner och fetter. Koncentrationen av dessa ämnen i huden kan man tydligen påvisa mha speciell ljus och det visar hur åldrad ens hud är. Det tolkar jag så att överskott av glukos i våra kroppar gör att vi åldras i förtid. Då behöver vi köpa jättedyra krämer som ska motverka processen istället för att sluta äta skiten.

Men tillbaka till det röda köttet. Varför måste man ta denna fantastiska källa till fullvärdiga proteiner med hög biotillgänglighet och förgifta det med socker och andra kemikalier?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är intressant att gå tillbaka i tiden för att hitta rötter till dagens vansinniga idéer. För att någonting kommer inte ut av ingenting. Det ökar kunskapen och förståelse för dessa idéer annars famlar man i blindo och till slut riskerar börja tro utan att riktigt förstå. Att påståendet "rött kött orsakar cancer" kommer bland annat från uppenbarelser som en ung flicka, Ellen G White har haft inom sjunde dags adventisternas kyrka. Det är ju en mycket intressant pusselbit. Det var ju ett budskap från Gud. Får man ifrågasätta Guds budskap om man är troende? Flickan visade sig ha skrivandets gåva så hon skrev en hel del böcker om kost och hälsa som var mycket tongivande på den tiden.

I samma kretsar rörde sig John Harvey Kellogg. Han ansåg sig vara en vetenskapsman och som syftet med sitt vetenskapliga verk såg han en förening mellan gudstro och vetenskap. Om man går från tro till vetenskap kanske man har svårt att förstå att vetenskapliga teorier måste man bevisa eller förkasta. Det är mycket viktigt att kunna förkasta om det inte går att bevisa. Hur kan man förkasta en teori om att "rött kött orsakar cancer" om det är ett budskap från Gud? Jag misstänker att det finns fortfarande verksamma så kallade "vetenskapsmän" som försöker kombinera en gudstro med vetenskap. Finns ju sådana som säger att vår diet bör efterlikna det man åt i Edens trädgård och då är man hjälplöst förlorat i den gamla sagan som heter Bibeln.

Att Kelloggs frukostflingor var egentligen tänkt som en potenssänkande medel har jag ju skrivit om förut. Köttet å andra sidan ansågs då (med all rätt) öka vitaliteten och potensen. Om man tar i beräknande att kyrkan har försökt "rena" mänskligheten och ansåg den sexuella driften vara oren så förstår man att veganismen passar mycket bra för dessa syften.

Om nu veganismen har sina rötter i en gudstro så betackar jag mig. Religioner hade sina ljusa sidor i att lära ut hur människorna bör behandla varandra, hur man bygger tryggare samhällen. Att man sedan tog steget till att beskriva hela världens beskaffenhet inklusive människans diet utifrån en skapelseberättelse är ett uttryck för det mänskliga storhetsvansinnet och ingenting annat.

• Gilla 3
  • Tack! 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Katerina sade:

Om nu veganismen har sina rötter i en gudstro så betackar jag mig. Religioner hade sina ljusa sidor i att lära ut hur människorna bör behandla varandra, hur man bygger tryggare samhällen.

Men du skriver också:  "Jag tycker att det är intressant att gå tillbaka i tiden för att hitta rötter till dagens vansinniga idéer." Det tycker jag är mer rätt än ovanstående citat. För även religionerna är skapade av människor, och egentligen inte annorlunda än andra filosofier skapade av människor. De olika religionernas skillnader beror nog(Tror jag) på de olika betingelserna de skapats under. T. ex tror jag inte det är bättre att bo i Nordkorea än i Iran .Skillnader finns nog mellan länderna. Men de beror  nog inte på att Iran är en religiös diktatur och Nordkorea är en ateistisk diktatur. En del tycker  nog att mitt resonemang är onödigt småaktigt, men jag tror nog du förstår vad jag menar. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke var att mitokondrierna har ingen trosuppfattning. De tar inte intryck av politiska rörelser, rådande filosofier eller religioner. Får de inte de ämnen de behöver för att leva och fungera så dör dem. Eftersom jag misstänker att just vegetarism eller veganism har religiösa rötter så tog jag upp de bevekelsegrunder som drev fram den inom kristendomen. Det mest befängda i mina ögon är idén om Edens trädgård och försöket att basera människans kost på den kosthållning som fanns där. Vad vet man om den överhuvudtaget? De kanske åt ormar eftersom dessa ormar var så farliga och lömska. Äta äpplen verkade också jättefarligt. Det fick Eva uppleva i alla fall. Sagan om ringen är en annan mycket populär saga. Kan vi inte basera vår kost på det? Tolkien måste ju ha haft full koll på vad dvärgarna, hobittarna mm åt, eller hur?

Det finns filosofiska, politiska och andra krafter som också stödjer veganism av olika ekonomiska och politiska skäl. Man kan väl utrycka det så: man kanske tycker att det är försvarbart att av ekonomiska skäl ge korna (gräsätare) nermalda kadaver. Denna man kommer att upptäcka att kor har drabbats av galna kosjuka. Varför har inte dessa kor insett sin ägares ekonomiska situation och försökt förbli glada och friska trotts den horribla kosten? Det är ungefär så veganismen fungerar bara av andra "goda" skäl.

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg